Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In de tuin blijven!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

In de tuin blijven!

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb weer even een vraagje...

De honden van mijn moeder ontsnapten zodra ze de kans kregen uit de tuin b.v als iemand de poort open had laten staan!
De hond van mijn broer bleef ondanks de openstaande poort altijd netjes binnen!! :ok:

Hoe leer je een hond aan dat ook al is hij "vrij" dat hij wel in de tuin blijft??

Als de pup hier straks mee gaat naar kantoor zal ik erg op de poort letten en er een briefje opplakken "pup aanwezig sluit de deur" Maar uiteindelijk is het toch wel de bedoeling dat hij niet direct ontsnapt zodra de poort openstaat!! Hoe leer je dit aan??
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het ligt volgens mij erg aan het karakter van de hond. Ik hoor ook wel eens dat het rasafhankelijk is. Herderachtigen zouden erg erfvast zijn.

Je kunt ook een dranger op de poort maken zodat hij altijd weer dichtvalt.
Reini
Zeer actief

sypke schreef:Het ligt volgens mij erg aan het karakter van de hond. Ik hoor ook wel eens dat het rasafhankelijk is. Herderachtigen zouden erg erfvast zijn.
Dat dacht ik ook al ja!! Ik weet alleen niet hoe dat bij de amstaff ligt.
De bullmastiff van mijn broer haalt het echt niet in zijn hoofd weg te lopen en de yorkie's en malthesers van mijn moeder dus wel!!

Een dranger zou ik inderdaad kunnen voorstellen!! Ik denk dat ik het maar even afwacht.
Afbeelding
plenty
Zeer actief

Re: In de tuin blijven!

Ongelezen bericht door plenty »

Reini schreef:Ik heb weer even een vraagje...

De honden van mijn moeder ontsnapten zodra ze de kans kregen uit de tuin b.v als iemand de poort open had laten staan!
De hond van mijn broer bleef ondanks de openstaande poort altijd netjes binnen!! :ok:

Hoe leer je een hond aan dat ook al is hij "vrij" dat hij wel in de tuin blijft??

Als de pup hier straks mee gaat naar kantoor zal ik erg op de poort letten en er een briefje opplakken "pup aanwezig sluit de deur" Maar uiteindelijk is het toch wel de bedoeling dat hij niet direct ontsnapt zodra de poort openstaat!! Hoe leer je dit aan??

Je pup nooit alleen in de tuin laten .

Groetjes Jet.
Reini
Zeer actief

plenty schreef:
Reini schreef:Ik heb weer even een vraagje...

Je pup nooit alleen in de tuin laten .

Groetjes Jet.
Dat sowieso!!! :wink:
Maar hoe kan je hem voor in de toekomst leren dat hij in de tuin blijft??

De hond van mijn broer loopt ook niet weg en dat is toch wel erg fijn.

Mijn broer heeft hem daarvoor niks extra's geleerd, de hond blijft gewoon in de tuin en heeft geen ambitie de wereld op eigen houtje te verkennen
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef:
Je kan een pup niet zomaar alleen in een tuin laten zonder toezicht. En als er iets heel interessants buiten de poort is, leuk loops teefje ofzo, dan zal hij hem toch smeren denk ik als hij wat ouder wordt en wat zekerder van zichzelf. Ver zal hij misschien niet gaan, maar het is wel gevaarlijk met kinderen, andere honden, auto's e.d..

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef:
Mijn broer heeft hem daarvoor niks extra's geleerd, de hond blijft gewoon in de tuin en heeft geen ambitie de wereld op eigen houtje te verkennen
Ga er maar niet vanuit dat Vegas zo is :wink:

Anne
Reini
Zeer actief

starfleet schreef:
Reini schreef:

Anne
Dat doe ik maar niet nee, dan kan het alleen maar meevallen!! :mrgreen:
Afbeelding
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Reini schreef:
starfleet schreef:
Reini schreef:

Anne
Dat doe ik maar niet nee, dan kan het alleen maar meevallen!! :mrgreen:
Ik werk als postbode en daar zie ik dat veel boeren een stroom draadje langs de breete van de op rit spannen.
Als ze die 1 keer geraakt hebben laten ze het wel uit hun hoofd om het erf af te gaan.
Maar dat vind ik wel een harde methode voor een pup. :wink:
Ik zou de gewoon voor komen dat hij er uit kan, dus niet vrij in de tuin laten.
Je kan hem aan een lange lijn leggen of zo.( zorg dan wel dat je hem een beetje in de gaten kan houden zodat hij niet verstrikt raakt in de lijn)
Of span een soort was lijn met daar aan zijn riem zodat hij wel heen en weer kan lopen en liggen en zo maar dat de lijn hem niet in de weg zit.

Een dranger is volgens mij geen :neenee: goede oplossing stel je voor dat hij tussen de deur geplet word :denken:
Reini
Zeer actief

Hm.. ik dacht dat er misschien een speciale opvoedkundige methode was om je hond te leren op het 'erf' te blijven!!

Stroom e.d. daar begin ik echt niet aan het is ook goed mogelijk om op te letten dus dan ga ik dat maar doen!! :ok:
Afbeelding
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Reini schreef:Hm.. ik dacht dat er misschien een speciale opvoedkundige methode was om je hond te leren op het 'erf' te blijven!!

Stroom e.d. daar begin ik echt niet aan het is ook goed mogelijk om op te letten dus dan ga ik dat maar doen!! :ok:
Je moet er vanuit gaan als je hond alleen in de tuin is dat die het voor het zeggen heeft , en dus zijn eigen gang gaat.

Groetjes Jet.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je kunt ook een soort van sluis maken voor degenen die door de poort moeten. Dus twee deuren of een deur en een hek. Zodat ze eerst door de ene deur gaan en als de hond dan niet in de tussenruimte staat dan door de andere deur of hek.

Zo kan je hond nooit per ongeluk er tussendoor schieten. Ik zou geen methode weten waarmee je het de hond kunt aanleren. Ik denk dat het vooral de aanleg is voor erfvastheid die het hem doet. Zelf heb ik mijn tuin omheind tot twee meter hoogte en de tuindeur is op slot. Kan alleen open als ze binnen de sleutel komen halen en dan weet ik dus dat er iemand uit gaat. :wink:
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

heb mijn hond aangeleerd dat hij niet buiten het hekje of door de heg mocht gaan door steeds een "nee" te geven als hij erdoorheen wilde. Hij was echter al volwassen. (nee, is bij mij foei)
Steeds op het juiste moment en wanneer hij dan niet door de heg/hekje vertrok kreeg hij een koekje.

Mijn hond blijft nu gewoon in de tuin, ook als het hekje open staat. Hoe je het met een pupje kunt doen?
Lot
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lot »

Ik heb dit probleem nu dus met Sjaak. Zodra hij de kat van de buren ziet, klimt hij over het hek. En zie hem dan maar eens terug te krijgen! Zodra hij die kat ziet helpt een "nee" of het waterpistool niet meer. :roll:
We gaan het hek maar ophogen en tot die tijd ligt hij, onder toezicht uiteraard, aan een lange lijn in de tuin. Ik baal hier ontzettend van, want ik wil dat hij gewoon lekker in de tuin kan spelen met Pepper. We zullen dus weer moeten gaan klussen. :boos:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Wij hebben onze honden altijd laten wachten en pas op commando de tuin laten verlaten. Deden ze dat wel, dan werden ze teruggestuurd en moesten ze wachten op het commando 'vrij'. Zeker omdat er altijd het risico is dat er een andere hond aankomt en als ze daarop klappen ben je niet blij.
Maar ik denk dus dat het verplichte wachten bij de poort ze redelijk 'erfvast' heeft gemaakt. Verder zijn ze eigenlijk ook nooit zonder toezicht in de tuin geweest als ze daaruit konden. Ze kunnen tegenwoordig ook in de voortuin liggen waar zonder dat ze de tuin uitlopen ondanks die dus helemaal niet afgesloten is.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Branka schreef:Wij hebben onze honden altijd laten wachten en pas op commando de tuin laten verlaten.
Dat is een goed advies! Dat gaan we ook trainen met de deur uitlopen/openen, dus waarom niet ook bij de poort?!!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”