Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn shiba reu van 4 1/2 maand, is volgens mij prooinijd aan het ontwikkelen. (Hij heeft geen baknijd)
Ik heb aldoor alles met hem geruilt (vanaf het begin), een pantoffel kreeg hij een speeltje voor en als hij iets 'eetbaars' van de stoep af plukte van probeerde ik dat te ruilen met een snoepje, kaasje of worst. Maar nu vindt hij niets meer interessant genoeg om mee te ruilen.
Als ik hem aan de lijn hebt probeert hij eerst uit alle macht weg te komen op het moment dat ik hem iets aanbiedt en als dit niet lukt en hij wil het ruil middel ook niet weet ik niet meer wat ik kan doen behalve het af te pakken en dan probeert hij te happen. (bijt niet echt, maar hij laat wel merken dat ik er niet aan mag komen...en dit lijkt me niet te bedoeling)
Als hij los is en hij heeft iets te pakken probeer ik hem met iets lekker en iets leuks eerst naar mij toe te lokken, dit lukt niet en probeer ik zijn kant op te gaan zet hij het op een lopen....
Vaak pakt hij kauwgum, modder, takken maar ook glas, stenen, denneappels en laatste keren een rotte vis en ook al eens een rot ei. Hij gaat vooral in de laatste twee liggen rollen en als ook maar dichterbij durf te komen pakt hij het in zijn bek en rent een paar meter verder bij mij vandaan.
Wat moet ik doen om hem te leren te lossen op commando? Hij kent dit nog niet goed genoeg, alleen met apporteren in de tuin en dan laat hij gewoon los ook al krijgt hij er niets voor.
En vooral wat kan ik nog doen als het ruilen niet helpt?
Of is het misschien de leeftijd....? Gaat hij al puberen of is dat te jong?
miek schreef:
En vooral wat kan ik nog doen als het ruilen niet helpt?
Of is het misschien de leeftijd....? Gaat hij al puberen of is dat te jong?
Heb je er geen commando aan gekoppeld? Wij hebben "los" aangeleerd en dat zit er nu echt ingehamerd bij mijn hond (is nu 6 maanden).
Ik zou dus weer helemaal opnieuw met hem gaan oefenen op los. Niet alleen ruilen, maar hem ook vaak het voorwerp weer teruggeven en even met hem ermee spelen o.i.d.
Hij denkt nu dat hij het voorwerp kwijt is. Als je het onvoorspelbaar maakt en hij het negen van de tien keer gewoon terugkrijgt bij het aanleren, zal hij veel gemakkelijker lossen. Ligt niet aan de leeftijd hoor. Hij heeft alleen ontdekt dat als hij wegloopt jij hem lekker toch niet kan pakken
Allereerst vraag ik me af hoe het gesteld is met de rangorde regels bij jou thuis? Want een hond die probeert te happen als je iets wilt afpakken is een typisch gevalletje van een rangorde probleem. Een alpha mag namelijk ten alle tijden iets afpakken van een ranglagere.
Ruilen en daarmee een commando (los) aanleren is een goede methode. Wat hierbij heel belangrijk is is dat je het commando op het juiste moment geeft. Veel mensen gaan hierbij namelijk de fout in. In de aanleerfase van een commando geef je namelijk het commando op dat moment dat het commando is uitgevoerd. Dus in dit geval op het moment dat de hond los heeft gelaten. Hierdoor leert hij de link leggen Voorwerp uit mijn bek = los. Pas als hij dit goed door heeft kan je langzaam aan het commando meer naar voren gaan plaatsen om het uiteindelijk te kunnen geven op het moment dat je wil dat hij het uitvoert.
Het weglopen met een voorwerp zou ik gewoon negeren. Tenzij het gaat om iets wat heel erg schadelijk voor hem is natuurlijk. In de andere gevallen gewoon negeren en eventueel uitbundig met iets gaan spelen wat hij leuk vind....
<center>Ik zit hier voor het vensterglas...
En zit met te vervelen...
Ik wou dat ik twee hondjes was...
Dan ging ik samen spelen
Je shiba is nu 4.5 manden. Een leeftijd waar honden onderling ook steeds strenger worden tegen hun opgroeiende pups.
Dat een Alpha alles mag afpakken is en misfatting. Zeker jonge pups hebben "de vrijheid van een gek" binnen en roedel, en wat je heb ( aan voedsel) mag je so wie so houden (oud of jong, hoog of laag in rang), behalve wanneer er gespeeld (geoevend) wordt.
Je ben nog volop bezig met opvoeding!
In trek en afpakspelletjes wordt kracht lenigheid en ook rangordegedrag geoevend en geleerd. Omdat je hond eender wat pakt, en niet alleen voedsel, is hij mi met rangordespelltjes bezig.
Dus wanneer je iets afpakt en je hondje hapt na, dan hoort ook dat bij het leerprocess. Zo als wij mensen iets van hem afpakken omdat wij zien dat iets gevaarlijk is oid doen honden onderling niet. Afpakken heeft voor
honden een andere betekenis, en verdedigen wat je heb is toch een aardig spelletje, en je voelt je er groot en sterk mee als opgroeiend pupje. Hoe kom je er anders achter wie het voor het zeggen heeft later?
Raken zij tandjes jou dan kan je een harde heel hoge gil slaken zodat je pup weet dat het pijn deed, en een sociale hond wil oevenen en niet kwetsen. Verders gewoon het happen totaal negeren, weglopen en hem daar als een begoten poedel achter laten. Je ben er echt niet van onder de indruk, en wanneer hij er niets mee bereikt houdt het op.
Ik houd ervan om hondenmanieren na te bootsen. In zulke gevallen gaat een volwassen hond niet in op de uitdaging tot spel, want dat is het wat jou shiba doet, uitdagen, grenzen verkennen. pak me dan als je kan, en je kan op gegeven moment niet meer.....daar moet je voor waken. De pubertijt moet namelijk nog komen.
Met radarogen rondlopen, en voorkomen dat hij iets pakt is nu erg belangrijk. Heeft hij iets te pakken en komt niet vanzelf er me terug, helpt alleen negeren....tikkertje verlies je op den duur altijd. Dan heb je misschien met pijn en moeite nu een buit te pakken, maar je ben ook meteen ingeschaald als "die oude wordt wel steeds tragen......even nog en ik win dit"
Ik zou elke gelegenheid aangrijpen om brengspelletjes te doen, ook trekspelletjes kunnen (let wel, hij gaat nu wisselen en dat kan zeer doen in z`n mond), maar altijd op jou uitnodiging, met jou duidelijke komando. Zeker niet eindeloos roepen ."hier", en "los"en weet ik wat, terwijl je kleine flerk je loopt uit te lachen met de buit in z`n waffel.
Je kan hem ook het komando "foei" aanleren zo als honden dat onderling doen. Dan gaat een "hoger in rangorde hond een meter naast een botje liggen, en wee het gebeente van wie daar ook maar na durft te kijken, er komt in elk geval veel kabaal bij te kijken, het brutaaltje moet wel
onder de indruk raken. Foei kan je helpen dat hij niets meer oppakt onderweg. (met gevoeligere honden kan het allemaal een toontje minder, maar die indruk maakt jou hondje niet wanneer ik na jou vertelling ga)
Rotte vis en andere voor ons onwelriekende dingen hebben op honden soms magishe aantrekkingskracht......daar gaat vaak instinkt boven opvoeding, en er wordt lekker gerold.......bad luck.....je ben het voor , of niet, afleren kan je dat niet, alleen atent zijn op het gevaar, en proberen voorkomen.
het pak me dan als je kan spelletje achteraf is iets anders, niet op ingaan dus.
Ja ik weet ik ben een typje van lange verhalen, maar er schoot mij nog iets te binnen.
De buit is pas een buit wanneer het voor jou (of een andere hond) interessant genoeg is om er achteraan te hollen.
Maak zelf uit WAT buit is. Dat kan je het best eerst thuis oevenen, zodat je shiba je gebaren herkent wanneer je uitnodigt om te spelen. pak zelf iets dat jullie samen lekker kunnen vasthouden en speel "tikkertje" met
hem. Je hoeft er niet hard voor weg te rennen (mag wel natuurlijk) dat kan op de vierkantemeter. Laat hem enorm moeite doen om het te pakken, laat hem er aan sleuren, en af en toe erme weglopen.......zorg er wel voor dat jij altijd de laatste ben die het vast heeft, en dan ook stopt met het spelletje.
Ben je onderweg en heb je toevallig niets mee, pak dan zelf een papiertje, je riempje,stokje desnoods (nood breekt wet), maar houd het initiatief in eigen hand.
Allereerst vraag ik me af hoe het gesteld is met de rangorde regels bij jou thuis? Want een hond die probeert te happen als je iets wilt afpakken is een typisch gevalletje van een rangorde probleem. Een alpha mag namelijk ten alle tijden iets afpakken van een ranglagere.
Pardon?? Een ranglagere heeft ten alle tijde recht om zijn 'prooi' te verdedigen, tegen zowel ranglageren als ranghogeren. Als ranghogere kan je natuurlijk je status gebruiken om je hond te dwingen iets af te staan, maar zo beschadig je het vertrouwen... Ruilen is dus beter, maar het zegt absoluut niks over rangorde...