Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leer ik hem dat sleuren nou af?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BeëlzeBubble
Zeer actief

Hoe leer ik hem dat sleuren nou af?

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Mijn Smekkerd sleurt nogal. Maar gek genoeg sleurt hij niet als ik alleen met hem loop of als ik alleen met allebei de honden loop. Nee, hij sleurt alleen als mijn man en ik ze samen uitlaten en dus allebei met een hond lopen.

Hoe leer ik hem dat nou af? Oefenen terwijl ik alleen met hem loop heeft geen zin want dan gedraagt hij zich al netjes. Oefenen met de clicker lijkt me ook geen goed plan want raakt Casper dan niet vreselijk in de war als ik steeds click voor iets dat Smek goed doet?

Ik ben nu zoveel mogelijk bezig met koekjes, balletjes of andere leuke dingen zijn aandacht vast te houden maar dat werkt ook maar even en om nou de hele wandeling lang een stuk koek boven zijn snufferd te houden lijkt mij ook niet de goede methode... Of wel?
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Je kan best met meerdere honden tegelijk clickeren hoor, dat doe ik ook. Als je hun naam zegt voor het commando hebben ze heel snel door wie je beloont. En als je geen commando gebruikt en ze laten beide goed gedrag zien kan je beide belonen.

Waarschijnlijk is hij zo enthousiast als je met z'n allen gaat lopen dat hij gaat trekken. Dit kan je afleren op dezelfde manier als je gewoon trekken afleert. Gebruik je dezelfde methode dan zal het kwartje (10 euro cent) heel snel vallen. Wat ik altijd doe is trekken = stilstaan. Zolang je trekt kom je nooit waar je naartoe wil. Honden hebben dat meestal heel snel door. Of nog erger: trekken = rechtomkeert naar huis. Thuis even een paar minuten wachten en dan weer samen naar buiten, trekt hij weer = naar huis.. en dit gewoon volhouden. Uiteraard belonen als hij wel netjes loopt, maar het vooruit lopen is meestal al beloning genoeg.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hoe leer ik hem dat sleuren nou af?

Ongelezen bericht door Belle »

BeëlzeBubble schreef:Oefenen met de clicker lijkt me ook geen goed plan want raakt Casper dan niet vreselijk in de war als ik steeds click voor iets dat Smek goed doet?
Er zijn ook elektronische clickers, die een ander geluid hebben dan de gewone clicker. Je zou voor elke hond een andere clicker kunnen gebruiken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Heb je je honden alleen maar aangeleerd om niet te trekken, of heb je ze afgezien daarvan ook het kommando "Volg" aangeleerd?

Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat doen. "Volg" geeft je namelijk de mogelijkheid duidelijker aan te geven wat je wel en niet wilt.
Joyce
Zeer actief

Wil de hond schreef:Heb je je honden alleen maar aangeleerd om niet te trekken, of heb je ze afgezien daarvan ook het kommando "Volg" aangeleerd?

Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat doen. "Volg" geeft je namelijk de mogelijkheid duidelijker aan te geven wat je wel en niet wilt.
Maar als je gezellig met je man en je honden aan het wandelen bent wil je ze toch niet de hele tijd tegen je been aangeplakt hebben? Als ik buiten gezellig met de honden wandelen hoeven ze helemaal niet te volgen. Alleen Molli moet volgen als ze mee is in de stad en we moeten door een groep mensen heen. Voor de rest mogen ze lekker aan de lijn huppelen, zolang deze maar niet strak staat.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het kan heel goed helpen om duidelijk te maken wat je wilt.

Is die boodschap eenmaal goed begrepen dan kun je na verloop van tijd best de teugels weer wat laten vieren. Zonder duidelijk kontrole uit te kunnen oefenen kom je vaak niet waar je wezen wilt.

Door steeds stil te gaan staan of zelfs terug naar huis te keren overigens ook niet.

Gezellig wandelen en honden goed trainen is iets wat niet samen gaat. Gezellig wandelen met goedgetrainde honden is iets heel anders.
Joyce
Zeer actief

Wil de hond schreef: Door steeds stil te gaan staan of zelfs terug naar huis te keren overigens ook niet.
Dat heeft hier anders uitstekend gewerkt hoor. Natuurlijk is het op dat moment niet even gezellig wandelen en op het moment dat je gaat trainen moet je ook niet denken dat je gezellig gaat wandelen. De eerste paar keer zal je waarschijnlijk heel snel weer thuis zitten. Maar de hond leert wat werkt voor hem en zal dat gedrag herhalen. Als spanning op de lijn betekent dat de pret over is en een ontspannen lijn betekent dat dat hij naar buiten gaat dan heeft de hond dat snel genoeg door. Je moet alleen consequent blijven en dus niet de ene keer wel laten trekken en de andere keer niet. Dan ben je namelijk variabel aan het belonen en blijft de hond trekken.
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Chatterbox schreef:Je kan best met meerdere honden tegelijk clickeren hoor, dat doe ik ook. Als je hun naam zegt voor het commando hebben ze heel snel door wie je beloont. En als je geen commando gebruikt en ze laten beide goed gedrag zien kan je beide belonen.
:ok: Ga ik daarmee aan de slag.

Wil, ook bedankt voor je advies. Ik ga als ik alleen met Smek loop werken aan "volg"

Over dat stilstaan om sleuren af te leren: dat werkte bij Casper wel. Er waren dagen dat we meer stilstonden dan liepen en het feit dat hij toen nog erg bang was voor van alles en nog wat hielp ook niet echt. Op een gegeven moment waren we zo al een paar maanden bezig en wilde ik het al opgeven toen opeens het kwartje bij hem viel en het al veel beter ging.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”