Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteersport

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Cindy de Wolf
Zeer actief

Apporteersport

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Is hier ook iemand aanwezig die aan de apporteersport doet?

Cindy
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Duncan volgt jachttraining, daar moet hij constant apporteren. Is dat hetzelfde?
Cindy de Wolf
Zeer actief

Nee dat is niet helemaal hetzelfde. Je hebt KNJV (= de echte jacht dus met wild) je hebt bij de retrieververenigingen de JPC, daar zal jij denk ik voornamelijk voor trainen en je hebt via de federatie hondensport nederland dan de apporteersport. Een hele hoop mensen die de jacht/JPC doen doen ook aan apporteersport omdat dit bijna het hele jaar doorgaat en de oefeningen voor 90% hetzelfde zijn, sommige iets aangepast. Daarnaast wordt apporteersport gegeven via hondenscholen en op trainingsterreinen en niet of weinig in het bos. Persoonlijk vind ik de apporteersport veel leuker dan de jacht omdat de mensen het hier toch voornamelijk voor de lol doen en als het een keer niet gaat dan is het jammer volgende keer beter. Bij de KNJV en vaak toch ook de JPC heb je heel veel competitiestrijd en dat is op zich wel goed maar de hond mag daar niet de dupe van worden. Voor meer info omtrent de apporteersport kan je kijken op www.fhn.nl
Ik doe met Jesse, mijn grote Munsterlander de apporteersport op B-niveau en Sammy mijn Golden van net een jaar breng ik op 22 mei voor het eerst uit voor de A. Met Sammy ga ik ook een aantal JPC dagen doen maar wat ik tot nu toe weet is dat de apporteersport losser en in mijn ogen leuker is. Je hebt net zoals bij de jacht e.d. te maken met diplomadagen/certificaatdagen en werkproeven/workingtests.

Kan het je alleen maar aanraden :wink:

Cindy
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Hoi Cindy,

Mijn Cairn terrier reutje heeft wel aan apporteersport gedaan, hij heeft het A diploma. B ging niet omdat hij helaas niet (meer) schotvast is. We hebben op onze hondenschool ook apporteersport trainingen, en het is inderdaad een leuke sport. Erg relaxed en de diplomadagen en werkproeven zijn ook erg gezellig. Het leuke van apporteersport is ook dat alle rassen mee mogen doen, en het ziet er erg cool uit wanneer een niet-apporteerras heel enthousiast aan het zoeken is!

Groetjes en veel succes (en wie weet tot ziens bij ons!),
Meta Meulenbelt
Cindy de Wolf
Zeer actief

Hoi Meta,

Ik ben al op jullie gigantisch mooie hondenschool geweest vorig jaar met een diplomadag. We hebben toen ook nog even met jouw staan te praten. Koos en Tiny zie ik ook af en toe op een diplomadag met hun Firsty, alhoewel ik ze dit jaar nog niet gezien heb. Kom bij jullie dit jaar de werkproef doen, met de diplomadag zijn we met Dogtravel weg. Wel heel jammer dat je cairn niet meer schotvast is, is er echt niets meer aan te doen?

Groetjes,
Cindy
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Hoi Cindy,

Hij is "al" tien jaar, en hoeft ook niet meer zo hoor. Ik vond het al leuk en een uitdaging om met hem het diploma te halen, en heb ook één keer aan een werkproef meegedaan. Als ik iets meer getraind had op het zelfstandig werken.... Wie weet!
Het angstig zijn voor het schot heeft hij zichzelf aangeleerd. Het is ontstaan waarschijnlijk doordat hij een associatie gelegd heeft tussen het schieten tijdens gedragstesten (wat wij altijd in onze schuur deden, terwijl hij in huis was) en iets waarvoor hij angst had/heeft. Tegenwoordig schieten we alleen nog maar met de apporteersport, en tijdens een diplomadag of zo dan blijft hij ook binnen. Geen onnodige stress, nietwaar.

Leuk dat je dit najaar weer komt!

Groetjes,
Meta
Cindy de Wolf
Zeer actief

Hoi Meta,

Zo zie je maar weer hoe iets kan ontstaan zonder dat je daar erg in hebt en het ook totaal niet verwacht. Wel heel jammer maar toch leuk om te lezen dat ook jouw cairn een diploma heeft behaald. En inderdaad geen onnodige stress, waarom zou je nog?

Kom dit jaar met 2 honden naar je toe, Jesse onze GM (heeft het ondertussen voor elkaar gekregen om het B diploma in de wacht te slepen) en 1 blanco hond, mijn golden, die laat ik 22 mei uitkomen voor de A en dan zien we het wel. Dus dat wordt rennen en vliegen geblazen met 2 honden in 2 verschillende klasses :wink:

Zie er wel weer naar uit om jullie kant op te komen, dan weet ik precies weer waarom ik weg wil uit Den Haag. Hoop dat er nog wat tijd over is om in het park te wandelen.

O zou je aan Tiny willen vragen welk overnachtingadres nou zo goed was volgens haar en mij dat door willen mailen. Ik had het Tiny zelf willen vragen maar heb geen adres e.d. en ze zijn nog niet met hun Firsty op 1 van de dagen verschenen. Hopenlijk is wel alles ok maar richten ze zich voornamelijk op de KNJV.

Cindy

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”