Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Progestron bepaling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Zanyah
Vaste gebruiker

Progestron bepaling

Ongelezen bericht door Zanyah »

Graag zou ik van jullie horen hoe jullie weten wanneer het tijd is om de teef te laten dekken. Doen jullie dat omdat de teef aangeeft omdat het de tijd is, of laten jullie progestron bepaling doen.
Mijn voorkeur persoonlijk gaat er naar uit om het eerste te laten doen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik laat geen progestoron bepaling doen, ik heb ooit een keer doormiddel van de draminsky test een hond getest ( dat was trouwens erg nauwkeurig en de teef was drachtig van 1 dekking :mrgreen: )

ik heb het "geluk"dat ik tot nu toe een aantal keren reuen heb gebruikt van iemand waar ik goed bevriend mee ben... ik breng de teef daar, meestal als ze een dag of 7 loops is en haal haar weer op als ze een keer of drie gedekt is, de juiste dag zit er dan gewoon tussen...

ik merk het aan mijn teven en ik merk het aan mijn reuen wanneer het echt het hoogtepunt is....
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Wij doen bij al onze teven een progesteron test. Ga meestal rond de 10-11e dag voor de eerste keer prikken. Onze teven draaien vanaf het begin met hun staart en gaan er vanaf het begin van de loopsheid echt voor staan, dus om daarvan uit te gaan is nogal moeilijk. Vandaar de progesteron test.

Wanneer de tijd daar is om een teef te laten dekken is heel wisselend. Sommige teven worden al met de 9e -10e dag gedekt, maar er zijn ook teven die zich pas met 17-18 dagen laten dekken of soms zelfs nog later.
(vorig jaar hebben wij een nest van 10 pups gehad, moeder is gedekt op de 21e en 22e dag)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij deden vroeger eigenlijk haast nooit een progesteron test , en nooit een teef leeg gehad. Alleen als we naar het buitenland gaan laten we het wel doen , beetje zonde anders als je 16 uur moet rijden voorniets :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Bliss
Actief

Ongelezen bericht door Bliss »

Nono schreef:Wij doen bij al onze teven een progesteron test. Ga meestal rond de 10-11e dag voor de eerste keer prikken. Onze teven draaien vanaf het begin met hun staart en gaan er vanaf het begin van de loopsheid echt voor staan, dus om daarvan uit te gaan is nogal moeilijk. Vandaar de progesteron test.

Wanneer de tijd daar is om een teef te laten dekken is heel wisselend. Sommige teven worden al met de 9e -10e dag gedekt, maar er zijn ook teven die zich pas met 17-18 dagen laten dekken of soms zelfs nog later.
(vorig jaar hebben wij een nest van 10 pups gehad, moeder is gedekt op de 21e en 22e dag)
hier ook :)
ben er erg tevreden over
Caro.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

yamie schreef:ik laat geen progestoron bepaling doen, ik heb ooit een keer doormiddel van de draminsky test een hond getest ( dat was trouwens erg nauwkeurig en de teef was drachtig van 1 dekking :mrgreen: )
Is een dramisky test nu echt heel nauwkeurig en het geld waard om te kopen?

Maria.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Maria schreef:
yamie schreef:ik laat geen progestoron bepaling doen, ik heb ooit een keer doormiddel van de draminsky test een hond getest ( dat was trouwens erg nauwkeurig en de teef was drachtig van 1 dekking :mrgreen: )
Is een dramisky test nu echt heel nauwkeurig en het geld waard om te kopen?

Maria.
ik vind van wel...de resultaten van meerdere fokkers zijn hiermee zeer nauwkeurig...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ff een ander vraagje over progestron bepaling,

een vriend vn ons heeft vorige week bij zijn teef KI laten doen (ben het er zelf niet mee eens, teef liet zich niet voor niets niet dekken, zowel niet op dag 12 als dag 15) uiteindelijk dus op dag 15 KI met een progestron van 35, wat aan de hoge kant volgens de DA, maar t moest wel kunnen,

nou dacht ik altijd dat het tussen de 10 en de 15 moest zitten en dat je dus bij zo'n hoge waarde te laat bent, weet iemand daar meer van :?:
jip007
Erelid

crutz schreef:ff een ander vraagje over progestron bepaling,

een vriend vn ons heeft vorige week bij zijn teef KI laten doen (ben het er zelf niet mee eens, teef liet zich niet voor niets niet dekken, zowel niet op dag 12 als dag 15) uiteindelijk dus op dag 15 KI met een progestron van 35, wat aan de hoge kant volgens de DA, maar t moest wel kunnen,

nou dacht ik altijd dat het tussen de 10 en de 15 moest zitten en dat je dus bij zo'n hoge waarde te laat bent, weet iemand daar meer van :?:
ze zeggen dat je met 15 eigenlijk al de kans hebt dat het telaat is :wink:
Afbeelding
Simon
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Mischien heb je hier wat aan: http://www.duitseherders.com/voortplanting_index.html

Mijn teef Cita is 20 juni gedekt op de 14e dag van de loopsheid bij een progesteron van 20 ng/ml wat rijkelijk hoog is maar ze ging er gewoon voor staan en en dag later nogmaals.

Ik zal julie op de hoogte houden of wel of niet het gelukt is.
Gr.
Simon
jip007
Erelid

Simon schreef:Mischien heb je hier wat aan: http://www.duitseherders.com/voortplanting_index.html

Mijn teef Cita is 20 juni gedekt op de 14e dag van de loopsheid bij een progesteron van 20 ng/ml wat rijkelijk hoog is maar ze ging er gewoon voor staan en en dag later nogmaals.

ik hoop het voor je , want dat ze gaan staan zegt nog maar heel weinig.Hier heb ik er 3 die staan vanaf de eerstedag van de loopsheid tot zowat de laatste dag. Maar een ervaren dekreu zal ze alleen bespringen op de goeie dagen :wink:
Afbeelding
Bliss
Actief

jip007 schreef:
Simon schreef:Mischien heb je hier wat aan: http://www.duitseherders.com/voortplanting_index.html

ik hoop het voor je , want dat ze gaan staan zegt nog maar heel weinig.Hier heb ik er 3 die staan vanaf de eerstedag van de loopsheid tot zowat de laatste dag. Maar een ervaren dekreu zal ze alleen bespringen op de goeie dagen :wink:
er zijn inderdaad teven die staan vanaf dag 1 tot bijna de laatste dag,en een betere test dan een ervaren reu is er bijna niet :wink:
Caro.
Simon
nieuw lid
Contacteer:

Ik heb een beetje hoop omdat bij de vorige dekking ze de 1e keer ging staan en 2 dagen later de reu niet meer toeliet, maar theoretisch is 20 veel te hoog.
Gr.
Simon
Nono
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef: Hier heb ik er 3 die staan vanaf de eerstedag van de loopsheid tot zowat de laatste dag. Maar een ervaren dekreu zal ze alleen bespringen op de goeie dagen :wink:
Zulke teven hebben wij dus ook. Die gaan ervoor staan vanaf de eerste dag van de loopsheid. Daarom doen wij een progesterontest
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Mijn teef is gedekt bij een waarde van 5, veel te laag dus.
Ze was zwanger van 8 pups.
Zanyah
Vaste gebruiker

Kijk, eigenlijk is er dus geen pijl op te trekken. De een zweert bij een progestron bepaling ( ondanks dat deze alle kanten op kan gaan) en de ander zegt de teef en de reu geven het zelf het beste aan. Dit keer ben ik zelf van plan om voor de test te gaan. En ik zie wel wat er van gaat komen. Het zou leuk zijn als ze drachtig werdt.
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

Alleen bij mijn eerste CC nest heb ik een progesteron test gedaan. De DA zei wachten, terwijl mijn eigen reu haar ineens wel zag zitten. Mijn gevoel zei toen dat ik haar moest laten dekken. Dus naar de dekreu gereden. Wel de dag erna en dan weer 2 dagen daarna voor de zekerheid nog eens laten dekken. 8 pups. En die prog test........ Tja, die was dus voor niets want ik durfde toch echt niet meer te wachten!
Alle dekkingen daarna heb ik op aanraden van mijn reu gedaan. Zodra hij interesse toonde, ging ik rijden. De afstand van die reuen varieert van 4 uur tot 16 uur rijden. Mijn reu heeft zelf overigens nooit gedekt. Dus hij was zeker niet ervaren! Maar had echt wel alleen interesse als het moment ook echt daar was. Ik ken ervaren reuen die iedere teef dekken die staat (al is het dag 1) en dus onervaren reuen die het juiste moment keurig bepalen. Dus met de term "ervaren dekreu" die hier eerder gebruikt werd ben ik het niet helemaal eens.
Nu is mijn reu helaas overleden en heb ik vorige maand een teef laten dekken "op het oog". Ik ben gaan rijden toen mijn gevoel zei dat het goed was. Ik had gelukkig een reutje van 4 maanden rondwandelen, die aardig leek te snappen wat een loopse teef was. Toen ik vertrok was het bijna echte liefde tussen die pup en mijn teef. Nu is het afwachten of het is aangeslagen.
Maar bij ver weg dekkingen, rij ik liever een dag of 2 te vroeg, dan dat ik te laat ben. En ik zit dan echt niet op een opmerking van een DA te wachten zo van "binnen nu en 12 uur dekken".........
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
Simon
nieuw lid
Contacteer:

Of het gaat lukken is nooit zeker, maar wel vandaag op de echo 6 a 8 vruchten geconsteerd. :E:
Gr.
Simon
Nono
Zeer actief
Contacteer:

Gefeliciteerd :ok:
Zanyah
Vaste gebruiker

Gefeliciteerd!! 20 is erg hoog heb ik me laten vertellen, maar zegt dus ook nog niks. Die van mij staat nu op haar 8e dag op 2,5 en moet morgen dus weer prikken. Bij 10 gaan we dekken en dan maar afwachten wat het worden gaat. Meer kan je toch niet doen.
Zanyah
Vaste gebruiker

Woensdag is er een dekking gedaan met een waarde van 11 en nu is het afwachten!
Simon
nieuw lid
Contacteer:

Simon schreef:

Of het gaat lukken is nooit zeker, maar wel vandaag op de echo 6 a 8 vruchten geconsteerd. :E:
Progesteren van 20 toch wat aan de hoge kant, op de 58e dag 1 reu en 2 teefjes van 560 en 570 gram. Het vervelende van een echo waar er 6 tot 8 te zien zijn is dat je meer verwacht en niet weet waar het einde is. Ik had na de 3e al zoiets van het is over wat ook zo bleek te zijn. Ik had toch al besloten dat het mijn laatste echo was 6 dagen na de echo zag ik duidelijk dat ze dragend was. http://www.vanhetvolgerland.nl/tabel_deze_week.html
Gr.
Simon
Bliss
Actief

Bliss schreef:
Nono schreef:Wij doen bij al onze teven een progesteron test. Ga meestal rond de 10-11e dag voor de eerste keer prikken. Onze teven draaien vanaf het begin met hun staart en gaan er vanaf het begin van de loopsheid echt voor staan, dus om daarvan uit te gaan is nogal moeilijk. Vandaar de progesteron test.

hier ook :)
ben er erg tevreden over
Het resultaat is: op 1 augustus zijn er 10 puppen geboren :)
Caro.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”