Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup van 6 weken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

beau
Vaste gebruiker

pup van 6 weken

Ongelezen bericht door beau »

hoi
Even een vraag.
Al snel krijgen we een pup van 6 weken oud.
En ja, Misschien is het wat te jong. :19:
De meningingen zijn misschien verschillend hierover?
Al de honden die ik tot nu toe nog heb en die ik heb gehad waren 8 tot 12 weken oud toen we ze kregen.
Nu is mijn vraag moet ik zo'n jonge pup nu anders behandelen, als dat ze 8 weken zou zijn? :idea:
Graag zou ik wat advies krijgen.
Even ter info we hebben nog een andere hond een teefje van 5 jaar, die graag haar speel maatje zou willen zijn. :ok:

alvast bedankt, antoinette
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waarom krijg je de pup al met 6 weken? Je weet dat je daarmee je pup schaadt in zijn ontwikkeling? Dat is overigens niet zoals jij zegt een kwestie van meningen, dat is gewoon onderzocht. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mijn kleintje (die ik morgen haal, dan is hij 8 weken en drie dagen oud) was met zes weken nog erg gehecht aan z'n mama. Hij was nog wat wankel en je zag van een afstand dat hij er nog niet aan toe was om weg te gaan. Het verschil met nu is enorm groot.

Dus als je hem toch nu al krijgt.....bereid je voor op een heeeeel jong hondje die eigenlijk nog lekker bij z'n moeder wil drinken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Een pup van 6 weken hoort nog lekker bij z'n moeder te liggen hoor :wink:
Die is nog niet rijp voor de grote wereld :denken:
Afbeelding
lisette
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door lisette »

wij hebben pas een nestje franse bullen gehad en ik vind 6 weken echt te vroeg bij ons dronken ze ook nog regelmatig wat bij moeder.
En pas vanaf 8 weken zijn ze om de beurt naar hun nieuwe baas gegaan.
De laaste pup ging met 10 weken en ben erg tevreden met hoe het gelopen is.
geen leven zonder de liefde van een dier
ed
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ed »

ik zou de pup van 6 weken niet eens mee nemen
al wilde ik dat zelf heel graag
mijn inziens een slechte fokker
teminste als je hem van een fokker heeft
groetjes ed Afbeelding
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Voordat ik mijn pup met 8 weken heb opgehaald, ben ik met 4 en 6 weken gaan kijken.
Toen de hondjes 6 weken oud waren, dronken ze allemaal nog bij de moeder.
Het lijkt mij dan ook niet verstandig om je hondje al zo vroeg bij de moeder weg te halen, ze leren in die periode nog heel veel van hun moeder.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Djinny schreef:ze leren in die periode nog heel veel van hun moeder.
En van hun broertjes en zusjes! Vanaf zes weken beginnen ze juist lekker met elkaar te spelen en te ravotten. Dat lijkt me behoorlijk belangrijk in de ontwikkeling!!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Re: pup van 6 weken

Ongelezen bericht door starfleet »

beau schreef:hoi
Even een vraag.
Ik zou hem niet willen met zes weken. Hier loopt een kruising die met 6 weken kwam, is nu een half jaar en iedereen met een wat kleinere hond mijdt die hond. Ze bijt veel te hard bij "spel" en heeft dat nooit afgeleerd. Nou zal dat ook beslist met andere factoren te maken hebben, maar juist de basis voor het spelen met soortgenoten wordt in die tijd in het nest gelegd.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Het zal je door iedere hondenliefhebber afgeraden worden en dat heeft uiteraard zijn redenen. In de meeste gevallen zal het niet positief uitvallen voor je hondje. Hoe je je ook verheugt op je pup, probeer nu even objectief te denken. Door nu al het beste te kiezen voor je pup en hem dus niet met zes weken te halen. Neem dat risico niet.
Natuurlijk zijn er gevallen waarbij het wel goed gaat; ik heb er zelf 1 in huis lopen die ook te vroeg uit het nest is gehaald. Natuurlijk kan het ook goed uitpakken, maar waarom zou je dat risico lopen als je ook kan kiezen voor een 100 % veilige weg; wachten tot acht weken! Gun je puppy zijn puppietijd met zijn mams, broertjes en zusjes. Acht weken is al zo kort, ga daar nou niet nog meer tijd vanaf halen.

Succes met je beslissing.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Re: pup van 6 weken

starfleet schreef:
beau schreef:hoi
Even een vraag.
Ik zou hem niet willen met zes weken. Hier loopt een kruising die met 6 weken kwam, is nu een half jaar en iedereen met een wat kleinere hond mijdt die hond. Ze bijt veel te hard bij "spel" en heeft dat nooit afgeleerd. Nou zal dat ook beslist met andere factoren te maken hebben, maar juist de basis voor het spelen met soortgenoten wordt in die tijd in het nest gelegd.

Anne
Dat heeft niet met andere factoren te maken. Een hond ontwikkelt geen bijtrem als hij te vroeg uit het nest wordt weggehaald. Sociaal gedrag en dus ook de bijtrem leert een pup van nestgenoten. Niet van de moeder of van andere volwassen honden, gewoon enkel en alleen van nestgenoten.
Hyperaktiviteit, scheidingsangst, ongeremdheid en dus asociaal gedrag kunnen het gevolg zijn van het te vroeg uit het nest halen. Nogmaals; dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.
Ik hoop dat Beau nog eens reageert.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wettelijk mogen ze toch pas verkocht worden met 7 weken?

nou ja, ik vind het eigenlijk ook te vroeg, het zal geen superramp worden, maar een pup heeft het echt nodig tot 7/8 weken bij moeders te blijven.

die van mij heb ik allebei met ongeveer 7.5 weken gehad
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:wettelijk mogen ze toch pas verkocht worden met 7 weken?

nou ja, ik vind het eigenlijk ook te vroeg, het zal geen superramp worden, maar een pup heeft het echt nodig tot 7/8 weken bij moeders te blijven.

die van mij heb ik allebei met ongeveer 7.5 weken gehad
Reken maar dat een ongeremde mechelaarpup een ramp kan worden als je een kind van 8 hebt. Over het algemeen kunnen kinderen best bang worden van pups die keihard bijten, niet te remmen zijn door een correctie, omdat ze alleen maar opgehitster raken. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Het beste wat je met een pup van 6 weken kan doen is hem bij zijn moeder laten. Als de fokker dat niet wil is het een slechte fokker en hoog tijd om een andere te zoeken.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Uit het nest van Qyan zijn 2 honden met 6 weken naar de nieuwe eigenaar gegaan, Qyan en een nestzusje.
Beide honden zouden de africhting in gaan en zijn dus eerder het nest uit gegaan dan de rest, die als huishond zijn verkocht.
Dit is iets waar ik toen dus niet van op de hoogte was, evenals ik niet op de hoogte was dat de rest van het nest pas met 8 weken naar de nieuwe eigenaren ging.
Zowel Qyan als het nestzusje hebben hier in mijn ogen absoluut geen problemen van ondervonden, wij daarentegen wel, want het was een ongeremd monster dat je om de minst geringe reden beet, correcties (voor zover je bij zo'n jong pupsel van correcties spreekt) niet pikte en eigenlijk kort gezegd een losgeslagen geval, waarbij we veel in het werk hebben moeten stellen om dat om te slaan.
Wat uiteindelijk is gelukt, maar het was verre van makkelijk.
Qyan was dus zeker ongeremd en heeft alles van ons moeten leren.
Heb mezelf vaak op me hoofd moeten krabben en mezelf geregeld de vraag gesteld waar ik in hemelsnaam aan begonnen was.
Hyparactiviteit komt echter niet in zijn woordenboek voor, evenals scheidingsangst.
In tegenstelling tot wat beweerd wordt hebben wij qyan uiteindelijk dus wel af kunnen leren om in het spel hard te bijten en zodra hij een lichaam voelde stopte hij wel degelijk.
Maar dit is dus echt niet zonder kleerscheuren gegaan.
Bijten mocht op de pakwerker, maar niet in mij.
Verder wilde de moederhond eigenlijk ook niet echt meer veel met de pups in aanraking komen, liet ze ook niet meer drinken en Qyan terroriseerde daarbij ook nog eens het gehele nest.
Liep verder in de bewoonde wereld rond alsof deze aardbol van hem was en was voor niets of niemand bang, vond alles en iedereen leuk en had een gezonde interesse en nieuwsgierigheid, kan niet zeggen dat ik terugkijk naar ene getraumatiseerde pup. Eerder een getraumatiseerde ik over wat zo'n klein mormel van 6 weken eigenlijk al aan kan richten :mrgreen: :eek:
Voor de africhting een perfecte hond, maar als huishond vind ik het geen aanrader.
Zeker niet aangezien dit mijn eerste hond was, ik heb het heel moeilijk met hem gehad, dat is een ding wat zeker is.
Als de volgende gewoon een huishond wordt haal ik het pupsel ook pas met 8 weken op.
Wat je verder kan verwachten van een pup van 6 weken...........het slaapt, het eet, het drinkt en het slaapt
Barely legal
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barely legal »

Ik heb pas een nestje gehad, en de eerte is pas met 7,5 week weg gegaan, met 6 weken ging inderdaad de moeder er af en toe zeker 2 keer per dag nog bij, en ze hadden elkaar toen echt nog nodig.
Ik heb een golden Retriever die is nu 6 jaar en die heb ik toendertijd met 6,5 week gehad,maar daar heb ik echt heel veel spijt van ze was toen echt veel te jong.
Afbeelding

All at Barely Legal
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

qyan schreef:Uit het nest van Qyan zijn 2 honden met 6 weken naar de nieuwe eigenaar gegaan, Qyan en een nestzusje.
Beide honden zouden de africhting in gaan en zijn dus eerder het nest uit gegaan dan de rest, die als huishond zijn verkocht.
En dat begrijp ik ook maar niet. Waarom honden die de africhting in moeten vaak met 6 weken al bij de moeder weggaan.
Hera heb ik met 12 weken opgehaald bij de fokker, ook om de africhting in te gaan.
Het is een erg goed hondje waar volgens de kenners veel potentie in zit.
Alles (driften e.d.) heeft ze van nature, niks is 'gemaakt' of 'aangeleerd'....

Waarom dan met 6 week weg halen bij de moeder?
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

estelle schreef:
qyan schreef:Uit het nest van Qyan zijn 2 honden met 6 weken naar de nieuwe eigenaar gegaan, Qyan en een nestzusje.
En dat begrijp ik ook maar niet. Waarom honden die de africhting in moeten vaak met 6 weken al bij de moeder weggaan.
Hera heb ik met 12 weken opgehaald bij de fokker, ook om de africhting in te gaan.

Volgens mij is dat zo'n hardnekkige hondenfabel. Maar 12 weken, dat is toch wel laat?
qyan

estelle schreef:

Als je het verdere stuk van mijn post leest, dan staat daar dat ik dit toen allemaal niet wist.
Ik mocht mijn lang verwachte pup ophalen na 1,5 jaar wachten, dat heb ik gedaan en that's it.
RvB was al geweest, nestcontrole was gedaan, pups waren gechipt en het verplichte oogonderzoek was ook gedaan. Toen nooit iets achter gezocht.
Toen ik later hoorde dat de rest later was opgehaald heb ik gevraagd waarom dat was en dat ws het antwoord.
Dus, vraag het de fokkers en de eventuele knpv africhters, want ik weet het antwoord namelijk niet!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan het je wel vertellen. Een hond, die ongeremd overal inknald en weinig bijtrem heeft noemt men hoog in de driften en dat zien sommige africhters graag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Hmm wij hebben onze hond ook gehaald toen hij 6.5 week was.. maar zijn moeder negeerde alle pups en corrigeerde af en toe een klein beetje.. Minyo bijt ook nog maar een stuk minder in het begin.. we zijn nog steeds bezig met afleren...
Afbeelding
starfleet
Erelid

minhie schreef: Minyo bijt ook nog maar een stuk minder in het begin.. we zijn nog steeds bezig met afleren...
Maar op zich heeft Minyo de leeftijd waarop de bijtrem al lang en breed ontwikkeld zou moeten zijn normaal gesproken.

Anne
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ze hebben ook nog een duitse herder teef van 5 jaar lees ik net. Wat zijn de verwachtingen als je daar een 6 weken oude mechelse herder teef bij zet? (ervan uitgaande dat ze dit niet uitstellen naar 8 weken). Is dat dan iets positiefs dat er al een hond is of veroorzaakt het alleen extra problemen?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:Ik kan het je wel vertellen. Een hond, die ongeremd overal inknald en weinig bijtrem heeft noemt men hoog in de driften en dat zien sommige africhters graag.
mijn honden werden pas met een week of 7 gechipt dus kon hem niet eens eerder meenemen. Een stamboomfokker zal hier toch op moeten wachten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rea schreef:Een pup van 6 weken hoort nog lekker bij z'n moeder te liggen hoor :wink:
die van mij lagen ook niet meer met 6 weken bij hun moeder, tegen die tijd gingen ze net met z'n allen de kennel in, wel een paar keer per dag nog contact met moeders en tantes etc. maar niet meer de gehele dag. Ik heb er nooit problemen mee ondervoeden, gedrag is hetzelfde als van de hond die wel tot 8 weken bij moeders gelegen heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wij hebben Tara destijds met 6,5 week gekregen en ook zij was vreselijk wild, ongeremd, en beet enorm hard (ze vloog letterlijk bijtend in mijn gezicht).
Nu ik beter weet, zou ik het absoluut nooit meer doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
starfleet
Erelid

malinois schreef: Ik heb er nooit problemen mee ondervoeden, gedrag is hetzelfde als van de hond die wel tot 8 weken bij moeders gelegen heeft.
Maar ze gingen met zijn allen de kennel in en ik denk dat daar het grote verschil ligt.

Anne
beau
Vaste gebruiker

pup 6 weken

Ongelezen bericht door beau »

Hallo allemaal,

Ik weet dat het jong is 6 weken, ook weet ik dat de ene pup wel goed opgevoed kan worden die dan bij zijn nieuwe thuis komt en een andere pup niet.
Ik ben jullie ook dankbaar voor de wijze raad, over dat ik het beter niet kan doen. :neenee:
En misschien vinden jullie het geen goed fokker die zijn pups al weg doet bij 6 weken.
De pup heeft nog 9 broertjes en zussjes en de moeder vind het eigenlijk niet zo leuk meer vandaar.
Lijkt me ook niet goed voor een pup die niet door zijn moeder verder verzorgd word.

Maar eigenlijk wilde ik ook graag weten hoe ik met zo'n beessie dan om moet gaan, bv moet ze wel al op straat of juist niet, moet ik ze beschermend houden in de tuin met mijn andere hond?
Bij ons op stal lopen 3 rotweiler pups die haar het bijten wel zouden kunnen afleren als ze dit zou doen.

En wat Chatterbox ook vroeg over is het iets positiefs dat ik al een hond heb of juist niet.
Dit zijn nog dingen die ik graag van jullie zou horen...Lezen

groetjes van Antoinette
Gast

Re: pup 6 weken

Ongelezen bericht door Gast »

beau schreef: De pup heeft nog 9 broertjes en zussjes en de moeder vind het eigenlijk niet zo leuk meer vandaar.
Dat zeggen fokkers heel vaak. Het is in mijn ogen een smoesje. Vanaf 6 weken gaan pups veel eten, ze gaan veel poepen en plassen, ze moeten geent worden en nog een keer ontwormd. Dat kost allemaal tijd en geld. Met 10 pups kost dat veel tijd en geld. Ik denk dat de fokker het er gewoon niet voor over heeft. Een pup met 6 weken weg doen scheelt gewoon tijd en geld. En je bent er maar vanaf. Als je 10 pups hebt is het maar de vraag of je die wel kwijt raakt.
qyan

Eline* schreef:Ik kan het je wel vertellen. Een hond, die ongeremd overal inknald en weinig bijtrem heeft noemt men hoog in de driften en dat zien sommige africhters graag.
Ja ok, voor een hond uit de knpv kan ik dat nog enigzins snappen, althans, als deze ook echt voor het werk ingezet wordt.
Van die honden wordt meer verwacht en totaal andere dingen, dus ergens snap ik dat nog wel.
Maar niet voor de IPO waarin overmatige scherpte en driften alleen maar lastig zijn en niet te vergeten, nog lastiger een manscherpe hond.
Qyan zijn gedrag was dus verre van gewenst binnen de IPO, past beter binnen de knpv.
Dus in dat opzicht snap ik het toch ook weer niet, niet voor honden die de IPO in gaan.
Laat ik wel zeggen, gezien qyan zijn medische toestanden vraag ik me af wat de echte reden is geweest waaro hij zo vroeg het nest uit is gegaan met nog 1 andere pup en de rest dus 2 weken later. Maar dat is weer een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door qyan op 29 apr 2005 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”