Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde vaststellen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Rangorde vaststellen?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat begon als een stoeipartijtje tussen Jack en Lilo leek een beetje te ontaarden in iets van rangorde bevestigen. Jack vond dat er op Lilo gereden moest worden, Lilo vond van niet. Jack vond ook dat Lilo op haar rug moest, dat deed ze uiteindelijk omdat Jack gewoon bovenop haar ging liggen :roll: en zodra Jack weer opstond hing Lilo weer in zijn nek, en dan vond Jack weer dat er gereden moest worden en nou ja, zo ging het maar door. Omdat het allemaal vrij goedmoedig, half-spelend leek te gaan heb ik het laten gaan, maar het ging wel allemaal steeds ruwer en op een gegeven ogenblik gaf Jack een gil en hinkte jankend bij Lilo vandaan. Waarschijnlijk gewoon even verstapt ofzo, want hij loopt er nu al weer op, maar het is natuurlijk niet echt lekker voor z'n poten.

Zou ik nou de volgende keer moeten ingrijpen als er zo heel ruw 'gespeeld' wordt? Maar ja, dan gebeurt het waarschijnlijk als ze alleen thuis zijn. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Re: Rangorde vaststellen?

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:
Zou ik nou de volgende keer moeten ingrijpen als er zo heel ruw 'gespeeld' wordt? Maar ja, dan gebeurt het waarschijnlijk als ze alleen thuis zijn. :roll:
Ik zou het niet aandurven ze alleen thuis te laten samen voor je weet dat de relatie echt goed zit. Ik zou niet zo snel ingrijpen in dit stadium en met wat je beschrijft, het geen gevecht geweest en Jack kan blijbaar weg zonder dat Lilo hem alsnog grijpt. . Alle kans dat Jack gauw genoeg merkt dat hij naar Lilo's pijpen heeft te dansen.

Anne
Marja
Zeer actief

Re: Rangorde vaststellen?

Ongelezen bericht door Marja »

Hanneke2 schreef:Wat begon als een stoeipartijtje tussen Jack en Lilo leek een beetje te ontaarden in iets van rangorde bevestigen. Jack vond dat er op Lilo gereden moest worden, Lilo vond van niet. Jack vond ook dat Lilo op haar rug moest, dat deed ze uiteindelijk omdat Jack gewoon bovenop haar ging liggen :roll: en zodra Jack weer opstond hing Lilo weer in zijn nek, en dan vond Jack weer dat er gereden moest worden en nou ja, zo ging het maar door. Omdat het allemaal vrij goedmoedig, half-spelend leek te gaan heb ik het laten gaan, maar het ging wel allemaal steeds ruwer en op een gegeven ogenblik gaf Jack een gil en hinkte jankend bij Lilo vandaan. Waarschijnlijk gewoon even verstapt ofzo, want hij loopt er nu al weer op, maar het is natuurlijk niet echt lekker voor z'n poten.

Dit gebeurd hier dagelijks hoor :mrgreen:
Zolang het niet echt vechten is zou ik het laten gaan, ik grijp zelden in en laat ze het zelf uitzoeken.
En ze zijn hier elke ochtend alleen, gebeurd dan nooit iets want dan liggen ze gewoon te maffen (en blaffen :mrgreen: )
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ik ben niet bang dat het een bloedbad ofzo zou worden hoor. Ze zijn helemaal gek op elkaar en ze vallen elkaar niet lastig als ze niet allebei willen dollen. Het enige waar ik me zorgen over maak zijn die poten van Jack. Met andere honden vermijdt hij 'wild' spelen, en als het wel gebeurt kan ik er bijna vanuit gaan dat ik met een hinkende hond naar huis kan. Dus eigenlijk wil ik ook niet dat hij zo ruw met Lilo stoeit, maar ja. :19: Het is effe lastig.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ohhhh o.k, ik begrijp dat Jack dus iets aan zijn poten heeft?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Ik denk idd ook dat je het hun zelf uit moet laten zoeken. Op het moment hebben wij 2 pups van nu 9 maanden (broertjes). In de kennel weten ze hun plek al tussen de andere honden, maar onderling zijn er nog regelmatig stoeipartijtjes en is er rijgedrag aan de gang.

Of je bang moet zijn voor een vechtpartij als je er niet bent, durf ik niet te zeggen. Persoonlijk denk ik dat dit niet zo'n vaart zal lopen.
In de 9 jaar dat wij nu husky's hebben, hebben we nog niet 1 keer een knokpartij gehad terwijl we niet thuis waren.
Ik vind dit altijd erg frappant, maar laatst zei iemand tegen mij, dat je honden, als ze met elkaar vechten, dit eigenlijk alleen doen als je thuis bent???????? Ik weet natuurlijk niet of dit echt zo is.

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
Hanneke2
Zeer actief

Marja schreef:Ohhhh o.k, ik begrijp dat Jack dus iets aan zijn poten heeft?
Yep. Aan de ene voorpoot is hij geopereerd, maar die staat nog steeds flink scheef. De andere voorpoot wordt eigenlijk constant overbelast en wordt langzaamaan slechter (en krommer). Hij kan er prima mee uit de voeten hoor, maar tijdens dat stoeien klappen die voorpoten steeds onder hem weg (Lilo heeft al prima door hoe ze hem het snelst tegen de vlakte krijgt), en dat is gewoon niet goed.

Een ontstekingsremmer haalt denk ik niet zo heel veel uit. Pijnstillers vind ik ook niet verstandig, omdat hij dan de boel gaat forceren. Ik heb lopen denken aan spierversterkers, en dat ga ik eens bespreken met de da. (En dan niet zozeer vanwege het stoeien, maar gewoon in het algemeen.)
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

chaco schreef:Ik denk idd ook dat je het hun zelf uit moet laten zoeken. Op het moment hebben wij 2 pups van nu 9 maanden (broertjes). In de kennel weten ze hun plek al tussen de andere honden, maar onderling zijn er nog regelmatig stoeipartijtjes en is er rijgedrag aan de gang.

Of je bang moet zijn voor een vechtpartij als je er niet bent, durf ik niet te zeggen. Persoonlijk denk ik dat dit niet zo'n vaart zal lopen.
In de 9 jaar dat wij nu husky's hebben, hebben we nog niet 1 keer een knokpartij gehad terwijl we niet thuis waren.
Ik vind dit altijd erg frappant, maar laatst zei iemand tegen mij, dat je honden, als ze met elkaar vechten, dit eigenlijk alleen doen als je thuis bent???????? Ik weet natuurlijk niet of dit echt zo is.

Chaco
Dat idee heb ik ook. Ik zet mijn hond wel eens bij de hond van mijn schoonmoeder. Dat zijn echt twee haantjes. Om elkaar heen draaien, beetje grommen, jaloers zijn, elkaars dingen afpakken. Ik negeer het maar en er is maar weinig dat je ze uit elkaar moet halen.

Pas zodra je ze aandacht geeft wordt het lastig, ben je uit de kamer of even naar de winkel dan liggen ze heerlijk te pitten en is er niks aan de hand. Als ik ze dan even aanhaal begint het gesodemieter weer.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je hebt kans dat je de boel alleen maar op de spits drijft als je je ermee gaat bemoeien en verder moet Jack toch ook zijn grenzen gaan kennen en aangeven. Ze moeten immers nogal wat jaren samen verder. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

bij mij spelen mijn bullen ook zo. In de poten bijten en omste beurt rijen...
Het zijn een teefje en een reu.
Ik hoorde dat ze elke dag opnieuw kijken wie er de ranghoogste is. Doordat ik de ene eerst eten gaf en als 1e begroette, ze drong zichzelf aan.. zei ik dat het teefje ranghoogste was.. daarmee wakker je haar aan om inderdaad de baas te zijn en hem niet. nu geef ik ze aprt eten en negeer ze als ik thuiskom.. zo bemoei ik me dus helemaal niet met wie er onder mij staat, dat moeten ze zelf uitzoeken.
Misschien kun jij dit ook doen en zodra je zeker weet wie de baas is bij jou, na jou natuurlijk... dan kun je orde in je roedeltje houden door die gene ook te behandelen als ranghogere, dus eerst eten en eerst begroeten van die hond, hou jij je goed aan die regel dan heb je waarschijnlijk rust in je huis.
heb je onze website al gezien? home.wanadoo.nl/dooyeweerd
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

bullet schreef:Ik hoorde dat ze elke dag opnieuw kijken wie er de ranghoogste is.
Dat is flauwekul hoor. :wink: Ze hebben wel wat beters te doen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hanneke2
Zeer actief

bullet schreef:bij mij spelen mijn bullen ook zo. In de poten bijten en omste beurt rijen...
Het zijn een teefje en een reu.
Ik hoorde dat ze elke dag opnieuw kijken wie er de ranghoogste is. Doordat ik de ene eerst eten gaf en als 1e begroette, ze drong zichzelf aan.. zei ik dat het teefje ranghoogste was.. daarmee wakker je haar aan om inderdaad de baas te zijn en hem niet. nu geef ik ze aprt eten en negeer ze als ik thuiskom.. zo bemoei ik me dus helemaal niet met wie er onder mij staat, dat moeten ze zelf uitzoeken.
Misschien kun jij dit ook doen en zodra je zeker weet wie de baas is bij jou, na jou natuurlijk... dan kun je orde in je roedeltje houden door die gene ook te behandelen als ranghogere, dus eerst eten en eerst begroeten van die hond, hou jij je goed aan die regel dan heb je waarschijnlijk rust in je huis.
Mwah. Jack is voorlopig nog onbetwist de baas, maar ik geloof werkelijk niet dat het nou veel uitmaakt wie er als eerste eten krijgt. In de praktijk sta ik met twee bakken in mijn handen, ik zet die van Lilo in haar standaard en dan loop ik met de andere en Jack op mijn hielen *heeeeel* langzaam naar die van hem, zodat Lilo alvast een hap kan nemen. Een seconde later is Jacks bak leeg, (want die kauwt niet) en dan ga ik hem tergend langzaam nog wat brokjes uit mijn hand geven die ik achter heb gehouden, zodat Lilo in een normaal tempo haar bak leeg kan eten. Is Lilo klaar, dan mogen ze elkaars bak uit gaan likken.

Zou ik Jack niet afleiden, dan wordt het nog geen mot hoor, maar dan laat Lilo hem probleemloos mee-eten. En dat is niet de bedoeling, want bij Lilo moet er nog een pondje aan en bij Jack een kilootje eraf. :mrgreen:

En met begroeten... 's ochtends komt Lilo wildenthousiast op me af, kwispelt haar kont er bijna af en bijt nu zelfs zachtjes in mijn handen ter begroeting (lief!!), terwijl Jack even 1 oog opendoet en dan weer verder slaapt.
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

je kunt best gelijk hebben hoor, maar ik heb 3 honden en dan is het misschien toch weer anders... Ik heb weleens gehoord dat er dan sprake is van een roedel.
Met 2 honden heb ik ook nooit problemen gehad, weleend even laten zien wie de baas is, maar meer niet. Maar nu komt nr 3 even kijken of er niet ook voor hem een plekje hogerop vrij is...
Ik heb een westie van 13 en die kan nogal opdringerig zijn en dwingen tot aaien en dat vindt mijn teefje niet goed... bemoeit zich ermee en snauwt hem af... ik heb zo al een paar keer goede ruzie gehad...zo'n bull op zo'n westie is geen pretje... dus ik hoop snel op adviezen.... het gaat nu al een tijdje goed maar ik wil graag weten wat ik moet doen in dat soort situties..
moeilijk die rangorde..
heb je onze website al gezien? home.wanadoo.nl/dooyeweerd
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”