Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
genoeg Rodi voor Saar?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
genoeg Rodi voor Saar?
Moos weegt rond de 7 kilo en krijgt nu 1 Rodi plak per dag (100 gram), dit omdat ik hem nog een paar 100 gram af wil laten vallen. Om hem gewoon op gewicht te houden heeft hij 1.5 plak per dag nodig, daar doet hij het dan prima op.
Nu zit ik alleen met Saar qua hoevelheid Rodi een beetje te klooien. Saar weegt 4 kilo (ze is 7 maanden) en volgens de verpakking zou ze tussen de 1.5 en 2 plakken per dag mogen (afhankelijk van of ik uitga van de hoeveelheid voor een volwassen hond of voor een jonge hond).
Nu groeit Saar eigenlijk vrijwel niet meer, ze zal nog wel een klein beetje groter worden, maar niet veel denk ik, gezien het tempo waarin ze nu nog groeit. Bovendien is ze pas geleden gesteriliseerd.
Ik geef haar nu ongeveer 4 dagen 1 plak, en dan 3 dagen 2 plakken, alleen ik heb het idee dat ze nu een heeeeel klein mini-speklaagje begint te ontwikkelen.
Eigenlijk wil ik dus over op ook voor Saar 1 plak per dag, alleen vraag ik me af of dat gewoon kan, of dat ze dan misschien te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt voor een hond die toch nog een klein beetje in de groei is?
Nu zit ik alleen met Saar qua hoevelheid Rodi een beetje te klooien. Saar weegt 4 kilo (ze is 7 maanden) en volgens de verpakking zou ze tussen de 1.5 en 2 plakken per dag mogen (afhankelijk van of ik uitga van de hoeveelheid voor een volwassen hond of voor een jonge hond).
Nu groeit Saar eigenlijk vrijwel niet meer, ze zal nog wel een klein beetje groter worden, maar niet veel denk ik, gezien het tempo waarin ze nu nog groeit. Bovendien is ze pas geleden gesteriliseerd.
Ik geef haar nu ongeveer 4 dagen 1 plak, en dan 3 dagen 2 plakken, alleen ik heb het idee dat ze nu een heeeeel klein mini-speklaagje begint te ontwikkelen.
Eigenlijk wil ik dus over op ook voor Saar 1 plak per dag, alleen vraag ik me af of dat gewoon kan, of dat ze dan misschien te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt voor een hond die toch nog een klein beetje in de groei is?

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ik voer pups en jong volwassen honden in het algemeen meer in verhouding dan een volwassen hond.
Ik merk wel aan Ameno ,die aan de lage kant zit met haar gewicht, dat ze van Rodi sneller aanzet dan van bijvoorbeeld Duck en Carnibest. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Ik voer dus voornamelijk Duck en Carnibest maar zie ik dat ze weer afvalt dan stap ik over op Rodi en zitten er zo een paar honderd gram aan.
Ik zou haar 1,5 plak per dag geven voorlopig en even kijken hoe ze het daar op doet.
Ik merk wel aan Ameno ,die aan de lage kant zit met haar gewicht, dat ze van Rodi sneller aanzet dan van bijvoorbeeld Duck en Carnibest. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Ik voer dus voornamelijk Duck en Carnibest maar zie ik dat ze weer afvalt dan stap ik over op Rodi en zitten er zo een paar honderd gram aan.

Ik zou haar 1,5 plak per dag geven voorlopig en even kijken hoe ze het daar op doet.
- Moos
- Zeer actief
Ja, maar Saar krijgt natuurlijk met 1 plak in verhouding veeeeel meer dan Moos. Moos is bijna twee keer zo zwaar, en Saar en hij krijgen dat dus evenveelpooh schreef:Ik voer pups en jong volwassen honden in het algemeen meer in verhouding dan een volwassen hond.
Ik merk wel aan Ameno ,die aan de lage kant zit met haar gewicht, dat ze van Rodi sneller aanzet dan van bijvoorbeeld Duck en Carnibest. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Ik voer dus voornamelijk Duck en Carnibest maar zie ik dat ze weer afvalt dan stap ik over op Rodi en zitten er zo een paar honderd gram aan.![]()

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Moos
- Zeer actief
Ja, precies, dat denk ik dus ook. Liever dat ze een tikkie te mager wordt, dan een tikkie te dik. Als ze dan een tikkie te mager wordt geef ik gewoon weer wat meer.Roelfien schreef:Dan zou ik het eens een paar weken op 1 plak houden voor Saar per dag.
Als ze dan wat schraal wordt, kan je altijd over gaan op 1,5 plak.
Maar ze kan beter ietsje mager zijn dan te dik.
Ik denk dat ik anders eerst eens even kijk hoe het gaat op 5 dagen per week 1 plak, en dan in het weekend 1.5 of 2. Ik denk dat we dan wel ongeveer goed zullen zitten qua figuur

Maar het is dus niet zo dat ik bang moet zijn dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt? Als ze niet te mager is, dan is het gewoon goed?

- pooh
- Zeer actief
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Moos
- Zeer actief
hahaha, ja, Keizer is weer eens voorbijgestreefd. Alhoewel Saar nog wel een schofthoogte heeft van 22-23 cm. , ik meende dat keizer ook zoiets was of daar nog boven zat toch?clausipaus schreef:Volgens mij is Saar nu groter dan Keizer.
Keizer weegt 3,5 kilo en die geef ik 1 plak per dag. En die krijgt dus ook een speklaagje nu.Volgens mij moet Saar daar dus ook genoeg aan hebben.
Ze is vast langer dan Keizer ofzo

Maar Saar is nog wel in de groei he? Die is pas 7 maanden, keizer is al ouder. Alhoewel ik zeer ernstig betwijfel in hoeverre Saar nog groeit. Ze is in 2 maanden tijd nu 500 gram aangekomen, en bovendien is dat MET speklaagje dus....
Ik denk dat er niet veel groei meer in zit

- Roelfien
- Zeer actief
Nee, ze krijgt niet te weinig voedingsstoffen binnen als je er tenminste voor zorgt dat ze rodi compleet krijgt. De hoeveelheid bepaalt niet wat ze binnen krijgt aan voedingsstoffen, de kwaliteit van het product bepaalt wat ze binnen krijgt.Moos schreef:Ja, precies, dat denk ik dus ook. Liever dat ze een tikkie te mager wordt, dan een tikkie te dik. Als ze dan een tikkie te mager wordt geef ik gewoon weer wat meer.Roelfien schreef:Dan zou ik het eens een paar weken op 1 plak houden voor Saar per dag.
Als ze dan wat schraal wordt, kan je altijd over gaan op 1,5 plak.
Maar ze kan beter ietsje mager zijn dan te dik.
Ik denk dat ik anders eerst eens even kijk hoe het gaat op 5 dagen per week 1 plak, en dan in het weekend 1.5 of 2. Ik denk dat we dan wel ongeveer goed zullen zitten qua figuur![]()
Maar het is dus niet zo dat ik bang moet zijn dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt? Als ze niet te mager is, dan is het gewoon goed?

In plaats van om de zoveel tijd 1,5 plak te geven kan je altijd bijvoeren met andere voeding waarvan je denkt dat ze daar wellicht wat tekort aan komt. Geef haar een beetje karnemelk of yoghurt (gewoon magere) of een rauw eitje. Of stel af en toe zelf een maaltijdje samen door bij de supermarkt een pakje kippenlevertjes en hartjes/maagjes te kopen of een keer pens. Als je daarmee de rodi wat afwisselt, bijvoorbeeld 1 a 2 keer in de week, dan weet je dat ze op alle fronten regelmatig vanalles binnen krijgt en hoef je je geen zorgen te maken of ze wel voldoende kwaliteit aan voedingsstoffen binnen krijgt.
Geldt natuurlijk ook voor Moos.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Ze krijgen altijd alleen maar Rodi compleet, en ik wissel all versies af, dus dan zouden ze wel genoeg voedingsstoffen en variatie hebben neem ik aan?Roelfien schreef:
Nee, ze krijgt niet te weinig voedingsstoffen binnen als je er tenminste voor zorgt dat ze rodi compleet krijgt. De hoeveelheid bepaalt niet wat ze binnen krijgt aan voedingsstoffen, de kwaliteit van het product bepaalt wat ze binnen krijgt.![]()
In plaats van om de zoveel tijd 1,5 plak te geven kan je altijd bijvoeren met andere voeding waarvan je denkt dat ze daar wellicht wat tekort aan komt. Geef haar een beetje karnemelk of yoghurt (gewoon magere) of een rauw eitje. Of stel af en toe zelf een maaltijdje samen door bij de supermarkt een pakje kippenlevertjes en hartjes/maagjes te kopen of een keer pens. Als je daarmee de rodi wat afwisselt, bijvoorbeeld 1 a 2 keer in de week, dan weet je dat ze op alle fronten regelmatig vanalles binnen krijgt en hoef je je geen zorgen te maken of ze wel voldoende kwaliteit aan voedingsstoffen binnen krijgt.

- Roelfien
- Zeer actief
Ja, daar mag je gewoon vanuit gaan.Moos schreef:Ze krijgen altijd alleen maar Rodi compleet, en ik wissel all versies af, dus dan zouden ze wel genoeg voedingsstoffen en variatie hebben neem ik aan?Roelfien schreef:
Nee, ze krijgt niet te weinig voedingsstoffen binnen als je er tenminste voor zorgt dat ze rodi compleet krijgt. De hoeveelheid bepaalt niet wat ze binnen krijgt aan voedingsstoffen, de kwaliteit van het product bepaalt wat ze binnen krijgt.![]()

je moet maar zo denken: met brokken denk je toch ook niet na over of je er nog wat bij moet doen? Nou, Rodi compleet is net als brok, maar dan rauw en nat.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- starfleet
- Erelid
- Moos
- Zeer actief
Ik dacht dat Buffy bijna 3 keer het gewicht van Saar was; Buffy weegt toch geen 8 kilo?starfleet schreef:Buffy kreeg te veel en krijgt nu drie plakken per dag. Ze is ongeveer het dubbele van Saar in gewicht en grootte.
Met drie plakken valt ze langzaam maar gestaag af. Er moeten 2 kilo af. Als ze niet meer afvalt ga ik over op twee plakken per dag en eens een eitje, wat groenten enzo erbij.
Anne
Dan zou ik met 1 plak, en in het weekend 2 wel goed zitten wat Saar betreft als ik haar vergelijk met Buffy en er dus vanuit ga dat Buffy bijna 3 keer zo zwaar is als Saar. Ik dacht dat Buffy wel zo'n 12 kilo zou wegen, en dat jij dat terug zou willen hebben naar 10. Of zit ik nu helemaal fout?

- starfleet
- Erelid
Buffy is het dubbele in grootte en maal 3,5 in gewicht.Moos schreef: Ik dacht dat Buffy bijna 3 keer het gewicht van Saar was; Buffy weegt toch geen 8 kilo?
Dan zou ik met 1 plak, en in het weekend 2 wel goed zitten wat Saar betreft als ik haar vergelijk met Buffy en er dus vanuit ga dat Buffy bijna 3 keer zo zwaar is als Saar. Ik dacht dat Buffy wel zo'n 12 kilo zou wegen, en dat jij dat terug zou willen hebben naar 10. Of zit ik nu helemaal fout?
Anne
- Moos
- Zeer actief
Oke, ik snap hem.starfleet schreef:Buffy is het dubbele in grootte en maal 3,5 in gewicht.Moos schreef: Ik dacht dat Buffy bijna 3 keer het gewicht van Saar was; Buffy weegt toch geen 8 kilo?
Anne

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Moos
- Zeer actief
Nou, dan heeft hij een behoorlijk snelle spijsvertering; volgens de verpakking zijn 3 schijven pas voor een hond van 8 kilo, dus hij boftjoline schreef:Onze Jack Russell kruizing is 3 jaar, hij weegt 7,5 kilo, is gecastreert en krijgt 3 schijven Rodi op een dag. Hij beweegt veel, en hij is prima op gewicht.

Als ik dat bij Moos van 7 kilo doe groeit hij binnen een week dicht, en Moos beweegt ook heel veel.....

ik las op de andere topic dat je kees 500 gr rodi krijgt. dat vind ik zelf veel voor een hond van 22 kilo maar dat kigt aan de merk, blijbaar jebje van rodi meer nodig dan een andere merk, daarom wordt altijd geadviseerd om met de ogen te voeren, als ik mijn kooikertjes 3 plakken rodi zou gegven zouden ze echt discht groeien en het licht echt niet aan de beweging want dat kan ik je verzekeren ze doen meer dan genoeg, vooral mijn flatje met haar jachtjoline schreef:Onze Jack Russell kruizing is 3 jaar, hij weegt 7,5 kilo, is gecastreert en krijgt 3 schijven Rodi op een dag. Hij beweegt veel, en hij is prima op gewicht.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Op de verpakking staat dat de keeshond 6 schijven nodig heeft, en dan gaan ze uit van 20 kilo. Maar ik begreep inderdaad al dat ik niet van de voer voorschriften uit moet gaan. De keeshond krijgt nu 5 schijven omdat ik vindt dat hij een te dik vetlaagje krijgt op zijn ribben. Onze honden krijgen allebei veel beweging. Ik geef de keeshond momenteel wat meer beweging, als het nou zo mocht zijn dat hij nog die 1 a 2 kilo nog niet kwijt raakt, dan stap ik over op 4 schijven per dag, ik vindt het ook moeilijk schatten bij de kees, hij heeft een erg dikke vacht, dus bij hem wordt het moeilijker om op het oog te voeren. De jack kruizing is niet dik te krijgen, hij beweegt in huis ook veel, hij speelt veel met de bal thuis en ook met zijn flostouwlupa schreef:ik las op de andere topic dat je kees 500 gr rodi krijgt. dat vind ik zelf veel voor een hond van 22 kilo maar dat kigt aan de merk, blijbaar jebje van rodi meer nodig dan een andere merk, daarom wordt altijd geadviseerd om met de ogen te voeren, als ik mijn kooikertjes 3 plakken rodi zou gegven zouden ze echt discht groeien en het licht echt niet aan de beweging want dat kan ik je verzekeren ze doen meer dan genoeg, vooral mijn flatje met haar jachtjoline schreef:Onze Jack Russell kruizing is 3 jaar, hij weegt 7,5 kilo, is gecastreert en krijgt 3 schijven Rodi op een dag. Hij beweegt veel, en hij is prima op gewicht.

op het oog voeren betekent natuurlijk ook op de tast
ja het verschilt per merk en dan ook nog per hond, bv vroeger gaf ik bibi maar mijn flatje was al op 900 gr per kilo beland en ze vroeg nog naar eten sinds 2 jaar sidze op de carnibest(naast het samenstellen) en ze heeft genoeg aan 500 gr, dat scheelt ook in je portamone

ja het verschilt per merk en dan ook nog per hond, bv vroeger gaf ik bibi maar mijn flatje was al op 900 gr per kilo beland en ze vroeg nog naar eten sinds 2 jaar sidze op de carnibest(naast het samenstellen) en ze heeft genoeg aan 500 gr, dat scheelt ook in je portamone
- pooh
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Luka is niet gecastreerd, zijn ballekes hangen wel in zijn lies, zijn niet volledig ingedaald.Moos schreef:Ja, dat denk ik ook. En Luka is ook niet gecastreerd toch? Moos wel, en sindsdien heeft hij genoeg aan 1.5 plakMama Sanneke schreef:Luka krijgt 2 plakken (200 gr)
weegt ongeveer 7 kilo, maar ziet er toch aan de slanke kant uit.
Is waarschijnlijk omdat hij zo onrustig is en dus veel beweging heeft.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- pooh
- Zeer actief
pooh schreef:Ik weet niet waarom , maar ik dacht dat jij een "kleine" hond had vandaar mijn vraag.lupa schreef:29,3 kilo om precies te zijnpooh schreef:als jij 500 gram Carnibest voert...hoeveel weegt je hond als ik vragen mag?![]()
Ik voer mijn herdertje ook rond de 500 gr. Carnibest per dag en ze weegt 27 kg.

in totaal 3 honden
flatje van 29,3
kooikertje van 11 kilo
kooikertje van 12 kilo
dus je had het eigenlijk goed