Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
1 Jarige hond in de bench: Slapeloze nachten. Wat te doen?
Moderator: moderatorteam
-
freekmol
- nieuw lid
1 Jarige hond in de bench: Slapeloze nachten. Wat te doen?
Hoi,
Ik ben vanaf vandaag lid van dit forum, vooral omdat ik met een groot probleem zit.
Wij hebben een heel leuk hondje, een kruising tussen een Yorkshire en een Maltheser (1 jaar oud).
Hij is vanaf het begin af aan gewend om 's nachts in z'n bench te slapen. Dit vind hij tot nu toe
geen probleem. Hij heeft (afgezien van de eerste week) nooit echt geblaft en 's morgens was hij 'gewoon' blij om ons weer te zien. Verder gaat hij er zelf in als we gaan slapen. Geen probleem dus.
Tot vorige week... De laatste 6 dagen heeft hij 's nachts onafgebroken geblaft. De eerste nacht heb ik hem laten plassen (was niet nodig) en het voor de rest genegeerd. Dit gaat wel over dacht ik. Niet dus. Hij heeft de hele nacht geblaft en wij hebben geen oog dichtgedaan (de buren hebben er gelukkig geen last van). De volgende nacht begon hij weer te blaffen en hebben wij hem na 2 uur maar bij ons op de slaapkamer in de hondenmand gelegd. Dit vond hij perfect, geen last meer van gehad.
Nu begint hij elke nacht eerder te blaffen om vooral maar naar boven te mogen. Ik wil eigelijk mijn poot stijf houden omdat ik niet wil dat hij elke nacht op de slaapkamer slaapt, maar ik vind nachtrust ook wel belangrijk, dus ik ben al een paar nachten gezwicht en heb hem op de slaapkamer laten slapen (nadat hij weer begon te blaffen).
Zelf denk ik dat het puur aandachttrekkerij is. Als hij eenmaal boven is, is hij stil en vind hij het wel goed. Ik heb niet gemerkt dat hem iets anders dwarszit.
De hond is wel gewend aan veel aandacht, hij loopt ons altijd achterna en als we thuis zijn is hij altijd bij ons.
We hebben er al aan gedacht om hem 's nachts gewoon los te laten beneden, maar dan begint hij aan de deur te krabben en te blaffen. Hij wil naar boven, naar ons...
Kan je een hond ook teveel aandacht geven vraag ik me af?
Heeft iemand een idee om dit te laten ophouden? Belonen als hij stil is is erg moelijk denk ik. En hem bij ons op de slaapkamer laten slapen wil ik niet.
Het is ook erg raar dat hij vorige week ineens begonnen is, ik heb geen verandering opgemerkt van buitenaf (geluiden van buiten etc).
Iemand enig idee? Ik zit met de handen in m'n haar en begin het zo langzamerhand wel erg moe te worden (letterlijk ;-(
Alvast bedankt.
Ik ben vanaf vandaag lid van dit forum, vooral omdat ik met een groot probleem zit.
Wij hebben een heel leuk hondje, een kruising tussen een Yorkshire en een Maltheser (1 jaar oud).
Hij is vanaf het begin af aan gewend om 's nachts in z'n bench te slapen. Dit vind hij tot nu toe
geen probleem. Hij heeft (afgezien van de eerste week) nooit echt geblaft en 's morgens was hij 'gewoon' blij om ons weer te zien. Verder gaat hij er zelf in als we gaan slapen. Geen probleem dus.
Tot vorige week... De laatste 6 dagen heeft hij 's nachts onafgebroken geblaft. De eerste nacht heb ik hem laten plassen (was niet nodig) en het voor de rest genegeerd. Dit gaat wel over dacht ik. Niet dus. Hij heeft de hele nacht geblaft en wij hebben geen oog dichtgedaan (de buren hebben er gelukkig geen last van). De volgende nacht begon hij weer te blaffen en hebben wij hem na 2 uur maar bij ons op de slaapkamer in de hondenmand gelegd. Dit vond hij perfect, geen last meer van gehad.
Nu begint hij elke nacht eerder te blaffen om vooral maar naar boven te mogen. Ik wil eigelijk mijn poot stijf houden omdat ik niet wil dat hij elke nacht op de slaapkamer slaapt, maar ik vind nachtrust ook wel belangrijk, dus ik ben al een paar nachten gezwicht en heb hem op de slaapkamer laten slapen (nadat hij weer begon te blaffen).
Zelf denk ik dat het puur aandachttrekkerij is. Als hij eenmaal boven is, is hij stil en vind hij het wel goed. Ik heb niet gemerkt dat hem iets anders dwarszit.
De hond is wel gewend aan veel aandacht, hij loopt ons altijd achterna en als we thuis zijn is hij altijd bij ons.
We hebben er al aan gedacht om hem 's nachts gewoon los te laten beneden, maar dan begint hij aan de deur te krabben en te blaffen. Hij wil naar boven, naar ons...
Kan je een hond ook teveel aandacht geven vraag ik me af?
Heeft iemand een idee om dit te laten ophouden? Belonen als hij stil is is erg moelijk denk ik. En hem bij ons op de slaapkamer laten slapen wil ik niet.
Het is ook erg raar dat hij vorige week ineens begonnen is, ik heb geen verandering opgemerkt van buitenaf (geluiden van buiten etc).
Iemand enig idee? Ik zit met de handen in m'n haar en begin het zo langzamerhand wel erg moe te worden (letterlijk ;-(
Alvast bedankt.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ja laat hem gewoon op de slaapkamer en als dat niet wenselijk is probeer het dan langzaam af te bouwen door de afstand te vergroten (bijvoorbeeld leg hem met kleedje bij de deur en dan op de overloop.) Beste is dit zo geleidelijk mogelijk te doen. Je kan ook overdag hem niet altijd achter je aan te laten hobbelen door hem met een botje op zijn kleed/mand als je bijvoorbeeld even naar het toilet loopt. Geef zelf aan wanneer je wilt spelen/wandelen met hem in plaats van andersom. Honden wennen het beste als er een soort ritme in de dag is dat geeft hun rust. Overdag lekker wandelen en moe maken en dan heeft hij de nacht om lekker diep te slapen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
freekmol
- nieuw lid
Re: 1 Jarige hond in de bench: Slapeloze nachten. Wat te doe
Om een aantal redenen..Martijn schreef:Is het geen optie om je hond gewoon bij je in de slaapkamer te laten slapen? Het is wel de makkelijkste en prettigste oplossing. Waarom zou je dingen moeilijker maken dan ze zijn?
- Zo gauw hij buiten iets hoort (krantenjongen, auto's etc), gaat hij voor het raam staan. We slapen er dus niet echt rustig door.
- Ik wil de hond gewoon niet op m'n slaapkamer hebben 's nachts. Dit is het enige plekje wat niet voor hem is en dat wil ik zo houden.
Het liefst zou ik hem 's nachts beneden in de mand willen hebben, maar dan begint hij dus te krabben / blaffen. Hoe kan ik dit nou langzaam opbouwen zonder nieuwe deuren te moeten kopen/elk uur eruit te moeten?
-
freekmol
- nieuw lid
Re: 1 Jarige hond in de bench: Slapeloze nachten. Wat te doe
Nee de laatste week niet. Maar de 11 maanden daarvoor wel...Martijn schreef: Slaap je nu dan zo rustig?
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Het is niet mijn eigen keuze om wakker te worden, het is een gevolg van het feit dat de hond blaft. En dat mag misschien een vage reden hebben, maar niet het feit dat hij niet op de slaapkamer mag -mocht- slapen.Martijn schreef: Prima. Moet je zelf weten maar je maakt het jezelf enorm moeilijk met dit soort principe-kwesties. Dat mag hoor...maar vergeet dan niet dat het je eigen keuze is dat je wakker wordt van je hond.
Maar toch bedankt voor je adviezen.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Freek,
Je hebt je hondje nu dus al een paar nachten beloond voor zijn geblaf, want dan mocht hij bij jullie op de kamer. Het feit dat hij dan stil is, zegt dus dat hij alleen maar blaft om bij jullie op de kamer te mogen en die zin heb je hem gegeven. Dus voorlopig zal hij blijven blaffen, omdat hij nu de ervaring heeft dat de kans er in zit dat je hem op komt halen om bij jullie op de kamer te slapen.
Ik denk dus wel dat dat de reden is dat hij blaft. Hij weet dat hij daar succes mee kan behalen.
Je hebt je hondje nu dus al een paar nachten beloond voor zijn geblaf, want dan mocht hij bij jullie op de kamer. Het feit dat hij dan stil is, zegt dus dat hij alleen maar blaft om bij jullie op de kamer te mogen en die zin heb je hem gegeven. Dus voorlopig zal hij blijven blaffen, omdat hij nu de ervaring heeft dat de kans er in zit dat je hem op komt halen om bij jullie op de kamer te slapen.
Ik denk dus wel dat dat de reden is dat hij blaft. Hij weet dat hij daar succes mee kan behalen.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
freekmol
- nieuw lid
Precies, dat denk ik dus ook. In het begin heb ik hier niet aan toegegeven, maar als je nachten achter elkaar wakker gehouden wordt (dus continue geblaf, vanaf het moment dat je naar bed gaat, tot dat je opstaat) ga je wel toegeven.Scooby schreef:Hoi Freek,
Vraag is dus nu alleen, wat hoe dit af te leren. De suggestie om z'n mandje steeds wat verder weg te zetten totdat hij beneden staat (ben benieuwd of z'n mandje op de trap blijft staan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Freek,freekmol schreef:Vraag is dus nu alleen, wat hoe dit af te leren. De suggestie om z'n mandje steeds wat verder weg te zetten totdat hij beneden staat (ben benieuwd of z'n mandje op de trap blijft staanis wel goed. Hier ga ik vanavond meteen aan beginnen.
Ik denk inderdaad dat dit een goede oplossing is. En anders wordt het oordoppen kopen en een hele lange adem hebben.
Groetjes, Karen
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Vrees het ook. Denk dat je in dit geval kiezen op elkaar moet houden en je poot stijf. Niet toegeven als je persé wil dat ie niet boven slaapt.
Hou er rekening mee dat het gedrag dan wel een opleving krijgt omdat ie alle zeilen bij zal zetten om toch zijn doel te bereiken. En dan moet je dus vooral niet toegeven.
Het is nu dus of accepteren dat ie boven slaapt of je kiezen op elkaar zetten en niet toegeven.
Hou er rekening mee dat het gedrag dan wel een opleving krijgt omdat ie alle zeilen bij zal zetten om toch zijn doel te bereiken. En dan moet je dus vooral niet toegeven.
Het is nu dus of accepteren dat ie boven slaapt of je kiezen op elkaar zetten en niet toegeven.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Martijn,Martijn schreef:De hond is al een jaar gewend om alleen te slapen maar heeft geleerd dat je de baas ook kunt roepen. Het is onwil, geen onbegrip.
Het is dus geen oplossing om je hond het alleen zijn aan te gaan leren want dat kan hij al.
Dat klopt, maar de hond weet nu dat als hij blaft, hij lekker op de slaapkamer mag liggen. De vraag is nu: hoe leer je hem dat weer af?
Groetjes, Karen
- Joy C
- Zeer actief
En daar is inmiddels antwoord op gegeven.Scooby schreef:Hoi Martijn,Martijn schreef:De hond is al een jaar gewend om alleen te slapen maar heeft geleerd dat je de baas ook kunt roepen. Het is onwil, geen onbegrip.
Het is dus geen oplossing om je hond het alleen zijn aan te gaan leren want dat kan hij al.
Dat klopt, maar de hond weet nu dat als hij blaft, hij lekker op de slaapkamer mag liggen. De vraag is nu: hoe leer je hem dat weer af?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Soms moet je van je principes afwijken omdat het levende wezen waar je mee te maken hebt een andere aanpak vergt.Als je dat niet kunt of wil moet je even op je tanden bijten en doorzetten met het gedrag te negeren.
Kant-en klare oplossingen zijn er nu eenmaal niet.Alles vergt veel geduld en aanpassingsvermogen.
Kant-en klare oplossingen zijn er nu eenmaal niet.Alles vergt veel geduld en aanpassingsvermogen.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Martijn,Martijn schreef:Negeren. Duurt zo'n week of 6 en tijdens die periode wordt het probleem eerst erger voor het minder wordt.
Vandaar dat ik Freek ook een paar goede oordoppen en een lange adem toewenste.
Groetjes, Karen
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ik zou de bench gewoon op de slaapkamer zetten en langzaam aan opschuiven naar de deur
dan op de overloop en zo de afstand vergroten. Maar als hij al in de bench in de slaapkamer ligt kan hij ook niet naar het raam lopen als hij iets hoort, dat scheelt ook al
(Dit advies wil niet zeggen dat ik voor het gebruik van een bench ben
)
(Dit advies wil niet zeggen dat ik voor het gebruik van een bench ben
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Wij hadden het met Birdy ook. (zij is een Spaanse opvanger van ongeveer 7 jaar) Ze moest maar in de bench s'nachts.
(omdat ik ook nog niet wist hoe het met die andere 2 samen ging, voor de veiligheid zeg maar)
Beestje werd gek. Bench naast bed wilde ze ook niet, ze werd panisch in de bench. Terwijl ik toch wel iemand ben die niet toe wil geven aan zoiets.
Wij sliepen ook wel, deuren dicht en slapen.
Maar Birdy werd gek
.
Dus toen maar onze hand over ons hart gehaald en de deur uit de bench gesloopt. Nu ligt ze waar ze zelf wil in huis, ja, ook in haar bench.
En het gaat prima. Ook met z'n drietjes gaat het prima als we er niet bij zijn. (weet je nooit zul je zeggen, maar het spul ligt heerlijk te maffen als we thuis komen)
Vind ook dat je niet toe moet geven aan de ene kant, maar sommige problemen zijn soms gewoon niet of zéér moeilijk op te lossen.
Nog ff wat. Vind het wel een verschil of het idd een pup is of een volwassen hond.
Bij een pup weet je dat het gewoon volhouden is en het gaat over (hoop je)
Maar bij een volwassen hond kan er weet ik niet wat aan de hand zijn.
Moeilijk hoor.
(omdat ik ook nog niet wist hoe het met die andere 2 samen ging, voor de veiligheid zeg maar)
Beestje werd gek. Bench naast bed wilde ze ook niet, ze werd panisch in de bench. Terwijl ik toch wel iemand ben die niet toe wil geven aan zoiets.
Wij sliepen ook wel, deuren dicht en slapen.
Maar Birdy werd gek
Dus toen maar onze hand over ons hart gehaald en de deur uit de bench gesloopt. Nu ligt ze waar ze zelf wil in huis, ja, ook in haar bench.
En het gaat prima. Ook met z'n drietjes gaat het prima als we er niet bij zijn. (weet je nooit zul je zeggen, maar het spul ligt heerlijk te maffen als we thuis komen)
Vind ook dat je niet toe moet geven aan de ene kant, maar sommige problemen zijn soms gewoon niet of zéér moeilijk op te lossen.
Nog ff wat. Vind het wel een verschil of het idd een pup is of een volwassen hond.
Bij een pup weet je dat het gewoon volhouden is en het gaat over (hoop je)
Maar bij een volwassen hond kan er weet ik niet wat aan de hand zijn.
Moeilijk hoor.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Is de hond ergens van geschrokken dat dit gedrag zo ineens is ontstaan? Is er iets veranderd?
Hoe is het gesteld met de rangorde? Ook een onduidelijke rangorde kan dit soort problemen als resultaat geven.
Hoe is het gesteld met de rangorde? Ook een onduidelijke rangorde kan dit soort problemen als resultaat geven.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Daisy,Daisy@ schreef:Wij hadden het met Birdy ook. (zij is een Spaanse opvanger van ongeveer 7 jaar) Ze moest maar in de bench s'nachts.
Bij een opvanghond van die leeftijd vind ik het een heel ander verhaal.
Groetjes, Karen
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ben ik met je eens hoor, is zeker héél anders. Had ik ook geschreven.Scooby schreef:Hoi Daisy,Daisy@ schreef:Wij hadden het met Birdy ook. (zij is een Spaanse opvanger van ongeveer 7 jaar) Ze moest maar in de bench s'nachts.
Bij een opvanghond van die leeftijd vind ik het een heel ander verhaal.
Waar het me om ging was eigenlijk dat je wel eens dingen wilt die gewoon niet voor elkaar te krijgen zijn, dat was m'n boodschap eigenlijk.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer