Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom doet ze dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Waarom doet ze dit?

Ongelezen bericht door Moos »

Saar speelt heel zelden met honden die groter zijn dan zijzelf (afgezien van Moos dan natuurlijk), en da's vrij lastig omdat ze met haar 4 kilo alleen maar honden tegenkomt die groter zijn. In het bos heeft ze 1 heel goed speelmaatje, waar ze helemaal dol op is, een Westie die 2 maanden jonger is dan zijzelf, en wel net iets groter, maar die kent ze al vanaf dat hij 8 weken was, dus dat gaat prima.

Wat een beetje sneu is eraan is dat ze heel vaak wel wil spelen met andere (jonge) honden, maar dan reageert ze altijd op de volgende manier:

De grote hond (en da's in Saars ogen elke hond zwaarder dan 7 a 8 kilo) daagt haar uit. Saar gaat ook in spelbuiging liggen, en slaat een keertje met haar poten. Meteen daarna stopt ze met spelen, sjeezt naar mij toe, springt tegen me op (licht nerveus), en rent weer naar die andere hond. Weer uitdagen, weer spelbuiging, weer 1 keer slaan met de poten, en weer rent ze (licht nerveus) naar mij toe.
Dit herhaalt zich dan een keer of 4, en dan wordt de andere hond het zat, want die ziet de lol er niet van in dat zijn/haar speelmaatje telkens als het spel net begint wegrent. En dan negeert die hond Saar dus verder, en aangezien Saar nooit 'grote' honden tot spel durft (?) uit te dagen houdt het dan dus op.

Nu blijft Saar ook net zolang tegen mij opspringen, of gewoon bij me staan, totdat ik haar even kort een aai over d'r bol geef; dan gaat ze weer terug naar die andere hond.

Waarom doet ze dit? In mijn ogen komt het over alsof ze het allemaal toch wat eng vindt, en telkens voor de veiligheid even moet komen buurten. Ze kijkt ook altijd een beetje nerveus maar tegelijkertijd een beetje trots alsof ze wil zeggen: "Zag je dat baas, ik vind het wel wat spannend dat spelen, maar ik durf het toch maar :pffff: "

En hoe moet ik reageren? Saar komt ontzettend vaak steun en bevestiging bij mij zoeken, de hele wandeling lang, met name in combinatie met andere honden. Ik aai haar dan altijd even kort, zeg iets van 'Hoi Meis' en dan is het goed en gaat ze weer verder.
Alleen in dit geval wil die andere hond alleen maar spelen, en ook nog eens op een hele lieve manier (anders gaat Saar er namelijk sowieso niet op in). Als dit tafereel zich afspeelt is die andere hond altijd uitermate voorzichtig; gaat erbij liggen, en tikt heeeel zachtjes een beetje met de voorpoten.
En dan nog komt Saar dus steeds bij mij buurten voor die aai, en, naar mijn idee, die bevestiging dat het goed is.
Alleen het zet dus geen zoden aan de dijk in dit geval. Ze bijft elke minuut die bevestiging van mijn kant zoeken, en verspeelt daarmee dus ook nog eens een speelmaatje, wat Saar ook niet leuk vindt, want daarna blijft ze dan heel voorzichtig bij die andere hond in de buurt lopen, of er misschien toch weer even gespeeld kan worden. Maar ja, die andere hond is het dan al zat, wat ik me ook levendig voor kan stellen.

Zou het helpen als ik Saar in deze specifieke situatie (lieve, zachtaardige hond, puur heel rustig spel) negeer? Versterk ik haar gedrag door haar toch steeds aan te halen? Of geef ik haar dan zelfs in deze situatie daarmee een teken dat ze bij mij geen steun hoeft te verwachten (en da's dus juist het signaal dat ik niet af wil geven)?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

lola doet dit ook..

die aai krijgt ze van mij gewoon hoor...

ik vind het geen negatief gedrag...

zou ik zien dat het steeds erger werd dan stop ik, maar dat beetje bevestiging krijgt ze van me
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Re: Waarom doet ze dit?

Ongelezen bericht door Reini »

Moos schreef: Nu blijft Saar ook net zolang tegen mij opspringen, of gewoon bij me staan, totdat ik haar even kort een aai over d'r bol geef; dan gaat ze weer terug naar die andere hond.
Ik ben geen kenner maar zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Dat dit routine is geworden?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:lola doet dit ook..

die aai krijgt ze van mij gewoon hoor...

ik vind het geen negatief gedrag...

zou ik zien dat het steeds erger werd dan stop ik, maar dat beetje bevestiging krijgt ze van me
Ja, Saar krijgt dus ook altijd die aai als ze bevestiging zoekt (en dat is nogal vaak).

Alleen in dit geval wordt het dus steeds erger; ze komt elke minuut (of elke 30 sec.!) bij mij staan voor die aai, en op die manier speelt het natuurlijk voor geen meter.
Nu vindt ze ook nogal snel dingen bedreigend, dus daarom krijgt ze vaak steun van mij. Maar deze situatie, met een hond formaat Kooiker bijv., die plat gaat liggen, speciaal voor Saar, en heeeel zachtjes een beetje met de pootjes slaat, ik zie daar echt niks bedreigends aan.
En ik wil ook niet dat Saar blijft denken dat dat wel zo is doordat ik haar dus steeds steun als ze bij me komt, snap je?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:
Moos schreef: Nu blijft Saar ook net zolang tegen mij opspringen, of gewoon bij me staan, totdat ik haar even kort een aai over d'r bol geef; dan gaat ze weer terug naar die andere hond.
Ik ben geen kenner maar zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Dat dit routine is geworden?
Tja, dat vraag ik me ook weleens af. Alleen het gebeurt dus behoorlijk zelden dat we een grote hond tegenkomen die EN wil spelen EN super-sociaal is EN ook nog eens op de grond gaat liggen voor Saar, en haar heel voorzichtig benaders door zachtjes met de pootjes te tikken.

Dus zo vreselijk veel routine zou er niet in kunnen zitten aangezien het misschien 1 keer in de maand gebeurt dat we zo'n exemplaar treffen :denken:

Maar ja, het zou ook kunnen dat Saar maar twee zulke ontmoetingen nodig heeft gehad om te onthouden dat ze dan naar mij komt rennen voor die aai....
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

zovaak is niet echt goed voor haar zelfvertrouwen..

an zou ik haar erin begeleiden...

bij mij komt meteen in mijn hoofd: niet aaien en iets zeggen als: ach, stel je niet aan meissie! er is niks engs joh! (lieve manier natuurlijk he!!)

laat haar zien dat ze een grote meid is en het best zelf kan...

sam van mij was een grote schijtert en die durfde helemaal niks en bleef gewoon bij mij als er iets engs was..

op een gegeven moment samen alles gedaan en na een tijdje alles samen ontdekken durfde hij het ook alleen... voordeel daarvan is dat als hij nu iets heeeeel eng vind, dat hij eerst mij gaat halen.. we samen als 2 geiten gaan kijken welke doodenge dingen er allemaal zijn en daarna gaat hij er met opgeheven koppie zelf naartoe "ik durf da eg wel!! :pffff: "

gewoon vanalles proberen..

ik zou haar niet elke 30 seconden bij me laten komen en dit bevestigen..

bij lola is het er wel, maar veel minder. ik wist niet dat het bij saar zovaak was..
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Niet bevestigen hoor, gewoon negeren. Soms zijn dingen nu eenmaal eng en de enige manier om je hond wat zelfstandiger te maken is haar negeren als ze heil bij je komt halen. Gewoon omdraaien en/of de andere kant op kijken. Niet aaien. Want ze interpreteert het verkeerd en bevestig jij straks telkens dat het een enge hond is.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Moos
Zeer actief

Martijn schreef:Ik zou haar negeren als ze naar je tyoe komt.
Er is op zich niets mis met het gedrag maar ik heb een hekel aan hondjes met rare tics dus ik ga het ook niet stimuleren.
Ja, oke, dus in deze situatie valt het meer onder 'rare tic' dan onder steun zoeken die ik haar niet moet onthouden zeg maar?

Saar was namelijk een vrij terughoudend, onzeker pupje. Dat hebben we nu wel uit in die zin dat ze behoorlijk vrij is, en eigenlijk nooit meer ergens echt serieus van schrikt.
Alleen ik heb dat steun zoeken altijd beloond door een aai en een 'hoi meissie' omdat haar eerste reactie vroeger altijd vluchten was (met ook vaak opjagen van andere honden als gevolg). Dat wilde ik dus niet, en heb ik haar o.a. door het steun zoeken te belonen geleerd bij mij te komen als ze iets eng vindt i.p.v als een kip zonder kop te vluchten.
En dat werkt dus prima.

Daarom ook dat ik in dit geval twijfel of ik haar moet negeren, omdat we er zo hard een gewerkt hebben dat ze dus wel steun komt zoeken.
Maar aan de andere kant is dit dus echt geen bedreigende situatie, en die steun zou gewoon echt niet nodig moeten zijn.
En zoals Roelfien ook zegt, ik ben in deze specifieke situatie ook bang dat ik haar door te reageren leer dat het een 'enge' situatie is, wat het dus echt gewoon niet is!
Laatst gewijzigd door Moos op 14 jul 2005 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik zou heel vrolijk zeggen "ga maar spelen". En dan aanmoedigen als ze die kant weer op gaat.Dus niet helemaal negeren, maar ook niet troostend overkomen.

Gewoon aanmoedigen. Negeren zou ik niet doen omdat ze dan misschien wel vluchtgedrag gaat vertonen als ze het zelf moet uitzoeken en niet meer naar jou komt als het eng wordt.
Laatst gewijzigd door Baily op 14 jul 2005 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:Ik zou heel vrolijk zeggen "ga maar spelen". Dus niet helemaal negeren, maar ook niet troostend overkomen.

Gewoon aanmoedigen. Negeren zou ik niet doen omdat ze dan misschien wel vluchtgedrag gaat vertonen als ze het zelf moet uitzoeken en niet meer naar jou komt als het eng wordt.
Ja, dat is dus precies mijn punt waarom ik nu niet negeer :wink:
Ik troost nu ook niet, sowieso niet als ze steun komt zoeken, maar doe inderdaad gewoon vrolijk.
Alleen Saar kijkt zelf toch wel, tja, niet echt op haar gemak zeg maar....
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:Ik zou heel vrolijk zeggen "ga maar spelen". Dus niet helemaal negeren, maar ook niet troostend overkomen.

Ik denk dat je het ook een beetje van het karakter van de hond af moet laten hangen hoe je er op reageert. Als Moos zoiets doet zul je waarschijnlijk makkelijker negeren als bij Saar.

Je wilt dat ze het vertrouwen in jou houd. En dus niet gaat vluchten als het moeilijk wordt.

ik zou echt voor het vrolijke aanmoedigen gaan. Wel laten merken dat je er bent, maar ook laten merken dat het niet eng is.
Laatst gewijzigd door Baily op 14 jul 2005 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

Baily schreef:Ik zou heel vrolijk zeggen "ga maar spelen". En dan aanmoedigen als ze die kant weer op gaat.Dus niet helemaal negeren, maar ook niet troostend overkomen.

dat is dus precies wat ik ook bedoelde alleen moet ik er altijd weer een heel verhaal omheen hangen :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Moos schreef:

Ik denk dat je het ook een beetje van het karakter van de hond af moet laten hangen hoe je er op reageert. Als Moos zoiets doet zul je waarschijnlijk makkelijker negeren als bij Saar.

Je wilt dat ze het vertrouwen in jou houd. En dus niet gaat vluchten als het moeilijk wordt.

ik zou echt voor het vrolijke aanmoedigen gaan. Wel laten merken dat je er bent, maar ook laten merken dat het niet eng is.
Ja, bij Moos zou ik anders reageren, maar ik kan me er sowieso niks bij voorstellen dat Moos uberhaupt zoiets zou doen...

Ik wil inderdaad dat Saar het vertrouwen in mij houdt, maar aan de andere kant vraag ik me af of we in deze situatie daar niet iets teveel in doorslaan.

Zoals Martijn ook zegt; die andere hond stelt zich neutraal op, en ook nog eens uitermate vriendelijk. Dan zou ze het toch wel zelf moeten kunnen regelen. Vluchten zou ze in deze situatie ook niet doen, aangezien die andere hond gewoon rustig op de grond ligt, en niks, maar dan ook niks, bedreigends uitstraalt.
Het is wat anders, in mijn ogen, als het dus om een grote zelfverzekerde hond gaat, die op haar af komt rennen. Dan zoekt ze ook steun, en dat mag, wil ik zelfs erg graag. Want anders vlucht ze in die situatie dus wel.
Alleen in deze situatie lijkt ze af en toe wel zo'n kleutertje dat niks kan zonder aan moeders hand meegenomen te worden, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk....
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:
Moos schreef:

Ja, bij Moos zou ik anders reageren, maar ik kan me er sowieso niks bij voorstellen dat Moos uberhaupt zoiets zou doen...

Ik wil inderdaad dat Saar het vertrouwen in mij houdt, maar aan de andere kant vraag ik me af of we in deze situatie daar niet iets teveel in doorslaan.

Zoals Martijn ook zegt; die andere hond stelt zich neutraal op, en ook nog eens uitermate vriendelijk. Dan zou ze het toch wel zelf moeten kunnen regelen. Vluchten zou ze in deze situatie ook niet doen, aangezien die andere hond gewoon rustig op de grond ligt, en niks, maar dan ook niks, bedreigends uitstraalt.
Het is wat anders, in mijn ogen, als het dus om een grote zelfverzekerde hond gaat, die op haar af komt rennen. Dan zoekt ze ook steun, en dat mag, wil ik zelfs erg graag. Want anders vlucht ze in die situatie dus wel.
Alleen in deze situatie lijkt ze af en toe wel zo'n kleutertje dat niks kan zonder aan moeders hand meegenomen te worden, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk....
Nee, dat wil je niet maar het is natuurlijk wel zo dat als jij haar gaat aanmoedigen dat ze meer stappen durft te zetten waardoor haar zelfvertrouwen groeit en ze jouw steun op de duur niet meer zo nodig heeft.

ik zou ervoor kiezen om haar zelfvertrouwen heel erg op te krikken, en als dat in het begin nog met een beetje steun van jou is, wat op den duur dan minder nodig gaat worden, lijkt me dat niet verkeerd. :wink:
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Nee, dat wil je niet maar het is natuurlijk wel zo dat als jij haar gaat aanmoedigen dat ze meer stappen durft te zetten waardoor haar zelfvertrouwen groeit en ze jouw steun op de duur niet meer zo nodig heeft.

ik zou ervoor kiezen om haar zelfvertrouwen heel erg op te krikken, en als dat in het begin nog met een beetje steun van jou is, wat op den duur dan minder nodig gaat worden, lijkt me dat niet verkeerd. :wink:
Maar, dan dus meer in zin van dat ik tegen haar zeg: "Toe maar Saar, ga maar kijken" (ga maar kijken = er is iets leuks te zien/doen hier). Op mijn allervrolijkste jubeltoon.
Dus niet aai, maar aanmoedig om terug te gaan naar die andere hond?
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:

Maar, dan dus meer in zin van dat ik tegen haar zeg: "Toe maar Saar, ga maar kijken" (ga maar kijken = er is iets leuks te zien/doen hier). Op mijn allervrolijkste jubeltoon.
Dus niet aai, maar aanmoedig om terug te gaan naar die andere hond?
Ja, ik zou dat wel doen, zodat ze merkt dat het wel goed is. En misschien de volgende keer of de keer daarna jouw steun minder nodig heeft. Zodat ze merkt dat ze het allemaal wel zelf kan. :wink:

Want ik denk dat het gewoon alleen maar negeren een te grote stap voor haar is, en dat ze het dan anders op gaat lossen. Misschien door vluchtgedrag :19: wat je juist niet wilt.
Aldidado
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aldidado »

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze om bevestiging komt vragen? En ze krijgt die bevestiging dan ook doordat jij steeds een aai geeft. Misschien zou je inderdaad met je stem kunnen gaan werken. Enthousiast en vrolijk blijven reageren doet echt wonderen. Ik ken dit gedrag trouwens wel een beetje van Ginger. Gingie was (en is soms nog steeds) onzeker en kwam ook heel erg veel om bevestiging vragen. Ik werk erg veel met mijn stem en merk steeds meer dat ze hier goed op reageert.
Groetjes van Diana
Ginger in liefdevolle herinnering 23-06-2008
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:Tja, dat vraag ik me ook weleens af. Alleen het gebeurt dus behoorlijk zelden dat we een grote hond tegenkomen die EN wil spelen EN super-sociaal is EN ook nog eens op de grond gaat liggen voor Saar, en haar heel voorzichtig benaders door zachtjes met de pootjes te tikken.
Misschien gewoon een paar uur met ons op sjouw? Als het 2 uur lang is, dan raakt ze er zeker aan gewend. Niet dat die van mij vreemde honden snel zullen uitdagen tot spelen hoor, maar een paar keer zal het dan zeker gebeuren op die wandeling. En dan gaan ze dus èn liggen (afwachten, zij zullen er niet als een bruut op af rennen), èn ze zullen voorzichtig doen, èn ze willen best een potje ravotten.
Het is jammer dat je zo ver weg woont :19:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Ja, Saar krijgt dus ook altijd die aai als ze bevestiging zoekt (en dat is nogal vaak).

Alleen in dit geval wordt het dus steeds erger; ze komt elke minuut (of elke 30 sec.!) bij mij staan voor die aai, en op die manier speelt het natuurlijk voor geen meter.
Vanaf een afstandje zou ik haast denken dat Saartje wat last heeft van aanstelleritis. Dat kan jij beter inschatten denk ik. Als dat zo is, zou ik het dametje haar eigen boontjes laten doppen denk ik. Met zo'n vriendelijke rustige hond dan wel te verstaan.

Anne
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Tja, dat vraag ik me ook weleens af. Alleen het gebeurt dus behoorlijk zelden dat we een grote hond tegenkomen die EN wil spelen EN super-sociaal is EN ook nog eens op de grond gaat liggen voor Saar, en haar heel voorzichtig benaders door zachtjes met de pootjes te tikken.
Misschien gewoon een paar uur met ons op sjouw? Als het 2 uur lang is, dan raakt ze er zeker aan gewend. Niet dat die van mij vreemde honden snel zullen uitdagen tot spelen hoor, maar een paar keer zal het dan zeker gebeuren op die wandeling. En dan gaan ze dus èn liggen (afwachten, zij zullen er niet als een bruut op af rennen), èn ze zullen voorzichtig doen, èn ze willen best een potje ravotten.
Het is jammer dat je zo ver weg woont :19:
Tja, klinkt goed, beetje ver weg alleen inderdaad...

Jij hebt geen behoefte aan uren sjouwen door de Schoorlse Duinen, uitgeroepen tot het mooiste duingebied van Nederland? :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Tja, klinkt goed, beetje ver weg alleen inderdaad...

Jij hebt geen behoefte aan uren sjouwen door de Schoorlse Duinen, uitgeroepen tot het mooiste duingebied van Nederland? :mrgreen:
Jawel, geweldig lopen daar. Maar misschien gaan we volgende week toch nog een weekje weg, en dan zit mijn vakantie erop. In het weekend lijkt het me daar niet te doen, toch?
Als we niet op vakantie gaan, meld ik me wel. Dan spreken we wat af, oké?
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:

Vanaf een afstandje zou ik haast denken dat Saartje wat last heeft van aanstelleritis. Dat kan jij beter inschatten denk ik. Als dat zo is, zou ik het dametje haar eigen boontjes laten doppen denk ik. Met zo'n vriendelijke rustige hond dan wel te verstaan.

Anne
Tja, daarom dus ook mijn vraag. Dat vraag ik me dus af; is het aanstelleritis (min of meer wellicht aangeleerd doordat ik steunzoeken altijd aanmoedig) of niet?

Ze kijkt dan namelijk toch behoorlijk nerveus, maar of dat aanstellen is of niet....

Het is een behoorlijk tutje, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze me in het ootje nam. Ik heb hier ook het idee dat ze het best wel spannend vindt, alleen vraag ik me dus in hoeverre ik daar nog in mee moet gaan in deze situatie. Zo spannend lijkt het mij nou ook weer niet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Tja, klinkt goed, beetje ver weg alleen inderdaad...

Jawel, geweldig lopen daar. Maar misschien gaan we volgende week toch nog een weekje weg, en dan zit mijn vakantie erop. In het weekend lijkt het me daar niet te doen, toch?
Als we niet op vakantie gaan, meld ik me wel. Dan spreken we wat af, oké?
Met mij als gids is het in het weekend prima te doen :pffff:

Nee hoor, serieus. Ik ben een inwoner van Schoorl, dus ik loop geen paaltjesroutes. Dus ik loop altijd op hele rustige stukken.
Probleem met de Schoorlse Duinen is dat ze daar nu nog 1.5 maand niet los mogen lopen, dat mag weer vanaf 1 september.
Als je dan op zaterdag loopt (dus vanaf 1 september), en we doen geen paaltjesroutes, dan kom je zelden iemand tegen. Er is ook nog een heel mooi groot duinmeer waar ze heerlijk kunnen zwemmen trouwens.
Zondag is niet slim, dan komen de gezellige gezinnen :roll:

Je hebt ook nog de duinen in Bergen (da's een aangrenzend dorp) daar mogen ze nu wel los. Daar heb ik ook nog nooit gelopen dat het heel druk was, omdat ik dus daar ook de paaltjesroutes mijdt. Maar, eerlijk is eerlijk, Schoorlse duinen zijn vele malen mooier en veeeeeeeeel groter.
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Je hebt ook nog de duinen in Bergen (da's een aangrenzend dorp) daar mogen ze nu wel los. Daar heb ik ook nog nooit gelopen dat het heel druk was, omdat ik dus daar ook de paaltjesroutes mijdt. Maar, eerlijk is eerlijk, Schoorlse duinen zijn vele malen mooier en veeeeeeeeel groter.
Anderhalve maand wachten is een beetje zonde. Je kunt het beter nu goed aanpakken, en ik denk serieus dat een wandelingetje met mijn dames Saartje goed zal doen. Maar dan wel los. Weekend kan ik, misschien volgende week ook. Maar ik wil niet over de kinderen struikelen, en mijn honden steeds bij me moeten roepen :mrgreen:
Los laten lopen waar het officieel niet mag, ben ik niet zo moeilijk mee (en mijn honden ook niet) :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Het is een behoorlijk tutje, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze me in het ootje nam. Ik heb hier ook het idee dat ze het best wel spannend vindt, alleen vraag ik me dus in hoeverre ik daar nog in mee moet gaan in deze situatie. Zo spannend lijkt het mij nou ook weer niet.
Ik heb het aan mijn dochter voorgelegd en die zou als het Buffy was negeren bij het troost zoeken en aanmoedigen en prijzen als ze naar de hond toeging.

Ik zou denk ik zelf iets zeggen, als "Ja dat is een leuke hond he, ga maar kijken". Maar na de 3e keer komt aanspringen zou ik waarschijnlijk iets denken als nou weten we het wel en het negeren.

Maar ik denk met zoiets dat je heel erg op je eigen gevoel af moet gaan, want jij kent je hondje het best. Je kan allicht eens proberen hoe het werkt als je haar in zo'n situatie nauwelijks aandacht geeft. Veel kan er niet misgaan met zo'n rustige lieverd en haar vertrouwen schaad je er dan ook niet mee lijkt me.

Anne
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Je hebt ook nog de duinen in Bergen (da's een aangrenzend dorp) daar mogen ze nu wel los. Daar heb ik ook nog nooit gelopen dat het heel druk was, omdat ik dus daar ook de paaltjesroutes mijdt. Maar, eerlijk is eerlijk, Schoorlse duinen zijn vele malen mooier en veeeeeeeeel groter.
Anderhalve maand wachten is een beetje zonde. Je kunt het beter nu goed aanpakken, en ik denk serieus dat een wandelingetje met mijn dames Saartje goed zal doen. Maar dan wel los. Weekend kan ik, misschien volgende week ook. Maar ik wil niet over de kinderen struikelen, en mijn honden steeds bij me moeten roepen :mrgreen:
Los laten lopen waar het officieel niet mag, ben ik niet zo moeilijk mee (en mijn honden ook niet) :wink:
Door de weeks is het zeker rustig in het Bergerbos. Tja, je komt wel wat andere honden tegen natuurlijk, dat wel. Ik denk zo'n 5 a 8 andere honden op 1.5 uur wandelen. Is dat teveel voor je? Da's trouwens ook ongeveer het aantal in het weekend.

Ik heb daar nu de afgelopen maand heel veel gelopen en ben nog nooit over kinderen gestruikeld (sterker nog ik heb er in die maand welgeteld 2 kinderen gezien), ook niet in het weekend. Die lopen dan meestal de lange boslaan af, en ik sla de kleine zijpaadjes in. Daar ben ik trouwens nog nooit een andere hond tegengekomen, op de zijpaadjes, die zie je op de bredere standaard paden.
Ik vind het prima te doen, en ik hou ook niet van veel anderen honden en al helemaal niet van veel kinderen.
Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik daar altijd voor 1 uur 's middags gelopen heb, dus hoe druk het in de namiddag is weet ik niet :19:

Ik ben ook niet zo moeilijk met los laten lopen waar het niet mag, ware het niet dat de laatste jaren de boswachters in de duinen overal op de loer liggen, en je er praktisch niet meer doorheen komt zonder aangehouden te worden....
Laatst gewijzigd door Moos op 14 jul 2005 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:

Maar ik denk met zoiets dat je heel erg op je eigen gevoel af moet gaan, want jij kent je hondje het best. Je kan allicht eens proberen hoe het werkt als je haar in zo'n situatie nauwelijks aandacht geeft. Veel kan er niet misgaan met zo'n rustige lieverd en haar vertrouwen schaad je er dan ook niet mee lijkt me.

Anne
Ja, ik denk dat ik haar de volgende keer eens even gewoon laat aanmodderen, eventueel met wat aanmoediging in de zin van "Leuk he Saar, jippieeeeeee, ga maar kijken!" Zoiets :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Door de weeks is het zeker rustig in het Bergerbos. Tja, je komt wel wat andere honden tegen natuurlijk, dat wel. Ik denk zo'n 5 a 8 andere honden op 1.5 uur wandelen. Is dat teveel voor je?
Het Bergerbos ligt hier op 5 km vandaan hoor :pffff:

Maar nee, 8 andere honden tegenkomen, dat is zeker niet teveel voor me. Andere honden is sowieso geen probleem, ik vind gillende kinderen met dito moeders een probleem :wink:

En ik kan normaal nooit door de week, dan moet ik echt vrij nemen. Dus òf ik kom volgende week naar Schoorl (als we niet op vakantie gaan), òf het moet in een weekend. En als jij zegt dat de zaterdag rustig is, vind ik dat ook goed. Maar liever geen bekeuringen dan :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Door de weeks is het zeker rustig in het Bergerbos. Tja, je komt wel wat andere honden tegen natuurlijk, dat wel. Ik denk zo'n 5 a 8 andere honden op 1.5 uur wandelen. Is dat teveel voor je?
Het Bergerbos ligt hier op 5 km vandaan hoor :pffff:

Maar nee, 8 andere honden tegenkomen, dat is zeker niet teveel voor me. Andere honden is sowieso geen probleem, ik vind gillende kinderen met dito moeders een probleem :wink:

En ik kan normaal nooit door de week, dan moet ik echt vrij nemen. Dus òf ik kom volgende week naar Schoorl (als we niet op vakantie gaan), òf het moet in een weekend. En als jij zegt dat de zaterdag rustig is, vind ik dat ook goed. Maar liever geen bekeuringen dan :mrgreen:
haha, ja, er zijn meerdere Bergerbossen begreep ik ook al :mrgreen:

Oke, nou andere honden zijn er wel, maar echt waar ik ben in een maand tijd dus 2 moeders met kinderen tegengekomen, en die zaten ook nog eens netjes in de kinderwagen. Gillende moeders en kinderen heb ik nog nooit gezien, ook niet in het weekend. Dus of die komen daar niet, of die hebben het opgespaard totdat jij een keertje met me mee meekomt :N:
Nu staat dat bos bekend als bos waar regelmatig honden lopen, dus ald die ouders een beetje sim zijn gaan ze naar de tig andere gebieden waar ze geen honden tegenkomen....

Bergerbos mogen ze officieel los, dus daar krijgen we geen bekeuringen :wink:

Volgende week zit ik nogal vol met werk, dus misschien is een zaterdag dan toch handiger. Lijkt mij heel leuk als je komt! Is dat niet een pokkeneind rijden voor je?
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Volgende week zit ik nogal vol met werk, dus misschien is een zaterdag dan toch handiger. Lijkt mij heel leuk als je komt! Is dat niet een pokkeneind rijden voor je?
Ja, het is een pokkeneind. Maar ik ben vandaag voor het eten van de dames ook naar Amsterdam gereden. Je hebt er wat voor over, of niet :wink:
Ik vind een zaterdag prima. Volgende week zaterdag kan ik. PB me maar, als het je een goed plan lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”