Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plassen, vlaggen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

muze
Vaste gebruiker

plassen, vlaggen?

Ongelezen bericht door muze »

Hoi
mijn toller is nu bijna een jaar en sedert een maand of twee heft hij zijn poot op als hij moet plassen.
Ik vind tof en mooi om te zien hij is tenslotte een reu hé!!! :lol1:
maar de laatste week plast of vlagt hij overal rond in de tuin tot hier geen probleem maar ook op mijn terras en tegen mijn pergola dat vind ik natuurlijk veel minder :boos:
kan ik hem dit afleren op bepaalde plaatsen ?is er een reuk waar hij vies van is eenof een ander middeltje?
alle ideeën zijn welkom
groetjes muze
muze
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Negeren als hij het op plaatsen doet waar het niet mag en belonen met uitbundige prijzing en een snoepje als je het hem op de goede plaats ziet doen.

Al denk ik wel dat je of maar 1 plek in de tuin moet hebben waar het niet mag of maar 1 plek in de tuin moet hebben waar het wel mag. In elk geval een duidelijke afscheiding. Als al die punten door elkaar liggen lijkt het me erg verwarrend voor de hond.

Ik heb op deze manier de voortuin gebruikt voor ik-moet-nodig-plasjes toen hij pup was en ongeveer tot een jaar.
De achtertuin mag niet en tegenwoordig gebruikt hij zelf de voortuin niet meer. Hij kon vanaf zijn eerste jaar zijn plasjes goed kwijt op de wandelrondes.

Ik denk dat het ook een beetje terretoriumdriften zijn als hij het steeds ergens anders doet ipv in een keer uitplassen. Dat ga ik in de tuin zowiezo tegen. Dat vind ik helemaal niet nodig en dominant gedrag.
Net wat je belangrijk vindt.

Soms heb je er van die eigenwijzen tussen zitten die aan negeren en belonen niet genoeg hebben en die plassen lekker door. dan gebruik ik vaak een krachtige "nee" als ik het zie. Ook gebruik ik wel eens een slipketting die ik daar speciaal voor heb (voor dit soort training) en die gooi ik vlak bij hem, het liefst in de buurt van zijn kop. Daarbij moet hij wel weten wat dat betekent. Dus dat eerst oefenen. Is veel over te lezen in boeken of op internet. Het is niet om de hond pijn te doen of bang te maken dus wel op de juiste manier gebruiken.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden mogen niet in de achtertuin en voortuin plassen. Ik heb ze dit vanaf pup af aan aangeleerd. Als ik het toe zou laten, zouden al onze planten en bloemen kapot gaan. We hebben hier 2 reuen, en die vinden het heel belangrijk om over elkaars plas heen te piesen :mrgreen:
Ze hebben het natuurlijk wel eens geprobeerd, vooral toen ze jonger waren en net hun poot optilden bij het plassen. Ik hoefde maar nee te zeggen, en het was over. :wink:
Lynn
Actief

Das makkelijk, wij hebben voor alleen een boom en verder tegels.

Aan de reden die jij op gaf heb ik nog niet eens gedacht. Ik vond het niet nodig om zijn terretorium af te laten bakenen. Ook vond ik het nogal vies als er zeg maar visite in de tuin zit ofzo en je hond zijkt de hele tuin onder. Het stikt ook.

Wel denk ik dat het een verschil is of je een boerderijerf hebt of een siertuin. Wij hebben een gewone ruitjeshuistuin zegmaar.
Kennissen die op een boerderij wonen hebben een teckel en die piest gewoon op het gras in de wei enzo. Dat is niet erg. Die hebben ze alleen geleerd om niet op het terrasgedeelte te plassen.
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Ik vind dat jij als baas bepaalt waar en waneer jou hond plast. Luca mag bij ons niet in de voor- en achtertuin pissen. Over het bruggetje is hij aan de beurt..... En dat weet hij precies!

Ik heb luca nu een half jaar, en daarvoor bij mijn ouders. Bij mijn ouders piste hij ook in de tuin als hij dat nodig vond.
Nu woon ik dus ook in een rijtjeshuis met een achtertuintje. En ik wou dat gepies in mijn tuin ook niet. Dus als hij pieste, op heterdaad (heel belangrijk, anders snapt ie het niet) betrappen en heel hard NEE roepen of foei net wat je gebruikt, als dat niet helpt, een blikje met grind vullen ofzo of iets anders wat kabaal maakt, en als hij dat dan doet dat blikje naast hem op de grond gooien zodat hij schrikt.

Meet luca hebben we het met nee gered. Hij plast niet meer in de tuin en geeft netjes aan als hij moet plassen, loopt hij druk heen en weer, kijkt je vragend aan zo van, hallo, ik moet plassen. En natuurlijk regelmatig uitlaten zodat hij niet de kans krijgt om het te doen.....
Gaat je heus wel lukken hoor!
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Lynn schreef:Negeren als hij het op plaatsen doet waar het niet mag en belonen met uitbundige prijzing en een snoepje als je het hem op de goede plaats ziet doen.
Ik snap nooit zo goed dat mensen elk gedrag maar negeren.
Als mijn hond blaft om aandacht dan negeer ik dat.
Maar als mijn hond ergens zijn poot optilt waar hij dat niet mag dan ga ik dat toch echt niet negeren. Je kunt een hond heel goed het woordje "nee" of "foei" leren.

Overigens heb ik ook zo'n reu die het liefst op elk plekje zijn poot optilt. Ik moet hem altijd goed in de gaten houden, anders ben ik te laat. Als ik het zie vóór de poot in de lucht gaat en ik roep "nee", dan stopt hij ermee...
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Lynn
Actief

Niekie schreef:
Lynn schreef:Negeren als hij het op plaatsen doet waar het niet mag en belonen met uitbundige prijzing en een snoepje als je het hem op de goede plaats ziet doen.
Ik snap nooit zo goed dat mensen elk gedrag maar negeren.
Als mijn hond blaft om aandacht dan negeer ik dat.
Maar als mijn hond ergens zijn poot optilt waar hij dat niet mag dan ga ik dat toch echt niet negeren. Je kunt een hond heel goed het woordje "nee" of "foei" leren.

Overigens heb ik ook zo'n reu die het liefst op elk plekje zijn poot optilt. Ik moet hem altijd goed in de gaten houden, anders ben ik te laat. Als ik het zie vóór de poot in de lucht gaat en ik roep "nee", dan stopt hij ermee...
Als je mijn hele berichtje gelezen hebt, dan had je geweten dat ik het afstraffen ook gebruik. Maar dan wel alleen als het nodig is. Ik heb honden op die manier zindelijk gekregen en dan ga ik niet onnodig afstraffen. Lukt het niet dan gebruik ik mijn werp (slip) ketting.

(Ik heb mijn hond geleerd die ketting als een waarschuwend geluid te ervaren en dat hij echt fout zit als hij die voor zijn kop (op de grond, niet tegen zijn kop) krijgt. Hij heeft niet door dat het van mij komt dus hij vond het vooral in het begin erg apart dat als ik aan de andere kant van een ruimte sta dat hij dan toch op zijn kop kan krijgen... :denken: :mrgreen: )
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”