Terwijl zij weer erg hangen aan ritme: als ik een keer wil uitslapen, vinden zij toch echt dat 8 uur een zeer fatsoenlijke tijd is om op te staan. Niet dat ze kunnen klok kijken, want door de week ben ik om 6,30 uur buiten met ze, maar je merkt dat hun ingebouwde klok prima werkt: met eten, uitlaten, etc.
En natuurlijk het verschil in hygienisch opzicht: mijn honden zullen nooit uit zichzelf onder de douche gaan staan om zich te wassen.

Er wordt wel eens een paar pootjes afgelikt en een kont of piemeltje gewassen, maar daar houdt het echt mee op.
Ook het verschil in evenwicht: op 4 of 2 poten lopen is toch echt een giga verschil. Zij kunnen daardoor veel makkelijker even over iets springen en over smalle plankjes lopen, terwijl ik daar achteraan loop te stuntelen. Als ik dan wat bozig reageer omdat ik half omver getrokken word, omdat ik niet in staat ben om bepaalde zaken op hun tempo te doen, staan ze me ook zo aan te kijken van: hoezo, is er dan iets? Ze hebben welliswaar geleerd dat als ik zeg: rustig/zachtjes, dat ze dan rekening met mij moeten houden, maar je ziet aan hun koppies dat het moeite kost.