hoe "leer "ik haar rustig en normaal te eten? wie heeft de gouden tip?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
schrok schrok...
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
schrok schrok...
nondeju wat een puppekind... mijn mégan en eten... ze schrokt zo vreselijk... er word niet gekauwd... het gaat er gewoon hap slik weg in, met als resultaat dat ze met haar brokken zowat elke keer staat te stikken met eten, ik voer qua brok FF en dat plakt heel snel, wanneer ze dus eet, lijkt ze wel even een vogel met een dikke krop... staat te kokken en te kreunen... ze krijgt al de gewone brok, dus niet meer de kleine brokjes, steen in bak al gedaan... kleine beetje per keer enz enz.. ik ken het wel van puppen dat ze gulzig zijn maar zo? ze kauwt echt nergens op ( ja op mijn schoen haha) een koekje of wat dan ook het gaat erin zonder kauwen, zodra het in haar bekkie is slikt ze het door... het is dus niet dat ze te weinig krijgt en teveel honger heeft.. ook heeft ze als pup niet hoeven dringen en vechten om de tepel ...
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn honden eten 2 a 3 keer in de week brokken, voor de rest vers.. kvv voornamelijk, en dat schrokt net zo hard bij Mégan...zodra ik water door de Ff doe, word het pap.. dat slurpt ze dus zo op en heeft geen effect qua kauwen...granny schreef:Als mijn honden brokken krijgen, doe ik er wat water door. Ze kunnen dan echt minder snel eten hoor. Probeer het een paar keer zou ik zeggen.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Phoe, haar leren kauwen zal denk ik moeilijk zijn. Maar je zou haar de brokken wel in een activity ball kunnen geven. Dan komt er steeds maar één brokje tegelijk uit en kan ze dus niet zo schrokken. Nadeel is wel dat je haar dan even echt apart van de andere zult moeten zetten omdat het anders misschien ruzie wordt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja daar ben ik dus ook mee bezig, dat ze het dus brokje voor brokje krijgt.. en ja dan stikt ze er niet in nee, maar goed, ze zal toch ook gewoon uit een bakje moeten eten... ik denk ook wel dat jet minder zal worden, maar pff , zoals zij is met haar voer heb ik nog niet eerder mee gemaakt...Sietske* schreef:Phoe, haar leren kauwen zal denk ik moeilijk zijn. Maar je zou haar de brokken wel in een activity ball kunnen geven. Dan komt er steeds maar één brokje tegelijk uit en kan ze dus niet zo schrokken. Nadeel is wel dat je haar dan even echt apart van de andere zult moeten zetten omdat het anders misschien ruzie wordt.
- zepenko
- Zeer actief
Brokken uitstrooien over de grond? Dan eet ze nog wel snel, maar heeft ze niet meer die klomp brokken vastzitten.
En een hond leren kauwen lijkt me moeilijk. Een wolf of wilde hond schrokt ook hele stukken vlees naar binnen. Daar wordt ook niet op gekauwd. Dat verteerd wel in de maag. Hebben wij weer van de rare brokken die samenplakken als je ze opschrokt....
En een hond leren kauwen lijkt me moeilijk. Een wolf of wilde hond schrokt ook hele stukken vlees naar binnen. Daar wordt ook niet op gekauwd. Dat verteerd wel in de maag. Hebben wij weer van de rare brokken die samenplakken als je ze opschrokt....
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
idd, het naar binnen schrokken ? ja stukken vlees ed die glijden dan wel door, het is idd omdat die brok zo plakt en ze echt elke keer een klomp in haar keel heeft....... vreselijke dikke keel en ze stikt echt bijna...zepenko schreef:Brokken uitstrooien over de grond? Dan eet ze nog wel snel, maar heeft ze niet meer die klomp brokken vastzitten.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik weet, staat ook al in mijn eerste bericht... dat helpt tot zover dat ze he niet ineen keer naar binnen kan slokken, maar ze blijft te fanatiek, en leert er dus niks vanBranka schreef:Ik heb wel eens de tip gehoord om een grote steen op de bodem van de voerbak te leggen en daarom heen de brokken. Op die manier ligt die steen steeds in de weg en moeten ze meer moeite doen om te eten.
Uiteraard geen kiezels want als ze die naar binnen schuift zit je helemaal met een probleem.
-
Sjiel
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik voer mijn pups "bij" vanaf een week of 4, dat gebeurt dan nog gezamelijk, vanaf een week of 6 krijgen ze apart eten..daar heb ik dus bij megan ook niet gezien dat ze zo schrokt...Sjiel schreef:activitybal iets??? krijgt ze apart eten, zonder de andere honden erbij?
Hoe heb jij je pups bij gevoerd? allemaal hun eigen bakje of samen uit dezelfde bak eten?
-
Lynn
- Actief
Ik had dat ook toen mijn hond jonger was. Nog steeds wel een beetje. Het is vanzelf rustiger geworden.
Wat ik hem wel heb geleerd is te kauwen, is voor een groot deel gelukt.
Dan pakte ik bijvoorbeeld een stukje brood of vlees wat ik vast kon houden. Dan moest ie wel kauwen omdat ik het nog steeds vast hou. Dan uitvoerig belonen.
Met zijn brokjes heb ik even afgewisseld met een wat grotere erg krokante (wat hardere dus) brok. Hij heeft een klein bekkie dus hij moest wel kauwen.
Ook wel een koekje geven en dan zeggen dat hij het heeeeeeel zachtjes moet doen. Steeds als hij te gulzig toehapt hand wegtrekken. Nu kan hij heel rustig een koekje aanpakken en hij kauwt er wat beter op. Soms gebeurt dat hap slik weg nog steeds wel maar het is gewoon stukken beter.
Wat ik hem wel heb geleerd is te kauwen, is voor een groot deel gelukt.
Dan pakte ik bijvoorbeeld een stukje brood of vlees wat ik vast kon houden. Dan moest ie wel kauwen omdat ik het nog steeds vast hou. Dan uitvoerig belonen.
Met zijn brokjes heb ik even afgewisseld met een wat grotere erg krokante (wat hardere dus) brok. Hij heeft een klein bekkie dus hij moest wel kauwen.
Ook wel een koekje geven en dan zeggen dat hij het heeeeeeel zachtjes moet doen. Steeds als hij te gulzig toehapt hand wegtrekken. Nu kan hij heel rustig een koekje aanpakken en hij kauwt er wat beter op. Soms gebeurt dat hap slik weg nog steeds wel maar het is gewoon stukken beter.
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
- Aantal honden: 1
Dat deed Leo ook (hij kauwt nu nog niet heel goed, alleen vlees/botten gaat prima), hij was zo erg dat ik af en toe echt dacht dat hij erin zou stikken.
Ik hoorde ook echt van die kraakgeluidjes uit z'n keel komen, vreselijk :N:
Ik heb heb er een commando aan gekoppeld (met behulp van de clicker) door 1 brokje tegelijk te geven en er pas nog een geven als hij goed kauwde.
Dat ging best goed en hij doet het al een stuk minder.
Ik hoorde ook echt van die kraakgeluidjes uit z'n keel komen, vreselijk :N:
Ik heb heb er een commando aan gekoppeld (met behulp van de clicker) door 1 brokje tegelijk te geven en er pas nog een geven als hij goed kauwde.
Dat ging best goed en hij doet het al een stuk minder.

- starfleet
- Erelid
Re: schrok schrok...
Eten in kleine hoeveelheden door de kamer gooien, of brok voor brok laten "zoeken" (simpel dus) . brokjes in een plastic flesje.yamie schreef: hoe "leer "ik haar rustig en normaal te eten? wie heeft de gouden tip?
Hielp allemaal erg goed bij mijn schrokker.
Anne
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Dus jij zegt dat kauwen niet normaal is voor een hond, maar hap slik weg is normaal. Nou dan heb ik een abnormale hond, want die staat netjes zijn brokjes te kauwen hoor, en alles wat hij verder krijgt kauwt hij ook lekker op, het is bij mijn hond echt niet, hap slik weg.Inge O schreef:yamie, ik snap het eigenlijk niet goed - behalve het feit dat het inderdaad gevaarlijk is om een boel droge brokken vast in de slokdarm te krijgen op die manier - om welke andere reden wil je haar persé op haar brokken laten kauwen?
ik ben het wat dat betreft volledig met zepenko eens dat kauwen niet normaal is voor een hond. hap-slik-weg, dát is normaal. en het is niet omdat wij korrels 'uitgevonden' hebben dat dat schrokgedrag daarom abnormaal is toch?
hier krijgen ze al eeuwen allemaal water bij hun brokken, geen centje pijn. pap wordt het trouwens niet hoor, daar heeft het helemaal de kans niet voor. en dat zou zo te lezen bij jouw mégan ook niet echt het geval zijn
.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
-
jidde
Zorg zowiezo ervoor dat ze rustig kan eten. Nanni heeft in een roedel geleefd, dus dan schrokken ze sneller.
Nu ze weet dat niemand het opeet, kauwt ze beter en schrokt ze minder (der brokken)
Het vlees eet ze daarintegen juist een stuk rustiger op
Nu Tuana er is, eet ze het ook stukken sneller op dan normaal, maar niet zo erg als eerst
Nu ze weet dat niemand het opeet, kauwt ze beter en schrokt ze minder (der brokken)
Het vlees eet ze daarintegen juist een stuk rustiger op
Nu Tuana er is, eet ze het ook stukken sneller op dan normaal, maar niet zo erg als eerst
-
janine77
- Vaste gebruiker
Itan kwam uit een roedel van 15 honden en daarna bij onze twee,hij eet op zijn dooie gemakkie,kauwt ieder brokje en zelfs versvlees daar word goed op gekauwd!
Maarja itan zorgt er wel voor dat hij dat kan,want geen van onze andere honden die toch echt verzot zijn op eten,haalt het in zijn kop om het af te pakken om in de buurt te komen,een grommetje is voldoende om het zootje op afstand te houden!
hij maakt het nog leuker hij wacht zelfs vaak tot de andere twee uitgegeten zijn,en dan als ze komen kijken gaat hij op zijn dooie gemakkie staan eten,en volgens mij geniet hij er nog van ook,af en toe draait hij zich om en rekt zich even uit
en als een van de twee andere aanstalte maakt om naar de bak te lopen :N: dan volgt er een diepe grom en gaat meneer weer vrolijk verder eten,daarna loopt hij met stijve poten langzaam weg en mogen ze zijn bak uitlikken
mister capsonis himzelf,dus hij heeft het bijv niet nodig om snel te eten!
Mischien in een andere samestelling,of groep dat hij idd sneller zou eten,ik weet het niet!
Maarja itan zorgt er wel voor dat hij dat kan,want geen van onze andere honden die toch echt verzot zijn op eten,haalt het in zijn kop om het af te pakken om in de buurt te komen,een grommetje is voldoende om het zootje op afstand te houden!
hij maakt het nog leuker hij wacht zelfs vaak tot de andere twee uitgegeten zijn,en dan als ze komen kijken gaat hij op zijn dooie gemakkie staan eten,en volgens mij geniet hij er nog van ook,af en toe draait hij zich om en rekt zich even uit
Mischien in een andere samestelling,of groep dat hij idd sneller zou eten,ik weet het niet!