Eline* schreef:Goed of fout is altijd terug te zien in je hond. Ik heb Laika tijdens het uitvallen nog wel eens staan masseren rond de nek/kop waarop ze kalmeerde. Compleet verkeerd zal je zeggen, maar het werkte omdat de stress wat kon wegvloeien.
Het kan heel helpend zijn om gewoon op normale blije toon iets tegen je hond te zeggen als die ergens gespannen op reageert. Soms helpt het om uit te dagen tot spel. Het is ook zoeken waar je hond het goed op doet.
Als je je maar bewust bent van wat je doet en waarom..wat je ermee denkt te willen bereiken. Als je ziet dat Leo spanning verliest omdat jij blij reageert is het okee toch?
Dat dacht ik op dat moment dus ook, maar achteraf begin ik heel erg te twijfelen omdat ik denk dat ik nu zijn gedrag beloon.
Maar dat hoeft dus niet in alle situaties hetzelfde te zijn?
Ik ben er nu achter dat de andere kant oplopen voordat hij uitvalt geen nut heeft.
De lange lijn geven heeft ook totaal geen nut omdat hij dan nog langer gestresst blijft.
Ik merk wel wel wat veranderingen de laatste tijd, ik weet niet waarom, maar hij valt op een andere manier uit en als de hond weg is loopt hij weer gewoon mee en niet meer als een hysterisch hoopje hond zoals in het begin.
Deze keer ging het goed, ik hem hem een aai gegeven toen hij weer gekalmeerd was en ik zag aan hem dat hij weer rust had.
Vanmiddag ging het trouwens ook goed op deze manier, ik denk dat ik het nog even zo blijf proberen.