Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verslag NK Reddingshonden

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Mechelfanaat
Actief

Verslag NK Reddingshonden

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Verslag Bondstrofee 2005 voor reddingshonden.!!!

Zaterdag 16 & zondag 17 april was het dan zo ver de wetstrijd om de titel Nederlands kampioen 2005 voor reddingshonden kon beginnen.
S’morgens vroeg uit de veren ( half 5 ) om vervolgens na alle voorbereidingen 6 uur in de auto te stappen richting Made. Daar aan gekomen kreeg ik gelijk schokkend bericht:
Petra jou schema is aan gepast omdat er een teefje loops is geworden.
Nee, he dat meen je niet, was mijn antwoord :. :shock: ( ik had me namelijk helemaal voorbereid op het Appel lopen om half 10 ) dat is voor mij het spannendste onderdeel. En vond het heel fijn dat ik daar als eerste mee kon beginnen, ik dacht als ik dat maar goed volbreng gaat de rest van zelf. Maar tot mijn grote schrik moest ik nu in plaats van Appel lopen eerst de vlakte in om 14.15. Dus de zenuwen begonnen me al weer aardig op te spelen. :?
Maar goed niks aan te doen en dus gewoon vol goede moed naar het vlakte terrein.

Daar aan gekomen eerst maar even de honden goed uit laten en in spanning af wachten wat mijn voorgangers deden. Mijn club maatje was helaas gezakt, verder had iedereen het er nog goed van af gebracht.

Toen was het aan mij de eer. Eerst even netjes aanmelden bij de keurmester.
( Aad Broekhuizen)
Die verteld waar het verwijsslachtoffer ligt, en als je dan klaar bent mag je starten.
Cayra had het slachtoffer al zien liggen dus toen ik haar stuurde ging ze er als een raket op af. :P
Meteen begon ze mooi hard en aan houden te blaffen, ik mocht inlopen na dat ik de verwijzing bij de keurmeester had vermeld. Daar aan gekomen moet je de hond op 3 m afstand van het slachtoffer netjes af leggen en het slachtoffer overeind helpen.
Cayra was iets onrustig toen ik haar moest afleggen dat koste een paar puntjes, maar al met al was het een zeergoede verwijzing. :)

Terug bij de keurmeester kregen we het zoek gebied aan geboden en uitgelegd.
Het was een lang smal gebied 100 meter breed en 300 meter lang. Met van alles er in kuilen heuveltjes, takken bossen e.c.t genoeg plaatsen om de slachtoffers goed weg te leggen dus.
Nadat ik de keurmeester mijn zoekplan had uitgelegd mochten we van start.
Cayra nam keurig de basis lijn en dus mochten we verder het gebied in.
Al gauw vond ze aan de linker kant het eerste slachtoffer wat ze uitmuntend verwees.
Na niet veel slagen verder was het aan de rechter kant weer raak ook hier een uitmuntende verwijzing. Weer opnieuw op starten en ja hoor meteen pikte ze de derde er uit. Die lag zo ongeveer op de midden lijn van het gebied. Nu nog twee te gaan na een slag of drie had ze de vierde al te pakken links achter in de hoek. De spanning begon al wat te zakken bij mij ik we moesten er nog maar 1 en Cayra zat goed in haar tijd en de energie was ook nog prima.
Dus op naar de laatste ik stuurde Cayra naar rechts en net toen ik haar terug wilde roepen zag ik dat ze lucht had van een slachtoffer. Dus nu haar de tijd geven dat netjes uit te werken.
Ik had het vermoeden dat er één in een boom zat omdat Cayra rondjes bleef draaien. :wink:
Maar het bleek toen Cayra de lucht goed had uitgewerkt dat het slachtoffer in een kuil verscholen lag niet zo ver bij mij vandaan. Ook dit slachtoffer werd weer uitmuntend verwezen. En dus moesten we leuk gescoord hebben.
5 slachtoffers binnen 15 min gevonden en uitmuntend verwezen.

Nu naar de keur meester om de punten en uitleg te horen.
De hond heeft het prima gedaan zij hij daar mag je terecht trots op zijn.
Ik had bijna alle punten die ik kwijt was zelf verspeeld,( op een paar na bij de verwijsoefening) door mijn hond niet helemaal correct te lezen. Een aantal keer dat de hond lucht had van het slachtoffer heb je haar geroepen.
Dat moet je niet doen laat die hond dan rustig zijn werk doen. En de hond moet iets beter in de had van de geleider staan. Soms is ze iets te zelfstandig. Verder heb ik geen aanmerkingen kunnen vinden. En dat uit zich dan ook in 190 verdiende punten. :D
Pfffff das een mooie score heel tevreden konden we dag 1 dus afsluiten.
Tot nu toe stonden we boven aan, maar ja er komt nog een dag he, ook die moet je goed volbrengen en afwachten wat de andere doen.

Met een goed gevoel keerde we aan het eind van de dag huiswaarts.
Lekker op tijd naar bed om morgen weer goed vit te zijn.

Zondag:
Vandaag was de spanning extra hoog om dat ik nog Appel moest lopen en das mijn moeilijkste onderdeel met Cayra. ( ze maakt af en toe wel wat kleine foutjes)
Eerst even informeren wat de rest gedaan had. Helaas was ook een ander club lid van ons ( Geeske met haar witte Duitse Herder Joey) gezakt op het speuren. :cry: ( wat ook erg moeilijk was gezien de weersomstandige heden, regen en wat wind)

Het zusje van mijn hondje ( Cuja’s Reina) moest ook nog zowel zoeken als appel en hindernissen. En mijn grootste concurrent Johan hol met Halusetha’s Rosie moest ook nog zoeken. Johan had al een mooi appel en hindernis parcours gelopen met 44 punten voor appel en 47 op de hindernissen. Er moest wel heel iets bijzonders gebeuren wilde ik nog van hem kunnen winnen.( Maar dat was mijn doel ook niet ik wilde gewoon slagen voor de vlakte B en alles wat daar bij komt is mooi mee genomen :wink:

Eindelijk was het zover ik mocht me klaar maken voor mijn appel.
Cayra ging zoals we van haar gewend zijn al blaffend van start, tijdens het volgen. :evil:
Ze drong iets voor maar verder volgde ze netjes. Bij de versnelde en langzame pas mag je een nieuw commando volg geven, wat ik steng gaf zodat Cayra gelukkig iets onder de indruk was en eindelijk stopte met blaffen. :) Verder heeft ze een keurig volg programma laten zien.
De zit oefening , de af en de sta oefening gingen goed. ( ze mocht ze iets sneller uit voeren )
Apport over de grond prima : en ook over de schutting een prima oefening.
Dan nu nog het vooruit sturen met af. Cayra wist wat er ging komen en dus drong ze tijdens het volgen weer iets voor. Ze ging er als een speer vandoor op mijn commando maar ging iets te traag af, Koste een puntje.
Toen moest ze de af oefening met Afleiding nog doen. Gelukkig bleef ze al die tijd mooi liggen. Maar helaas toen ik haar op mocht halen stond ze iets te vroeg op. :? ( weer een paarpuntjes kwijt) Al met al een prima appel met als eindbeoordeling 44 punten van de 50.
We zaten dus nog goed in de wetstrijd. :P

Inmiddels had ik weer wat uitslagen van de andere gehoord en het zusje van Cayra had ook 190 punten in het zoeken bij elkaar gelopen en Johan 197 punten. Die nu op 1 stond. Zo maakte ik en Liesbeth Meijs met Hagar nog een goede kans op de tweede of derde plek

Met Goede moed omdat het appel prima verlopen was begon ik aan de hindernissen.
Cayra en ik waren zeer : geconcentreerd bezig wat ook uiten in een mooi hindernis parcours,
Ze nam alle hindernissen zoals het moet, even als het dirigeren wat ze uitstekend deed.
Toen alleen nog even dragen en ook hier ging dat na behoren. Ik wist dat we het goed gedaan hadden en dus stond ik met een goed gevoel de beoordeling af te wachten.
NIET TE GELOVEN (voor mij) maar inderdaad we kregen de volle bak 50 punten.

Toen kwamen de tranen bij mij van blijdschap Cayra en ik zijn GESLAAGD!!!!!
We hadden ons doel bereikt. En meer dan dat zelfs we waren in het totaal ook nog eens tweede de geworden van de hele wedstrijd. Mijn weekeinde kon niet meer stuk!!!!!!

Eind uitslag Vlakte B
1e - Johan hol met Mechelse Herder Teef: Halusetha’s Rosie
2e - Petra Vogel ( ik dus ) met Mechelse Herder Teef: Cuja’s Nadyesdja Donita Cayra
3e - Liesbeth Meijs met Tevurense Herder Reu : Hagar

De foto's volgen nog die heb ik nog niet binnen.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Zeg, dat heb je netjes gedaan hoor! HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD :cheer: :cheer:

Ik ben heel benieuwd naar de foto's!!!!!!!! :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gefeliciteerd!!!!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”