Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het verschil tussen mens en hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het verschil is ook het tijdsbesef: ik kan ze niet aan hun verstand peuteren dat als ik alleen maar naar buiten ga om de vuilnisbak op de hoek te zetten dat ik dus meteen weer terug ben. Ze kijken altijd een beetje sip zodra ik de voordeur uitstap. De honden nemen dan ook meteen hun vaste plekjes in waar ze liggen als ik smorgens de deur uit ga om naar mijn werk te gaan. Ze zijn ook net zo blij als ik terug kom van die vuilnisbak op de hoek zetten, als dat ik de halve dag weg ben geweest.
Terwijl zij weer erg hangen aan ritme: als ik een keer wil uitslapen, vinden zij toch echt dat 8 uur een zeer fatsoenlijke tijd is om op te staan. Niet dat ze kunnen klok kijken, want door de week ben ik om 6,30 uur buiten met ze, maar je merkt dat hun ingebouwde klok prima werkt: met eten, uitlaten, etc.
En natuurlijk het verschil in hygienisch opzicht: mijn honden zullen nooit uit zichzelf onder de douche gaan staan om zich te wassen. :mrgreen:
Er wordt wel eens een paar pootjes afgelikt en een kont of piemeltje gewassen, maar daar houdt het echt mee op.
Ook het verschil in evenwicht: op 4 of 2 poten lopen is toch echt een giga verschil. Zij kunnen daardoor veel makkelijker even over iets springen en over smalle plankjes lopen, terwijl ik daar achteraan loop te stuntelen. Als ik dan wat bozig reageer omdat ik half omver getrokken word, omdat ik niet in staat ben om bepaalde zaken op hun tempo te doen, staan ze me ook zo aan te kijken van: hoezo, is er dan iets? Ze hebben welliswaar geleerd dat als ik zeg: rustig/zachtjes, dat ze dan rekening met mij moeten houden, maar je ziet aan hun koppies dat het moeite kost. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik denk dat Joy niet van mij begrijpt dat ze niet in elke modderpoel mag springen en niet door poep mag rollen.

Ik snap niet van haar dat ze zodra ze een andere hond ziet op haar rug gaat liggen en heel erg onderdanig gaat doen. Als ze de nieuwe hond dan wat beter kent, zit ze er even later op te rijden :denken:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ikmerk het grote verschil in snappen van dingen...

heel erg vind ik dat soms...

zo kan sam niet snappen dat al die gemene dingen die ik met hem doe echt alleen zijn om hem beter te maken terwijl hij bang wegduikt en het gewoon niet snapt...

soms zou ik gewoon ff 1 minuut van man tot vrouw met hem willen praten om hem uit te leggen dat als ik het niet doe hij nog slechter wordt en als ik het wel doe het waarschijnlijk over gaat en hij geen jeuk, pijn en angst meer hoeft te hebben.....
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy snapt niet dat ik mensen van buiten de roedel in ons hol laat komen. Ze heeft zich er bij neergelegd en doet zowaar een beetje vriendelijk omdat ik dat zo leuk vind, maar eigenlijk.... ;-)

Ik snap niet dat Buffy al zes maanden een eikeltje, een plantje, een takje of een papiertje op de hoek van de straat oppikt om mee naar huis te nemen op de terugweg, het vervolgens binnen de poort laat vallen en er niet meer naar omkijkt.

Anne
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hetzelfde als Massam...

Ik snap gewoon niet dat hij iedere keer weer wil verdwijnen als ik wat calendula zalf op zijn pootjes smeer.
Een hond heeft toch een goed geheugen wordt er gezegd?
Waarom herinnert hij zich dan niet dat het de vorige keren ook geen bloedbad was en dat hij het eigenlijk best wel fijn vond?

Hij wil wel wegkruipen als ik zeg dat hij af moet...
Dan ziet ie die tube en begint te bibberen.. :19:

En als ik eenmaal aan het smeren ben gaan de ogen dicht en ligt hij heerlijk ontspannen te knorren.... zeg het maar.

Ik denk dat het ergens ook wel komen kan omdat hij als pup last heeft gehad van zijn oren en we dan spul erin moesten doen...
Hij herinnerd zich dus alleen slechte dingen als ik met een potje zalf of druppels sta...

En dat vind ik dus raar...waarom herinnert hij zich dat (van 3 jaar geleden) dan wel en niet het feit dat het zalfje smeren 3 dagen geleden prima ging??

Ach en af en toe als ik naar hem zit te kijken als hij ligt te snurken als een opgerold balletje dan vraag ik me af wat ie allemaal denkt...
Maar terug lullen doe ie helaas niet.

Ik denk dat Rimpel van mij niet snapt dat ik altijd tegen hem zit te praten...Een hond denk niet met het verstand: "wat zit dat mens nou te lullen"maar ik ben wel benieuwd hoe hij het wel interpreteerd als ik bij hem zit en hele koeterwaal-verhalen tegen hem aan het vertellen ben...

Ach en er zal wel meer zijn dat Rimpel niet snapt! :mrgreen: Daar is het een hondje voor he?! :mrgreen:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

starfleet schreef:Buffy snapt niet dat ik mensen van buiten de roedel in ons hol laat komen. Ze heeft zich er bij neergelegd en doet zowaar een beetje vriendelijk omdat ik dat zo leuk vind, maar eigenlijk.... ;-)

Ik snap niet dat Buffy al zes maanden een eikeltje, een plantje, een takje of een papiertje op de hoek van de straat oppikt om mee naar huis te nemen op de terugweg, het vervolgens binnen de poort laat vallen en er niet meer naar omkijkt.

Anne
:mrgreen: klintk bekend ja....dat snap ik ook niet...
Iemand een idee?

Want Martijn...nou heb je dit topic wel leuk bedacht en het is ook een leuk onderwerp...maar nou blijven we allemaal met een heleboel vragen zitten! :boos: waar we geen antwoord op hebben...we snappen er straks helemaal niets meer van! :mrgreen:
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik denk dat Dazzle mij niet begrijpt als ik voedsel uit de vriezer leg om te optdooien... waarom hij het niet gelijk krijgt.
De eerste paar dagen dat hij hier was, vond hij me zeker een idioot... Dat we eerst een kamertje inmoesten, er weer uit, en dan pas naar buiten. (de lift)... Hij stond me echt aan te kijken, ben je gek ofzo??

Ik snap van hem niet, dat ie het niet erg om zand in zijn bek te hebben (Op het strand)... brrrr...
En ik snap niet dat hij nog steeds niet snapt, dat alsie op bed gaat liggen, hij in het midden languit gaat liggen, terwijl hij kan weten dat ik em in allerlei positie's draai (waar hij altijd suf bij kijkt, van moet dat nou??) zodat ik erbij pas. (Kheb een 1persoonsbed.)
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik zou zo een dagje willen ruilen al is het maar om te kijken hoe ik hun het beste kan behandelen. Ik probeer ze zo honds mogelijk te behandelen maar betrap mezelf er soms op dat ik ze van menselijke eigenschappen beticht. Niet bij serieuze zaken gelukkig :wink: maar wel dat ze bijvoorbeeld onze vakantiebestemming willen beinvloeden. De een wil naar het strand de ander naar de bergen.
Het eindeloos snuffelen aan een grasspriet waar ik niets bijzonders aan zie en waarom als er eentje heeft gesnuffeld de ander er ook bij komt snuffelen :mrgreen: Ik denk dat ze de auto niet echt begrijpen dat het leuke dingen oplevert maar soms ze dan opeens bij de dierenarts zitten. Toch wint het idee dat er iets leuks komt want je zet de achterklep open en er zitten twee honden in.
Ja en waarom je niet de brullende pittbull achter het hek mag begroeten en waarom je niet mag jodelen bij het zien van een teefje :denken: Vooral bij Obelix denk ik echt dat hij er geen jota van begrijpt. Rataplan heeft zich in de jaren er bij neergelegd en heeft de regels in de gaten gekregen en houdt zich er in grote lijnen aan. Niet omdat hij het begrijpt maar omdat het het meeste oplevert :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik begrijp niet dat als honden toch zo'n geweldig goed ontwikkeld reukorgaan hebben Tosca mij soms zo dom aan zit te kijken terwijl het stukje brood allang onder haar neus ligt. :denken:
Ik begrijp niet dat ik tig keer met haar zonder problemen over dezelfde brug kan lopen terwijl ze in mijn ogen geheel onverwacht er soms met haar buik bijna op de grond van angst over heen moet sleuren.
Ze begrijpen van mij denk ik niet waarom ik telkens een ader luchtje op doe terwijl ze toch duidelijk ruiken dat ik het toch ben. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik ben jaloers. :wink:
Niet moeten werken, eten op zen tijd, lekker spelen, wandelen gaan,
slapen en je om niet veel moeten bekommeren tenzij de kat van de buren die weggejaagd moet worden.
Zorgeloos.

Wat ik niet begrijp is wat ie nou vind aan blaadjes vangen ?
En waarom hij zo graag een vaste routine wil en als die afwijkt hij helemaal van lapsus is.
En vooral waarom hij daarin op mijn dochter lijkt.
Is wel raar.
Zij heeft hem immers het eerst gezien.

En waarom ie nou vies blaft naar dat ene malthezertje terwijl hij naar de ander twee niks doet. :denken:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat mijn honden een heleboel dingen niet snappen van wat wij mensen normaal noemen.
Om maar eens te noemen:s'winters een jas aantrekken voordat je naar buiten gaat...waar is dat nou voor nodig?Je kunt toch ook meteen naar buiten?
Waarom verdwijn ik een aantal uren van de dag om op een plat geval te gaan slapen?De honden liggen gewoon in de mand,dus waarom ik nou niet gewoon in een stoel zit :denken:
Het tijdsbesef dat honden niet hebben en ik wel,het giga reukvermogen dat ik niet heb en zij wel...
Waarom herinner ik me wél dingen maar zij lang niet altijd?Waarom herinnert Max zich wél waar gisteren dat superlekkere stukje bedorven worst lag waar ie niet naartoe mocht van mij maar niet dat ik gewoon niet wil dat ie naar elke gesignaleerde kat mag uitvallen?
Vraagvraagvraag :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hahaha.......we krijgen wel steeds meer vragen zo. :wink:

Ik snap niet wat er lekker aan is om op een worm of door de poep te rollen. Zij snappen waarschijnlijk niet waarom ik naar de wc ga en niet buiten mijn behoeftes doe.
Ik snap niet waarom ze ook in de winter als het koud is het water in gaan, zij snappen vast niet wat het nut is van kleding.
En zo zijn er natuurlijk nog veel meer zaken waarin de hond en mens gewoon verschillen.

Je kunt als mens proberen zoveel mogelijk te weten te komen over de belevingswereld van de hond, maar uiteindelijk blijft het grootste gedeelte gewoon speculeren. Het hoe en waarom blijft onduidelijk.
Knap eigenlijk dat honden zich zo goed aan kunnen passen aan onze situatie, in hun ogen moeten wij toch hele vreemde wezens zijn. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

De wondere wereld van de gedachtengang..
Wat ik niet van m'n hond begrijp is dat ze dus eigenlijk geen besef van tijd hebben en niet vooruit kunnen denken maar wel feiloos van te voren aanvoelen wanneer we naar buiten gaan. Nog voor je opstaat weten ze al dat we naar buiten gaan en begint de opwinding. In diezelfde cattegorie begrijp ik ook niet waarom ze nu nog niet door hebben dat als ze rustig blijven het hele ritueel zo achter de rug is: schoenen aan, jas aan en riemen om en naar buiten. Zo gepiept tenzij ze zoals 99 van de 100 keer als een halve wilde door de gang stuiteren waardoor dit ritueel dus niet opschiet. Ze worden gemaand tot rust voor de riemen omgaan en dan gaan we pas naar buiten.. snap dat dan!
Waar ik als mens ook niet in kan komen is het niet onthouden van dingen die je al zovaak hebt doorlopen... als we naar buiten gaan zijn we binnen 3 minuten op een plek waar ze hun behoefte kunnen doen en toch is het elke keer weer proberen de baas zo snel mogelijk naar die plek te sleuren! Dat gaat niet op, en hoe meer jullie sleuren hoe langer het duurt voor we er zijn..snap dat nou eens!
Wat ik ook bijzonder knap vind is het vermogen van stemmingen op te pikken, ze kunnen dat duizend keer sneller dan wij en doorzien een namaak schouderklopje als geen ander.

Waarschijnlijk begrijpen m'n honden niks van het feit dat je tijdens het uitlaten stil blijft staan om met zo'n andere tweevoeter te praten terwijl er nog zoveel besnuffeld moet worden buiten.
Als we samen een potje gaan stoeien in de huiskamer mag dat niet en buiten wel.. snap jij dat nou?
Als we een kat zien die op de schutting zit moeten we die uiteraard wegblaffen.. en dat mag ook al niet...
Ik denk dat m'n honden in het algemeen geen hout van regeltjes begrijpen maar het gros opvolgt omdat de baas daar blij van wordt.
En het is toch niet meer dan logisch dat we de chipsschaal leeg eten als jij de visite uit gaat laten.... :denken:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik snap niet waarom honden zo hard moeten blaffen, ze horen zoveel keer beter dan een mens en toch moet er op volle kracht geblaft worden. Hoe duidelijk moet dan dan niet voor hun zijn. Zelf klappen zo ongeveer mijn trommelvliezen naar buiten als Balou in de auto blaft........... :N: :mrgreen:

Maar zij houdt dat best vol hoor.........onbegrijpelijk als je als hond zo'n goed gehoor hebt.

Van mij snappen ze niet dat ik als ik uit mijn bed kom, eerst eventjes wil bijkomen, en niet gelijk met een bal wil gaan gooien. je bent toch wakker, lijken ze dan te denken............... :roll:

Zij kunnen gelijk vanuit een slapende toestand volop in de sprint, ik niet.................. :mrgreen:
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

de gave die de mormels hebben om aan minieme zaken te zien dat er dingen gaan gebeuren. al lang voordat ik daadwerkelijk de koffer van zolder sleep en in het blauwe pakje rond ga sjouwen, ziet boe al dat ik weer 'ns weg ga. iets wat ik zeg, een bepaalde geagiteerdheid van me, zeg het maar. ik vind het onmenselijk knap.

en de hormoontjes. aan het gedrag van boe kunnen we, lang voordat de bazen het zelf in de gaten hebben, dat teske, de patrijzendame van een vriend van ons, binnenkort loops gaat worden.

of de terrier-reutjes van de buren van opzij. hun territorium grenst aan dat van boe. dat gaf hevige consternatie. totdat die arme reutjes allebei gecastreerd werden. ze doen echt bij boe voor spek en bonen mee, nu. het interesseert hem geen zak meer dat ze zo dicht bij hem wonen.

niet dat mensen geen 'last' van hun hormonen hebben, maar bij mensen zit dat basale gedrag veel meer verstopt onder allerlei gewenste, gestileerde gedragingen. althans, meestal wel.

iets een beetje grensoverschrijdend vind ik, stokpaardje!, het fenomeen van de 'verlovingen'; er zijn legio voorbeelden waarbij teefjes naar de mannelijke baas trekken en reutjes naar het bazinnetje. ik betrap mijzelf er wel 'ns op dat ik die ursula maar weer flink manipulatief gedrag vindt vertonen, het rotwijf, waar man paul dan gewoon met open ogen intrapt, sterker nog, het reuze charmant vindt. terwijl man paul zich kan storen aan stoere-mannengedrag van boe, dat mij eigenlijk wel kan bekoren.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Senna1 schreef: Wat ik ook bijzonder knap vind is het vermogen van stemmingen op te pikken, ze kunnen dat duizend keer sneller dan wij en doorzien een namaak schouderklopje als geen ander.
Dat valt mij ook heel erg op met Blisje, als je vriendelijk bent dan is ie helemaal wild en dol van iemand, maar ben je nep dan zou ik hem niet aaien, want hij bijt iemand gewoon in zijn klauwen.
Was vorig jaar op een JHD en daar was een hele bekende van een boxerforum, is echt een hork van de eerste klasse, ziet een hond alleen als gebruiksvoorwerp en meer niet, boxertje niet goed??Hop pleur maar weer weg en volgende boxer, die zelfde eikel gaat dus naar Blis om effe te stoeien......fout dus, hij werd gelijk al in zijn klauwen gebeten en moest hem echt uitleggen dat ie echt weg moest, omdat het mis ging.
Hij lijkt vaak een allemansvriend maar oh wee.
Vind dat toch wel apart, wij mensen kunnen vaak misleidt worden door woorden, maar honden letten op hele anderen dingen, het zal wel gewoon instinct zijn, maar vindt het wel knap.
Rob*
Zeer actief

Wat ik ook knap vindt, dat schoot me net te binnen toen ik iets antwoorden op hoe mijn boxies met kids zijn, is toen een kennis van me zwanger was en het nog niemand had verteld, Blis ernaartoe liep en zijn hoofd op haar schoot lag en alleen maar met zijn snufferd tegen haar buik zat en zat te jammeren, kan een hond dit voelen of merken dat een vrouw zwanger is?
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Angel-eyes schreef:Wat ik ook knap vindt, dat schoot me net te binnen toen ik iets antwoorden op hoe mijn boxies met kids zijn, is toen een kennis van me zwanger was en het nog niemand had verteld, Blis ernaartoe liep en zijn hoofd op haar schoot lag en alleen maar met zijn snufferd tegen haar buik zat en zat te jammeren, kan een hond dit voelen of merken dat een vrouw zwanger is?
Ruiken? :denken:
Hormonenkwestie? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

M@ri@nne schreef:
Angel-eyes schreef:Wat ik ook knap vindt, dat schoot me net te binnen toen ik iets antwoorden op hoe mijn boxies met kids zijn, is toen een kennis van me zwanger was en het nog niemand had verteld, Blis ernaartoe liep en zijn hoofd op haar schoot lag en alleen maar met zijn snufferd tegen haar buik zat en zat te jammeren, kan een hond dit voelen of merken dat een vrouw zwanger is?
Ruiken? :denken:
Hormonenkwestie? :denken:

Ja maar het was nog maar heel kort dus, ze was nog niet zeker zeg maar en toch merkte Janlulletje het, kennis werd wel heel erg rood toen hij steeds zachtjes zat te duwen met zijn dikke zwarte neus in haar buik :mrgreen: .....toen ze veel verder was het helemaal een ramp, want hij ging ook nog eens waken bij de ongeboren baby :roll: :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat ons, Pieter en mij, een compleet raadsel is, is waarom Moritz na 2.5 jaar nog steeds bang is voor Pieter en hem wantrouwt :19:
Nog nooit heeft hij een onvertogen woord tegen Moritz gezegd of hem maar enigszins 'hard' aangepakt. Nog nooit!
Buiten is alles goed en binnen is het doffe ellende.

Ik probeer regelmatig de geest van mijn honden te doorgronden en bij mijn vorige hond Nouschka lukte dit redelijk, bij Kaya lukt het aardig goed, maar Moritz is en blijft een raadsel.
Dat een hond niet begrijpt na 2.5 jaar dat iemand die hij dagelijks ziet, nog nooit lelijk tegen hem gedaan heeft, het goed met hem voorheeft :19:

Dat honden over het algemeen iets wat vreselijk stinkt, zoals bv pens, lekker vinden blijft ook een mysterie :mrgreen:

Dat Kaya vanaf pup al doorhad dat ze bij kinderen rustig moet zijn en zelfs direct rustig ging zitten of liggen als er een kind was, dat is ook raadselachtig. Hoe kan een hond dit zo snel en zo jong al doorhebben?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Luna zwemt vaak een vaart af als we uitgaan, en dat doet ze zonder bal. Het vremde is dat ze altijd even haar balletje naar me komt brengen en hem nooit midden op het water laat liggen voordat ze haar tocht onderneemt. Gaat ze b.v. in de duinen konijnen jagen, of iets anders ondernemen waardoor ze even minder interesse heeft in haar bal, dan laat ze hem los waar ze toevallig staat, maar geeft hem zeker niet af. In het water doet ze dat wel. Waarom ?

En zo begrijp ik wel meer niet. Haha, idd, te veel om op te noemen !
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:Luna zwemt vaak een vaart af als we uitgaan, en dat doet ze zonder bal. Het vremde is dat ze altijd even haar balletje naar me komt brengen en hem nooit midden op het water laat liggen voordat ze haar tocht onderneemt. Gaat ze b.v. in de duinen konijnen jagen, of iets anders ondernemen waardoor ze even minder interesse heeft in haar bal, dan laat ze hem los waar ze toevallig staat, maar geeft hem zeker niet af. In het water doet ze dat wel. Waarom ?

Kaya geeft vaak haar balletje of iets waar ze heel erg aan hecht, even af bij mij als ze gaat slapen :mrgreen:
Ik begrijp het zo 'zorg jij even voor dit moois terwijl ik niet op kan letten?'. Ik vind het echt iets van vertrouwen, maar wellicht zit ik er volkomen naast hoor en vermenselijk is het.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Het verschil tussen mens en hond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Martijn schreef:Een hele makkelijke is voor mij dat ik me niet voor kan stellen hoe het reukzintuig van een hond werkt.
Dit is, wat mij betreft, het mooiste verschil. Een week of twee geleden at ik kersen en Thijs kwam geïntrigeerd kijken wat ik aan het doen was. Ik hield een kers voor zijn kop en dan zie je dat het kijken van ogen naar neus overgaat. Zo'n kersje wordt dan aan alle kunt besnuft, opgesnoven maar ook afgetast met de neus terwijl de ogen in dit ontdekken helemaal niet meedoen. Voor de mens is dat onvoorstelbaar, wij ruiken (zeer slecht, maar toch) én kijken (ook niet al te best) en voor ons is dat samenspel onlosmakelijk met elkaar verbonden.
AfbeeldingAfbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:
Zoie schreef:Luna zwemt vaak een vaart af als we uitgaan, en dat doet ze zonder bal. Het vremde is dat ze altijd even haar balletje naar me komt brengen en hem nooit midden op het water laat liggen voordat ze haar tocht onderneemt. Gaat ze b.v. in de duinen konijnen jagen, of iets anders ondernemen waardoor ze even minder interesse heeft in haar bal, dan laat ze hem los waar ze toevallig staat, maar geeft hem zeker niet af. In het water doet ze dat wel. Waarom ?

Kaya geeft vaak haar balletje of iets waar ze heel erg aan hecht, even af bij mij als ze gaat slapen :mrgreen:
Ik begrijp het zo 'zorg jij even voor dit moois terwijl ik niet op kan letten?'. Ik vind het echt iets van vertrouwen, maar wellicht zit ik er volkomen naast hoor en vermenselijk is het.
Ja, ik zou haast zeggen, Luna beseft dat als ze de bal midden op het water laat liggen ze hem aan het eind van de vaart kwijt is en hem daarom zolang bij mij in bewaring geeft. Aan de andere kant betwijfel ik of ze zover vooruit kan denken.

Wel grappig dat Kaya dat doet. Moeilijk interpreteren zoiets. Ik had laatst Luna iets lekkers gegeven voordat ik naar huis ging, trok de deur achter me dicht, realiseerde me dat ik wat vergeten was, ging weer naar binnen. Luna blij natuurlijk, erg vervelend eigenlijk, maar goed, het moest. Ik blijf nog heel even bij haar op de bank zitten, en ze werpt dat lekkers wat ik haar gegeven had voor me op de grond. Bijna alsof ze wou zeggen: hier, krijg jij ook wat, blijf nou nog even ! Maar dat zal het wel niet wezen.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Er zijn zoveel dingen die ik niet snap van mijn doggies en vice versa ook ben ik bang van :mrgreen:
Orson snapt niet dat ik visite leuk vind en ik snap niet waarom hij ze nooit leuk vind of aardig.
Komt er af en toe eens een vriend van Jan wat ik echt een l$l vind dan is het hek helemaal van de dam want die lust hij dan wel rauw,waarschijnlijk is dat gewoon mijn lichaamstaal die hij oppikt als ik wanhopig probeer gewoon beleefd te blijven.
Inderdaad snap ik hun jachtlust en reukzin niet want ze ruiken werkelijk alles en spotten met hun neus allang een konijn voor ik hem gezien hebt.
Hun lust voor viezigheid begrijp ik ook niet en hun waarschijnlijk onze lust om alles schoon te maken weer niet.
Rio kwam me vanochtend even heel lief gedag zeggen tijdens de eerste wandeling en smeerde direct wat paardenpoep aan me af en snapt niet dat ik bah zeg.
Hun snappen mijn schrik niet toen ik onlangs een vos zag die vlakbij ons was en waarom ze dan moeten komen en aangelijnd gaan terwijl ze er gewoon even achter aan willen hollen en opjagen.
Ondanks al deze verschillen begrijpen we elkaar in heel veel opzichten gelukkig gewoon wel ik weet wanneer ze honger hebben,wanneer ze naar buiten willen en geknuffeld willen worden dus al met al valt het nog wel mee.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Als ik met boodschappen thuis kom, komt er zo af en toe iets uit de tas tevoorschijn voor de hondjes, iets lekkers of een speeltje. Ik vraag me dan weleens af of die honden dan denken dat ik op jacht ben geweest en met de buit thuis kom. Ik weet wel dat ze hoogst waarschijnlijk helemaal niets denken, maar het lijkt me gewoon raar vanuit het perspectief van een hond.
Ook de dierenarts (=iemand die je soms pijn doet) moet vreemd zijn voor een hond. De begrippen "voor eigen bestwil" en "om erger te voorkomen" zal een hond niet hebben. Het verbaast me dan ook hoe gelaten de meeste honden dit soort dingen toch ondergaan.
Iets anders dat voor een hond toch heel onnatuurlijk moet zijn, is het aan de riem lopen. Als je al dit soort dingen eens op een rijtje ziet, moet een hond zich toch behoorlijk aanpassen aan ons mensen en doet dit eigenlijk bewonderenswaardig goed.
Wat ik van honden niet begrijp zijn de (in mijn mensenogen) vieze dingen. De lol van het rollen in de poep of andere stinkende rotzooi, het rollen in het losse zand, zodat je hele neus, bek en ogen vol zitten, en dan gewoon doorlopen met een tong vol zand, het knagen aan boomtakken. Maar ook het rondsjouwen met een veel te grote boomtak, het achter vogels aan blijven rennen ook al is het nog nooit gelukt er zelfs maar een van dichtbij te benaderen, het doodschudden van een toch duidelijk levenloze graspol.

Maar overeenkomsten zijn er ook wel. Bijvoorbeeld, de leerprincipes die voor honden opgaan, zijn voor een groot deel ook geldig voor mensen. (Andersom niet helemaal.)
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik vind het ontzettend interessant om te zien hoe honden zich toch maar goed aanpassen in diverse situaties. Bijvoorbeeld de herplaatshonden die naar een nieuwe baas gaan en zich daar uitstekend weten te redden in het nieuwe gezin met de vaak andere regeltjes en gewoonten.
Ze zijn in staat om meteen weer al hun liefde aan hun nieuwe baasje te geven.

Ook moeders met pups vind ik knap, want soms zie je dat ze direct na de geboorte als een 'gek' vol overgave de pups beschermen en diezelfde pups willen ze na een paar weken niet meer en die mogen dan gerust met mensen mee.

Ik blijf me nog dagelijks verbazen als ik de honden gewoon observeer in hun gedrag; heerlijk om te zien wat ze allemaal voor streken hebben en hoe ze allemaal een eigen karakter ontwikkelen. Terwijl ze in een andere roedel toch weer een ander gedrag kunnen laten zien.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Wat ik echt, echt niet snap is dat Yildah sinds een week uit zichzelf gaan zwemmen.
Ze had altijd een hekel aan water, ging hoogstens met haar pootjes erin. Zelfs vorig jaar toen we samen in het veluwemeer gingen zwemmen wilde ze zo snel mogelijk de kant op..

En vorige week, tijdens het uitlaten stapt ze zo de vijver in en zwemt triomfantelijk een rondje :eek: En een dag later weer, en weer en weer.

Ik kan daar echt niet met mijn kop bij.....waarom zwemt ze in godsnaam ineens wel....uit zichzelf notabene!!

En wat ik van Sandro niet snap is dat hij katten en konijnen van meters afstand ruikt, maar vervolgens wel met zijn neus een halve centimeter boven een versgedraaide drol gaat hangen :denken:

En wat de honden van mij niet snappen?

Ik denk dat Yildah het onbegrijpelijk vind dat ik het stuk kaas weer terug leg in de koelkast. (en niet aan haar geef)

Dat ik soms een balletje meeneem met wandelen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

honden en gevoel voor humor. dat vraag ik me wel 'ns af, of honden ook zoiets als je gek lachen kennen.

soms zie ik de mormels zo ontzettend veel pret hebben om dingen die in hun ogen onverwacht gebeuren, dat ik ze verdenk van schateren.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

linlin schreef:honden en gevoel voor humor. dat vraag ik me wel 'ns af, of honden ook zoiets als je gek lachen kennen.

soms zie ik de mormels zo ontzettend veel pret hebben om dingen die in hun ogen onverwacht gebeuren, dat ik ze verdenk van schateren.
Ik ben er van overtuigd dat honden inderdaad zoiets kennen....
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”