Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility: hoe ik de raakvlakken heb aangeleerd + andere tips?

Moderator: moderatorteam

bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Agility: hoe ik de raakvlakken heb aangeleerd + andere tips?

Ongelezen bericht door bdevocht »

Ziezo, hier dan over de raakvlakken.. Over hoe ik het met mijn twee aussies heb gedaan. Ze zijn zo groot als een Border Collie.

Het is dus wel een bekend probleem. Op wedstrijd hoor je zo vaak: "Deed hij die verdomde raakvlakken nu maar hé".
Met Djarra had ik als voordeel dat ze vrij rustig was op het vlak van werken en niet meteen als een gek begon rond te crossen. Integendeel, in het begin moest ik ze steeds aanmoedigen..
Dus op de raakvlakken kon ik haar gemakkelijk laten zitten. Ze kwam op een drafje aangelopen en ging dan zitten op het raakvlak, in ruil voor een snoepje. Hier werkt snoep het beste als extra-motivant. Ik moet maar "koekie koekie" fluisteren en alle aandacht gaat onmiddelijk naar mij. Na enige maanden trainen begon ze het plezier en het speelse van de agility te beseffen en ging ze het echt met plezier doen. Het tempo verhoogde, maar ze werd nooit een raket :wink: Dat hoeft ook niet voor mij.

Voordelen waren dus dat ze met de tijd uit haar eigen begon te vertragen aan de raakvlakken en ik af en toe haar nog eens daadwerkelijk liet zitten vooraleer verder te lopen. Dit met in gedachten dat het onvoorspelbare ervoor zou zorgen dat ze nooit wist wanneer ze door kon lopen en springen, of ging moeten zitten en het raakvlak echt nemen.

Nadelen, achteraf gezien, was dat ze het op wedstrijd meestal deed, maar niet altijd. Meestal was het het dak waar ze dan afsprong. Ze keek rechtdoor, en niet naar beneden naar het raakvlak waar ze moest zijn. Ze keek naar het volgende toestel of naar mij. Niet slecht, maar een fractie van een seconde meer naar beneden kijken en dat één extra pasje zetten was wel handiger geweest. Want ze sprong nooit van gigantisch ver! Vaak werd me na het parcours verteld dat de keurder maar aarzelend zijn hand omhoog stak, omdat het zo nipt was. Jammer.. Maar goed om te onthouden..

Daarom heb ik het Aycha anders aangeleerd.

Eerst en vooral moet ik er wel bij vertellen dat ze werkt met een heel andere instelling. Ze heeft me nog nooit zoals Djarra gevraagd: 'Waarom??'. Integendeel, ze heeft altijd gevraagd: 'Wat oh wat moet ik dan doen??'. Een aangenaam verschil zal ik zeggen :smile1:
Op de gehoorzaamheid kwam dat al echt tot uiting. Als pup was ze al veel actiever, vocht ze minder met mij (figuurlijk hé!). Ze deed alles om me te plezieren en probeerde altijd. Ook iets wat heel anders is bij Djarra. Lukt het niet, tja, dan moet ik het zelf maar doen. Aycha daarentegen zal aan het denken gaan over hoe ze het dan wel zou kunnen doen.
Uiteraard ging ik ook met haar agility doen, en deze keer zou ik een hond hebben die de raakvlakken altijd had!

Zo gezegd zo gedaan.. Een idee had ik toch al. Ik zou haar laten af-gaan op de raakvlakken, met het idee dat dat neusje dan toch al steeds neerwaarts moet, en dat ze dan minder makkelijk de lucht in gaat :wink:
En dat heeft heel goed geholpen. Ze was meteen veel sneller dan Djarra en dat was best wennen voor me. Maar hoe snel ze de wip of kattenloop ook opging, op het einde moest ze dan alles dichtgooien, maar af-gaan zou ze en deed ze ook.
Op het dak, moet ik er wel even bij vermelden, hielp ik haar wel omdat dat nogal steil naar beneden is. Dan hield ik haar wel wat tegen aan haar borst, zodat ze niet gewoon naar beneden gleed en haar nagels pijn deed aan die dwarsbalkjes.
En ze is het steeds blijven doen. Vaak haalde ik haar dan even van het toestel en hing vijf secondjes de clown met haar uit, en de volgende keer ging ze dan nog sneller liggen om nog eens zo beloond te worden.
Ook op wedstrijden waar ze dan nog eens sneller begon te lopen. Amai, ik heb toen nogal mogen lopen, en af en toe eens AF gillen, maar ze had het wel :smile1:

Nu, omdat de hond geen onderscheid gaat maken tussen wedstrijd en training, een plaats waar ze steeds afgaan en een snoepje krijgen, liep ik vaak eens gewoonweg een DK. Maar dan niet op de officiële wedstrijden zoals het vast parcours en de jumping die in het werkboekje worden geschreven.
Vaak wordt er buiten die twee parcours ook nog een ander parcours georganiseerd. Bvb een open jumping, een estafette, een pay on the day.. Er zijn veel mogelijkheden. Daar liep ik dan met een snoepje. En op de raakvlakken deed ik haar, net als op training, echt af-liggen en kreeg ze een knuffeltje en een kruimeltje snoep. En zo.. Is ze het steeds blijven doen.
Echt af-liggen liet ik ze niet doen op wedstrijd, omdat dat te veel tijd kost, maar omdat ze niet minder correct zou worden op die raakvlakken op wedstrijd heb ik dus regelmatig eens DK gelopen..

Voordelen: 99% kans op slagen
Nadelen: misschien de honderste van een seconde die je verliest. Lijkt niets, maar ik heb er wel eerste plaatsen daar aan voorbij zien gaan :devil: Nu ja..

Andere manieren die ik nooit zelf heb gebruikt, maar wel gezien en gehoord heb zijn:

:idea: Snoep op het raakvlak leggen.
Dit werkt goed op training heb ik gemerkt, alleen gaat deze methode (volledig) de mist in op wedstrijd. Daar ligt geen snoep en dit heeft de hond snel door, en je kan niet op een onofficieel parcours eens tegen de keurder zeggen: 'Wacht even, ik ga overal een koekje leggen.' ...

:idea: Een stevige ijzeren draad in een halve cirkel spannen en net achter het raakvlak plaatsen.
Bedoeling is dan dat de hond zich leert binnen en naar beneden leert gaan. Hebben ze bij ons op de club niet lang gebruikt omdat het oa te onhandig was. Snelle honden sprongen er nog gewoon over, en dan moest je ze aan het dak al gaan vastnemen om ze kalm naar beneden te begeleiden en ze onder die draad door te laten gaan.. Niet altijd handig.
Afbouwen was ook moeilijk en deze methode heeft bij geen enkele hond op de training resultaten afgeworpen.

:idea: Clicker- en targettraining.
Hier heb ik zelf totaal geen ervaring meer. Heb het een keer en passant gehoord, maar meer weet ik er dus niet over.
Lijkt me ook niet zo slecht anders..
Iemand hier ervaring mee?

Ziezo, hier mijn gedacht hierover. En als iemand nog tips heeft over dit onderwerp, ik denk dat er heel veel mensen gelukkig zullen zijn!!

Groetjes, Babs en de dogies
Laatst gewijzigd door bdevocht op 31 jul 2005 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
http://spaces.msn.com/members/bdevocht/
http://spaces.msn.com/members/bdevochtII/

Afbeelding

My Australian Shepherd Dog is smarter than your honor student!
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik heb geen tips voor je, maar ik ben benieuwd of er nog anderen zijn die wel wat kunnen aanbevelen. Ik wil binnenkort met mijn Border Collie behendigheid gaan doen en ik ben bang dat hij ook vanaf het hoogste punt naar beneden springt omdat hij altijd verschrikkelijk veel haast heeft.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Boris is dus een echte racer. Ik loop in Duitsland en daar mag je ook bij een open of spel echt niet met een koekje lopen, je wordt dan drie maanden uitgesloten van de wedstrijden!
Ik heb mijn racer het aangeleerd door hem eerst af te remmen door frontaal op hem toe te gaan, de hond boven zijn hoofd te houden en op het laatste helemaal laag en op het raakvlak kreeg hij dan het commando af en een koekje. Nu hoef ik alleen maar een commando af te zeggen. Helaas is hij op wedstrijd veel sneller als op de training (loop een vast parcours met 4.30 meter per seconde!), maar hij remt af en duikt, waardoor hij het raakvlak heeft. Ik heb hem ook geleerd om alleen maar op commando weer verder te mogen lopen. De ene keer moet hij lang blijven liggen, de andere keer kort, op wedstrijd meestal kort tenzij ik door langer liggen alvast naar de volgende hindernis kan lopen. Als ik foutloos ben, ben ik tot nu toe altijd eerste of tweede geweest, dus echt tijdverlies heb je met dit afleggen van de hond niet.
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Tips heb ik ook niet.

Met Gyeszi (wit met krulstaart) heb ik dat ook gedaan, zitten net op een raakvlak. Prima, lekker stukje kaas.
De tweede keer ging ze uit zichzelf zitten, prima stukje kaas en helaas ze bleef zitten. Kwispelende staart, mag ik nog een stukkie? Nee? Dan loop ik heel langzaam verder. Goed kijken naar het vrouwtje, wanneer ik weer iets krijg.
Bij een sprong net zo, keurig laten zitten om de sprong aan te leren, hoog, prima stukje kaas. Volgende sprong, zelf alvast gaan zitten, krijg ik vast weer zo'n stukje, nee? Dan spring ik ook niet ook al sta je daar nog zo gek te doen, te springen en te dansen, te roepen en met een frolicje te zwaaien. Zie ik daar een stukje kaas? Zoef eroverheen en snel naar het vrouwtje voordat ze zich bedenkt.

Ben dus maar gestopt, voor een wedstrijd ging dat niet echt snel genoeg. Ze hadden geen hele dag de tijd voor 1 combinatie :19: Maar..... Ze deed wel alles perfect. :mrgreen:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:klinkt goed hoor, babs :ok: .
hoe doe je het trouwens voor de opgaande raakvlakken?
Euh niets speciaals :denken: Ze hebben dat altijd gedaan.
Springt die van jou er bij het opgaan ook over ?
Groetjes

Afbeelding

Jorda
Actief

agility.

Ongelezen bericht door Jorda »

Als je hond niet te groot is dan werkt de af oefening goed. Ik heb twee kortharige schotse collies en dat zijn lange honden. Dena loopt de wedstrijden in het Cyno en doet alles goed, behalve de afloop van de kattenloop. Ik ben nu druk aan het trainen met zit op het raakvlak. Dat gaat goed als ik aan het einde sta, maar in het parcours (ook met trainen) weet ze dat ik haar niet bij kan lopen en gaat ze weer als een jekko de kattenloop op en springt dus voor het raakvlak eraf. Wat op dit moment heel erg goed werkt is voor dat ze naar beneden loopt op de kattenloop het woord "rustig" te zeggen waardoor ze iets afremd. Hierdoor kan ik haar redelijk bijlopen en als ik zelf dan maar in volle vaart tot het einde van de kat door blijf lopen, gaat het goed.

Diesel is een heel ander verhaal. Met hem ben ik net begonnen en hij is 70 centimeter groot en dus nog langer. Hij kan simpelweg bijna niet zitten of liggen op de kattenloop. Hij valt er dan aan de zijkant simpelweg af. Maar hij is een stuk gecontoleerder (nog wel) dus hem laten we op de kattenloop gewoon lopen en aan het einde op het raakvlak stil staan, tot ie het commando krijgt dat ie door mag lopen. Werkt ook erg goed. Op de schutting loopt ie naar beneden tot zijn voorpoten in het gras staan. Hierdoor kunnen ze automatisch al gaan zitten omdat het achterlijf nog omhoog "staat". Dit werkt bij hem dus heel erg goed.

Het is een super leuke sport, maar af en toe moet je behoorlijk improviseren!

Greetz van Jorda.
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

hihi ja hier ook het probleem..nou ja vooral bij het opgaan :mrgreen: ik heb nina het commando Rustig geleerd dus als ze op b.v.de schutting is roep ik rustig ze houd dan in en loopt rustig ervan af.,...alleen bij het opgaan werkt dat niet....ik loop nu iedere keer voor haar door om de snelheid eruit te halen :roll: :19: en dan gaat het wel goed..maar is natuurlijk geen blijvende optie
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Lupus
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Lupus »

Bij ons op de hondenclub leggen ze snoep op de raakvlakken en hebben we inderdaad het probleem dat ze de raakvlakken tijdens de training perfect nemen maar op een wedstrijd niet, daarom gebruik ik dit niet. Volgens mij werkt dit wel als je het op een variabel schema zet tijdens de trainingen, dan weet je hond vooraf niet of er een snoep zal liggen.

Ik heb mijn hond eerst met snoep leren stoppen, dus met snoep in mijn hand en voor haar neus. Later heb ik de snoep afgebouwd (dus enkel mijn hand voor haar neus) en nu doet ze haar raakvlakken nog steeds heel goed. Maar als ze een keer te uitbundig wordt en erover springt, dan stop ik direct met lopen en moet ze aan de leiband en een beurt overslaan. Niet mogen lopen vindt zij al een grote straf dus de volgende keer gaat ze weer mooi tot beneden om (JOEPIE!!! :cheer: ) weer verder te mogen lopen. Dit werkt natuurlijk alleen bij zeer enthousiaste honden die leven om te mogen springen.

Met opgaande vlakken heb ik nooit problemen gehad, maar misschien werkt dit ook. Gewoon stoppen en een beurt overslaan en pas als het goed is verder lopen.
bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Lupus schreef:Gewoon stoppen en een beurt overslaan en pas als het goed is verder lopen.
Ja, dat heb ik ook al gehoord. Ze doen wel erg graag agility.. Maar leven om te springen? Nee hoor, ze leven om te eten :mrgreen:
Ik denk dat Djarra het rap door zou hebben.. Joepieeeee :cheer: Gedaan met lopen, eindelijk :slaap: :smile:

Met Aycha zou het misschien nog wel helpen. Gelukkig dat ik al een andere manier kan toepassen die werkt voor hen.

Maar zeker goed idee voor die agilityfreaks die niets liever willen doen dan lopen! Daar heb ik al veel goede resultaten over gehoord dat het werkt.

Babs

Afbeelding

Cloverdale
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cloverdale »

ik moet izzy op de raakvlakken laten wachten.. :mrgreen:
Afbeelding
Balou
Actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balou »

Ik heb mijn honden eerst een target (stukje vloerbedekking) met de voorpoten leren aan te raken. (wel met de clicker, dus die moet je eerst beheersen voordat je dit kan doen). Nu leg ik het target op de raakvlakken (op en afloop) en deze moeten ze eerst aanraken. Gaat perfect! :ok:
Groetjes Twanneke

Afbeelding
www.vamana.nl
Boss of Ryu
Vaste gebruiker

Problemen met Ryu

Ongelezen bericht door Boss of Ryu »

Ik heb het ook vaak gezien op wedstrijden in de A-klasse.
Honden die een waanzinnige vaart hebben en dan één van de twee raakvlakken van een toestel missen!
En dat is toch wel l*llig als dat net de plaats is waar je een 'foutje' :boos: maakt.
Met Ryu heb ik geen probleem met de eerste raakvlakken maar die laatste op de schutting wil maar niet lukken.
In een wedstrijd kwam ik een keer op het idee om mijn hand hoog in de hond zijn gezichtsveld te houden zodat hij wel langzaam moet lopen.
Hij ziet namelijk dan niet waar hij heen moet gaan en let op jouw.
Het is wel een probleem als je een snelle hond heb...bijhouden wordt dan moeilijk.
En het proberen met een snoepje kan ik niet doen omdat mijn racescheet een VOEDSELALLERGIE heeft :jank: !

Dus iemand een idee hoe ik het beter kan aanleren?

:idea: By the way...ik heb ook gebruik gemaakt (ff) van de clicker. Eerst thuis een lapje op de grond leggen en de hond er op af sturen en een commando geven zodat hij z'n poot erop zet...
Zodra hij dit gedaan heeft enn 'click' en heel gek doen en de hond flink belonen!
Na twee of drie keer ging hij als een gek erna toe en ploft 'z'n poot erop.
Dat is het idee voor clickertraining...de click geven als de hond het goed heeft gedaan en daarna belonen.

Ik hoop dat dit wat info geeft.
Grrrr(oeten) van Ryu
bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Re: Problemen met Ryu

Boss of Ryu schreef:En het proberen met een snoepje kan ik niet doen omdat mijn racescheet een VOEDSELALLERGIE heeft :jank: !
De hond moet toch eten dus.. Gebruik als snoepje zijn gewone voedsel?
Of eet hij dat niet graag genoeg om ervoor te werken a.h.w. ?

Babs

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”