Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Los lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Los lopen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram heeft vanaf het begin af aan veel losgelopen. Dat ging heel goed, maar ik merk dat het nu minder gaat. Hij blijft erg vaak achter en als ik hem roep, komt hij 5 van de 10 keer niet. Hij is dan erg bezig met snuffelen en de wereld ontdekken en vindt dat duidelijk interessanter dan mij. Soms kijkt hij wel even op, maar besluit toch niet te komen.

Wat doe ik dan? Nou, ik loop een stuk naar hem toe en roep hem weer. In de helft van de gevallen besluit hij dan wel te komen, dan prijs ik hem enorm. Komt hij niet, dan leid ik hem aan z'n bandje een eindje verder zodat het interessante uit z'n gezichtsveld verdwijnt. Is dat de goede aanpak? En klopt het dat pups minder goed gaan luisteren zo rond de drie maanden? Het gaat trouwens niet elke wandeling zo, zojuist ging het bijvoorbeeld bijzonder goed. Het wisselt dus.

Als er iets interessants aankomt zoals een fietser of hardloper, dan houd ik hem tegenwoordig sowieso even vast, want anders sprint hij er achteraan. Afleiden met een spelletje of wat lekkers helpt niet.

Het grappige is dat aan de lijn lopen nu juist veel beter gaat dan in het begin. Na het truukje van de hondenschool (omdraaien als hij voorop loopt), heeft hij heel snel geleerd dat hij naast of achter me loopt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rond 12 weken worden ze inderdaad wat zelfstandiger, en gaan ze meer de wereld verkennen.

Heb je Bram het hierkomen wel aangeleerd, of kwam hij gewoon meestal wel als je riep? Die fout heb ik namelijk in het begin met Moos gemaakt. Toen hij steeds slechter begon te komen ben ik heel bewust gaan oefenen.

Ik stond dan in de huiskamer, mijn moeder in de keuken, en dan maar heen en weer roepen tussen ons tweeen. En als hij dan kwam (wat hij dn natuurlijk wel deed) kreeg hij iets onwijs lekkers. Of in Brams geval dan misschien even sjorren met de flos ofzo.
Daarna zijn we dat uit gaan bouwen naar in de tuin; en toen in het bos. Na iets meer dan een week dacht ik, had hij prima door dat als hij kwam hij iets heel lekkers kreeg, en toen kwam hij ook gewoon weer (meestal dan, maar dat hou je sowieso nog wel even in het begin. :wink: )

Wat hier ook heel goed werkt, als ze een keer niet willen komen, is zelf gewoon doorlopen. (moet je natuurlijk wel in een gebied zijn waar dat kan). Ik zet er dan flink de pas in, en sla eens een bocht om, of verstop me achter een boom. Op een gegeven moment komen ze dan in paniek aansjeezen. Dan zijn ze wel braaf, maar ik geef ze dan geen uitgebreide beloning; ze zijn tenslotte niet echt netjes gekomen toen het moest....
Maar dat kan je naar mijn idee alleen maar doen als je zeker weet dat ze het hierkomen wel heel goed beheersen maar bewust niet komen. Anders is het ook niet eerlijk natuurlijk, als ze nog pup zijn en eigenlijk niet weten wat er van ze wordt verwacht.

Dat doe ik nu nog steeds weleens als Moos het te druk heeft met snuffelen. Na een aantal keren mij kwijt te zijn geweest let meneertje weer heel goed op :wink:

En oh ja, nooit gaan staan roepen in situaties waarvan je weet dat hij toch niet zal komen; dan vernachel je je commando.

Moos komt bijv. niet als hij in het bos zijn allergrootste vriendin tegenkomt; en ik dat niet op tijd signaleer. Dan laat ik hem er maar naartoe rennen, want anders weet ik gewoon dat ik voor jan doedel sta te roepen, en dat weet Moos dan ook :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Wat ook vaak goed werkt is als een debiel te gaan dansen en roepen: "JAAAAAAAAAAAAAAA, Brammieeeeeeeeeeeeeeee, kom dan, Jipieeeeeeeeeeeeeee, jajajaaaaaaaaaaaaaaaa"

Of zoiets :mrgreen:

En dan is ie zo'n vreselijk knappe hond als hij dan komt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Rond 12 weken worden ze inderdaad wat zelfstandiger, en gaan ze meer de wereld verkennen.

Heb je Bram het hierkomen wel aangeleerd, of kwam hij gewoon meestal wel als je riep? Die fout heb ik namelijk in het begin met Moos gemaakt. Toen hij steeds slechter begon te komen ben ik heel bewust gaan oefenen.

Ik stond dan in de huiskamer, mijn moeder in de keuken, en dan maar heen en weer roepen tussen ons tweeen. En als hij dan kwam (wat hij dn natuurlijk wel deed) kreeg hij iets onwijs lekkers. Of in Brams geval dan misschien even sjorren met de flos ofzo.
Daarna zijn we dat uit gaan bouwen naar in de tuin; en toen in het bos. Na iets meer dan een week dacht ik, had hij prima door dat als hij kwam hij iets heel lekkers kreeg, en toen kwam hij ook gewoon weer (meestal dan, maar dat hou je sowieso nog wel even in het begin. :wink: )

Wat hier ook heel goed werkt, als ze een keer niet willen komen, is zelf gewoon doorlopen. (moet je natuurlijk wel in een gebied zijn waar dat kan). Ik zet er dan flink de pas in, en sla eens een bocht om, of verstop me achter een boom. Op een gegeven moment komen ze dan in paniek aansjeezen. Dan zijn ze wel braaf, maar ik geef ze dan geen uitgebreide beloning; ze zijn tenslotte niet echt netjes gekomen toen het moest....
Maar dat kan je naar mijn idee alleen maar doen als je zeker weet dat ze het hierkomen wel heel goed beheersen maar bewust niet komen. Anders is het ook niet eerlijk natuurlijk, als ze nog pup zijn en eigenlijk niet weten wat er van ze wordt verwacht.

Dat doe ik nu nog steeds weleens als Moos het te druk heeft met snuffelen. Na een aantal keren mij kwijt te zijn geweest let meneertje weer heel goed op :wink:

En oh ja, nooit gaan staan roepen in situaties waarvan je weet dat hij toch niet zal komen; dan vernachel je je commando.

Moos komt bijv. niet als hij in het bos zijn allergrootste vriendin tegenkomt; en ik dat niet op tijd signaleer. Dan laat ik hem er maar naartoe rennen, want anders weet ik gewoon dat ik voor jan doedel sta te roepen, en dat weet Moos dan ook :wink:
Ik zal idd meer gaan oefenen, want eerst kwam hij gewoon. Toen was ik nog interessanter dan de rest van de wereld :wink:

Zondag lijkt me een goede dag om ermee te beginnen, het is me nu te warm. Ik zal m'n vriend alvast waarschuwen dat we met z'n drieeen gaan oefenen.

Dat doorlopen heb ik ook geprobeerd, maar hij weet gewoon dat ik uiteindelijk terug kom. Hij kijkt niet eens als ik wegloop.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Re: Los lopen

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:Bram heeft vanaf het begin af aan veel losgelopen. Dat ging heel goed, maar ik merk dat het nu minder gaat. Hij blijft erg vaak achter en als ik hem roep, komt hij 5 van de 10 keer niet. Hij is dan erg bezig met snuffelen en de wereld ontdekken en vindt dat duidelijk interessanter dan mij. Soms kijkt hij wel even op, maar besluit toch niet te komen.

.
Wij hebben vanaf het begin constant "Hier" geroepen en weer vrij. Als je denkt dat hij niet gaat komen, kun je beter geen "hier" roepen, dan leert hij het commando te negeren.

Onze hond heeft ook een tijd gehad dat ze minder goed kwam en achter dingen aanwou, toen ging ze meer aan de lijn en alleen op bepaalde stukken echt los. Ik heb de lijn ook veel laten slepen, dan kan je erop gaan staan als hij achter fietsers e.d. aanwil.

Gewoon ophalen is prima bij zo'n kleintje, dan kan hij ook niet de fout ingaan.

Voor ons is en was het veel gemakkelijker want de hond is vanaf het begin bezeten van eten en nu ook helemaal gek van haar bal.

Anne
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Rond 12 weken worden ze inderdaad wat zelfstandiger, en gaan ze meer de wereld verkennen.

Ik zal idd meer gaan oefenen, want eerst kwam hij gewoon. Toen was ik nog interessanter dan de rest van de wereld :wink:

Zondag lijkt me een goede dag om ermee te beginnen, het is me nu te warm. Ik zal m'n vriend alvast waarschuwen dat we met z'n drieeen gaan oefenen.

Dat doorlopen heb ik ook geprobeerd, maar hij weet gewoon dat ik uiteindelijk terug kom. Hij kijkt niet eens als ik wegloop.
Nee, Moos kijkt ook niet op of om als ik wegloop; da's juist de truk :wink:

Op een gegeven moment (en dat kan hier dus ook echt wel pas na 5 min. zijn) kijkt hij om, ziet mij niet, gaat rechtdoor rennen, ziet me nog niet, raakt licht in paniek, en dan kom ik gewoon rustig alsof er niks aan de hand is achter de boom vandaan. Of uit het andere pad gelopen.
Dan letten ze wel weer even heel goed op, want oh help, je was echt helemaal kwijt!

En vanachter die boom kan je Bram heel goed in de gaten houden, zodat je je geen zorgen hoeft te maken dat jij hem kwijtraakt, maar hij jou wel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 27 mei 2005 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Dat doorlopen heb ik ook geprobeerd, maar hij weet gewoon dat ik uiteindelijk terug kom. Hij kijkt niet eens als ik wegloop.
Verstoppen werkt prima bij zo'n ukkepuk. Jij ziet hem, maar hij jou niet.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:Bram heeft vanaf het begin af aan veel losgelopen. Dat ging heel goed, maar ik merk dat het nu minder gaat. Hij blijft erg vaak achter en als ik hem roep, komt hij 5 van de 10 keer niet. Hij is dan erg bezig met snuffelen en de wereld ontdekken en vindt dat duidelijk interessanter dan mij. Soms kijkt hij wel even op, maar besluit toch niet te komen.

.
Wij hebben vanaf het begin constant "Hier" geroepen en weer vrij. Als je denkt dat hij niet gaat komen, kun je beter geen "hier" roepen, dan leert hij het commando te negeren.

Onze hond heeft ook een tijd gehad dat ze minder goed kwam en achter dingen aanwou, toen ging ze meer aan de lijn en alleen op bepaalde stukken echt los. Ik heb de lijn ook veel laten slepen, dan kan je erop gaan staan als hij achter fietsers e.d. aanwil.

Gewoon ophalen is prima bij zo'n kleintje, dan kan hij ook niet de fout ingaan.

Voor ons is en was het veel gemakkelijker want de hond is vanaf het begin bezeten van eten en nu ook helemaal gek van haar bal.

Anne
Ik zeg nu 'kom maar'. Hoe leer je dat hij 'hier' associeert met hierkomen? Misschien een stomme vraag hoor. Ik heb in boekjes gelezen dat je dan een lange lijn gebruikt en hem naar je toetrekt als je hier roept. Op de hondenschool moeten we deze les ook een lange lijn hebben, dus wellicht dat we het dan krijgen?

En wat zeg je met vrijgeven? Gewoon 'toe maar' ofzo?

Inmiddels is Bram gek op een stukje worst, dus als hij goed naar me toe komt krijgt hij een stukje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Moos schreef: Maar dat kan je naar mijn idee alleen maar doen als je zeker weet dat ze het hierkomen wel heel goed beheersen maar bewust niet komen. Anders is het ook niet eerlijk natuurlijk, als ze nog pup zijn en eigenlijk niet weten wat er van ze wordt verwacht.
Je kan dat ook oefenen zonder "hier" te roepen. Hij heeft op je te letten, ook zonder dat je roept. :wink:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Wat ook vaak goed werkt is als een debiel te gaan dansen en roepen: "JAAAAAAAAAAAAAAA, Brammieeeeeeeeeeeeeeee, kom dan, Jipieeeeeeeeeeeeeee, jajajaaaaaaaaaaaaaaaa"

Of zoiets :mrgreen:

En dan is ie zo'n vreselijk knappe hond als hij dan komt.
Haha, dat doe ik ook wel hoor, maar als er echt veel mensen in de buurt lopen houd ik me toch een beetje in. Ik doe al altijd zo enthousiast als hij komt, goed aan de lijn loopt, gaat zitten etc. Ach, ik moet nu gewoon helemaal over de schaamte heen stappen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:[

Op een gegeven moment (en dat kan hier dus ook echt wel pas na 5 min. zijn) kijkt hij om, ziet mij niet, gaat rechtdoor rennen, ziet me nog niet, raakt licht in paniek, en dan kom ik gewoon rustig alsof er niks aan de hand is achter de boom vandaan. Of uit het andere pad gelopen.
Dan letten ze wel weer even heel goed op, want oh help, je was echt helemaal kwijt!

En vanachter die boom kan je Bram heel goed in de gaten houden, zodat je je geen zorgen hoeft te maken dat jij hem kwijtraakt, maar hij jou wel :mrgreen:
Ik ga straks naar het bos, daar kan ik de boomtruuk heel goed doen. Ik ga het proberen! Zul je natuurlijk zien dat hij me op de voet volgt, dat heb je altijd met dieren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Maar dat kan je naar mijn idee alleen maar doen als je zeker weet dat ze het hierkomen wel heel goed beheersen maar bewust niet komen. Anders is het ook niet eerlijk natuurlijk, als ze nog pup zijn en eigenlijk niet weten wat er van ze wordt verwacht.
Je kan dat ook oefenen zonder "hier" te roepen. Hij heeft op je te letten, ook zonder dat je roept. :wink:

Anne
Ja, dat bedacht ik me later ook :wink:

Je wil eigenlijk bereiken dat je bijna niet meer hoeft te roepen omdat de hond op jou let, en dat werkt zo prima.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik zeg nu 'kom maar'. Hoe leer je dat hij 'hier' associeert met hierkomen?
Als je oefent in huis en in de tuin zegt je elke keer als hij bijna bij je is 'hier!'. Dus niet als je hem roept, maar pas als je zeker weet dat hij jou ook gaat bereiken.

Op een gegeven moment koppelen ze dat commando dan aan bij jou komen.

(en zolang hij dat nog niet echt goed beheerst, niet 'hier' gaan roepen als je wilt dat hij komt, want dan leert hij wellicht nog dat 'hier' betekent 'ik blijf even lekker doorsnuffelen' :wink: )
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:[

Ik ga straks naar het bos, daar kan ik de boomtruuk heel goed doen. Ik ga het proberen! Zul je natuurlijk zien dat hij me op de voet volgt, dat heb je altijd met dieren.
Succes!

En ach, als hij volgt is dat toch ook goed? :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne

Je wil eigenlijk bereiken dat je bijna niet meer hoeft te roepen omdat de hond op jou let, en dat werkt zo prima.

Idd, dat wil ik! Kan dat even ingeprogrammeerd worden in z'n hoofdje :wink: :wink:

Ik vind het wel apart dat hij aan de lijn wel zo goed op me let. Dan loopt hij naast me te stappen en kijkt af en toe naar boven (naar mij). Dan bepaal ik echt waar we naartoe gaan. Is hij los, dan blijft hij maar snuffelen enzo. En dat mag best van mij hoor, hij hoeft echt niet op 30 cm van me af te lopen en hij krijgt ook de tijd om zelf dingen te doen, maar niet constant! Nu duurt een wandeling van een paar honderd meter zeker een half uur. Nou ja, niet altijd dus. Vanochtend om 6 uur wel en om 10 uur niet. Benieuwd hoe het vanmiddag gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Als je oefent in huis en in de tuin zegt je elke keer als hij bijna bij je is 'hier!'. Dus niet als je hem roept, maar pas als je zeker weet dat hij jou ook gaat bereiken.

(en zolang hij dat nog niet echt goed beheerst, niet 'hier' gaan roepen als je wilt dat hij komt, want dan leert hij wellicht nog dat 'hier' betekent 'ik blijf even lekker doorsnuffelen' :wink: )
Ja dat weet ik, zit mag ik ook maar 1 keer zeggen, anders gaat hij pas zitten bij de derde zit. 't Is wat he, met die pups. Kunnen ze ze niet gewoon afleveren als ze alles al kunnen :mrgreen: :mrgreen: (voor de duidelijkheid: dit is een grapje!) (poeh, had ik bijna weer boze reacties gekregen)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne

Idd, dat wil ik! Kan dat even ingeprogrammeerd worden in z'n hoofdje :wink: :wink:

Ik vind het wel apart dat hij aan de lijn wel zo goed op me let. Dan loopt hij naast me te stappen en kijkt af en toe naar boven (naar mij). Dan bepaal ik echt waar we naartoe gaan. Is hij los, dan blijft hij maar snuffelen enzo. En dat mag best van mij hoor, hij hoeft echt niet op 30 cm van me af te lopen en hij krijgt ook de tijd om zelf dingen te doen, maar niet constant! Nu duurt een wandeling van een paar honderd meter zeker een half uur. Nou ja, niet altijd dus. Vanochtend om 6 uur wel en om 10 uur niet. Benieuwd hoe het vanmiddag gaat.
Nou, met de boom-truk is dat 'mij in de gaten houden' hier redelijk gelukt bij Moos. Hij zal nooit weglopen, of echt heel ver van mij vandaan gaan. Af en toe wil ik alleen wel even de pas erin zetten en dan roep ik hem dat hij wel even door moet lopen. (of als ik hem zelf uit het zicht ben verloren, maar dat is meer mijn eigen onrust, dan dat Moos dan weg zou zijn. Als ik hem dan roep komt hij helemaal verbaasd achter een bosje vandaan rennen, zo van, 'ik was toch gewoon hier', haha)
Saar houdt mij altijd in de gaten, rent zelfs nooit ver vooruit. Maar dat ligt meer aan haar dan aan mijn geweldige training....
Maar dat in de gaten houden gaat ook vanzelf beter naarmate Bram ouder wordt en jullie een steeds betere band krijgen :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 27 mei 2005 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:

Ja dat weet ik, zit mag ik ook maar 1 keer zeggen, anders gaat hij pas zitten bij de derde zit. 't Is wat he, met die pups. Kunnen ze ze niet gewoon afleveren als ze alles al kunnen :mrgreen: :mrgreen: (voor de duidelijkheid: dit is een grapje!) (poeh, had ik bijna weer boze reacties gekregen)
Had je maar een labrador moeten nemen, die worden luisterend geboren :pffff:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Nou, met de boom-truk is dat 'mij in de gaten houden' hier redelijk gelukt bij Moos. Hij zal nooit weglopen, of echt heel ver van mij vandaan gaan. Af en toe wil ik alleen wel even de pas erin zetten en dan roep ik hem dat hij wel even door moet lopen.
Saar houdt mij altijd in de gaten, rent zelfs nooit ver vooruit. Maar dat ligt meer aan haar dan aan mijn geweldige training....
Maar dat in de gaten houden gaat ook vanzelf beter naarmate Bram ouder wordt en jullie een steeds betere band krijgen :wink:
Over die band....we hebben vanochtend weer samen uitgeslapen en dat is zo leuk! Liggen we eerst lekker te knoedelen en op een gegeven moment valt 1 van de 2 in slaap (meestal hij :wink: ). Ik word tussendoor weleens wakker en dan knuffel ik hem flink. Gaat hij er helemaal goed voor liggen, zo lief! Ik heb nog weleens een nachtmerrie, zo ook vanochtend. Dan lig ik wild te bewegen enzo. Komt hij naar m'n hoofd toe en maakt me wakker, zo van 'baasje, niet zo gek doen hoor'. Wat een schat he? Hij blijft ook keurig in bed als ik me even was en omkleed.

En nu is hij zelf in de tuin aan het spelen, zonder mij! Wat een wonder he.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Had je maar een labrador moeten nemen, die worden luisterend geboren :pffff:
:smile: :smile: :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Nou, met de boom-truk is dat 'mij in de gaten houden' hier redelijk gelukt bij Moos. Hij zal nooit weglopen, of echt heel ver van mij vandaan gaan. Af en toe wil ik alleen wel even de pas erin zetten en dan roep ik hem dat hij wel even door moet lopen.
Over die band....we hebben vanochtend weer samen uitgeslapen en dat is zo leuk! Liggen we eerst lekker te knoedelen en op een gegeven moment valt 1 van de 2 in slaap (meestal hij :wink: ). Ik word tussendoor weleens wakker en dan knuffel ik hem flink. Gaat hij er helemaal goed voor liggen, zo lief! Ik heb nog weleens een nachtmerrie, zo ook vanochtend. Dan lig ik wild te bewegen enzo. Komt hij naar m'n hoofd toe en maakt me wakker, zo van 'baasje, niet zo gek doen hoor'. Wat een schat he? Hij blijft ook keurig in bed als ik me even was en omkleed.

En nu is hij zelf in de tuin aan het spelen, zonder mij! Wat een wonder he.
Genieten is dat dan he? :wink:

En jaja, ze kunnen zich naarmate ze ouder worden ook steeds beter zelf vermaken; is ook weleens prettig.

En die band wordt dan alleen maar sterker en hechter. Ik heb met Saar bijv. een hele goede band, maar met Moos gaat dat toch wat dieper omdat hij gewoon al bijna 3 jaar bij mij is, en Saar pas 3 maanden. Ik kan bij Moos ook aan een blik zien wat hij van plan is, of aan een stand vaan een oortje, of zijn neus.
Dat ben ik bij Saar nog allemaal aan het ontdekken :wink:

Maar het wordt dus alleen maar nog leuker! :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Nu duurt een wandeling van een paar honderd meter zeker een half uur. Nou ja, niet altijd dus. Vanochtend om 6 uur wel en om 10 uur niet. Benieuwd hoe het vanmiddag gaat.
Dat hoort erbij op deze leeftijd. Gewoon alle tijd nemen en als je flink door wil stappen of naar een bepaald gebiedje wil, zet je hem lekker op je arm.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Ik zeg nu 'kom maar'. Hoe leer je dat hij 'hier' associeert met hierkomen? Misschien een stomme vraag hoor. Ik heb in boekjes gelezen dat je dan een lange lijn gebruikt en hem naar je toetrekt als je hier roept. Op de hondenschool moeten we deze les ook een lange lijn hebben, dus wellicht dat we het dan krijgen?

En wat zeg je met vrijgeven? Gewoon 'toe maar' ofzo?
"BRahaham Hieeeeeeeeeeeerr" met een aanlokkelijke hoge stem, door de knieën armen wijd en iets lekkers erin. Je bgint dat gewoon thuis in de tuin te doen of binnen. Je kan gaan roepen als hij toch al op je af komt sjeezen.

Je kan samen met je vriend een paar keer over en weer roepen, allebei met een lekker stukje worst. Dat oefen je een paar keer per dag kort.

Vrijgeven deed ik eerst gewoon, doorlopen weer of een balletje gooien o.i.d. . Elke keer als ze zelf naar me toe kwam tussendoor deed ik er lekkers in en dat doe ik nu nog heel vaak. Ook als ze los netjes volgt.

Ik gebruik ook "kom maar" of gewoon "kom op" of "meiske " in het begin vooral als ik niet zeker wist of ze wel kwam. "Hierrr" ben ik nog steeds heel zuinig op.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Nog een tipje; je schreef dat je bram nu vaspakt wanneer er iemand aan komt lopen of fietsten, omdat hij er anders achteraan gaat. Door dit steeds te doen leer je hem onbewust dat die voorbijgangers interessant zijn en leer je hem dus niet om ze te negeren.
Als je ze goed van tevoren ziet aankomen kun je op dat moment misschien beter een spelletje met hem beginnen en hem toch proberen af te leiden. Jij bent immers veel interessanter. :pffff: :mrgreen:

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, vind het leuk om te lezen.
Zoek stok!
Zeer actief

Bedankt voor jullie tips, het boomverstoppertje spelen werkte als een tierelier! Ik heb het in totaal drie keer gedaan en hij kwam helemaal geschrokken aanrennen. Daarna heeft hij me niet meer uit het oog verloren!!!

Wel jammer dat ik zojuist in het bos verdwaald was in die hitte. Ik heb twee uur gelopen waarvan minimaal 1 uur met Bram op m'n arm. Hij wilde op een gegeven moment niet meer op m'n arm, dus maar wat langer laten lopen dan anders. Bij de eerste de beste blauwe auto die we tegenkwamen, ging hij plat op de grond liggen en weigerde verder te lopen :smile:
Gelukkig was het nog maar een paar meter. 't Was echt genoeg voor de kleine man. En voor mij ook trouwens.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

miekmiek schreef:Nog een tipje; je schreef dat je bram nu vaspakt wanneer er iemand aan komt lopen of fietsten, omdat hij er anders achteraan gaat. Door dit steeds te doen leer je hem onbewust dat die voorbijgangers interessant zijn en leer je hem dus niet om ze te negeren.
Als je ze goed van tevoren ziet aankomen kun je op dat moment misschien beter een spelletje met hem beginnen en hem toch proberen af te leiden. Jij bent immers veel interessanter. :pffff: :mrgreen:

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, vind het leuk om te lezen.
Ja ik weet het. Maar op bepaalde plekken is het gewoon gevaarlijk als hij achter een fietser aan rent (fietsers mogen daar officieel niet komen), dus dan houd ik hem toch maar even vast. Ik pak hem vast en dan leid ik hem af, dan vindt hij het toch leuker om bij mij te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie tips, het boomverstoppertje spelen werkte als een tierelier! Ik heb het in totaal drie keer gedaan en hij kwam helemaal geschrokken aanrennen. Daarna heeft hij me niet meer uit het oog verloren!!!

Wel jammer dat ik zojuist in het bos verdwaald was in die hitte. Ik heb twee uur gelopen waarvan minimaal 1 uur met Bram op m'n arm. Hij wilde op een gegeven moment niet meer op m'n arm, dus maar wat langer laten lopen dan anders. Bij de eerste de beste blauwe auto die we tegenkwamen, ging hij plat op de grond liggen en weigerde verder te lopen :smile:
Gelukkig was het nog maar een paar meter. 't Was echt genoeg voor de kleine man. En voor mij ook trouwens.
Heel goed dat de boom-truk zo goed werkte!

En verdwalen in de hitte, met Bram op je arm, is wel weer een stuk minder! Jullie zullen wel warm en moe zijn nu!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie tips, het boomverstoppertje spelen werkte als een tierelier! Ik heb het in totaal drie keer gedaan en hij kwam helemaal geschrokken aanrennen. Daarna heeft hij me niet meer uit het oog verloren!!!

En verdwalen in de hitte, met Bram op je arm, is wel weer een stuk minder! Jullie zullen wel warm en moe zijn nu!
Ik ben vies, zweterig, moe en chagrijnig :mrgreen:
Bram heeft in de auto geslapen en vraagt zich af waarom we niet samen met het balletje gaan spelen :wink: Gelukkig is m'n vriend net thuisgekomen, mag hij zich even met Bram vermaken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Ik ben vies, zweterig, moe en chagrijnig :mrgreen:
Bram heeft in de auto geslapen en vraagt zich af waarom we niet samen met het balletje gaan spelen :wink: Gelukkig is m'n vriend net thuisgekomen, mag hij zich even met Bram vermaken.
Eerst even lekker douchen, en dan met een lekker glas met iets kouds naar Bram kijken in de tuin :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

starfleet schreef: Ik gebruik ook "kom maar" of gewoon "kom op" of "meiske " in het begin vooral als ik niet zeker wist of ze wel kwam. "Hierrr" ben ik nog steeds heel zuinig op.
Ja, zo heb ik bij Luna destijds ook geredeneerd, met als gevolg dat ze net zo goed, en misschien wel beter naar "kom maar meissie " luistert dan naar "hier. " Ik vind het ook zo rot klinken, gebruik eigenlijk uitsluitend dat soort informele commando's, behalve als ik boos ben.

Verder vind ik die verstopspelletjes ook fantastisch, zo leer je ze jou in de gaten te houden zonder dat je ze steeds moet roepen. Alleen bij Spok werkt het maar tot op zekere hoogte.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”