Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe ga je hier het beste mee om?(herplaatste hond)
Moderator: moderatorteam
-
Buddha
Hoe ga je hier het beste mee om?(herplaatste hond)
Hallo,
Sinds anderhalve week hebben wij een herplaatste shar-pei, Buddha. Ze is een teefje van 2,5 jaar. Ze is vaak heel lief, maar heeft ook momenten waarop we niet zo goed weten hoe we het beste met haar om kunnen gaan.
Bij haar oude baasje sliep Buddha altijd in de bench, waar ze soms grommend naartoe ging. Dit is iets van de laatste tijd geeft zij aan. De eerste week ging Buddha bij ons zonder te grommen de bench in. Ineens sloeg dat om. Nu gromt en blaft ze, lijkt soms zelfs te willen uithalen voordat het deurtje dicht gaat.
Overdag is er niets aan de hand en is ze heel erg lief, maar als ze moet slapen, slaat Buddha's gedrag om. We willen haar niet steeds haar zin geven en de bench open laten, dat lijkt ons een beloning, maar we willen haar ook niet bang maken en hierdoor haar gedrag verergeren.
Heeft iemand erving met dit soort gedrag? En hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Waar ligt de oorzaak voor dit gedrag? Zal Buddha nog een machtsstrijd met ons aan het voeren zijn (ondanks dat ze dit de laatste tijd ook bij haar vorige baasje deed)?
We horen graag jullie ervaringen en tips!
Groetjes,
Dennis, Irma en Buddha
Sinds anderhalve week hebben wij een herplaatste shar-pei, Buddha. Ze is een teefje van 2,5 jaar. Ze is vaak heel lief, maar heeft ook momenten waarop we niet zo goed weten hoe we het beste met haar om kunnen gaan.
Bij haar oude baasje sliep Buddha altijd in de bench, waar ze soms grommend naartoe ging. Dit is iets van de laatste tijd geeft zij aan. De eerste week ging Buddha bij ons zonder te grommen de bench in. Ineens sloeg dat om. Nu gromt en blaft ze, lijkt soms zelfs te willen uithalen voordat het deurtje dicht gaat.
Overdag is er niets aan de hand en is ze heel erg lief, maar als ze moet slapen, slaat Buddha's gedrag om. We willen haar niet steeds haar zin geven en de bench open laten, dat lijkt ons een beloning, maar we willen haar ook niet bang maken en hierdoor haar gedrag verergeren.
Heeft iemand erving met dit soort gedrag? En hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Waar ligt de oorzaak voor dit gedrag? Zal Buddha nog een machtsstrijd met ons aan het voeren zijn (ondanks dat ze dit de laatste tijd ook bij haar vorige baasje deed)?
We horen graag jullie ervaringen en tips!
Groetjes,
Dennis, Irma en Buddha
-
linlin
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Waarom moet ze in de bench als ze daar zo'n hekel aan heeft?
Ik snap nooit zo goed waarom we een punt moeten maken over dingen die een hond echt niet wil. Als ze nou toch zo'n hekel heeft aan de bench, berg dat ding lekker op dan. Iedereen blij!
Vreemd gedoe om er zo'n principekwestie van te maken, waarmee je alle vertrouwen op het spel zet.
Ik snap nooit zo goed waarom we een punt moeten maken over dingen die een hond echt niet wil. Als ze nou toch zo'n hekel heeft aan de bench, berg dat ding lekker op dan. Iedereen blij!
Vreemd gedoe om er zo'n principekwestie van te maken, waarmee je alle vertrouwen op het spel zet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ik zou de bench eens wegzetten en proberen hoe het gaat als ze los kan rondlopen het 's nachts. Als je denkt dat ze dingen kapot maakt dan zou je ook eens een paar nachten zelf kunnen slapen bij haar in de kamer. Of de hond bij jou op de slaapkamer als je het geen probleem vindt om de hond op je slaapkamer te hebben.
Net als bij een puppy.
Net als bij een puppy.
- zepenko
- Zeer actief
Als je wil dat ze in de bench slaapt, zul je de bench leuker moeten gaan maken. Dus gooi wat brokken of ander lekkers in de bench zodat ze positieve associaties aan de bench gaat koppelen. Dit zou je ook zo maar moeten gaan doen. Dus brokken erin gooien en laat haar zelf maar uitvinden dat die er inliggen. Na een paar keer zo maar brokken in haar bench te hebben gevonden, zal ze vaker gaan kijken of er niks in te vinden is.
Je zou evt. ook haar eten inde bench kunnen geven, of een gevulde kong. M.a.w. maak de bench eens leuk!
Je zou evt. ook haar eten inde bench kunnen geven, of een gevulde kong. M.a.w. maak de bench eens leuk!
-
Buddha
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik zou ze open laten staan, kan goed zijn dat ze er niet eens uitkomt.Buddha schreef:Het probleem is ook niet dat Buddha de bench niet leuk vindt, ze gaat er zelf steeds vrijwillig in liggen, ziet het echt als haar plekje. Alleen als ze weet dat we gaan slapen en de bench dicht willen doen komt het gegrom en geblaf.
Bedankt voor het meedenken!
Misschien het gevoel van opgesloten zitten dat ze niet goed aankan.
Sloopt ze als ze zonder bench zit ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- zepenko
- Zeer actief
Ik zou het gedrag proberen te doorbreken. Leg haar ook eens overdag in haar bench. En dan net als `s avonds het deurtje dichtdoen en belonen (als ze niet gromt hèBuddha schreef:Het probleem is ook niet dat Buddha de bench niet leuk vindt, ze gaat er zelf steeds vrijwillig in liggen, ziet het echt als haar plekje. Alleen als ze weet dat we gaan slapen en de bench dicht willen doen komt het gegrom en geblaf.
Succes
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
zepenko schreef:Ik zou het gedrag proberen te doorbreken. Leg haar ook eens overdag in haar bench. En dan net als `s avonds het deurtje dichtdoen en belonen (als ze niet gromt hèBuddha schreef:Het probleem is ook niet dat Buddha de bench niet leuk vindt, ze gaat er zelf steeds vrijwillig in liggen, ziet het echt als haar plekje. Alleen als ze weet dat we gaan slapen en de bench dicht willen doen komt het gegrom en geblaf.
Bedankt voor het meedenken!) Als het nodig is (stress, angst o.i.d.) erbij blijven en na korte tijd het deurtje weer openen.
Succes
Wat een dwaasheid!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Lekker open laten dan. Het sop is de kool niet waard.Buddha schreef:Het probleem is ook niet dat Buddha de bench niet leuk vindt, ze gaat er zelf steeds vrijwillig in liggen, ziet het echt als haar plekje. Alleen als ze weet dat we gaan slapen en de bench dicht willen doen komt het gegrom en geblaf.
Anne
- zepenko
- Zeer actief
Eline* schreef:zepenko schreef:Ik zou het gedrag proberen te doorbreken. Leg haar ook eens overdag in haar bench. En dan net als `s avonds het deurtje dichtdoen en belonen (als ze niet gromt hèBuddha schreef:Het probleem is ook niet dat Buddha de bench niet leuk vindt, ze gaat er zelf steeds vrijwillig in liggen, ziet het echt als haar plekje. Alleen als ze weet dat we gaan slapen en de bench dicht willen doen komt het gegrom en geblaf.
Bedankt voor het meedenken!) Als het nodig is (stress, angst o.i.d.) erbij blijven en na korte tijd het deurtje weer openen.
SuccesTuurlijk, maak haar overdag ook agressief! Als de hond gewoon kalm slaapt in de bench met open deur en dat blijkt dus, waarom dat in vredesnaam de hond nog meer opsluiten terwijl ze daar dus gewoon een hekel aan heeft?
Wat een dwaasheid!
Zoals ik het lees ligt zit het gekoppeld aan het ritueel rondom het slapen gaan. Ik verwacht eigenlijk niet dat de hond agressief gaat doen als in een andere situatie dan `s avonds voor het slapen gaan, het deurtje van de bench gesloten wordt (anders zou ik het ook niet aanraden
- Aldidado
- Actief
- Contacteer:
-
Regine from the Border
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Terrier
Buddha,
de vraag of Buddha je nu uitdaagt of niet met het niet in de bench willen is eigenlijk niet beantwoord. In principe hoef je van een bench geen punt te maken als het niet nodig is natuurlijk. Maar maak je je vooral zorgen of ze niet bezig is een wat te veel zelf de dienst te willen uitmaken ?
Als je je dat afvraagt kun je het beste op een positieve manier Buddha zover krijgen dat ze van alles voor je doet, door haar voor haar voer te laten werken. Ken je de methode NILIF (nothing in life is free) waarbij de hond steeds iets voor de baas moet doen om aan haar voer te komen ? Dat is een vriendelijke en conflictvermijdende manier om de hond te leren dat ze verder komt met gehoorzaam gedrag dan met ongewenst gedrag zoals grommen. Je kan dan beginnen met op gemakkelijke momenten haar te vragen de bench in te gaan en te belonen. En als ze niet wil, niets aan de hand maar ze krijgt alleen de beloning niet.
Misschien is het aardig om je eens in deze methode te verdiepen, het is een methode die heel veel problemen kan voorkomen en oplossen.
Regine from the Border
de vraag of Buddha je nu uitdaagt of niet met het niet in de bench willen is eigenlijk niet beantwoord. In principe hoef je van een bench geen punt te maken als het niet nodig is natuurlijk. Maar maak je je vooral zorgen of ze niet bezig is een wat te veel zelf de dienst te willen uitmaken ?
Als je je dat afvraagt kun je het beste op een positieve manier Buddha zover krijgen dat ze van alles voor je doet, door haar voor haar voer te laten werken. Ken je de methode NILIF (nothing in life is free) waarbij de hond steeds iets voor de baas moet doen om aan haar voer te komen ? Dat is een vriendelijke en conflictvermijdende manier om de hond te leren dat ze verder komt met gehoorzaam gedrag dan met ongewenst gedrag zoals grommen. Je kan dan beginnen met op gemakkelijke momenten haar te vragen de bench in te gaan en te belonen. En als ze niet wil, niets aan de hand maar ze krijgt alleen de beloning niet.
Misschien is het aardig om je eens in deze methode te verdiepen, het is een methode die heel veel problemen kan voorkomen en oplossen.
Regine from the Border
- Maartje-Sho
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Sharpei
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik denk dat het inderdaad beter is om de bench open te laten. Sharpei's leren heel snel context gebonden. Als ze 2 keer in een gesloten bench, en misschien in het donker, een negatieve ervaring heeft gehad, uit dat in het gedrag.
Dus lekker deurtje open laten, niks forceren. Daarbij gaat ze nu ook haar plekje zoeken inderdaad. Maar ga geen dingen forceren om problemen te voorkomen. Observeer haar wat ze WEL fijn vindt
Dus lekker deurtje open laten, niks forceren. Daarbij gaat ze nu ook haar plekje zoeken inderdaad. Maar ga geen dingen forceren om problemen te voorkomen. Observeer haar wat ze WEL fijn vindt

* Djara 30-05-2005 - 05-01-2009
* Sho 09-07-2002 - 03-08-2009