Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit goed?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Is dit goed?

Ongelezen bericht door Saartje »

Vanavond was er een klein hondje (daar is Leo meestal het felst op) aan de overkant van de straat.
Ik wilde net de huisdeur open maken toen ik het getrippel van het hondje hoorde, dus ik draaide me om en ik zei tegen Leo dat het goed was en rustig maar enz.
Hij borstelde wel weer en hij stond helemaal strak maar dit keer viel hij niet uit, voor het eerst met een klein hondje zo dichtbij ging het 'goed'.
Maar is dit nog wel afleiden of bevestig ik hiermee iets (verkeerd dus)?
Hij stond namelijk al te borstelen toen ik hem kalmeerde, maar blijkbaar werkte het wel.
Ik heb geen idee of ik nu iets fout doe :19:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Goed of fout is altijd terug te zien in je hond. Ik heb Laika tijdens het uitvallen nog wel eens staan masseren rond de nek/kop waarop ze kalmeerde. Compleet verkeerd zal je zeggen, maar het werkte omdat de stress wat kon wegvloeien.
Het kan heel helpend zijn om gewoon op normale blije toon iets tegen je hond te zeggen als die ergens gespannen op reageert. Soms helpt het om uit te dagen tot spel. Het is ook zoeken waar je hond het goed op doet.
Als je je maar bewust bent van wat je doet en waarom..wat je ermee denkt te willen bereiken. Als je ziet dat Leo spanning verliest omdat jij blij reageert is het okee toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Saartje
Zeer actief

Eline* schreef:Goed of fout is altijd terug te zien in je hond. Ik heb Laika tijdens het uitvallen nog wel eens staan masseren rond de nek/kop waarop ze kalmeerde. Compleet verkeerd zal je zeggen, maar het werkte omdat de stress wat kon wegvloeien.
Het kan heel helpend zijn om gewoon op normale blije toon iets tegen je hond te zeggen als die ergens gespannen op reageert. Soms helpt het om uit te dagen tot spel. Het is ook zoeken waar je hond het goed op doet.
Als je je maar bewust bent van wat je doet en waarom..wat je ermee denkt te willen bereiken. Als je ziet dat Leo spanning verliest omdat jij blij reageert is het okee toch?
Dat dacht ik op dat moment dus ook, maar achteraf begin ik heel erg te twijfelen omdat ik denk dat ik nu zijn gedrag beloon.
Maar dat hoeft dus niet in alle situaties hetzelfde te zijn?
Ik ben er nu achter dat de andere kant oplopen voordat hij uitvalt geen nut heeft.
De lange lijn geven heeft ook totaal geen nut omdat hij dan nog langer gestresst blijft.
Ik merk wel wel wat veranderingen de laatste tijd, ik weet niet waarom, maar hij valt op een andere manier uit en als de hond weg is loopt hij weer gewoon mee en niet meer als een hysterisch hoopje hond zoals in het begin.
Deze keer ging het goed, ik hem hem een aai gegeven toen hij weer gekalmeerd was en ik zag aan hem dat hij weer rust had.
Vanmiddag ging het trouwens ook goed op deze manier, ik denk dat ik het nog even zo blijf proberen. :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Je geeft zelf al aan dat Leo deze keer niet uitviel. Nou, dan doe je het dus goed. :wink: Ik denk dat we allemaal wel eens dingen doen die niet precies volgens de regels zijn, maar wel perfect werken bij onze eigen hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

precies, niet elke hond is uit een boekje of gestelde regels "op te voeden", als jij dus merkt dat dit werkt en helpt, dan is dat oke, merk je dat het niet werkt, dat hij ondanks jou aaien doorgaat, dan dus stoppen, dan heeft het geen zin en combineer je een beloon gedrag met iets "verkeerds"..
starfleet
Erelid

Re: Is dit goed?

Ongelezen bericht door starfleet »

Saartje schreef: Maar is dit nog wel afleiden of bevestig ik hiermee iets (verkeerd dus)?
Hij stond namelijk al te borstelen toen ik hem kalmeerde, maar blijkbaar werkte het wel.
Ik heb geen idee of ik nu iets fout doe :19:
Als het goed gaat is het goed. Jij kent je hond het best.

Anne
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Misschien dat het helpt dat ie ook af en toe los kan en dan echt zijn ei kwijt + dat ie dat samen met een andere hond doet.
weg gehaald zit een virus in
Saartje
Zeer actief

Oke, gelukkig maar.
En het kan inderdaad goed zijn dat hij nu in ieder geval iets van die tonnen energie kwijt kan.
Rennen vindt hij leuker dan wat dan ook, hij geeft niets om speeltjes enzo maar als hij rent zie je gewoon meteen hoe blij hij is.
Vandaag viel hij wel weer uit, maar dat kwam omdat er weer een lompe hond losliep langs de gracht (heel handig zo'n losloopgebied 10 meter verderop :roll: ).
Misschien kwam het wel door de warmte, dat hij geen zin had om uit te vallen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”