Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oren uitsoppen van vreemde honden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

oren uitsoppen van vreemde honden.

Ongelezen bericht door Moos »

Saar heeft weer wat nieuws hoor.

De laatste tijd heeft ze nog een andere manier om of vreemde honden te begroeten, of om een reactie van ze te krijgen dat weet ik niet zo goed.

Als de hond zelfverzekerd en intimiderend overkomt rolt ze op haar zij, en laat ze zich besnuffelen.
Als de hond wat minder intimiderend overkomt gaat ze rechtop staan, op haar achterpoten, om als een gek de bek van die hond te gaan likken. En daar heeft ze de laatste tijd nog wat nieuws aan toegevoegd.
Als er van de hond totaal geen reactie komt op het bek-likken (wat eigenlijk nooit zo geweest is, maar goed) dan gaat ze nog meer op haar achterpoten staan, en als de hond dan maatje Kooiker is (anders kan ze er namelijk niet bij :mrgreen: ) gaat ze zijn oren uitsoppen. Ondertussen hard kwispelend met een neutrale staart, beetje uit de krul, maar niet helemaal laag. Oren plat in d'r nek.

Tot nog toe blijven de honden in kwestie net zo stoicijns staan als bij het bek-likken, met een totaal ongeinteresseerde blik.

Nu doet Saar dat oor uitsoppen ook standaard bij Moos als ze zin heeft om te spelen. Dan daagt ze hem uit door hem aan te raken, en dan te knabbelen en oren uit te soppen. Moos gaat hier altijd op in, en dan wordt het dus spelen.

Maar waarom doet ze dat bij vreemde honden, en wat betekent het?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

dat ligt aan de naam! mijn Zaar doet dat ook (bij mensen) :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk toch dat dit onder de categorie onderdanig opstellen hoort... net zoals bek likken dus.. hier doen ze het ook bij elkaar , alleen dan dus de hoogste in rang echt niet.. die laten zich soppen :mrgreen:
Moos
Zeer actief

yamie schreef:ik denk toch dat dit onder de categorie onderdanig opstellen hoort... net zoals bek likken dus.. hier doen ze het ook bij elkaar , alleen dan dus de hoogste in rang echt niet.. die laten zich soppen :mrgreen:
Moos doet het inderdaad ook niet bij Saar, heel soms misschien 2 sec. maar voorderest laat hij zich ook soppen :mrgreen:

Maar ik vroeg me af of dat met vreemde honden ook zo zat....
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Moos schreef:
yamie schreef:ik denk toch dat dit onder de categorie onderdanig opstellen hoort... net zoals bek likken dus.. hier doen ze het ook bij elkaar , alleen dan dus de hoogste in rang echt niet.. die laten zich soppen :mrgreen:
Moos doet het inderdaad ook niet bij Saar, heel soms misschien 2 sec. maar voorderest laat hij zich ook soppen :mrgreen:

dat weet ik dus niet zo goed, beklikken kunnen die van mij wel doen bij vreemde honden, maar oren soppen niet, gevoelsmatig zeg ik dat het toch een onderdanige gedraging is en dat als een hond het niet toelaat en dat zou laten weten ze ook direct op haar rug ligt... als het bv iets dominants zou zijn, dan zou dat niet zo zijn maar dan zou ze het alleen maar meer afdwingen... zoiets.. ongeveer, denk ik...
Moos
Zeer actief

yamie schreef:
Moos schreef:

dat weet ik dus niet zo goed, beklikken kunnen die van mij wel doen bij vreemde honden, maar oren soppen niet, gevoelsmatig zeg ik dat het toch een onderdanige gedraging is en dat als een hond het niet toelaat en dat zou laten weten ze ook direct op haar rug ligt... als het bv iets dominants zou zijn, dan zou dat niet zo zijn maar dan zou ze het alleen maar meer afdwingen... zoiets.. ongeveer, denk ik...
Saar is natuurlijk echt prototype onderdanig teefje, daarom kan ik me ook praktisch niet voorstellen dat het iets opdringerigs zou zijn.
Saar is een bek-likker, zij-roller, en ze laat alles toe van andere honden, ik heb haar nog nooit horen snauwen, nog nooit.
Afbeelding
tapas
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door tapas »

Mijn hond is van het type onderdanig.. tenminste, hij hoeft absoluut niet de baas te zijn, ontwijkt conflicten met andere honden en is een held op sokken.. maar als hij bv wel eens een dagje naar de hondencreche gaat, of naar iemand met meerdere honden worden zijn oren helemaal uitgesopt, ook door de meer dominante honden en komt ie echt met zeiknatte oortjes thuis.

Mij is verteld dat dat een teken van genegenheid is, ze vinden hem gewoon een leuke medehond schijnbaar...
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Saar is natuurlijk echt prototype onderdanig teefje, daarom kan ik me ook praktisch niet voorstellen dat het iets opdringerigs zou zijn.
Saar is een bek-likker, zij-roller, en ze laat alles toe van andere honden, ik heb haar nog nooit horen snauwen, nog nooit.
Mijn oren worden regelmatig uitgesopt. Ik vind het niet zo fijn dat Buffy mijn bek likt, dus die oren zijn voor haar en mij een prima alternatief ;-)

Buffy wordt ook regelmatig door pups de oren gesopt en zelf deed ze het als pup ook bij oudere honden.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Mijn oren worden regelmatig uitgesopt. Ik vind het niet zo fijn dat Buffy mijn bek likt, dus die oren zijn voor haar en mij een prima alternatief ;-)

Buffy wordt ook regelmatig door pups de oren gesopt en zelf deed ze het als pup ook bij oudere honden.

Anne
Ah, oke. Dus het hoeft niks opdringerigs/dominants te zijn?

Vond dat al zo ontzettend niet bij Saar passen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:

Daar zit niks dominants aan.

Wel opdringerig :smile: :smile:

Duidelijk bedoeld om gunstig te stemmen.

Anne
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik weet niet waarom ze het doet, ik wordt alleen bijna misselijk van de titel die je hier aan hebt gegeven :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:

Daar zit niks dominants aan.

Wel opdringerig :smile: :smile:

Duidelijk bedoeld om gunstig te stemmen.

Anne
Ja, haha, oke, opdringerig, maar met de bedoeling om gunstig te stemmen. Niet opdringerig om aan te geven dat Saar zichzelf wel heel wat vindt.
Zo bedoelde ik het eigenlijk.

Net als dat bek likken wat ze constant bij iedere hond doet. Vreselijk opdringerig, en sommige honden corrigeren haar ook als ze het maar blijft doen.
Maar opdringerig uit onzekerheid, en om gunstig te stemmen, zo van 'kijk, jij bent echt waar veeeeel stoerder dan ik'

Alleen slaat ze dus hierin soms wat door...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”