Inge O schreef:dat is nu inderdaad een situatie waar ik er zelf nooit voor kies om de hond op zijn donder te geven. dat kan misschien helpen bij een hond die dit gedrag eens per hoge uitzondering vertoont, en dan eieren voor zijn geld kiest.
maar bij een hond die het uit dominantie + territoriumdrift doet kan je op die manier naar mijn gevoel de spanning alleen maar aanwakkeren. temeer omdat je ook altijd te laat bent met de uitbrander.
ik vind het wel wat anders als de hond dwars door mijn appèl heen zou stormen, en lak heeft aan mijn bevelen. daarover zou ik dan wel een hartig gesprekje met hem voeren

.
maar ik begrijp dat het bij kaya niet zo gebeurt?
Nee, dat doet ze niet

stel je voor! ze luistert erg goed en is heel goed af te leiden omdat ze idolaat is van ballen/stokken en Frolicjes.
Als ik het dus goed in de gaten heb dat er een onbekende hond aankomt, is er niks aan de hand.
Tja, ik twijfel soms ook weleens aan het op d'r donder geven, al moet je hier nu ook niet iets vreselijks bij voorstellen. Zodra ze bovenop de hond duikt, zeg ik meteen 'KAYA GENOEG!!' (met zware boze stem) en daarna stuur ik haar weg met boze stem 'DOORLOPEN JIJ PVDORIE!' of ik doe ook weleens 'EN NU HIERRRR' en als ze dan bij me is, is het goed en laat ik haar rustig doorlopen.
Pieter wilde gisteren, toen ze het dus met 2 andere honden goed ging maar met de 3e niet, haar zwaarder straffen. Dus niet met de stem, maar haar eens een 'opsodemieter' verkopen terwijl ze erop duikt.
Dat heeft hij niet gedaan hoor, hij overlegde dit later met mij of dat misschien beter zou helpen.
Ik heb vooralsnog gezegd dat ik dit niet wil, maar twijfel soms ook wat de beste methode is. Ze luistert goed, luistert ook naar 'GENOEG!', ze maakt geen gewonden, maar toch is het wel uitermate vervelend gedrag en er zit geen verbetering in
(dus maakt het 'GENOEG' blijkbaar alleen maar indruk om ermee te stoppen, maar niet om er in een volgend geval niet weer aan te beginnen en dat is wat ik zou willen bereiken. Of is dat een onmogelijk iets?)
Ik klep nog even door over hoe vervelend het kan zijn, en daarbij niet mijn eigen schuld in het komende geval vergetend:
Een week of twee geleden herkende Kaya haar grote vriend Shibo en baas op het veld. Als die er zijn, dan mag ze altijd vooruit lopen (stom dus) en dit keer liet ik het ook gaan. Moet je er wel even bij bedenken dat de baas van Shibo en ik elkaar heel goed kennen en ook op elkaars honden letten.
Afijn, Kaya stormt naar het veld voorop en net op dat moment was daar een onbekende hond, wat dus echt zeer zelden gebeurt.
Ze dook meteen zonder enige waarschuwing bovenop de onbekende hond. Ik hoorde een hoop kabaal en begon te rennen, maar baas Shibo had inmiddels al ingegrepen en haar dus wel een flinke opsodemieter verkocht (die is niet zo van het zachte

).
Ik heb daarna uitgebreid met de vrouw gesproken van wie de hond was en uiteindelijk is ze ook gebleven. Daarna was er niks meer aan de hand tussen de honden.
Uiteraard heb ik hiervan weer geleerd, ik wist niet dat het zo erg was dat Kaya er werkelijk zonder enige waarschuwing zo bovenop duikt. En nogmaals: zonder bijten, maar wel met een hoop kabaal.
Nu mag ze nooit meer zo voorop naar het veld stieren natuurlijk, want dit gedrag kan gewoonweg niet. Ik kan me volledig voorstellen dat als je een onbekende Rottweiler aan ziet stormen en bovenop je hond duikt, je je het lazarus schrikt.
Het komt dus echt niet vaak voor, al lijkt dit nu wel even zo gezien de twee voorbeelden die ik noem
Zo is er maanden niks aan de hand, voornamelijk omdat ik me het dan weer even goed realiseer (zoals nu) en het heel scherp in de gaten hou en ook omdat je soms weken geen onbekende hond tegenkomt hier.
Als ze honden dus eenmaal kent, dan is alles in orde. Ik loop dus niet hier een rondje met een hoop heibel: er kunnen 10 bekende honden zijn, allemaal zwemmen en allemaal lol en niks aan de hand.
Alleen om die honden eenmaal te leren kennen is het bij Kaya zo dat ze ze een keer op hun plek moet hebben gezet. Doet ze dit, is het uitermate vervelend, doet ze het niet dan moet ik haar constant in de gaten blijven houden als het nieuwkomers zijn.
De ene persoon zegt 'laat het gaan, want ze bijt toch niet en daarna is alles in orde' en de andere persoon wordt pislink (waar ik me dus absoluut iets bij voor kan stellen en het daarom ook niet laat gaan).