Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Wantrouwen jegens vreemden" als raskenmerk
Moderator: moderatorteam
- Niekie
- Zeer actief
"Wantrouwen jegens vreemden" als raskenmerk
Hoe uit zich dit? Of is dit altijd verschillend en kun je hier weinig van zeggen?
Als in de rasbeschrijving is opgenomen: "een van zijn kenmerkende eigenschappen is zijn wantrouwen jegens vreemden" is er dan een algemeen beeld voor het gedrag dat deze hond in dit kader laat zien? Je kunt wantrouwend zijn en daardoor totaal geen aandacht besteden aan vreemden, ze ook niet benaderen als ze de aandacht proberen te vragen. Of je kunt wantrouwend zijn en juist wèl iniatief nemen richting die "vreemde mensen". Dat laatste lijkt me niet heel wenselijk.
Het gedrag van een pup in mijn omgeving met daarbij de reacties van de eigenaren baren mij een beetje zorgen en ik vraag me even af hoe het gedrag van de pup zich, naar alle waarschijnlijkheid (de rasbeschrijving volgend) gaat ontwikkelen.
De hond is 5 maanden oud en reageert nu al niet erg wenselijk op vreemde mensen. Dat de eigenaren daar op reageren met het antwoord "tja, dat hoort een beetje bij het karakter" en blijkbaar totaal niet inzien dat het niet wenselijk is en zij hun best zouden moeten doen om dit gedrag te voorkomen of in te dammen geeft mij geen prettig gevoel; de hond loopt namelijk wel altijd los.
De hond neemt erg veel initiatief en de eigenaren laten dit ook toe. Als de hond je ziet (buiten eigen terrein of daar in de buurt) dan slaat hij aan. Eerst nog in de buurt van zijn baasjes, maar als die niks zeggen (en dat doen ze dus niet) benadert hij je op een (voor mijn gevoel) dwingende manier. Hij komt luid blaffend op je af en blijft vlak voor je staan, op een manier dat je dus eigenlijk niet verder kunt lopen.
Ik kan te weinig lezen om echt te zeggen waar dit gedrag nu precies voor staat, maar het lijkt me toch zeker niet wenselijk, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben nu niet bang voor de hond, maar als de hond mij (en andere mensen) als hij volwassen is nog steeds zo benaderd geeft mij dat toch geen fijn gevoel, en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Stel ik me dan aan, of kan ik wanneer dit gedrag aanhoudt c.q. zich uitbreidt, vragen of ze de hond niet meer los willen laten lopen als ze hem niet bij zich kunnen houden?
Als in de rasbeschrijving is opgenomen: "een van zijn kenmerkende eigenschappen is zijn wantrouwen jegens vreemden" is er dan een algemeen beeld voor het gedrag dat deze hond in dit kader laat zien? Je kunt wantrouwend zijn en daardoor totaal geen aandacht besteden aan vreemden, ze ook niet benaderen als ze de aandacht proberen te vragen. Of je kunt wantrouwend zijn en juist wèl iniatief nemen richting die "vreemde mensen". Dat laatste lijkt me niet heel wenselijk.
Het gedrag van een pup in mijn omgeving met daarbij de reacties van de eigenaren baren mij een beetje zorgen en ik vraag me even af hoe het gedrag van de pup zich, naar alle waarschijnlijkheid (de rasbeschrijving volgend) gaat ontwikkelen.
De hond is 5 maanden oud en reageert nu al niet erg wenselijk op vreemde mensen. Dat de eigenaren daar op reageren met het antwoord "tja, dat hoort een beetje bij het karakter" en blijkbaar totaal niet inzien dat het niet wenselijk is en zij hun best zouden moeten doen om dit gedrag te voorkomen of in te dammen geeft mij geen prettig gevoel; de hond loopt namelijk wel altijd los.
De hond neemt erg veel initiatief en de eigenaren laten dit ook toe. Als de hond je ziet (buiten eigen terrein of daar in de buurt) dan slaat hij aan. Eerst nog in de buurt van zijn baasjes, maar als die niks zeggen (en dat doen ze dus niet) benadert hij je op een (voor mijn gevoel) dwingende manier. Hij komt luid blaffend op je af en blijft vlak voor je staan, op een manier dat je dus eigenlijk niet verder kunt lopen.
Ik kan te weinig lezen om echt te zeggen waar dit gedrag nu precies voor staat, maar het lijkt me toch zeker niet wenselijk, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben nu niet bang voor de hond, maar als de hond mij (en andere mensen) als hij volwassen is nog steeds zo benaderd geeft mij dat toch geen fijn gevoel, en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Stel ik me dan aan, of kan ik wanneer dit gedrag aanhoudt c.q. zich uitbreidt, vragen of ze de hond niet meer los willen laten lopen als ze hem niet bij zich kunnen houden?
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

- Zoie
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik weet niet over welk ras je nu praat, maar er zijn idd rassen waar wantrouwen, kat uit de boom kijken "bij hoort", maar dat wil nog niet zeggen dat het hinderlijk of beangstigend moet zijn...vaak zijn dit honden die gewoon niet veel van vreemde moeten weten en ze dus niet opzoeken, wanneer je zo'n hond gaat dwingen tot contact kunnen ze wel eens "naar"uit de hoek komen, maar goed dat vind ik niet vreemd...
ik denk niet dat dit een juiste manier is van deze mensen, 'wantrouwen"oke, wat ik al zei, soms hoort dat er idd bij, maar dan ook geen eigen initiatief nemen door er blaffend op af te gaan en er bijna dreigend voor te staan, das toch echt not done vind ik....
"wij' hadden vroegen een whippet in huis, ook een type hond wat zich erg hecht aan de baas, maar je wel moet leren kennen... vreemden zijn niet zo favoriet... geeft niks, die hond kwam altijd bij een bekende staan als er vreemd bezoek was, ging naast mij (of de andere huisgenoten) zitten of staan...
ik denk niet dat dit een juiste manier is van deze mensen, 'wantrouwen"oke, wat ik al zei, soms hoort dat er idd bij, maar dan ook geen eigen initiatief nemen door er blaffend op af te gaan en er bijna dreigend voor te staan, das toch echt not done vind ik....
"wij' hadden vroegen een whippet in huis, ook een type hond wat zich erg hecht aan de baas, maar je wel moet leren kennen... vreemden zijn niet zo favoriet... geeft niks, die hond kwam altijd bij een bekende staan als er vreemd bezoek was, ging naast mij (of de andere huisgenoten) zitten of staan...
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Lijkt me zeker geen wenselijk en acceptabel gedrag.
Ook de Rottweiler staat niet bekend als allemansvriend en ook Kaya is dit niet. Ze negeert over het algemeen onbekende mensen en als een vreemde haar wil aaien, dan trekt ze meestal haar kop terug.
Bekende mensen vindt ze fantastisch.
Dat is volgens mij normaal gedrag als we het over dit soort rassen hebben (al zijn er Rottweiler die alle mensen fantastisch vinden hoor).
Maar een hond, en dan nog een pup, die blaffend naar mensen toeloopt en daarvoor gaat staan vind ik geen normaal en acceptabel gedrag.
Ook de Rottweiler staat niet bekend als allemansvriend en ook Kaya is dit niet. Ze negeert over het algemeen onbekende mensen en als een vreemde haar wil aaien, dan trekt ze meestal haar kop terug.
Bekende mensen vindt ze fantastisch.
Dat is volgens mij normaal gedrag als we het over dit soort rassen hebben (al zijn er Rottweiler die alle mensen fantastisch vinden hoor).
Maar een hond, en dan nog een pup, die blaffend naar mensen toeloopt en daarvoor gaat staan vind ik geen normaal en acceptabel gedrag.
- Niekie
- Zeer actief
Nee, en ik vraag me ook af hoe dit gedrag zich gaat ontwikkelen. Eerlijk gezegd ben ik er niet erg van gecharmeerd als deze hond mij straks als volwassen hond op deze manier benadert. Ik ben er nu al niet van gediend, maar straks vind ik het ook gewoon gevaarlijk. Het wordt een grote hond, mogelijke consequenties van dit gedrag zijn echt niet zonder gevolgen.
De baasjes zien er geen kwaad in, want ze laten de hond gewoon doen (blaffend benaderen en in de weg staan). Geen foei, geen nee, geen afleiding. Niets.
De baasjes zien er geen kwaad in, want ze laten de hond gewoon doen (blaffend benaderen en in de weg staan). Geen foei, geen nee, geen afleiding. Niets.
Groetjes Anique

- Niekie
- Zeer actief
Dat vind ik inderdaad geen onacceptabel of gevaarlijk gedrag. Jij benadert de hond door te willen aaien en de hond mag aangeven dat hij dat niet fijn vindt.Stang schreef:Ze negeert over het algemeen onbekende mensen en als een vreemde haar wil aaien, dan trekt ze meestal haar kop terug.
Daar zou ik me ook geen zorgen om maken. Witte Herders bijvoorbeeld zijn ook meestal geen allemansvrienden, dat hoeft ook niet. Niet iedere hond hoeft als een dolle stier blij op mensen af te rennen.
Maar dit gedrag bij zo'n jonge hond en daarbij de baasjes die de signalen helemaal niet zien
Groetjes Anique

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik vrees er ook voor hoe dit zich verder gaat ontwikkelen als er geen stop op wordt gezet.Niekie schreef:Dat vind ik inderdaad geen onacceptabel of gevaarlijk gedrag. Jij benadert de hond door te willen aaien en de hond mag aangeven dat hij dat niet fijn vindt.Stang schreef:Ze negeert over het algemeen onbekende mensen en als een vreemde haar wil aaien, dan trekt ze meestal haar kop terug.
Daar zou ik me ook geen zorgen om maken. Witte Herders bijvoorbeeld zijn ook meestal geen allemansvrienden, dat hoeft ook niet. Niet iedere hond hoeft als een dolle stier blij op mensen af te rennen.
Maar dit gedrag bij zo'n jonge hond en daarbij de baasjes die de signalen helemaal niet zien
Valt er niet te praten met die mensen of zijn ze stront eigenwijs?
- starfleet
- Erelid
Re: "Wantrouwen jegens vreemden" als raskenmerk
Vind ik zorgwekkend hoor. Ik heb een ras dat vaak wat afwachtend tegenover vreemden is en dat was als pup ook wel te merken. Maar dat uittte zich in duiken als iemand onbekends over haar kop wilde aaien of wegspringen, achter mijn benen gaan zitten en daarna pas rustig snuffen en toenadering zoeken.Niekie schreef:
Inmiddels is dat afwachtende er wel een heel eind af en moet ik juist gaan leren niet op te springen:-( maar om het gedrag af te doen met "is eigen aan het ras" dan schiet je flink tekort in de opvoeding imo. Een pup van die leeftijd kan je in ieder geval leren vreemden te negeren.
Vreemd dat de eigenaren dat geblaf en voor je gaan staan negeren. Sowieso zou hij niet los mogen met dit gedrag. Er lopen genoeg kleine kindjes rond die als de dood zijn voor honden. Moet dat net op zo'n dreumes af komen lopen.
Wat is het voor ras ?
Anne
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar het ras van de pup.
Zoals je het omschrijft zou het een Tatra kunnen zijn of een dergelijke kuddebewaker. Jurek doet dit ook.
Dit gaat overigens gepaard zonder enige vorm van agressie maar dat ziet de vreemdeling niet. Die zien alleen maar die grote blaffende hond voor zich. Wij dammen het geblaf overigens wel in als wij vinden dat het genoeg is of als we hem zeggen dat het goed is. Ik laat hem ook wel eens zijn gang gaan als ik zelf niet zeker weet wat ik aan de mensen tegenover me heb. Hij is intelligent genoeg om de situaties goed in te kunnen schatten.
Wij hebben ook best wel eens te maken met onbegrip. Onze honden zien er heel aaibaar uit maar vooral Jurek is zeker niet gediend van een aai over zijn kop van vreemden. Wij waarschuwen iedereen die een poging waagt hem te aaien. Hij laat dit merken door terug te stappen en als iemand dan nogmaals een poging doet om hem te aaien zal hij gaan blaffen. Gewoon een waarschuwing van oprotten jij. Je moet de reacties dan af en toe eens horen. Alsof de mensen direct opgevreten worden door hem.
Zoals je het omschrijft zou het een Tatra kunnen zijn of een dergelijke kuddebewaker. Jurek doet dit ook.
Dit gaat overigens gepaard zonder enige vorm van agressie maar dat ziet de vreemdeling niet. Die zien alleen maar die grote blaffende hond voor zich. Wij dammen het geblaf overigens wel in als wij vinden dat het genoeg is of als we hem zeggen dat het goed is. Ik laat hem ook wel eens zijn gang gaan als ik zelf niet zeker weet wat ik aan de mensen tegenover me heb. Hij is intelligent genoeg om de situaties goed in te kunnen schatten.
Wij hebben ook best wel eens te maken met onbegrip. Onze honden zien er heel aaibaar uit maar vooral Jurek is zeker niet gediend van een aai over zijn kop van vreemden. Wij waarschuwen iedereen die een poging waagt hem te aaien. Hij laat dit merken door terug te stappen en als iemand dan nogmaals een poging doet om hem te aaien zal hij gaan blaffen. Gewoon een waarschuwing van oprotten jij. Je moet de reacties dan af en toe eens horen. Alsof de mensen direct opgevreten worden door hem.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Niekie
- Zeer actief
Het is een jonge Fila Brasileiro.
De mensen zijn op zich aardig, ik ken ze verder niet erg goed. Maar ze zien duidelijk geen signalen of kwaad in het gedrag. Ze zien het probleem niet en ze zien ook niet dat het later mogelijk gevolgen kan hebben.
Het is (volgens mij) hun eerste hond.
De mensen zijn op zich aardig, ik ken ze verder niet erg goed. Maar ze zien duidelijk geen signalen of kwaad in het gedrag. Ze zien het probleem niet en ze zien ook niet dat het later mogelijk gevolgen kan hebben.
Het is (volgens mij) hun eerste hond.
Groetjes Anique

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
Gast
Ik kwam dit stukje tegen in het Molosser Magazine:
"The feature that perhaps is at first sight the most apparent in a Fila's temperament is the "ojeriza" to strangers (ojeriza - sharp aversion). On the contrary to other puppies, a Fila Puppy is not inclined to relaxed playing with anyone. He attaches himself quickly to those with whom he lives but is, however, from his earliest youth suspicious of persons he does not know. Suspicion may make him irritated and annoyed and to some extent even make him growl with a certain amount of aggression, but yet without sufficient self-confidence to attack. In the course of his development the aversion against strangers will become more and more apparent. Already as a puppy the Fila will clearly show his displeasure if a stranger would try to touch him. At about the age of one year the Fila would attack any person unknown to him who would try to touch him."
"The feature that perhaps is at first sight the most apparent in a Fila's temperament is the "ojeriza" to strangers (ojeriza - sharp aversion). On the contrary to other puppies, a Fila Puppy is not inclined to relaxed playing with anyone. He attaches himself quickly to those with whom he lives but is, however, from his earliest youth suspicious of persons he does not know. Suspicion may make him irritated and annoyed and to some extent even make him growl with a certain amount of aggression, but yet without sufficient self-confidence to attack. In the course of his development the aversion against strangers will become more and more apparent. Already as a puppy the Fila will clearly show his displeasure if a stranger would try to touch him. At about the age of one year the Fila would attack any person unknown to him who would try to touch him."
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Een Fila. Ik zit net in de rasbeschrijving op Doggynet te lezen dat deze onvriendelijk tot zeer onvriendelijk voor vreemden zijn.
Ik vind dat toch wat anders dan wantrouwend of terughoudend.
Ik kan me je bezorgdheid wel voorstellen.
Ik vind dat toch wat anders dan wantrouwend of terughoudend.
Ik kan me je bezorgdheid wel voorstellen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Niekie
- Zeer actief
Ja, ik ben ook bang voor een niet zo goede afloop. De hond komt veel in contact met vreemden.massam schreef:een fila.... leuke beesten, maar nietgrappig als die nu al zo is en geen leiding krijgt.
kleine voorspelling: nog een half jaar, maximaal een jaar, dan zit ie in een asiel
En ik ben ook bang dat het eerst vreselijk fout moet gaan voordat er bellen gaan rinkelen. En dat vind ik toch wel erg.
Maar goed, hopelijk heb ik het gewoon vreselijk mis.
Groetjes Anique

- starfleet
- Erelid
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Mijn dog is ook erg wantrouwend en uitte dit ook al erg vroeg en ondanks ik hem toch veel met vreemde mensen in contact heb gebracht is dit altijd zo gebleven.Overdag is hij vrij rustig,maar wil zeker niet aangeraakt worden en laat dit merken als het donker is zal hij aanslaan bij alleen al benadering.Ik houd hier altijd rekening mee en mensen hier weten het inmiddels ook(scheelt al heel wat).En wat deze fila doet is "normaal" gedrag en het zal alleen maar erger worden en ik hoop dat deze baasjes weten waar ze aan begonnen zijn.

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- starfleet
- Erelid
Ik vrees van niet. Ik neem tenminste niet aan dat jij je dog los mensen laat aanblaffen en de weg versperren.greatdane schreef:.En wat deze fila doet is "normaal" gedrag en het zal alleen maar erger worden en ik hoop dat deze baasjes weten waar ze aan begonnen zijn.
Van doggen die ik tegenkom ken ik dit gedrag overigens helemaal niet, dat zijn allemaal van die ontzettende goedsullen die vnl in mijn zak willen kijken of er voor hun ook nog lekkers inzit.
Anne
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ameno is ook wantrouwend richting vreemden. Ze moet er niets van hebben als vreemden haar willen aaien en zij uit dat door zich terug te trekken. Ze blaft niet maar gaat weg of verschuilt zich achter mij.
In huis is het een ander verhaal. Ze blaft eerst, gaat dan weg en komt na een tijdje toch kijken wie er nu eigenlijk in huis is. Na een uurtje zit ze dan alsnog bij het bezoek op schoot
Dat geblaf bij bezoek in huis krijg ik er niet uit. Ik stuur haar wel naar haar plaats en daar gaat ze ook naar toe maar ze blaft gewoon door. Duurt wel maar kort, maar goed: liever niet natuurlijk.
Ik waarschuw mensen overigens wel: ja ze blaft, nee ze wil niet geaaid worden dus negeer haar maar gewoon. Los aanblaffen en de weg versperren is overigens niet aan de orde, dat is ook absoluut onacceptabel gedrag vind ik.
In huis is het een ander verhaal. Ze blaft eerst, gaat dan weg en komt na een tijdje toch kijken wie er nu eigenlijk in huis is. Na een uurtje zit ze dan alsnog bij het bezoek op schoot
Dat geblaf bij bezoek in huis krijg ik er niet uit. Ik stuur haar wel naar haar plaats en daar gaat ze ook naar toe maar ze blaft gewoon door. Duurt wel maar kort, maar goed: liever niet natuurlijk.
Ik waarschuw mensen overigens wel: ja ze blaft, nee ze wil niet geaaid worden dus negeer haar maar gewoon. Los aanblaffen en de weg versperren is overigens niet aan de orde, dat is ook absoluut onacceptabel gedrag vind ik.
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Dit gedrag zit veelal in de blauwe doggen(de vader was blauw)en het behoort een raseigenschap te zijn die ik wel waardeer.starfleet schreef: Van doggen die ik tegenkom ken ik dit gedrag overigens helemaal niet, dat zijn allemaal van die ontzettende goedsullen die vnl in mijn zak willen kijken of er voor hun ook nog lekkers inzit.
Anne

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
-
Daan
Ik zou dat als baas onacceptabel vinden.
Diesel houdt ook niet van vreemden.
Hij heeft er geen hekel aan, maar gedraagt zich zoals kaya van caroline.
Hij vindt het prima om iemand die hij 'kent' (en dat is al snel) even te begroeten, maar omdat hij (net als jurek) er zo aaibaar uitziet vinden veel mensen dat hij dan ook gelijk aaibaar is.
Ik roep mijn hond bij me. En die blaft niet, maar ik zie aan hem dat hij er niets van moet hebben.
Dat zouden die mensen met de fila ook moeten doen.
Jammer dat ze dat niet doen.
Ik word niet vrolijk van een blaffende hond die me de weg zou verperrren, wat voor ras dan ook.
Bij een fila zou ik in combinatie met zulke baasjes gewoon bang zijn.
Dat zeg ik eerlijk.
Hij vindt het prima om iemand die hij 'kent' (en dat is al snel) even te begroeten, maar omdat hij (net als jurek) er zo aaibaar uitziet vinden veel mensen dat hij dan ook gelijk aaibaar is.
Ik roep mijn hond bij me. En die blaft niet, maar ik zie aan hem dat hij er niets van moet hebben.
Dat zouden die mensen met de fila ook moeten doen.
Jammer dat ze dat niet doen.
Ik word niet vrolijk van een blaffende hond die me de weg zou verperrren, wat voor ras dan ook.
Dat zeg ik eerlijk.
- starfleet
- Erelid
Dit gedrag zit veelal in de blauwe doggen(de vader was blauw)en het behoort een raseigenschap te zijn die ik wel waardeer.[/quote]greatdane schreef:
Anne
Ik zie hier vnl grijze Ik waardeer terughoudendheid wel (anders had ik niet voor een kooiker gekozen) maar aanblaffen en voorstaan bij vreemden vind ik toch van een andere orde. Dan moet je als eigenaar je hond niet los laten lopen tijdens een wandeling in bewoond gebied.
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik sta tegenwoordig best wel voor gek vaak. "Mag ik hondje aaien" "nou liever niet, want ze vindt dat niet altijd leuk, ik sta er niet voor in". En terwijl ik het zeg zit mijn hond al te sniffen en een aai weg te bietsen.Daan schreef:Ik zou dat als baas onacceptabel vinden.
Maar nog sta ik er niet voor in en snap ik niet dat mensen pers+ een vreemde hond moeten aaien.
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik word niet vrolijk van welke hond dan ook die me al blaffend de weg verspert.Daan schreef: Ik word niet vrolijk van een blaffende hond die me de weg zou verperrren, wat voor ras dan ook.
Dat zeg ik eerlijk.
In boerengebied. langs een landweggetje, dan kun je erop rekenen dat je een hond tegenkomt die dat doet om het erf te beschermen, maar in een wijk, nee, dat is niet acceptabell
Ik ben in boerderijgeboed ook bang voor een Duitse herder overigens.
Anne
-
tineke
Wat jammer dat deze mensen zo met hun fila omgaan want dat is niet geod natuurlijk om hem te laten bepalen hoe of wat.
De fila is een hond die zelfstandig handelt maar dat moet wel begeleid worden natuurlijk en onder contole gehouden worden.
Als ik mijn fila heren daar de kans voor zou geven zou het hek van de dam zijn en kwam er niemand meer een uitlaatgebied in waar hun lopen ,Rio stukken minder dan Orson want die is echt nergens van gediend.
Overigens is een fila heel goed trainbaar door zijn grote will to please naar zijn baas toe en het commando hier is er bij mijn beide heren heel goed ingetraind zeker bij Orson heb ik me er suf aan gewerkt.
Het resultaat een hond die, al staan er herten en konijnen voor hem te dansen, nog naar je toe komt als je hem roept.
Misschien kun je die mensen eens wijzen op het gevaar van een fila,als ze aanspreekbaar zijn tenminste,en ook op het feit dat met een dreigende rad regeling in het verleden er niet zoveel hoeft te gebeuren met het ras of ze staan er weer op.
Laten ze anders eens kennis maken met volwassen fila's en fila bezitters en kenners dan leren ze misschien wat meer over het ras.
De fila is een hond die zelfstandig handelt maar dat moet wel begeleid worden natuurlijk en onder contole gehouden worden.
Als ik mijn fila heren daar de kans voor zou geven zou het hek van de dam zijn en kwam er niemand meer een uitlaatgebied in waar hun lopen ,Rio stukken minder dan Orson want die is echt nergens van gediend.
Overigens is een fila heel goed trainbaar door zijn grote will to please naar zijn baas toe en het commando hier is er bij mijn beide heren heel goed ingetraind zeker bij Orson heb ik me er suf aan gewerkt.
Het resultaat een hond die, al staan er herten en konijnen voor hem te dansen, nog naar je toe komt als je hem roept.
Misschien kun je die mensen eens wijzen op het gevaar van een fila,als ze aanspreekbaar zijn tenminste,en ook op het feit dat met een dreigende rad regeling in het verleden er niet zoveel hoeft te gebeuren met het ras of ze staan er weer op.
Laten ze anders eens kennis maken met volwassen fila's en fila bezitters en kenners dan leren ze misschien wat meer over het ras.
- Mechelfanaat
- Actief
Gedrag
In elk nest zitten over het algemeen vrije en minder vrije honden.
Het maakt niet uit welk ras je daar bij bekijkt.
Voor een groot deel kan je daar je eigen inbreng aan geven ( voor al van pups af aan)
Maar er blijven vaak geresreveerde honden tussen.
Ook heeft het met erfelijke aanleg te maken van de voor ouders.
Maar het is toch niet z'n probleem als je hond het niet met iedereen kan vinden.
Je gaat zelf toch ook niet met jan en alleman een vriendschap aan
Het maakt niet uit welk ras je daar bij bekijkt.
Voor een groot deel kan je daar je eigen inbreng aan geven ( voor al van pups af aan)
Maar er blijven vaak geresreveerde honden tussen.
Ook heeft het met erfelijke aanleg te maken van de voor ouders.
Je gaat zelf toch ook niet met jan en alleman een vriendschap aan
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Hihihih....ben nu een paar keer met een clubgenoot gaan speuren. Zij hebben naast de 3 mechels die buiten zitten ook nog een wat oudere rottweilerreu binnen zitten....en de keren dat ik nu geweest ben zit ik gelijk met een kwispelende en me aflikkende grote rottweiler op schootStang schreef:
Ook de Rottweiler staat niet bekend als allemansvriend
Ik denk dat je trouwens als baas best wat kunt sturen in hoe de hond opgroeit. Nu zal dat met het ene ras makkelijker zijn dan met de ander maar toch.
Het gedrag van de Fila dat hier beschreven wordt lijkt me zeker niet wenselijk
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ik herken mijn hond ook in veel van de verhalen hier: Lukka is pyreneese herder en daar staat het dus ook in raskenmerken. Ze ziet er heel aaibaar uit maar als vreemde mensen op haar afkomen om te aaien zal ze zich terugtrekken en soms zelfs blaffen. NIks aggressie Ze vindt het gewoon niet leuk en laat dat zo zien.
Ik heb dan ook al dikwijls de vraag gehad of ze van het asiel kwam, mishandeld was ed... En dan moet je het hele verhaal gaan doen van herdershonden die eeuwenlang gefokt zijn om vreemden niet leuk te vinden.Er zijn veel mensen (bekenden) die ze wel heel leuk vindt, en na een kennismaking met wat snoepjes lukt het bij vreemden ook wel.
Maar zomaar laten blaffen tegen iedereen van een 5 maanden oude pup dat vind ik toch wel heel raar! Lijkt mij juist de periode waar je het gedrag nog iets kan ombuigen? Ik zou sowieso mijn hond niet los laten blaffen tegen mensen, voor je het weet reageren die slecht en gebeurt er iets ernstigs.
Ik heb dan ook al dikwijls de vraag gehad of ze van het asiel kwam, mishandeld was ed... En dan moet je het hele verhaal gaan doen van herdershonden die eeuwenlang gefokt zijn om vreemden niet leuk te vinden.Er zijn veel mensen (bekenden) die ze wel heel leuk vindt, en na een kennismaking met wat snoepjes lukt het bij vreemden ook wel.
Maar zomaar laten blaffen tegen iedereen van een 5 maanden oude pup dat vind ik toch wel heel raar! Lijkt mij juist de periode waar je het gedrag nog iets kan ombuigen? Ik zou sowieso mijn hond niet los laten blaffen tegen mensen, voor je het weet reageren die slecht en gebeurt er iets ernstigs.