Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe reageert jouw hond op gebarentaal ?
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
hoe reageert jouw hond op gebarentaal ?
Voor de grap weer eens met Spok geprobeerd: laten komen met een gebaar. Arm recht vooruit en naar achter roeien. Vanaf de eerste keer dat ik het gebruikte begreep hij het meteen, althans hij kwam. Nog een paar maal geoefend, zonder afleiding, en elke keer raak.
Wat zou het zijn, nieuwsgierigheid, of zit er toch iets in het gebaar wat een hond zondermeer begrijpt ?
Wat zou het zijn, nieuwsgierigheid, of zit er toch iets in het gebaar wat een hond zondermeer begrijpt ?

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Ik heb eens een heel artikel gelezen en daarin werd uitgelegd hoe de jacht van een troep wolven ging. Nu weet ik niet meer exact hoe het ging maar waar het op neer kwam was dat de alpha de groep leidde en dat hij in principe met zijn neus aanwees wie waar moest staan en aangaf wanneer ze gingen aanvallen. Was echt een heel interessant artikel. Maar is dus ook logisch dat onze honden ook nog steeds erg op gebaren/lichaamshouding gericht zijn. Krijg je ook attente hondjes van als je dit vaker doet.
Carmen
Ik heb eens een heel artikel gelezen en daarin werd uitgelegd hoe de jacht van een troep wolven ging. Nu weet ik niet meer exact hoe het ging maar waar het op neer kwam was dat de alpha de groep leidde en dat hij in principe met zijn neus aanwees wie waar moest staan en aangaf wanneer ze gingen aanvallen. Was echt een heel interessant artikel. Maar is dus ook logisch dat onze honden ook nog steeds erg op gebaren/lichaamshouding gericht zijn. Krijg je ook attente hondjes van als je dit vaker doet.
Carmen
- Zoie
- Zeer actief
Ja, ik heb destijds het boekje van Klaas ... gelezen, en ben me daardoor bewuster geworden van mijn lichaamstaal, maar toch frappant zoals Spok reageert op zo'n gebaar. Echt heel anders dan roepen.Carmen schreef:Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Carmen
Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Ja leuk om te zien! Spok is een herder toch? Ik heb het idee dat herders dat soort dingen toch ook gauw doorhebben. Mijn ambullen waren altijd wel veel trager en dulliger met dat soort dingen.Zoie schreef:Ja, ik heb destijds het boekje van Klaas ... gelezen, en ben me daardoor bewuster geworden van mijn lichaamstaal, maar toch frappant zoals Spok reageert op zo'n gebaar. Echt heel anders dan roepen.Carmen schreef:Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Carmen
Carmen
- Zoie
- Zeer actief
Nou, Spok is geen herder, misschien zit het er doorheen. Zoë was wel een herder, en die reageerde ook vrij sterk op gebaren en lichaamstaal, al heb ik het niet zo systematisch uitgeprobeerd.Carmen schreef:[
Ja leuk om te zien! Spok is een herder toch? Ik heb het idee dat herders dat soort dingen toch ook gauw doorhebben. Mijn ambullen waren altijd wel veel trager en dulliger met dat soort dingen.
Carmen

- majelle
- Zeer actief
Ik heb er even over nagedacht maar bij alle comandos die ik geef maak ik een handgebaar. Nu geef ik meestal alleen een handgebaar.
Op puppencursus leerde we de hond te roepen met je armen wijd, en op het moment dat ie aan kwam rennen dat met je handen steeds meer naar voren naar elkaar toe. Zo gingen vanzelf al recht voor je zitten.
Zouden honden handgebaren(lichaamstaal) niet sneller begrijpen dan comando's. Ik bedoel letten ze daar niet meer op dan wat je zegt?
groetjes majelle
Op puppencursus leerde we de hond te roepen met je armen wijd, en op het moment dat ie aan kwam rennen dat met je handen steeds meer naar voren naar elkaar toe. Zo gingen vanzelf al recht voor je zitten.
Zouden honden handgebaren(lichaamstaal) niet sneller begrijpen dan comando's. Ik bedoel letten ze daar niet meer op dan wat je zegt?
groetjes majelle
- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
- Aantal honden: 1
Leo reageert beter op gebaren dan op mijn stem.
Ik ben daar nu mee aan het oefenen en hij zit op commando (gebaar) gaat af met een gebaar naar de grond en hij gaat ook waar ik naartoe wijs.
Dat is dan wel allemaal binnenshuis omdat hij buiten nog steeds niet goed luistert, maar dat gaat nu met stem+gebaar al een stuk beter.
Ik ben daar nu mee aan het oefenen en hij zit op commando (gebaar) gaat af met een gebaar naar de grond en hij gaat ook waar ik naartoe wijs.
Dat is dan wel allemaal binnenshuis omdat hij buiten nog steeds niet goed luistert, maar dat gaat nu met stem+gebaar al een stuk beter.

- starfleet
- Erelid
Ze begrijpen het niet uit zichzelf, maar wijzen is wel heel gemakkelijk aan te leren. Je gooit wat lekkers neer overal in de tuin/kamer en roept de hond en wijst. Eerst kijken ze naar je vinger en volgen die tot je het lekkers bijna aanraakt, maar na een tijdje gaan ze in de wijsrichting zoeken en hebben ze het door.Zoie schreef: Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.
Anne (althans de mijnese)
-
plenty
- Zeer actief
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
een hond reageerd altijd beter op lichaamstaal alleen beseffen we het niet
zo
ook de zogenaamde fouten die een hond maakt komt omdat we met ons lichaam dikwijls iets anders zeggen dan met de stem.
Martine
zo
ook de zogenaamde fouten die een hond maakt komt omdat we met ons lichaam dikwijls iets anders zeggen dan met de stem.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
plenty
- Zeer actief
Ik weet er alles vanmartine schreef:een hond reageerd altijd beter op lichaamstaal alleen beseffen we het niet
zo
Martine
- Zoie
- Zeer actief
Grappig, ga ik ook eens poberen.starfleet schreef:Ze begrijpen het niet uit zichzelf, maar wijzen is wel heel gemakkelijk aan te leren. Je gooit wat lekkers neer overal in de tuin/kamer en roept de hond en wijst. Eerst kijken ze naar je vinger en volgen die tot je het lekkers bijna aanraakt, maar na een tijdje gaan ze in de wijsrichting zoeken en hebben ze het door.Zoie schreef: Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.
Anne (althans de mijnese)

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Vooral Kaya reageert hier ook erg op gebaren. Ik heb dit ook zo aangeleerd: een commando en direct een gebaar erbij.
Totdat ik de vzh cursus ging doen en op 'm'n kop' kreeg vanwege al mijn gebaren
Dat mocht dus niet
Met het examen mag je absoluut niet inwerken met je lichaam en alleen commando's gebruiken.
Ik begrijp nog steeds niet waarom, maar ja..... dat was dus ineens flink oefenen om de gebaren niet te gebruiken en alleen mijn stem.
En nu gebruik ik weer gewoon gebaren erbij
Totdat ik de vzh cursus ging doen en op 'm'n kop' kreeg vanwege al mijn gebaren
Ik begrijp nog steeds niet waarom, maar ja..... dat was dus ineens flink oefenen om de gebaren niet te gebruiken en alleen mijn stem.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Zoie
- Zeer actief
Ja, je gebruikt natuurlijk altijd bewust en onbewust gebaren en lichaamstaal, de een misschien meer dan de ander. Zo zak ik altijd een beetje door mijn knieën met hierkomen aanleren. Maar dit gebaar had ik hem niet geleerd, en ik zei er niks bij, en hij reageerde er echt heel alert op.Stang schreef:Vooral Kaya reageert hier ook erg op gebaren. Ik heb dit ook zo aangeleerd: een commando en direct een gebaar erbij.
Totdat ik de vzh cursus ging doen en op 'm'n kop' kreeg vanwege al mijn gebarenDat mocht dus niet
Met het examen mag je absoluut niet inwerken met je lichaam en alleen commando's gebruiken.
Wel flauw trouwens dat je geen gebaren mag gebruiken.

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
-
Roxy
- Actief
Omdat Bas al jaren doof is gebruik ook ik gebarentaal en het bevalt me prima. Ook de herders reageren er erg goed op, voordeel is ook dat je honden erg veel oogcontact met je maken om te informeren of er soms iets moet gebeuren en je hun aandacht aldoor krijgt. In losloopgebieden kan ik zo mijn honden behoorlijk snel uit de groep krijgen mocht dat nodig zijn.
In geval van nood heb ik zo'n door merg en been gaand hondenfluitje en dat betekent onmiddelijk hierkomen.
In geval van nood heb ik zo'n door merg en been gaand hondenfluitje en dat betekent onmiddelijk hierkomen.
-
Marion.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- bram en thijs
- Zeer actief
- MaHo
- Vaste gebruiker
-
Reini
- Zeer actief
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Dat is bij ons een apart onderdeeltje van de training
. Luna kent momenteel al op gebaar: zit, af, kom voor, blijf.
De andere, oudere honden kennen ook staan, luid, sluipen, revier.
Eigenlijk reageert ze alerter op gebaren dan op stem.
De andere, oudere honden kennen ook staan, luid, sluipen, revier.
Eigenlijk reageert ze alerter op gebaren dan op stem.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- jip007
- Erelid
haha fijn he , vooral als de telefoon gaatbram en thijs schreef:jip007 schreef:hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben![]()
![]()
Ik ben die van mij net terug aan het vinden
![]()
![]()
Het is ook de reden dat wij het ingevoerd hebben.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- bram en thijs
- Zeer actief
Vorige week was het zo slecht dat de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn dacht dat ik gereanimeerd moest wordenjip007 schreef:haha fijn he , vooral als de telefoon gaatbram en thijs schreef:jip007 schreef:hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben![]()
![]()
![]()
![]()

- bobientje
- Actief
-
chrico
- Zeer actief
- jip007
- Erelid
bram en thijs schreef:Vorige week was het zo slecht dat de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn dacht dat ik gereanimeerd moest wordenjip007 schreef:haha fijn he , vooral als de telefoon gaatbram en thijs schreef:jip007 schreef:hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Mama Sanneke
- Zeer actief