Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bange herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

bange herder

Ongelezen bericht door sonja »

heb even een vraagje,
heb drie honden,waaronder een pup van 13 weken en een witte herder van een jaar.
herder is pas een paar maanden bij ons,en bij de vorige eigenaren erg hard aangepakt.
aan sommige reacties te zien waarschijnlijk nogal hardhandig.
ze doet het prima bij ons er is alleen 1 ding waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet.
als ik 1 van de andere honden een standje geef,of bezig ben met de pup raakt senna(de herder)flink in paniek
komt naar mij toe en gaat heel overdreven mijn goedkeuring vragen.
ik noem altijd de naam van de hond die de correctie verdient,en hou alles zo kalm mogelijk,maar hoe ik het ook aanpak,je zou denken dat ik haar zwaar geschopt heb ofzo.
best sneu om te zien,want van alle drie de honden heeft zij de minste standjes nodig.
iemand enig idee hoe ik met dat kruiperige gedrag om moet gaan.
ik probeer het maar te negeren,maar is best lastig als ze overal tussen hang,of plat op haar rug voor je ligt als je met een andere klier bezig bent.
even voor de duidelijkheid,mijn correcties blijven bij een foei of nee,dus zo schokkend is het niet :roll:
kan het haar ook niet kwalijk nemen maar het lijkt mij zo vermoeiend voor de hond.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lilo doet dat ook (nou ja, ze raakt niet echt in paniek) als ik Jack van de picknicktafel af moet schelden ofzo. Ik doe dan gewoon vrolijk tegen haar, van 'Hee, dag meiske, kom je even een aaitje halen?' en meer van dat gemeut. :mrgreen: En dan is het weer goed.

Ik denk dat het in feite natuurlijk gedrag is. Als de 'roedelleider' uit z'n slof schiet, moet je daarna even een bevestiging hebben dat jij nog steeds vriendjes met hem / haar bent. Ik zie het ook wel eens na een potje knokken in een (gelegenheids)roedel, dat honden even het rijtje langs gaan met een lik om de bek om er zeker van te zijn dat de relatie nog goed is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Re: bange herder

Ongelezen bericht door starfleet »

sonja schreef: even voor de duidelijkheid,mijn correcties blijven bij een foei of nee,dus zo schokkend is het niet :roll:
kan het haar ook niet kwalijk nemen maar het lijkt mij zo vermoeiend voor de hond.
Wij zeggen iets als "Tis goed meiske, is niet voor jou bedoeld" o.i.d. als de kat haar klauwen weer eens in de bank wil gaan zetten. Dan is ze gelijk gerust gesteld. Ze reageert niet zo angstig als jouw witte herder overigens, maar komt wel geschrokken steun zoeken.

De kat is niet onder de indruk :boos:

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar heeft dat in het begin ook in zekere mate gehad; niet zo erg als jouw witte Herder hoor, maar ze schrok wel steeds als ik een ander beest om zijn donder gaf. Dan liet ik haar ook gewoon even bij mij kroelen, en dan was het weer goed.
Uiteindelijk heeft ze nu wel door dat als ik eerst "MOOS!" zeg, ik het niet tegen haar heb, en als ik eerst 'SAM-POES" zeg als de kat weer in het hor wil gaan hangen, dat ook niet naar haar gericht is. Nu kijkt ze nog weleens verschrikt op, maar hersteld dan direct en gaat door met kluiven.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara raakt ook best onder de indruk als ik Tyson een standje geef, maar als zij zo nederig doet dan negeer ik dit.
Ik merk de laatste tijd dat ze minder reageert, ook op andere heftige stemmen is haar reactie met 60% vermindert.

Jacqueline
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik zou eerst kijken of je correcties tegen je andere honden kunt voorkomen, door te zorgen dat ze niet de fout in kunnen gaan. Daarnaast zou ik ze d.m.v. negatieve bekrachtiging een straf aanleren gekoppeld aan een woord (en dus een andere woord dan je nu gebruikt). Ze leren dan dat ze op dat woord moeten stoppen met het gedrag waar ze mee bezig zijn. En dat woord kun je gewoon op spreektoon zeggen. Wel verschillende woorden gebruiken voor verschillende honden. (anders straf je nog alle honden tegelijk). Voor uitleg over het aanleren: klik hier
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Witte herders zijn heel gevoelig en elke straf rekenen ze zichzelf aan. Ligt helaas aan het ras,hoewel het per hond wel verschilt.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Sommige honden zijn inderdaad erg gevoelig voor wat er met andere honden uit hun roedel gebeurt, dat onderschatten we wel eens. Niet zo gek eigenlijk: zou je zelf niet geschokt zijn als je ziet dat een ander mens bijvoorbeeld mishandeld wordt ?

Jouw hond is om wat voor reden dan ook van streek als je een andere hond straft. Ik zou geneigd zijn straffen van de andere honden in haar aanwezigheid zo mogelijk te vermijden. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik wel, maar je moet je realiseren dat het dit effect op je gevoelige hond heeft en dat je dat niet met een troostend woord ongedaan kunt maken.

Natuurlijk kun je daarnaast aan het zelfvertrouwen van je hond werken zodat ze minder snel van slag raakt (maar dat lijkt me een ander topic), tot je dat bereikt lijkt vermijden me het beste voor de hond. Of het voor jou haalbaar is is natuurlijk een eigen afweging..... maar er zijn volgens mij geen 'shortcuts' zodat de hond er opeens geen last meer van heeft.

Regine from the Border
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”