Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Na afloop steun zoeken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Na afloop steun zoeken

Ongelezen bericht door Moos »

Tenminste, dat denk ik dat het is.

Saar heeft de laatste weken weer wat nieuws. Ze is nu 5.5 maand en durfde tot ongeveer een maand geleden niet langs grote zelfverzekerde honden te lopen; laat staan ze te begroeten. Het vervelendste was dat ze dan, als die andere hond ook maar een klein beetje toenadering zocht, vaak de staart tussen d'r pootjes trok en heel zachtjes zielig piepend wegrende.
Ik ben dan altijd gewoon blijven staan, en dan durfde Saar ook weer in de buurt te komen. Als de grote hond in kwestie dan gewoon rustig was bleef ik nog even extra lang staan, zonder aandacht aan Saar te besteden, zodat ze kon zien dat er echt niks engs aan was.

Dat wegrennen is op deze manier opgehouden. Nu durft ze vaak wel een grote zelfverzekerde hond te begroeten. Ze schuifelt er dan op haar zij naartoe, oortjes naar achteren, staart helemaal laag uit de krul, en laat zich dan besnuffelen. Ze zoekt zelf dan dus contact, mits de andere hond wel een beetje rustig blijft staan. Als de andere hond haar erg druk wil begroeten schiet ze nog steeds een klein stukje weg, maar herstelt zich snel en loopt er dan gewoon langs zodat we weer verder kunnen. Maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat je lichtjes schrikt als er opeens 40 kilo op jouw 4 kilo af komt denderen....

Maar nu komt ze elke keer nadat ze zo'n grote zelfverzekerde hond heeft begroet naar mij toegerend, en gaat dan tegen me op staan springen als teken dat ze opgetild wil worden. Als ik dan niet reageer probeert ze het bij andere bekende mensen in het bos.

Hoe moet ik daarmee omgaan? Ik wil haar namelijk niet dan steeds optillen omdat het idee heb dat ze dat wil omdat ze toch wel een beetje bang is, en ik wil die angst niet bevestigen.
Aan de andere kant ben ik al heel blij dat ze niet meer zielig piepend wegrent, en ben ik dan weer een beetje bang dat als ik haar nu volkomen negeer ze misschien weer weg zal gaan rennen, omdat ik niet toegeef aan haar behoefte om even veilig bij mij te zijn.

Iemand tips, of ideeen?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik zou haar in ieder geval niet optillen. Kun je haar afleiden en snoepie geven als ze bijvoorbeeld gaat zitten?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Joy C schreef:Ik zou haar in ieder geval niet optillen. Kun je haar afleiden en snoepie geven als ze bijvoorbeeld gaat zitten?
Zodra mijn hand in mijn zak gaat, gaat ze al zitten :mrgreen:

Dus dat moet te doen zijn :wink:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Moos schreef:
Joy C schreef:Ik zou haar in ieder geval niet optillen. Kun je haar afleiden en snoepie geven als ze bijvoorbeeld gaat zitten?
Zodra mijn hand in mijn zak gaat, gaat ze al zitten :mrgreen:

Dus dat moet te doen zijn :wink:
Ik zou zeggen, gaan met die banaan. Lekker proberen. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ben je dan niet juist het ongewenste gedrag aan het belonen? Saar is onder de indruk van die andere hond en zoekt steun. Vervolgens krijgt ze een brok daarvoor. Ik vraag me namelijk af of ze het aan het zitten zal koppelen, omdat dat een automatisme is als je hand naar de zak gaat.

Wat gebeurt er als je het opspringen ook gewoon negeert. Of er zelfs van wegstapt. En kijk eens of je beide honden brokken kunt geven. Dus als je op je hurken zit geef je tegelijkertijd Saar een brok en die andere grote hond. Zo krijgt Saar nog meer positieve ervaringen bij andere honden en levert het steun zoeken bij jou niets op. Ik zou idd wel kijken welke honden je daarvoor gebruikt.
starfleet
Erelid

Re: Na afloop steun zoeken

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Hoe moet ik daarmee omgaan? Ik wil haar namelijk niet dan steeds optillen omdat het idee heb dat ze dat wil omdat ze toch wel een beetje bang is, en ik wil die angst niet bevestigen.
Aan de andere kant ben ik al heel blij dat ze niet meer zielig piepend wegrent, en ben ik dan weer een beetje bang dat als ik haar nu volkomen negeer ze misschien weer weg zal gaan rennen, omdat ik niet toegeef aan haar behoefte om even veilig bij mij te zijn.

Iemand tips, of ideeen?
Mijn hond doet dat ook wel als er iets in haar ogen engs gebeurd is . Ik besteed er eigenlijk geen aandacht aan, zeg hooguit "He meisie, ben je daar". Ik heb er niet echt over nagedacht moet ik zeggen.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zou het negeren. En andere mensen zeggen dat ze er geen aandacht aan moeten geven. Door te gaan belonen en/of oefeningen doen krijgt ze toch de aandacht die ze op dat moment wil.
Moos
Zeer actief

Re: Na afloop steun zoeken

starfleet schreef:
Moos schreef: Hoe moet ik daarmee omgaan? Ik wil haar namelijk niet dan steeds optillen omdat het idee heb dat ze dat wil omdat ze toch wel een beetje bang is, en ik wil die angst niet bevestigen.

Iemand tips, of ideeen?
Mijn hond doet dat ook wel als er iets in haar ogen engs gebeurd is . Ik besteed er eigenlijk geen aandacht aan, zeg hooguit "He meisie, ben je daar". Ik heb er niet echt over nagedacht moet ik zeggen.

Anne
Dat doe ik nu dus ook meestal. Alhoewel ik daar dan ook vaak heel even lichamelijk contact bij maak. Niet echt aaien ofzo, maar even aanraken, en iets zeggen in de trant van 'Hoi meisie". Duurt al met al misschien 2 sec.

Echt helemaal compleet negeren en wegstappen lijkt mij persoonlijk niet het beste om te doen. Saar komt echt duidelijk bij mij omdat ze het daar veilig vind, als ik dan wegstap en haar volkomen negeer heb ik het idee dat ik dan dus aangeef dat ze niet bij mij hoeft te komen voor steun.
En ik ben eigenlijk al heel blij dat ze wel bij mij komt i.p.v. als een kip zonder kop weg te rennen, dus dat wil ik wel graag zo houden.

Ik denk als ik haar misschien 2 sec. even een heel klein beetje aandacht geef ik haar angst niet direct bevestig. Wel als ik haar op zou tillen en zou gaan tuttelen van 'ach, wat was dat nou, eng he meisie' of zoiets. :wink:

En ik had er inderdaad eerst ook niet echt over nagedacht, maar aangezien we alleen maar honden tegenkomen die groter zijn dan zij, begon het wel erg op te vallen.
Afbeelding
sassel
Actief

Ongelezen bericht door sassel »

Ik vind het echt heel knap dat je hondje er al zelf naar toe stapt inplaats van weg rennen.Hij heeft al iets overwonnen.
Hij komt dapper naar jou toe,kijk eens wat ik deed.
Wat je doet is volgens mij goed,even met je stem prijzen en vervolgens weer normaal doen.
Hij zal langzamerhand je stem ook niet meer nodig hebben.
Groetjes Saskia en Zep
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Persoonlijk zou ik de hond negeren want honden zijn inderdaad om een beloning te forceren door eerst iets te doen waarvoor ze in het verleden beloond zijn.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een hond die op de bank springt, de baas zegt dan dat hij eraf moet, de hond gaat eraf en wordt vervolgens beloond daarvoor. Het associatievermogen van de hond is goed genoeg om het vergrijp te gaan associeren met de beloning en zo kan hij die beloning dus gaan forceren. Deze hond kan dus express op de bank gaan springen om eraf geroepen en beloond te kunnen worden.
Moos
Zeer actief

MaHo schreef:Persoonlijk zou ik de hond negeren want honden zijn inderdaad om een beloning te forceren door eerst iets te doen waarvoor ze in het verleden beloond zijn.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een hond die op de bank springt, de baas zegt dan dat hij eraf moet, de hond gaat eraf en wordt vervolgens beloond daarvoor. Het associatievermogen van de hond is goed genoeg om het vergrijp te gaan associeren met de beloning en zo kan hij die beloning dus gaan forceren. Deze hond kan dus express op de bank gaan springen om eraf geroepen en beloond te kunnen worden.
Nee, helemaal negeren doe ik niet. Bij Moos zou ik dat misschien gedaan hebben, maar ik ben al heel blij dat ik licht angstige Saar nu zover heb dat ze overal open op af durft zonder weg te rennen, maar bij mij komt als ze iets toch wat eng vindt. Dat vind ik dus gewenst gedrag, dus als dat blijft doen vind ik dat juist prima. Ik wil alleen niet haar angst bevestigen.
Dus als ze achteraf even steun komt zoeken, zeg ik iets in de trant van "hoi meissie' , dan kijkt ze me even aan en is het weer goed en stuitert ze weer verder.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”