Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hysterisch gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Hysterisch gedrag

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik was vanmiddag met Leo aan het strand, zoals bijna elke dag.
Het ging best goed op zijn 'normale moeilijke' gedrag na dan :wink: , totdat hij opeens iets zag.
Ik weet niet wat er toen gebeurde, alsof iemand een knopje omdraaide, hij draaide werkelijk helemaal door.
Piepen, krijsen, janken, hoog blaffen en trekken als een idioot.
We waren dus op een strand, het is daar een enorme kale zandvlakte met rechts een dijk en wat huizen, die je van daaraf niet eens goed kan zien en 3 km verder een grote brug.
Verder niets te zien (door mij dan), terwijl hij naar een punt keek dat niet ver weg was, voor zover ik dat kon inschatten.
Ik heb geprobeerd zijn aandacht te trekken, lukte niet, ook niet met de stukjes worst die ik bij me had, niet met m'n stem, niet door gewoon van het punt vandaan te lopen.
100 meter verderop, de andere kant op dus, ging het nog hetzelfde, ik liep daar met een totaal doorgedraaide hond die de andere kant op in de lijn hing.
Op een gegeven moment kwam er een heel wilde pup onze kant op rennen, dus meteen naar de eigenaar geroepen of hij hem eventjes bij zich wilde roepen.
Beestje luisterde niet en springt doodleuk tegen Leo op :roll: , meneer erachteraan, tilt het beestje gewoon met tuigje en al op, zet ie hem 5 seconden erna weer neer en laat hem gewoon los!
"Laat hem maar even snuffelen"
Leo stond helemaal te krijsen inmiddels en leek wel van de wereld, dus nee, ik laat ze niet even snuffelen natuurlijk!! :denken: :eek:
Hij had trouwens geen interesse voor de hond die het lef had in hem te porren en tegen hem op te springen (normaal had hij het dier allang willen grijpen), maar keek nog steeds naar dat 'punt' waar het begon.
Na een tijdje eindelijk thuis aangekomen, Leo weer rustig gelukkig.
Maar nu vraag ik me dus wel af wat er nou in godsnaam gebeurde vanmiddag?
Ik heb echt goed nagedacht over de dingen die er te zien of te horen waren, er was niets, maar dan ook niets anders dan normaal (nouja, wie weet wat hij gezien heeft :19: ).
Is er een verklaring voor dit gedrag?
Ik kan niet veel logisch bedenken namelijk.
Ik weet trouwens wel dat de vorige eigenaren (die voor ons, er zijn er nog meer geweest) hem na 6 weken hebben teruggebracht naar het asiel, ongeveer rond dezelfde tijd dus dat ik hem nu heb.
Ik weet ook niet waarom ze hem terugbrachten, misschien om het gedrag dat nu naar boven komt?
Niet dat ik daarvan sta te kijken hoor (gedrag bedoel ik), ik ben niet snel onder de indruk te krijgen, maar dit was in mijn ogen wel erg vreemd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het lijkt er toch op dat hij echt wel iets gezien heeft,een konijntje een muis/rat... uh whatever.... zijn jacht knopje ging behoorlijk om zo te horen...
Saartje
Zeer actief

yamie schreef:het lijkt er toch op dat hij echt wel iets gezien heeft,een konijntje een muis/rat... uh whatever.... zijn jacht knopje ging behoorlijk om zo te horen...
Dat leek mij ook, maar het is daar echt alleen maar kaal zand, er komen op die plek eens dat soort dieren voor.
Daarnaast was het verre van hoe hij normaal reageert op een muis of ander klein dier, hij heeft inmiddels al een aantal keren een muis voorbij zien schieten, ook al een hele hoop eenden en een konijntje, daar slaat hij wel erg van aan, en gaat er voor staan enzo, maar dit..
Ik weet het niet :19:
Trouwens, overdag reageert hij niet eens op andere dieren, behalve op eenden en andere honden.
's Avonds is het een ander verhaal, dan reageert hij op elk geluidje en wat er maar beweegt.
Het heeft ook heel lang geduurd voor hij weer een beetje te bereiken was.
Afbeelding
Rebel
Actief

Ongelezen bericht door Rebel »

Saartje schreef:
yamie schreef:het lijkt er toch op dat hij echt wel iets gezien heeft,een konijntje een muis/rat... uh whatever.... zijn jacht knopje ging behoorlijk om zo te horen...
Dat leek mij ook, maar het is daar echt alleen maar kaal zand, er komen op die plek eens dat soort dieren voor.
Daarnaast was het verre van hoe hij normaal reageert op een muis of ander klein dier, hij heeft inmiddels al een aantal keren een muis voorbij zien schieten, ook al een hele hoop eenden en een konijntje, daar slaat hij wel erg van aan, en gaat er voor staan enzo, maar dit..
Ik weet het niet :19:
Trouwens, overdag reageert hij niet eens op andere dieren, behalve op eenden en andere honden.
's Avonds is het een ander verhaal, dan reageert hij op elk geluidje en wat er maar beweegt.
Het heeft ook heel lang geduurd voor hij weer een beetje te bereiken was.
Honden zien dingen die wij niet zien. Een hond kan bijv. blaffen en kijken naar een deuropening en dan ziet hij iemand binnen komen maar wij zien dat niet.
Kan wel zo zijn dat het zoiets was :19:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je denkt dat het gedrag echt gericht was naar iets/iemand? Het was niet lukraak maf doen, maar echt gericht naar 1 punt? Vreemd hoor! :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik vermoed toch dat je hond wel iets gezien heeft.
Ameno heeft dit gedrag ooit een keer laten zien en ik zag op dat moment ook nietswathaar gedrag kon verklaren. Toen we eindelijk thuis waren ben ik alleen terug gelopen op de plek waar ze zo raar ging doen en er was toch iets...2 jonge kittens van een dag of 10-12 oud....

Ik had ze echt over het hoofd gezien en ook niet gehoord omdat mijn hond zo aan het blaffen was.

Ik was toen wel opgelucht want ik dacht ook dat mijn hond getikt was :mrgreen:

Ik gok er dus op dat je hond echt iets gezien/gehoord heeft ookal heb jij het niet mee gekregen.
Saartje
Zeer actief

Eline* schreef:Je denkt dat het gedrag echt gericht was naar iets/iemand? Het was niet lukraak maf doen, maar echt gericht naar 1 punt? Vreemd hoor! :denken:
Daarom vond ik het dus ook zo raar :19:
Hij keek echt naar 1 punt, redelijk dichtbij, zelfs na 100 meter nog, toen keek hij dus naar hetzelfde punt wat natuurlijk 100 meter verderop was.
Hij bleef ook maar proberen daar heen te komen.
Hij weegt niet veel, is niet zo heel groot, maar ik moest me toch even flink tegenhouden :mrgreen:
Het kan zijn dat hij doordraaide van een paar zandkorreltjes, maar dat lijkt me niet echt logisch :denken:
Ik kon het ook elke keer als hij iets zag heel goed aan hem merken, bij eenden gaat hij in de lijn hangen, bij een muis of iets anders dat heel klein is gaat hij strak staan met 1 pootje van de grond, katten vindt hij leuk en daar regeert hij verder niet echt op, konijnen buiten is hetzelfde als muizen (en konijn binnen is een lekker hapje :roll: ).
Wat hij gistermiddag deed leek wel vanuit het niets, we liepen daar doodnormaal over het strand, hij liep naast me en opeens Knip, en die gekte.
Ik wil best geloven dat hij iets zag, maar dat lijkt me heel sterk.
Vandaar dat ik ook op het forum vraag of er misschien een andere verklaring is :mrgreen:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Waarom ben je er niet heengelopen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Saartje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Waarom ben je er niet heengelopen?
Ik had het idee dat ik hem dan alleen maar z'n zin zou geven, hij graafde zichzelf bijna in zo hard trok hij aan de riem.
Had zijn gedrag dan niet alleen maar toegegeven? (vooral dat hij mij daar probeerde heen te sleuren bedoel ik)
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Saartje schreef:
Ik had het idee dat ik hem dan alleen maar z'n zin zou geven, hij graafde zichzelf bijna in zo hard trok hij aan de riem.
Had zijn gedrag dan niet alleen maar toegegeven? (vooral dat hij mij daar probeerde heen te sleuren bedoel ik)
tja deels, maar dan had je misschien wel de oorzaak van zijn hysterie kunnen ontdekken... en je had er niet al hangend achteraan gehoeven natuurlijk....
Saartje
Zeer actief

yamie schreef:
Saartje schreef:
tja deels, maar dan had je misschien wel de oorzaak van zijn hysterie kunnen ontdekken... en je had er niet al hangend achteraan gehoeven natuurlijk....
Ik denk dat als ik 1 stap in zijn richting gezet had, dat hij mij dan hoe dan ook daar heen gesleurd had :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Saartje schreef:
yamie schreef:
Saartje schreef:
Ik denk dat als ik 1 stap in zijn richting gezet had, dat hij mij dan hoe dan ook daar heen gesleurd had :mrgreen: :mrgreen:
agut leo een vermomd trekpeerd :mrgreen:
Saartje
Zeer actief

yamie schreef:
Saartje schreef:
yamie schreef:
Saartje schreef: Ik had het idee dat ik hem dan alleen maar z'n zin zou geven, hij graafde zichzelf bijna in zo hard trok hij aan de riem.
agut leo een vermomd trekpeerd :mrgreen:
Hahaha hij is sterker dan je denkt hoor! :smile2:
Nee, ik kan hem met gemak houden als ik tenminste gewoon zou kunnen staan, het was van dat zachte wegzakzand waar leo zich blijkbaar iets beter tegen kon afzetten. :mrgreen:
Het moet er niet uitgezien hebben, ik liep daar met een hondje dat 50 cm hoog is en helemaal doorgeslagen, met een gezicht alsof het de normaalste zaak van de wereld was :smile:
Afbeelding
caitlin
Actief

Ongelezen bericht door caitlin »

tja vreemd gedrag jammer dat je er niet heen bent gegaan wie weet had je dan geweten wat er was of niet natuurlijk maar het blijft moeilijk :denken:
groetjes van caitlin en van mijn hondjes
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Niemand met een hondenfluitje in de buurt, kinderen durven dat ook wel es heb ik gehoord.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Saartje schreef:
Mja. Kweetniet. Ik heb een andere hond en ik ga er anders mee om, maar als Jack aangeeft dat er iets heel interessants is wat onderzocht moet worden, dan gaan we dat doen. :roll: En zeker als het zo belangrijk lijkt te zijn als in dit geval, was ik samen met hem gaan kijken. Ik weet niet of dat pedagogisch verantwoord is, maar mijn ervaring is dat hij na verloop van tijd is gaan 'overleggen' met mij voor hij ergens op af stormde. Niet altijd, en zeker niet als het om een loopse teef gaat, maar regelmatig gaat hij me doordringend aan staan kijken om aan te geven dat hij wel heel graag *die* kant op wil of *dit* spoor wil volgen. Nou, okee, als ik geen andere plannen had doen we dat. :mrgreen:

En nog even wat betreft het hysterische gedoe: zou het iets kunnen zijn wat je hond herkende van vroeger? Jack is hier nog maandenlang uit zijn dak gegaan als hij een witte bestelbus zag (daar ging hij dagelijks in naar het park bij zijn opvanggezin), en nog steeds raakt hij helemaal opgewonden bij het geluid van een bepaald soort motor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”