Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe reageert jouw hond op gebarentaal ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

hoe reageert jouw hond op gebarentaal ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Voor de grap weer eens met Spok geprobeerd: laten komen met een gebaar. Arm recht vooruit en naar achter roeien. Vanaf de eerste keer dat ik het gebruikte begreep hij het meteen, althans hij kwam. Nog een paar maal geoefend, zonder afleiding, en elke keer raak.

Wat zou het zijn, nieuwsgierigheid, of zit er toch iets in het gebaar wat een hond zondermeer begrijpt ?
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Ik heb eens een heel artikel gelezen en daarin werd uitgelegd hoe de jacht van een troep wolven ging. Nu weet ik niet meer exact hoe het ging maar waar het op neer kwam was dat de alpha de groep leidde en dat hij in principe met zijn neus aanwees wie waar moest staan en aangaf wanneer ze gingen aanvallen. Was echt een heel interessant artikel. Maar is dus ook logisch dat onze honden ook nog steeds erg op gebaren/lichaamshouding gericht zijn. Krijg je ook attente hondjes van als je dit vaker doet.
Carmen
Zoie
Zeer actief

Carmen schreef:Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Ik heb eens een heel artikel gelezen en daarin werd uitgelegd hoe de jacht van een troep wolven ging. Nu weet ik niet meer exact hoe het ging maar waar het op neer kwam was dat de alpha de groep leidde en dat hij in principe met zijn neus aanwees wie waar moest staan en aangaf wanneer ze gingen aanvallen. Was echt een heel interessant artikel. Maar is dus ook logisch dat onze honden ook nog steeds erg op gebaren/lichaamshouding gericht zijn. Krijg je ook attente hondjes van als je dit vaker doet.
Carmen
Ja, ik heb destijds het boekje van Klaas ... gelezen, en ben me daardoor bewuster geworden van mijn lichaamstaal, maar toch frappant zoals Spok reageert op zo'n gebaar. Echt heel anders dan roepen.

Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Zoie schreef:
Carmen schreef:Honden zijn veel meer gericht op gebaren en houding dan op taal en pikken dit dan ook veel sneller op dan gesproken commando's.
Carmen
Ja, ik heb destijds het boekje van Klaas ... gelezen, en ben me daardoor bewuster geworden van mijn lichaamstaal, maar toch frappant zoals Spok reageert op zo'n gebaar. Echt heel anders dan roepen.
Ja leuk om te zien! Spok is een herder toch? Ik heb het idee dat herders dat soort dingen toch ook gauw doorhebben. Mijn ambullen waren altijd wel veel trager en dulliger met dat soort dingen.
Carmen
Zoie
Zeer actief

Carmen schreef:[
Ja leuk om te zien! Spok is een herder toch? Ik heb het idee dat herders dat soort dingen toch ook gauw doorhebben. Mijn ambullen waren altijd wel veel trager en dulliger met dat soort dingen.
Carmen
Nou, Spok is geen herder, misschien zit het er doorheen. Zoë was wel een herder, en die reageerde ook vrij sterk op gebaren en lichaamstaal, al heb ik het niet zo systematisch uitgeprobeerd.
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ik heb er even over nagedacht maar bij alle comandos die ik geef maak ik een handgebaar. Nu geef ik meestal alleen een handgebaar.
Op puppencursus leerde we de hond te roepen met je armen wijd, en op het moment dat ie aan kwam rennen dat met je handen steeds meer naar voren naar elkaar toe. Zo gingen vanzelf al recht voor je zitten.
Zouden honden handgebaren(lichaamstaal) niet sneller begrijpen dan comando's. Ik bedoel letten ze daar niet meer op dan wat je zegt?

groetjes majelle
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Leo reageert beter op gebaren dan op mijn stem.
Ik ben daar nu mee aan het oefenen en hij zit op commando (gebaar) gaat af met een gebaar naar de grond en hij gaat ook waar ik naartoe wijs.
Dat is dan wel allemaal binnenshuis omdat hij buiten nog steeds niet goed luistert, maar dat gaat nu met stem+gebaar al een stuk beter.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.
Ze begrijpen het niet uit zichzelf, maar wijzen is wel heel gemakkelijk aan te leren. Je gooit wat lekkers neer overal in de tuin/kamer en roept de hond en wijst. Eerst kijken ze naar je vinger en volgen die tot je het lekkers bijna aanraakt, maar na een tijdje gaan ze in de wijsrichting zoeken en hebben ze het door.

Anne (althans de mijnese)
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Cathy van mij weet niet beter :mrgreen: :mrgreen:
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

een hond reageerd altijd beter op lichaamstaal alleen beseffen we het niet
zo
ook de zogenaamde fouten die een hond maakt komt omdat we met ons lichaam dikwijls iets anders zeggen dan met de stem.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

martine schreef:een hond reageerd altijd beter op lichaamstaal alleen beseffen we het niet
zo
ook de zogenaamde fouten die een hond maakt komt omdat we met ons lichaam dikwijls iets anders zeggen dan met de stem.
Martine
Ik weet er alles van :smile: op cursus en training volgt ze als een plaatje , maar met zo'n examen toch een stuk minder , ik zou best eens willen weten wat ik dan anders loop .
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef: Het is trouwens ook weer opvallend dat de meeste honden zo slecht reageren op wijzen, ze begrijpen het niet. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand met een opgeplakte snuit z'n hond wees, en dat zouden ze dan weer wel begrijpen.
Ze begrijpen het niet uit zichzelf, maar wijzen is wel heel gemakkelijk aan te leren. Je gooit wat lekkers neer overal in de tuin/kamer en roept de hond en wijst. Eerst kijken ze naar je vinger en volgen die tot je het lekkers bijna aanraakt, maar na een tijdje gaan ze in de wijsrichting zoeken en hebben ze het door.

Anne (althans de mijnese)
Grappig, ga ik ook eens poberen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Vooral Kaya reageert hier ook erg op gebaren. Ik heb dit ook zo aangeleerd: een commando en direct een gebaar erbij.
Totdat ik de vzh cursus ging doen en op 'm'n kop' kreeg vanwege al mijn gebaren :jank: Dat mocht dus niet :19: Met het examen mag je absoluut niet inwerken met je lichaam en alleen commando's gebruiken.
Ik begrijp nog steeds niet waarom, maar ja..... dat was dus ineens flink oefenen om de gebaren niet te gebruiken en alleen mijn stem.
En nu gebruik ik weer gewoon gebaren erbij :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam en lola reageren veel sneller op gebaren als op gesproken commando's

als ze aan de flex lopen en er komt een auto en ik zeg "aan de kant" dan doen ze dat... een keer

wijs ik daarbij ook naar de berm zitten ze meteen naast elkaar in de berm...
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:Vooral Kaya reageert hier ook erg op gebaren. Ik heb dit ook zo aangeleerd: een commando en direct een gebaar erbij.
Totdat ik de vzh cursus ging doen en op 'm'n kop' kreeg vanwege al mijn gebaren :jank: Dat mocht dus niet :19: Met het examen mag je absoluut niet inwerken met je lichaam en alleen commando's gebruiken.
Ik begrijp nog steeds niet waarom, maar ja..... dat was dus ineens flink oefenen om de gebaren niet te gebruiken en alleen mijn stem.
En nu gebruik ik weer gewoon gebaren erbij :mrgreen:
Ja, je gebruikt natuurlijk altijd bewust en onbewust gebaren en lichaamstaal, de een misschien meer dan de ander. Zo zak ik altijd een beetje door mijn knieën met hierkomen aanleren. Maar dit gebaar had ik hem niet geleerd, en ik zei er niks bij, en hij reageerde er echt heel alert op.

Wel flauw trouwens dat je geen gebaren mag gebruiken.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Bram en Thijs weten "zitten" en "liggen" met gebaren.
AfbeeldingAfbeelding
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Omdat Bas al jaren doof is gebruik ook ik gebarentaal en het bevalt me prima. Ook de herders reageren er erg goed op, voordeel is ook dat je honden erg veel oogcontact met je maken om te informeren of er soms iets moet gebeuren en je hun aandacht aldoor krijgt. In losloopgebieden kan ik zo mijn honden behoorlijk snel uit de groep krijgen mocht dat nodig zijn.

In geval van nood heb ik zo'n door merg en been gaand hondenfluitje en dat betekent onmiddelijk hierkomen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Zoie schreef:Wel flauw trouwens dat je geen gebaren mag gebruiken.
Was bij ons op de golden-trainingen ook zwaar verboden. Zal wel te makkelijk zijn geweest :pffff:
Hier reageren ze ook heel erg op gebaren, en Saar ook heel erg sterk op mijn ogen/mimiek.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
bram en thijs
Zeer actief

jip007 schreef:hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik ben die van mij net terug aan het vinden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Het is ook de reden dat wij het ingevoerd hebben.
AfbeeldingAfbeelding
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Ik werk met mijn honden ook heel vaak met gebaren, omdat ik erachter ben gekomen dat ik niet zoveel praat tegen mijn honden.
Ik heb een cursist gehad op G&G2 niveau en die vrouw was doof en deed dus alles met gebaren...werkte als een gek en ze slaagde dan ook met valg en wimpel.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas komt op een gebaar met mijn hand. Voor zit hebben we ook een gebaar. Ik vind het wel makkelijk en het gaat ook automatisch.
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Dat is bij ons een apart onderdeeltje van de training :mrgreen: . Luna kent momenteel al op gebaar: zit, af, kom voor, blijf.
De andere, oudere honden kennen ook staan, luid, sluipen, revier.
Eigenlijk reageert ze alerter op gebaren dan op stem.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
jip007
Erelid

bram en thijs schreef:
jip007 schreef:hier reageren ze ook op een paar gebaren , is eigenlijk vanzelf gegaan omdat ik af en toe mijn stem kwijt ben :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik ben die van mij net terug aan het vinden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Het is ook de reden dat wij het ingevoerd hebben.
haha fijn he , vooral als de telefoon gaat :roll:
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

jip007 schreef:
bram en thijs schreef:
Vorige week was het zo slecht dat de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn dacht dat ik gereanimeerd moest worden :smile: :smile: :smile:
AfbeeldingAfbeelding
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

bobbie reageert ook beter op gebaren.
ik heb ook begrepen dat een hond meer een "ogendier"is, dan is het dus wel logisch
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik kan met deze twee gebaren tot ik een ons weeg :smile: :smile: de een ziet ze niet en de ander wil ze niet zien :mrgreen:
Ik doe bij M&M grotendeels op geluid.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid

bram en thijs schreef:
jip007 schreef:
bram en thijs schreef:
Vorige week was het zo slecht dat de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn dacht dat ik gereanimeerd moest worden :smile: :smile: :smile:
:smile: :smile: :smile:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka begrijpt mijn boze vingertje wel :mrgreen:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”