Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond erbij verstandig?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Hond erbij verstandig?

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno is nu bijna 1,5 jaar en ik ben dik tevreden over hoe ze zich gedraagt. Zowel in huis als in vreemde situaties. Ik merk wel aan haar dat zij het gezelschap van een andere hond op prijs zal stellen. Het lijkt erop alsof ze in de afgelopen maanden steeds meer geniet van het contact met andere honden.

Ameno is een onderdanig teefje en ik vraag me dus af of het inderdaad leuk zou zijn voor haar om een andere hond hier in huis te hebben. Ze is nu de enige hond en krijgt dus ook alle aandacht voor haar alleen. Zou ze niet onzeker worden als die aandacht gedeeld moet worden of misschien zelfs wel jaloers? Of gaat ze zich in een hoek gedrukt voelen? De kans dat een andere hond minder onderdanig is dan zij schat ik in als erg groot nl. Ik heb Ameno nog nooit iets zien verdedigen wat van haar is. Geen eten, geen speelgoed helemaal niets. Zelfs de katten lopen met haar speelgoed weg en zij zit erbij en kijkt daarna.

Hoe kan ik deze inschatting maken? Want spelen met een hond is natuurlijk een heel ander verhaal dan je huis delen met een hond...
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Je moet kijken wat ze ervoor terugkrijgt, niet alleen wat ze ervoor moet inleveren. Natuurlijk zullen haar speeltjes afgepakt worden, ze zal als laatste te eten krijgen en af en toe afgesnauwt worden. Maar daarvoor in de plaats krijgt ze wel honds contact. En dat vind ik toch wel heel waardevol. De communicatie tussen honden, de band die kan opbloeien; in mijn ogen is dat het waard.
starfleet
Erelid

Re: Hond erbij verstandig?

Ongelezen bericht door starfleet »

pooh schreef: Hoe kan ik deze inschatting maken? Want spelen met een hond is natuurlijk een heel ander verhaal dan je huis delen met een hond...
Ik denk dat de meeste honden het heerlijk vinden om een hondenmaatje in huis te hebben. Als je er zelf heel erge zin in hebt, er niet tegenop ziet om met twee honden te lopen, twee honden mee te nemen op bezoek, in de auto etc. ben ik geneigd om te zeggen: haal een maatje in huis.

Zelf zou ik kiezen voor of hetzelfde ras, of een ras waar ze nu ook graag mee omgaat en waar het echt goed mee klikt. Bij de mijne zijn dat bijvoorbeeld o.a. overduidelijk Bordercollies en Flatcoats. En dan zou ik in eerste instantie kiezen voor het andere geslacht.

Ze deelt haar huis nu ook met jou en eventuele andere gezinsleden. Als de andere hond de "baas" wordt op den duur, schuift ze gewoon een plekje naar beneden, dat is heel natuurlijk voor een hond, daar gaat ze niet over piekeren dat vroeger alles van haar was.

Anne
pooh
Zeer actief

starfleet schreef:
pooh schreef: Hoe kan ik deze inschatting maken? Want spelen met een hond is natuurlijk een heel ander verhaal dan je huis delen met een hond...
Ik denk dat de meeste honden het heerlijk vinden om een hondenmaatje in huis te hebben. Als je er zelf heel erge zin in hebt, er niet tegenop ziet om met twee honden te lopen, twee honden mee te nemen op bezoek, in de auto etc. ben ik geneigd om te zeggen: haal een maatje in huis.

Zelf zou ik kiezen voor of hetzelfde ras, of een ras waar ze nu ook graag mee omgaat en waar het echt goed mee klikt. Bij de mijne zijn dat bijvoorbeeld o.a. overduidelijk Bordercollies en Flatcoats. En dan zou ik in eerste instantie kiezen voor het andere geslacht.

Ze deelt haar huis nu ook met jou en eventuele andere gezinsleden. Als de andere hond de "baas" wordt op den duur, schuift ze gewoon een plekje naar beneden, dat is heel natuurlijk voor een hond, daar gaat ze niet over piekeren dat vroeger alles van haar was.

Anne
Schrik niet, maar Ameno is altijd de beste maatjes met mormels of franse bulldogjes :N: :mrgreen:
Een voorkeur voor reuen of teven heb ik bij haar ook nog niet gemerkt overigens.

Ik zie man Thuur al thuiskomen met een witte herder tegen hem opspringend en een mormel/bulldogje al hangende aan zijn broekspijpen :smile: :smile:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos verdedigde ook niks voordat Saar kwam; ook niet naar de katten toe. Nu is Moos niet erg onderdanig trouwens, maar ook niet super-dominant. Nu met Saar erbij verdedigt hij nog zelden iets naar haar toe. Saar mag bijna alles van hem afpakken, en hij zeker alles van haar. Heeeeeel soms mag Saar iets wat Moos heeft niet hebben, maar na 1 keer een goede snauw gegeven te hebben toen Saar een week of 14 was, is nu 1 keertje grommen genoeg om Saar af te laten druipen en lekker ergens anders mee te laten spelen.

Saar is dus ook heel onderdanig, en ik heb juist het idee dat zij vreselijk veel heeft aan Moos' gezelschap, bijna nog meer dan Moos aan dat van haar. Saar trekt zich aan hem op, laat zich lekker leiden, en dat is voor een onderdanig hondje juist heel prettig, dat ze een duidelijke leider heeft, en het heerlijk aan hem over kan laten.

Juist als je bij Ameno een wat zelfverzekerder hondje zet heb je een duidelijke rangorde en dat is voor alle partijen het prettigst.

Ik heb helemaal niet het idee dat Saar eronder leidt dat ze de laagste van het laagste is hier in huis. Ze vindt het juist heel prettig dat zij niet alles hoeft te regelen maar dat ze heerlijk Moos kan volgen in alles wat hij doet.
En Moos op zijn beurt geniet weer van een teefje dat hem aanbidt :wink:

En ze genieten gewoon van elkaars gezelschap; als het goed klikt tussen twee honden dan hebben ze zoveel aan elkaar. Samen spelen, samen slapen, en vooral gewoon samen leven met iemand die je precies begrijpt met jouw hondse taal.

Nu kwam Saar natuurlijk NA Moos, dus misschien dat dat ook wat scheelt, dat weet ik niet.

Maar Ameno zit toch best wel lang alleen overdag (niet dat ik je dat verwijd hoor, absoluut niet! Als Ameno gelukkig is, is het goed), maar dan zou een maatje natuurlijk ook wel heel gezellig zijn.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

pooh schreef:
Ik zie man Thuur al thuiskomen met een witte herder tegen hem opspringend en een mormel/bulldogje al hangende aan zijn broekspijpen :smile: :smile:
:smile:

Buffy is ook gek met allerlei kleine hondjes, maar er komt hier zeker geen klein hondje bij als er ooit een bij zou komen:-) Mijn man vond een Kooiker al te klein eigenlijk.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
pooh schreef:
:smile:

Buffy is ook gek met allerlei kleine hondjes, maar er komt hier zeker geen klein hondje bij als er ooit een bij zou komen:-) Mijn man vond een Kooiker al te klein eigenlijk.

Anne
Een leuk klein witje misschien? Je moet natuurlijk wel kijken wat Buffy het leukst vindt :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Mormels zijn leuk! Er zijn er ook heel veel van, in het asiel zitten er genoeg op nieuwe baasjes te wachten. :wink:
pooh
Zeer actief

Moos schreef:Maar Ameno zit toch best wel lang alleen overdag (niet dat ik je dat verwijd hoor, absoluut niet! Als Ameno gelukkig is, is het goed), maar dan zou een maatje natuurlijk ook wel heel gezellig zijn.

Ja klopt wij werken allebei en komen in de pauze een uurtje naar huis. Ze is niet anders gewend. Maar ja of we lang bij deze baas blijven werken dat weet ik natuurlijk niet. (eerlijk gezegd denk ik niet wat we daar nog jaren blijven)
Het 's ochtends en 's avonds draait ook bijna alles om haar (dat wil ik ook overigens). Lekker wandelen, spelen , knuffelen, naar cursus etc.
Het luxe probleem wat ik heb met Ameno is dat ze van nature zo gemakkelijk is dat ze eigenlijk alles wel best vindt. Ze vraagt nooit ergens om en is altijd blij. De muts :mrgreen:

Straks maar eens een goed gesprek aangaan met man Thuur wat hij ervan vindt, want stiekem heb ik wel zelf al besloten dat ALS er een hondje bijkomt het een herplaatser gaat worden :wink:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Twee honden vind ik leuker. We hebben een jaar gewacht op Obelix. Eigenlijk waren we er nog niet aan toe, vrij snel achter elkaar twee honden overleden het hakte er behoorlijk in en Indyra was nog heel klein.
Rataplan heeft een paar uur alleen liggen zuchten in de gang maar toen is hij naar buiten gegaan en ging met Obelix spelen. Ze hebben eigenlijk nooit een snauw of grom naar elkaar. Ik heb het in anderhalf jaar twee keer gehoord omdat de een op het bot van de ander lag :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Moos
Zeer actief

pooh schreef:
Moos schreef:Maar Ameno zit toch best wel lang alleen overdag (niet dat ik je dat verwijd hoor, absoluut niet! Als Ameno gelukkig is, is het goed), maar dan zou een maatje natuurlijk ook wel heel gezellig zijn.

Ja klopt wij werken allebei en komen in de pauze een uurtje naar huis. Ze is niet anders gewend. Maar ja of we lang bij deze baas blijven werken dat weet ik natuurlijk niet. (eerlijk gezegd denk ik niet wat we daar nog jaren blijven)
Het 's ochtends en 's avonds draait ook bijna alles om haar (dat wil ik ook overigens). Lekker wandelen, spelen , knuffelen, naar cursus etc.
Het luxe probleem wat ik heb met Ameno is dat ze van nature zo gemakkelijk is dat ze eigenlijk alles wel best vindt. Ze vraagt nooit ergens om en is altijd blij. De muts :mrgreen:

Straks maar eens een goed gesprek aangaan met man Thuur wat hij ervan vindt, want stiekem heb ik wel zelf al besloten dat ALS er een hondje bijkomt het een herplaatser gaat worden :wink:
Ik denk dat het dan voor Ameno ook wel een stukje gezelliger zou zijn, en maatje erbij als jullie werken zijn.

Weet je wat voor mij ook een heel stuk rust geeft nu Saar erbij is? Dat ik me niet constant meer druk loop te maken over Moos; is ie wel gelukkig, wordt ie niet ziek, krijgt ie wel genoeg aandacht.
Hij heeft nu Saar, en als hij aandacht wil staat Saar ook altijd gereed om hem dat te geven. Als ik eens een keertje erg moe ben ofzo, dan hebben ze altijd elkaar nog om mee te spelen. En ik merk ook dat Moos rustiger is, hij vraagt minder aandacht, verveelt zich nooit meer omdat hij nu met Saar speelt.

En als ik ze dan 's nachts samen zo zie slapen, op dat veels te grote bedje, waar ze makkelijk mijlenver uit elkaar zouden kunnen liggen:

Afbeelding

Dan weet ik gewoon dat het goed is :wink:

En, zoals Anne ook al zei, ik denk dat elke sociale hond graag een maatje thuis heeft om echt hond mee te zijn.

Ik zou maar eens met manlief gaan praten :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nelson is zo'n sulletje die zich dus door een teefje de les laat lezen. Toen Kiki erbij kwam heb ik best geregeld even moeten slikken. Ze had er goed de wind onder en Nelson heeft echt wel wat moeten inleveren.
Nu kennen ze elkaar beter, de rangen worden duidelijk en de competitie is weg. Nelson mag weer op bed, mag weer alles wat hij eerder ook deed en is puntje bij paaltje Kiki gewoon fysiek de baas en dat weet ze.
Reuen en teven spelen het spelletje ook niet zo hard.
Als je kiest voor een niet al te competitief hondje en dan ook nog een reutje heb je er waarschijnlijk echt alleen maar lol van hoop ik.
Verder heb je het zelf in de hand of je het laat aankomen op het verdedigen van spullen. Toen ik Laika en Neslon samen had kregen ze "apart" hun kluiven..dus als ik erbij was en ieder op hun eigen plek. Uitgekluift? Kluif weer weg!
Nu met Kiki maakt het geen bal uit, want er is geen competitie. Maar je kan als baas de dingen zo regelen dat beide honden aan hun trekken komen.
En..twee honden is echt heel erg leuk! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind twee honden erg leuk! Sypke is een beetje een onderdanig teefje en Mees een leuke sociale reu. Ze vinden elkaar erg leuk en spelen elke dag met elkaar. Mees is heel erg aan Sypke gehecht. Ik mag het bos niet uit voordat zij ook is aangelijnd.
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Was Roxy al een erg leuke hond.. nu we Iwan erbij hebben is ze dubbel zo leuk. Het dollen met een herder van gelijke grootte is niet iets wat wij -als mens- haar kunnen bieden, als ik zie hoe fors er gestoeid wordt.. bij mij zou al het vlees al van mijn botten af liggen :wink:

Er komt ook een stukje competitie naar de baas bij kijken: Verdorie ik ben braver dan hij hoor! :pffff:

Dus was ik al verliefd op Roxy :I: op de combi Roxy en Iwan ben ik dubbel verliefd, als ik zie hoe tevreden ze naast elkaar liggen en vooral het "bekkenspel" als ze op de grond liggen te stoeien: gewoon puur genieten, zowel voor de honden als de bazen.

Dus ik zou zeggen, kijk rustig uit naar een reu voor erbij. Het moet wel lekker klikken natuurlijk. Toen wij in het asiel gingen kijken voor Iwan was die klik er meteen! Ze zijn ook werkelijk onafscheidelijk en heeeeeeel erg happy met elkaar. :ok:

Ik heb toen op www.dierenasiels.com gekeken voor een geschikte reu: niet te overheersend, maar ook weer geen watje. Bij sommige reuen waar we zijn gaan kijken vond ik meteen al van die is tè overheersend of teveel een probleemgeval, meer iets dat geschikt is voor hond alleen in huis.. en zo ben ik door gegaan tot we dan de voor ons ideale reu vonden.
Laatst gewijzigd door Roxy op 25 jul 2005 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

@ Martijn: wij hadden al honden naast Roxy, alleen was dat een middenslaggie van 14 jaar en een HHxDH van 12 jaar. Die laatste is 8 weken geleden ingeslapen wegens dementie. Daar kon ze dus niet mee dollen en stoeien. Een fysiek min of meer gelijke partner is -naar mijn mening- dus óók belangrijk. Voor sommige honden als Roxy dus wel in ieder geval :ok:
Laatst gewijzigd door Roxy op 25 jul 2005 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Roxy schreef:@ Martijn: wij hadden al een hond naast Roxy, alleen was dat een middenslaggie van 14 jaar. Daar kon ze dus niet mee dollen en stoeien. Een fysiek min of meer gelijke partner is -naar mijn mening- dus óók belangrijk. Voor sommige honden als Roxy dus wel in ieder geval :ok:
ferrero de gordonsetterpup van 4 maanden en een week heeft 2 whwt's om zich heen van 9 en 10 jaar oud ze vormen geen partij voor hem.
op dit moment kan een vierde hond niet hier en wil ik dat ook niet maar als ferrero helemaal volwassen is en de andere straks wegvallen komt er zeker nog een gordonsetter bij om er inderdaad voor te zorgen dat hij een maatje heeft dat fysiek ook een beetje partij kan bieden.
2 honden hebben is veel leuker dan één niet alleen voor de honden zelf maar ook voor jezelf als baas vind ik omdat je dan weet dat als je de goede match hebt ze echt tevreden zijn.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
pooh
Zeer actief

Martijn schreef:Een hond nemen is eigenlijk nooit verstandig. Dat doe je niet omdat het practisch is maar omdat je het leuk vind.

Persoonlijk vind ik een hond alleen (zonder andere honden dus) zielig.
Als een hond kleiner of makkelijker te houden was had iedereen er meer want een hond is net als een geit, een rat of een mens een dier dat sociale interactie met bekende soortgenoten nodig heeft.
Eens, het hebben van huisdieren is gewoon een egoistische bezigheid.

Is een hond alleen, die uiterst tevreden is ook zielig in jou ogen? Of kan dezelfde hond gewoon veel gelukkiger worden in het gezelschap van een soortgenoot en is dat wat je bedoelt?
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Nou dan is Beau van mij dus een zielige hond, want Beau is alleen, hij krijgt wel heel veel aandacht van mij, want ik ben ook alleen, en Beau is echt mijn lieve maatje. Omdat ik niet meer de allerjongste ben is één hond voor mij genoeg. Ik kan Beau nu alles geven wat hem toekomt, hij heeft recht op een heel goed leven. En ik voel me niet schuldig of geen goed baasje, omdat ik maar één hond heb. :denken:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
miekmiek

vinkje schreef:Nou dan is Beau van mij dus een zielige hond, want Beau is alleen, hij krijgt wel heel veel aandacht van mij, want ik ben ook alleen, en Beau is echt mijn lieve maatje. Omdat ik niet meer de allerjongste ben is één hond voor mij genoeg. Ik kan Beau nu alles geven wat hem toekomt, hij heeft recht op een heel goed leven. En ik voel me niet schuldig of geen goed baasje, omdat ik maar één hond heb. :denken:
Ik vind ook niet dat je je schuldig hoeft te voelen. 1 Hond kan heel gelukkig zijn, maar ik denk dat twee honden samen gelukkiger (kunnen) zijn.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zou Ameno naarmate ze wat ouder wordt niet wat minder onderdanig en wat zelfverzekerder worden? Jack was met anderhalf jaar gewoon nog een halve pup, vond *alle* andere hondjes leuk, en dat is nu wel over. Heel veel honden vindt hij gewoon de moeite niet waard om mee te spelen, andere honden, vooral teven en alles wat neigt naar hard rennen vindt hij nog steeds geweldig.

Verder heb ik nog maar vier weken ervaring met twee honden, maar het is wel gaaf. :mrgreen: Ik geloof alleen wel dat het een bepaalde stress geeft voor de eerste hond. Jack is niet 24 uur per dag blij met Lilo. :roll: En een kleine machtsstrijd, half-spel / half-ernst is er momenteel nog wel gaande. En botjes eten doet de een nu in de tuin en de ander binnen, want Jack accepteert het niet dat zijn (grotere) bot eerder op is dan dat van Lilo, en vervolgens gaat Lilo grommend, met bot in haar bek, in de verdediging. :roll:

Maar zoals ze samen spelen, dat is prachtig. Okee, ze breken mijn huis af, maar het is wel prachtig. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pooh
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Zou Ameno naarmate ze wat ouder wordt niet wat minder onderdanig en wat zelfverzekerder worden? Jack was met anderhalf jaar gewoon nog een halve pup, vond *alle* andere hondjes leuk, en dat is nu wel over. Heel veel honden vindt hij gewoon de moeite niet waard om mee te spelen, andere honden, vooral teven en alles wat neigt naar hard rennen vindt hij nog steeds geweldig.

...
Maar zoals ze samen spelen, dat is prachtig. Okee, ze breken mijn huis af, maar het is wel prachtig. :mrgreen:
Geen idee of ze nog zelfverzekerder gaat worden. Ze is stabiel in haar gedrag dus echte grote veranderingen verwacht ik eerlijk gezegd niet. Speels is ze overigens wel, maar dat komt denk ik mede omdat ik dat ook in stand houd.

haha leuk als ze je huis afbreken (Not) :wink:
michel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door michel »

Met dezelfde kwestie zit ik ook. Ook ik wil er graag een 2e bij (krijg alleen m'n vriendin niet overtuigd...)

In 1e instantie wil ik er een 2e hond bij uit egoïsme omdat ik het zelf zo leuk vind... In 2e instantie omdat ik ook denk dat Sam gelukkiger is met een soortgenoot.

Dezelfde vraag die jou bezighoudt spookt ook door mijn hoofd...
Eigenlijk wilde ik ooit een nestje en dan 1 pup zelf houden, maar na wat meningen van mensen die het ervaren hebben zie ik daar van af. Dus zit hier ook iemand te dubben over welk ras en geslacht. Een volwassen hond erbij is niet denkbaar, dat accepteerd ze niet dus een herplaatser is geen optie.

Wat betreft de meningen die gegeven zijn in deze topic heb ik voor mezelf wel hele nuttige dingen gelezen. En nu de vriendin eens overtuigen.......
Gr Michel en Samba

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk vind dat je in principe als je er een hond bijneemt moet gaan voor de meest veilige combi en dat is een reu/teefcombi. Dat gaat gewoon in 90 procent van de gevallen goed en laat ook echte vriendschapsrelatie's zien.
Teef/teefcombi geeft de minste kans van slagen. Dat gaat het meeste mis en als teven vechten zijn ze in staat elkaar dood te maken. Niet zo leuk dus.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hier zijn ze ook echt veel gelukkiger met elkaar.
Chello was alleen ook wel een blije vrolijke gelukkige hond maar het hondse gedrag wat hij liet zien toen we Ghaya en de rest kregen is gewoon totaal anders. Hij zit veel beter in zijn vel.
Afentoe gaat een van de hondjes van de buuf weleens logeren met de ouders van de buuf op Texel... dat vind ie wel leuk maar hij is echt blij als tie de roedel weer ziet.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Hartstikke leuk KAN het zijn, twee honden

Ik ken echter ook mensen met twee teefjes die elkaar (de jongste is nu 3) echt naar het leven gaan staan
bloedincidenten keer op keer
bij het weggaan
als er bezoek komt
als de jongste met een andere hond speelt, gaat spelen of heeft gespeeld

Het rangorde probleem blijft in stand ondanks 3 vechtjaren

dus bezint eer ge begint
liever een reutje erbij dus?....
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

AnneMarie schreef:Hartstikke leuk KAN het zijn, twee honden

Ik ken echter ook mensen met twee teefjes die elkaar (de jongste is nu 3) echt naar het leven gaan staan
bloedincidenten keer op keer
bij het weggaan
als er bezoek komt
als de jongste met een andere hond speelt, gaat spelen of heeft gespeeld

Het rangorde probleem blijft in stand ondanks 3 vechtjaren

dus bezint eer ge begint
liever een reutje erbij dus?....
Je zegt het zelf al: 2 teven is vaak niet de ideale combi.

Ik zou zelf altijd voor minimaal 2 honden gaan, liefst reu en teef combi.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
pooh
Zeer actief

ALS we op zoek gaan naar een maatje voor Ameno zal ik zeker eerst kijken voor een reu, gewoon om extra risico's te vermijden zeg maar.

Hoe gaat dat eigenlijk bij een asiel? Mag je je eigen hond daar gewoon mee naar toe nemen? Kan me voorstellen dat het voor alle honden voor een hoop gedoe zorgt als je daar met een hond komt binnen gewandeld. Maar Ameno's reaktie en de reaktie van een andere hond is natuurlijk het belangrijkst. Ik heb verder geen eisen aan formaat - kleur - ras etc. Ik vind ze allemaal leuk :wink:

Man Thuur is nog niet helemaal enthousiast maar zegt ook geen nee.
Hij moet nog even wennen aan het idee en is bezig om op een rationele manier de voor en nadelen op een rijtje te zetten :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik zou doen is eerst zelf bedenken wat voor type hond je zoekt wat karakter betreft en dan op zoek gaan. Je eigen hond mee en als je een hond ziet waar je echt oprecht interesse in hebt kan je de hond laten kennismaken met je eigen hond.
Toen wij Nelson hadden uitgezocht zat Laika braaf in de auto te wachten en die mocht daarna keuren. Meestal hebben ze bij asiels nog omheinde terrientjes ook en kunnen de honden dus samen los.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Even een vraagje, Eline, je geeft al aan, twee teven zijn in staat te vechten tot de dood erop volgt
Dat zie ik bij een kennis ook gebeuren
wordt steeds erger

eerder gaf je aan, dat ik de orde/rust in die roedel niet moet verstoren door met mijn hond erheen te gaan.
Mijn hond is een reu en kan bijzonder goed met de jongste teef ( 3jaar, zoals mijn hond):cheer: de oudere (8 jaar) hond, tante van de jongere, kan dit niet goed hebben.

Echter ook zonder mijn hond maken beide nu ruzie, bij het komen van bezoek, bij het weggaan uit de poort etc
De oudere wil ranghogere zijn en de jongere pikt dit niet????????

De rangorde wordt dan almaar niet bepaald, ofzo?

Is er een oplossing? Eén voortrekken en ranghogere proberen te maken, bevestigen daarin???
Of....
ik neem aan dat de oudste dan ranghogere zou moeten zijn, of is dit onzin?
Ze zit er echt mee en dat snap ik, één hond wegdoen is toch het laatste wat je wil :jank:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

AnneMarie schreef:Even een vraagje, Eline, je geeft al aan, twee teven zijn in staat te vechten tot de dood erop volgt
Dat zie ik bij een kennis ook gebeuren
wordt steeds erger

eerder gaf je aan, dat ik de orde/rust in die roedel niet moet verstoren door met mijn hond erheen te gaan.
Mijn hond is een reu en kan bijzonder goed met de jongste teef ( 3jaar, zoals mijn hond):cheer: de oudere (8 jaar) hond, tante van de jongere, kan dit niet goed hebben.

Echter ook zonder mijn hond maken beide nu ruzie, bij het komen van bezoek, bij het weggaan uit de poort etc
De oudere wil ranghogere zijn en de jongere pikt dit niet????????

De rangorde wordt dan almaar niet bepaald, ofzo?

Is er een oplossing? Eén voortrekken en ranghogere proberen te maken, bevestigen daarin???
Of....
ik neem aan dat de oudste dan ranghogere zou moeten zijn, of is dit onzin?
Ze zit er echt mee en dat snap ik, één hond wegdoen is toch het laatste wat je wil :jank:
Hoe heeft ze de honden als ze alleen zijn? Samen of apart? Als ze alleen zijn samen, wordt er dan gevochten?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”