Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ben ik zo dom?
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ben ik zo dom?
Vandaag naar de dierenwinkel geweest met Bram (was al een tijdje geleden). Er loopt daar een Berner Senner rond van 11 maanden, flink beest dus. Bram keek niet echt naar hem op, vond hem blijkbaar niet interessant. Maar de Berner Senner bleef maar boven op z'n lip zitten, ik zag dat Bram het niet leuk vond aan de lijn in die kleine paadjes met een beest achter z'n kont aan.
Dus ik probeer nog weg te draaien enzo, maar die Berner Senner draait maar mee. Doet niks hoor, heel lief beest. Maar Bram begint te blaffen tegen de hond, zo van 'rot op'. Ik loop weer weg en de eigenaar van de Berner Senner (die werkt in de dierenzaak) zegt 'je moet juist niet weglopen, laat ze het nou even uitzoeken' met zo'n gezicht van daar heb je weer zo'n baasje die er niks van begrijpt. Vinden jullie dat ze gelijk heeft?
Ik ben naar de kassa gelopen, wilde betalen (met weer die Berner Senner op Brams lip). Bram blaft weer. Ik heb hem toen eerst in de auto gezet en heb toen de spullen opgehaald.
Noot: Bram blaft bijna nooit en gaat heel goed samen met andere honden. Maar dit is een andere situatie: in een winkel aan de lijn en een hond die niet begrijpt dat Bram geen zin heeft. Ik wil niet hebben dat hij gaat lopen blaffen in een winkel, maar wilde hem ook niet corrigeren omdat ik eigenlijk vond dat hij wel gelijk had.
Graag jullie mening.
Dus ik probeer nog weg te draaien enzo, maar die Berner Senner draait maar mee. Doet niks hoor, heel lief beest. Maar Bram begint te blaffen tegen de hond, zo van 'rot op'. Ik loop weer weg en de eigenaar van de Berner Senner (die werkt in de dierenzaak) zegt 'je moet juist niet weglopen, laat ze het nou even uitzoeken' met zo'n gezicht van daar heb je weer zo'n baasje die er niks van begrijpt. Vinden jullie dat ze gelijk heeft?
Ik ben naar de kassa gelopen, wilde betalen (met weer die Berner Senner op Brams lip). Bram blaft weer. Ik heb hem toen eerst in de auto gezet en heb toen de spullen opgehaald.
Noot: Bram blaft bijna nooit en gaat heel goed samen met andere honden. Maar dit is een andere situatie: in een winkel aan de lijn en een hond die niet begrijpt dat Bram geen zin heeft. Ik wil niet hebben dat hij gaat lopen blaffen in een winkel, maar wilde hem ook niet corrigeren omdat ik eigenlijk vond dat hij wel gelijk had.
Graag jullie mening.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
- Moos
- Zeer actief
Jij bent slim en de baas van die Berner dom!
Ik vind trouwens ook dat hij gewoon zijn hond bij zich moet houden als hij Bram lastig valt! Da's lekker, zijn hond valt lastig, en dan ligt het natuurlijk weer aan die andere hond.
Als die Berner dat bij Saar had gedaan in een klein paadje in een winkel was ik vreselijk pissig geworden, want dan had Saar weer in paniek tegen mij op staan springen. Had ie dat bij Moos aan de riem op zo'n smal paadje gedaan dat had Moos hem ook wel even duidelijk gemaakt dat hij daarmee op moest houden trouwens.
Ik vind trouwens ook dat hij gewoon zijn hond bij zich moet houden als hij Bram lastig valt! Da's lekker, zijn hond valt lastig, en dan ligt het natuurlijk weer aan die andere hond.
Als die Berner dat bij Saar had gedaan in een klein paadje in een winkel was ik vreselijk pissig geworden, want dan had Saar weer in paniek tegen mij op staan springen. Had ie dat bij Moos aan de riem op zo'n smal paadje gedaan dat had Moos hem ook wel even duidelijk gemaakt dat hij daarmee op moest houden trouwens.

- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik wilde geen ruzie in de winkel. Het is de enige in de buurt waar ik Duck kan kopen
Aan m'n gezicht zag ze wel dat ik niet blij was, maar zij was natuurlijk de 'hondenkenner'.
De volgende keer neem ik Bram niet meer mee naar binnen, maar ik was even benieuwd wat jullie ervan vinden.
De volgende keer neem ik Bram niet meer mee naar binnen, maar ik was even benieuwd wat jullie ervan vinden.

Linda, Izzie en Bram
-
Lynn
- Actief
Het ligt een beetje aan de situatie vind ik.
In jouw situatie had ik als eigenaar van de berner sennen mijn hond bij me geroepen. Ze uit laten zoeken wat ze wel en niet bij elkaar kunnen doen vind ik voor zo´n kort bezoek niet de moeite waard.
Gaat het er nou om dat je ergens een dagje op vistite ben, dan zou ik wel zeggen (mits ze sociaal naar elkaar doen en het gewoon bij corrigeren blijft, wait ik uit deze situatie wel opmaak) laat ze maar even uitzoeken wat ze bij elkaar kunnen doen. Dan zou bram wel van zich af snauwen en dan weet de bernersennen ook dat hij wat meer afstand moet houden.
Maar dat is niet nodig voor een winkelbezoekje van een paar minuten vind ik.
Vind het trouwens ook niet zo klantvriendelijk...
Jij hebt groot gelijk nu!
In jouw situatie had ik als eigenaar van de berner sennen mijn hond bij me geroepen. Ze uit laten zoeken wat ze wel en niet bij elkaar kunnen doen vind ik voor zo´n kort bezoek niet de moeite waard.
Gaat het er nou om dat je ergens een dagje op vistite ben, dan zou ik wel zeggen (mits ze sociaal naar elkaar doen en het gewoon bij corrigeren blijft, wait ik uit deze situatie wel opmaak) laat ze maar even uitzoeken wat ze bij elkaar kunnen doen. Dan zou bram wel van zich af snauwen en dan weet de bernersennen ook dat hij wat meer afstand moet houden.
Maar dat is niet nodig voor een winkelbezoekje van een paar minuten vind ik.
Vind het trouwens ook niet zo klantvriendelijk...
Jij hebt groot gelijk nu!
-
Baily
Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Als jij weg gaat lopen kan Bram denken dat je bang bent. En dat overnemen. Hij denkt misschien dat er heel wat aan de hand is. Ik zou hem ook eventjes laten blaffen en daarna was hij waarschijnlijk stil geweest als ze kennis hadden gemaakt. tenminste, dat is mijn ervaring met mijn Balou. Ongeveer zelfde formaatje als jouw hond.
Ik neem aan dat er niet midden in een winkel druk gespeeld gaat worden, dus het verschil in formaat doet er dan niet zoveel toe.
Ik gok erop dat Bram door jouw stemming is beinvloed.
Als jij weg gaat lopen kan Bram denken dat je bang bent. En dat overnemen. Hij denkt misschien dat er heel wat aan de hand is. Ik zou hem ook eventjes laten blaffen en daarna was hij waarschijnlijk stil geweest als ze kennis hadden gemaakt. tenminste, dat is mijn ervaring met mijn Balou. Ongeveer zelfde formaatje als jouw hond.
Ik neem aan dat er niet midden in een winkel druk gespeeld gaat worden, dus het verschil in formaat doet er dan niet zoveel toe.
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat het er vooral om gaat dat die Berner Bram maar bleef achtervolgen en besnuffelen en lastig vallen. Zowel Moos als Saar bijv. willen best 'even kennismaken'. Maar daaronder versta ik dan beetje snuffelen van beide kanten en klaar.Baily schreef:Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Als jij weg gaat lopen kan Bram denken dat je bang bent. En dat overnemen. Hij denkt misschien dat er heel wat aan de hand is. Ik zou hem ook eventjes laten blaffen en daarna was hij waarschijnlijk stil geweest als ze kennis hadden gemaakt. tenminste, dat is mijn ervaring met mijn Balou. Ongeveer zelfde formaatje als jouw hond.![]()
Als die andere hond zich dan nog zo op blijft dringen valt het voor mij niet meer onder kennismaken, maar onder irritant opdringen. En daar houden zowel Saar als Moos dan weer niet van. Saar vindt het eng, en Moos gaat dan, met name aan de riem in kleine ruimtes snauwen en grauwen van 'oprotten, we hebben toch al gesnuffeld, wat moet je nou nog?"

-
Baily
Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........Moos schreef:Ik denk dat het er vooral om gaat dat die Berner Bram maar bleef achtervolgen en besnuffelen en lastig vallen. Zowel Moos als Saar bijv. willen best 'even kennismaken'. Maar daaronder versta ik dan beetje snuffelen van beide kanten en klaar.Baily schreef:Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Als jij weg gaat lopen kan Bram denken dat je bang bent. En dat overnemen. Hij denkt misschien dat er heel wat aan de hand is. Ik zou hem ook eventjes laten blaffen en daarna was hij waarschijnlijk stil geweest als ze kennis hadden gemaakt. tenminste, dat is mijn ervaring met mijn Balou. Ongeveer zelfde formaatje als jouw hond.![]()
Als die andere hond zich dan nog zo op blijft dringen valt het voor mij niet meer onder kennismaken, maar onder irritant opdringen. En daar houden zowel Saar als Moos dan weer niet van. Saar vindt het eng, en Moos gaat dan, met name aan de riem in kleine ruimtes snauwen en grauwen van 'oprotten, we hebben toch al gesnuffeld, wat moet je nou nog?"
- Moos
- Zeer actief
Jawel, maar er zijn natuurlijk ook grenzen aan snuffelen bij honden vind ik. Hier snuffelen ze nooit heel lang bij een hond. Even neuzen, even het gat ruiken en een rondje om elkaar heen draaien om er beter bij te kunnen (Baily schreef:Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........Moos schreef:Ik denk dat het er vooral om gaat dat die Berner Bram maar bleef achtervolgen en besnuffelen en lastig vallen. Zowel Moos als Saar bijv. willen best 'even kennismaken'. Maar daaronder versta ik dan beetje snuffelen van beide kanten en klaar.Baily schreef:Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Als die andere hond zich dan nog zo op blijft dringen valt het voor mij niet meer onder kennismaken, maar onder irritant opdringen. En daar houden zowel Saar als Moos dan weer niet van. Saar vindt het eng, en Moos gaat dan, met name aan de riem in kleine ruimtes snauwen en grauwen van 'oprotten, we hebben toch al gesnuffeld, wat moet je nou nog?"![]()
Zoals Linda het omschreef kwam het op mij over alsof die Berner maar door bleef gaan, en achter Bram aan bleef lopen.
Ik ken zat honden die dat niet doen, die ook gewoon even snuffelen. De exemplaren die wel heel lang opdringerig door blijven snuffelen worden door Moos, Saar en hun hondenvriendjes in het bos niet gewaardeerd. Vooral niet als dat gepaard gaat met achtervolgen en constant hun neus in de kont van de andere hond duwen.
Ik heb het idee dat het echte maar doorgaan, en achter de andere hond aanlopen om nog eens, en nog eens aan zijn gat te ruiken door heel veel honden ook als onbeleefd en irritant wordt beschouwd. In ieder geval wel door de honden die ik ken

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het was niet gewoon snuffelen, de Berner wilde gewoon niet zien dat Bram er geen zin in had. Bram is wat dat betreft heel makkelijk te lezen, de meeste honden vindt hij leuk, sommige heeeeel leuk en van andere wil hij niks weten. Deze behoorde tot de laatste categorie.
Juist als ze wel hadden kunnen spelen, had ik het laten gaan. Dan had Bram namelijk in alle vrijheid kunnen laten merken wat hij wel of niet wil. Omdat hij aan de lijn zat, kon dat niet.
En nee, ik denk niet dat Bram er angstig van gaat worden als ik wegloop. Ik was namelijk ook geirriteerd, niet bang.
Juist als ze wel hadden kunnen spelen, had ik het laten gaan. Dan had Bram namelijk in alle vrijheid kunnen laten merken wat hij wel of niet wil. Omdat hij aan de lijn zat, kon dat niet.
En nee, ik denk niet dat Bram er angstig van gaat worden als ik wegloop. Ik was namelijk ook geirriteerd, niet bang.

Linda, Izzie en Bram
-
Baily
Ik denk dat ik de hond gewoon had geaaid en afgeleid, en Bram had laten zien dat blaffen niet hoeft.
Nu blaft hij de volgende keer denk ik nog harder als hij weer mee zou gaan.
Ik zou als ik de winkeleigenaar was geweest ook mijn hond bij me roepen, vanwege de irritatie van zoek stok. Je wilt toch op je gemak kunnen winkelen.
Maar ik zie niet zo het drama tegenover Bram wat dit betreft. Maar meningen verschillen, dat mag toch?
Nu blaft hij de volgende keer denk ik nog harder als hij weer mee zou gaan.
Ik zou als ik de winkeleigenaar was geweest ook mijn hond bij me roepen, vanwege de irritatie van zoek stok. Je wilt toch op je gemak kunnen winkelen.
Maar ik zie niet zo het drama tegenover Bram wat dit betreft. Maar meningen verschillen, dat mag toch?
- Zoek stok!
- Zeer actief
-
jidde
- stefanie
- Zeer actief
Die Berner kwam in de 'persoonlijke zone' van Bram. Bram was daar niet van gediend en liet dat weten. Heeft ie toch groot gelijk in?Baily schreef: Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........![]()
Ergens hier op het forum staat een stuk in het Engels over die persoonlijke zone. Heel goed geschreven en heel duidelijk. Weet helaas niet meer waar.
-
Baily
Ja ik heb dat wel eens gelezen. Maar ik zou daar dus anders mee om gaan.stefanie schreef:Die Berner kwam in de 'persoonlijke zone' van Bram. Bram was daar niet van gediend en liet dat weten. Heeft ie toch groot gelijk in?Baily schreef: Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........![]()
Ergens hier op het forum staat een stuk in het Engels over die persoonlijke zone. Heel goed geschreven en heel duidelijk. Weet helaas niet meer waar.
-
miekmiek
In mijn ogen is een winkel niet de juiste plek om twee honden te laten spelen, laat staan dat ze elkaar uitgebreid moeten begroeten. In de winkel moeten mijn honden zich op mij richten en zich gedragen, en ik kan me voorstellen dat dat moeilijk gaat als er zo'n opdringerige hond een potje onbeleefd staat te doen. In mijn ogen heb je dan ook verstandig gehandeld, ik had hetzelfde gedaan. (nee, dat is niet waar. Ik was waarschijnlijk een pittige discussie met de berner-baas aangegaan...
)
-
Sjiel
- Zeer actief
deze? just say histefanie schreef:Die Berner kwam in de 'persoonlijke zone' van Bram. Bram was daar niet van gediend en liet dat weten. Heeft ie toch groot gelijk in?Baily schreef: Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........![]()
weg gehaald zit een virus in
- Hanneke2
- Zeer actief
Van de ene hond kan je eigen hond veel meer hebben dan van de andere, en ik vind dat je best in mag grijpen als je hond het niet leuk meer vindt. Niks overdrevens, gewoon ertussen gaan staan en je hond beschermen. Jonge honden durven vaak nog niet even van zich af te snauwen in zo'n geval, en je kan weer even bevestigen dat jij superbaas bent.Baily schreef:Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........Moos schreef:Ik denk dat het er vooral om gaat dat die Berner Bram maar bleef achtervolgen en besnuffelen en lastig vallen. Zowel Moos als Saar bijv. willen best 'even kennismaken'. Maar daaronder versta ik dan beetje snuffelen van beide kanten en klaar.Baily schreef:Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Als die andere hond zich dan nog zo op blijft dringen valt het voor mij niet meer onder kennismaken, maar onder irritant opdringen. En daar houden zowel Saar als Moos dan weer niet van. Saar vindt het eng, en Moos gaat dan, met name aan de riem in kleine ruimtes snauwen en grauwen van 'oprotten, we hebben toch al gesnuffeld, wat moet je nou nog?"![]()
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ken vier Berners, en ze zijn stuk voor stuk heel vrolijk en enthousiast en tamelijk opdringerig, meer naar mij dan naar Jack toe overigens.jidde schreef:Het valt mij op dat vele berners dit gedrag vertonen. zo ook vaak labjes. Die blijven zich maar opdringenBij de puppytraining zaten labjes en een berner en die walsden ook echt over Tuana heen
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Baily
Ja maar dat zei ik ook al. Ik zou de andere hond dan aaien en afleiden. (in een ander berichtje wat ik had geschreven).Hanneke2 schreef:Van de ene hond kan je eigen hond veel meer hebben dan van de andere, en ik vind dat je best in mag grijpen als je hond het niet leuk meer vindt. Niks overdrevens, gewoon ertussen gaan staan en je hond beschermen. Jonge honden durven vaak nog niet even van zich af te snauwen in zo'n geval, en je kan weer even bevestigen dat jij superbaas bent.Baily schreef:Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........Moos schreef:Ik denk dat het er vooral om gaat dat die Berner Bram maar bleef achtervolgen en besnuffelen en lastig vallen. Zowel Moos als Saar bijv. willen best 'even kennismaken'. Maar daaronder versta ik dan beetje snuffelen van beide kanten en klaar.Baily schreef:Ik vind niet dat je dom bent. Maar je kunt ook anders naar de situatie kijken.
Ik heb drie honden van dat formaat. Balou is angstig, maar dat komt ergens anders door., dat ga ik nu niet helemaal uitleggen. Maar alledrie kunnen ze met alle soorten honden overweg.
Ik denk dat je eigen benadering van de andere hond heel veel uitmaakt.
- stefanie
- Zeer actief
Yep! Thanx!Sjiel schreef:deze? just say histefanie schreef:Die Berner kwam in de 'persoonlijke zone' van Bram. Bram was daar niet van gediend en liet dat weten. Heeft ie toch groot gelijk in?Baily schreef: Ja, maar ik zie dat opdringerige gedrag niet zo. ALs die hond er nou lomp bovenop springt dan zeg ik "oke. Maar snuffelen en nog eens snuffelen en aan z'n gat ruiken, dat doen honden nou eenmaal. Het zijn geen mensen. Dan zou ik dat opdringerig vinden..........![]()