Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vreemde honden ontwijken?-Update+vraagje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

vreemde honden ontwijken?-Update+vraagje

Ongelezen bericht door Moos »

Naar aanleiding van de topic 'he balen weer' in gedrag, even deze vraag die zich daaruit splitste.

Saar heeft dus soms problemen met andere honden. Niet dat zij wat doet, maar dat de andere hond haar schijnbaar als een makkelijk doelwit ziet en op gaat jagen, of nadrukkelijk gaat lopen domineren, terwijl Saar al alles onderdanig heeft. Soort van pesten zeg maar.

Nu kwam Annemieke ermee, en ik heb er zelf af en toe ook wel aan zitten denken, om Saar geen contact meer te laten hebben met vreemde honden om dit soort situaties te voorkomen.

Alleen ben ik bang dat ik haar, door haar steeds weg te houden bij vreemde honden, nog 'vreemder' in haar gedrag maak, en wellicht ook echt bang, waardoor ze helemaal problemen krijgt. En ,god verhoede, misschien wel gaat angstkeffen, of erger nog anstbijten.

Aan de andere kant zijn sommige ervaringen die ze nu op doet ook niet positief, maar tot nog toe staan daar schijnbaar wel genoeg positieve ervaringen tegenover, want Saar zelf wil nog steeds wel graag contact maken met vreemde honden. En echt bang voor vreemde honden is ze ook niet. Tenminste niet in die mate dat het haar ongelukkig maakt in haar functioneren buiten.

Iemand ideeen hierover?
Laatst gewijzigd door Moos op 27 aug 2005 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Wel belanrijk om even te melden is dat ik je wel aanraad om mee te blijven lopen met die gelegenheidsroedel, die toch bestaat uit verschillende honden waar ze wel mee kan spelen. Dat het dus niet zo is dat Saar enkel maar contact heeft met Moos en verder niets.

Omdat Saar nu toch geregeld een nare ervaring opdoet zou ik zelf er dus voor kiezen om haar niet met iedere hond te laten snufelen. Mijn honden mogen dat nu ook niet, als er een hond aankomt lijn ik ze vaak aan omdat ik het niet nodig vind dat ze alle honden moeten begroeten.
Wel zou ik het aanlijnen heel positief maken, zodat ze het niet ziet als een teken van angst of een reden om te gaan blaffen.

(overigens heeft Femke dat ook een tijdje geprobeerd, dat blaffen aan de lijn, maar door even doortastend te laten weten dat dit niet de bedoeling was hield het al snel op. :wink: )
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moeilijk :denken:
Ik vind Saar wel dusdanig klein en 'weerloos' dat ik het verhaal bij Gedrag best eng vond. Laten we eerlijk zijn: een hap en ze is weg.

Zelf kies ik er ook voor om Kaya weg te houden bij vreemde honden, maar dit is een hond die zelf ook geen behoefte eraan heeft om even lekker te spelen met honden die ze niet kent. Daarbij leid ik haar dus af met iets leuks of lekkers, dus wordt niet de nadruk gelegd op 'je mag niet naar die andere hond toe'.

Ik geloof dat ik in jouw situatie er in principe voor zou kiezen om wat nu gebeurd is niet meer toe te staan. Een grote wildvreemde hond en Saar die de hond dan zelf benaderd.
Beperk het tot de wat kleinere honden en honden die ze kent.
Hou haar echter niet angstvallig bij je, maar doe dit op een leuke manier zodat ze niet extra denkt angst te moeten hebben voor andere honden.

Dat is wat ik zou doen, denk ik..... :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik ben het daar helemaal mee eens, zo doen wij dat met Buffy ook. Wij bepalen met welke hond er wel of niet contact mag worden gemaakt.

Anne
Moos
Zeer actief

Stang schreef:Moeilijk :denken:
Ik vind Saar wel dusdanig klein en 'weerloos' dat ik het verhaal bij Gedrag best eng vond. Laten we eerlijk zijn: een hap en ze is weg.

Zelf kies ik er ook voor om Kaya weg te houden bij vreemde honden, maar dit is een hond die zelf ook geen behoefte eraan heeft om even lekker te spelen met honden die ze niet kent. Daarbij leid ik haar dus af met iets leuks of lekkers, dus wordt niet de nadruk gelegd op 'je mag niet naar die andere hond toe'.

Ik geloof dat ik in jouw situatie er in principe voor zou kiezen om wat nu gebeurd is niet meer toe te staan. Een grote wildvreemde hond en Saar die de hond dan zelf benaderd.
Beperk het tot de wat kleinere honden en honden die ze kent.
Hou haar echter niet angstvallig bij je, maar doe dit op een leuke manier zodat ze niet extra denkt angst te moeten hebben voor andere honden.

Dat is wat ik zou doen, denk ik..... :wink:
Dat is natuurlijk ook wel een mooie tussenoplossing. Saar inderdaad weghouden bij grote vreemde honden, maar wel laten snuffelen met alles onder de 15 kilo of zoiets.
Het weghouden van Saar moet opzich niet zo moeilijk zijn. Ze luistert goed als ik haar roep, en als ik daar 'Kijk eens!" aan koppel komt ze direct een koekje halen.

Probleem is dan nog als er opeens een grote hond voor onze neus staat, dat gebeurt ook nogal eens. Maar kijk, hoe lullig het ook klinkt naar bepaalde rassen, ik ben niet zo bang voor bijv. Goldens, Flatcoats (die zie je hier nogal veel), Berners, New Foundlander e.d.
Dat gaat tot nog toe iig altijd goed, nooit problemen mee gehad. Die problemen zijn helaas, en nogmaals ik weet dat dat niet aardig klinkt voor sommige mensen, met name met Herders en Bouviers. En dan eigenlijk voornamelijk Herders. Verschillende soorten, verschillende bazen.

Maar goed, ik wilde niet dat Saar bang werd van Herders, dus ik hoopte dat te kunnen voorkomen door positief contact. Helaas ken ik dus maar 1 (witte) Herder waarmee het goed gaat, de rest jaagt dus allemaal op, of domineert zodanig dat Saar op haar voorpoten loopt de balanceren omdat haar gatje omhoog geduwd wordt.

Misschien dat ik inderdaad maar eens van dat idee af moet stappen en haar iig bij me roepen met een lekker koekje als ik een vreemde Herder zie naderen. :denken:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: vreemde honden ontwijken?

Moos schreef: Alleen ben ik bang dat ik haar, door haar steeds weg te houden bij vreemde honden, nog 'vreemder' in haar gedrag maak, en wellicht ook echt bang, waardoor ze helemaal problemen krijgt. En ,god verhoede, misschien wel gaat angstkeffen, of erger nog anstbijten.
Ik denk dat de kans groter is dat ze juist door die nare ervaringen gaat keffen en angstbijten. Jij weet genoeg van honden om te kunnen zien welke hond wel geschikt is voor Saar en welke niet.

En als je die rugzak van Zoek Stok! neemt, dan zou ik haar daar op drukke, lastige stukken al bij voorbaat inzetten.

Ik heb geen flauw idee of dat de juiste weg is, maar juist omdat Saar zo onderdanig en vluchterig is, ben ik bang dat het anders een keer mis gaat. Ik heb het verhaal van de witte herder net ook gelezen :eek:

Hier heb ik dezelfde ervaring met hetders helaas. Gelukkig heeft Buffy nu een grote herdervriend, maar het gaat nooit lekker verder met herders, een enkele daargelaten, ze heeft er ook schrik van.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 21 aug 2005 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Ik ben het daar helemaal mee eens, zo doen wij dat met Buffy ook. Wij bepalen met welke hond er wel of niet contact mag worden gemaakt.

Anne
Ja, ik bepaal dat ook, alleen wilde ik niet steeds bepalen dat het niet mocht bij alles wat groter was.

Het probleem met die Witte Herder van vandaag was trouwens ook dat hij naar ons toe kwam. Dan had ik Saar weg kunnen houden, dan was hij toch langsgekomen. En helaas kom ik ook heel vaak bazen tegen die hun hond niet bij zich willen houden als ik dat vraag. Mijn mini-witjes komen natuurlijk nooit bedreigend over voor hun hond.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Alleen ben ik bang dat ik haar, door haar steeds weg te houden bij vreemde honden, nog 'vreemder' in haar gedrag maak, en wellicht ook echt bang, waardoor ze helemaal problemen krijgt. En ,god verhoede, misschien wel gaat angstkeffen, of erger nog anstbijten.
Ik denk dat de kans groter is dat ze juist door die nare ervaringen gaat keffen en angstbijten. Jij weet genoeg van honden om te kunnen zien welke hond wel geschikt is voor Saar en welke niet.

En als je die rugzak van Zoek Stok! neemt, dan zou ik haar daar op drukke, lastige stukken al bij voorbaat inzetten.

Ik heb geen flauw idee of dat de juiste weg is, maar juist omdat Saar zo onderdanig en vluchterig is, ben ik bang dat het anders een keer mis gaat. Ik heb het verhaal van de witte herder net ook gelezen :eek:

Anne
Van die rugzak is een goed idee inderdaad. Haar daar bij voorbaad al in doen. Zal ze zelf ook prettig vinden, want als er vrij veel grote honden zijn wil ze altijd gedragen.

Het probleem met het opjagen is dat ik vaak dus niet echt van afstand kan zien of het goed gaat. Die witte Herder vandaag ook. Liep gewoon rustig op Saar af, alles neutraal, en dan in een fractie van een seconde zie ik die Herder in de 'opjaaghouding' komen, en dan ben ik al te laat.

Dat vluchten is trouwens wel helemaal weg gelukkig. Behalve dus als ze opgejaagd wordt, maar dan kan ze ook niet echt anders...

Trouwens wel prettig om te horen dat ik niet de enige miep ben met Herders. (nogmaals, Herder eigenaren, sorry)
Afbeelding
starfleet
Erelid

Moos schreef: Het probleem met het opjagen is dat ik vaak dus niet echt van afstand kan zien of het goed gaat. Die witte Herder vandaag ook. Liep gewoon rustig op Saar af, alles neutraal, en dan in een fractie van een seconde zie ik die Herder in de 'opjaaghouding' komen, en dan ben ik al te laat.
Dan houd je haar vanaf nu weg bij alle onbekende honden boven de 10-15 kilo. Ze kent er genoeg en je loopt met een roedeltje op regelmatig. Dat is zat voor Saar lijkt me.

Ik houd Buffy weg bij onbekende honden van bepaalde rassen. Ze moet ze niet. De herders bijvoorbeeld grijpen haar niet en jagen haar niet op, maar ze sniffen opdringerig en staan ruw te dansen om haar heen en ze snapt ernaar :eek: Ik ben veel te bang dat dat een keer misgaat.

Ze ligt tegenwoordig wel eens samen met een herder in de mand te slapen, dus ze heeft het niet doorgetrokken naar het ras, wel naar bepaald gedrag.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Het probleem met het opjagen is dat ik vaak dus niet echt van afstand kan zien of het goed gaat. Die witte Herder vandaag ook. Liep gewoon rustig op Saar af, alles neutraal, en dan in een fractie van een seconde zie ik die Herder in de 'opjaaghouding' komen, en dan ben ik al te laat.
Dan houd je haar vanaf nu weg bij alle onbekende honden boven de 10-15 kilo. Ze kent er genoeg en je loopt met een roedeltje op regelmatig. Dat is zat voor Saar lijkt me.

Ik houd Buffy weg bij onbekende honden van bepaalde rassen. Ze moet ze niet. De herders bijvoorbeeld grijpen haar niet en jagen haar niet op, maar ze sniffen opdringerig en staan ruw te dansen om haar heen en ze snapt ernaar :eek: Ik ben veel te bang dat dat een keer misgaat.

Anne
Ik ga haar iig weg houden bij vreemde Herders; het waren tot nog toe altijd Herders, dus dat gaan we nu maar uit de weg dan. Ze sniffen bij Saar inderdaad ook opdringerig, waardoor ze of geplet wordt of haast gelanceerd.

Saar zelf is verliefd op alle Goldens en Flatcoats, en daar mag ze van mij ook nog best contact mee maken. Daar hebben we dus alleen maar positieve ervaringen mee gehad, vandaar ook dat Saar idolaat van die rassen is.

Verder ga ik gewoon beter op mijn gevoel af. Als een grote hond me niet aanstaat in de verte, of als ik zie dat de baas er totaal geen vat op heeft, dan hou ik Saar ook bij me.

Wat raad je aan om te doen als die honden in kwestie Saar opzoeken. Ik vraag ook regelmatig of mensen hun hond bij zich willen houden, maar veel mensen vertikken dat toch. Als ik zeg dat ze bang is ben ik vaak zo'n trut met zo'n klein wit hondje, en luisteren ze niet. Als ik geen reden geef zeggen ze vaak "Mijne doet niks" en dan is die hond al bij ons.
Ik heb het idee dat heel veel mensen ook nogal makkelijk denken omdat Saar en Moos natuurlijk geen schade aan hun hond aan kunnen richten, maar ze vergeten dan voor het gemak dat hun hond dat wel bij de mijne kan doen.
Zal ik Saar dan optillen in zo'n geval? Dat is ook weer zo wat natuurlijk...
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Als ik in jouw situatie zat had ik sowieso dat soort honden ontweken. Dat doe ik nu eigenlijk al met mijn honden.
Mijn honden hebben elkaar en hoeven niet elke hond te ontmoeten of ermee overweg te kunnen.
Ik loop dan ook het liefst op plekken waar niemand loopt. Af en toe ontmoeten mijn honden wel andere honden, maar als ik dat kan voorkomen doe ik dat.
Altijd al gedaan eigenlijk en mijn honden zijn er niet minder sociaal op geworden :wink:
Groetjes Rob
starfleet
Erelid

Moos schreef: Ik heb het idee dat heel veel mensen ook nogal makkelijk denken omdat Saar en Moos natuurlijk geen schade aan hun hond aan kunnen richten, maar ze vergeten dan voor het gemak dat hun hond dat wel bij de mijne kan doen.
Veel honden laten zich gewoon wegsturen. En soms ja dan sta je met knijpende tenen heel stoer te doen of er niks aan de hand is omdat je ineens overvalt

Optillen zou ik niet doen, alleen in geval van echte nood. Veel honden gaan springen dan en als het een grote is, kan dat heel beangstigend zijn terwijl die normaal echt niks gedaan zou hebben.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Ik heb het idee dat heel veel mensen ook nogal makkelijk denken omdat Saar en Moos natuurlijk geen schade aan hun hond aan kunnen richten, maar ze vergeten dan voor het gemak dat hun hond dat wel bij de mijne kan doen.
Veel honden laten zich gewoon wegsturen. En soms ja dan sta je met knijpende tenen heel stoer te doen of er niks aan de hand is omdat je ineens overvalt

Optillen zou ik niet doen, alleen in geval van echte nood. Veel honden gaan springen dan en als het een grote is, kan dat heel beangstigend zijn terwijl die normaal echt niks gedaan zou hebben.

Anne
Ja, veel honden laten zich inderdaad wel wegsturen. Alleen nu had ik laatst een bodybuiler type Herderbaas die laaiend op mij werd, want hoe waagde ik het zijn hond weg te brullen. Nou ja, dat was ook weer minder, maar goed, dat was ook een zeldzaam geval.

Misschien moet ik ook maar wat meer bij Saar gaan hurken als er bijv. een Herder aankomt die de baas niet bij zich wil houden? Dan kan ik iig voorkomen dat er wordt opgejaagd.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zou in ieder geval heel duidelijk uitstralen dat je er niet van gediend ben dat die hond ongevraagd bij jullie komt. Dus jou honden aanlijnen en desnoods rechtsomkeer maken. Of heel duidelijk aan de kant van het pad gaan staan wachten tot de baas voorbij is, ondertussen jou honden laten zitten en ze onder comando houden.
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:

Anne
Nog even een vraag naar aanleiding hiervan.

Als er een aantal drukke grote honden zijn vindt ze het dus niet leuk. Dan gaat het constant tegen me op staan springen. Dat kan ze zo 10 min. volhouden, en als ik niet reageer met optillen probeert ze het uiteindelijk bij andere bekende mensen.
Nu kan ik me er ook wel iets bij voorstellen dat het eng is voor toch al onzekere Saar als er een grote lab-reu en een Border Collie flink hard aan het stoeien zijn, en jij loopt daartussen. Soms kunnen we dan weglopen, maar soms ook niet meteen, dan moeten we even een minuut of 5 a 10 wachten totdat we een ander pad in kunnen slaan dan waar het speel-geweld plaatsvindt.

Nu heb ik dus (nog) geen rugzak. In hoeverre zou ik haar dan ook al bij voorbaad op kunnen tillen? (dus liever niet als ze al bang tegen me op staat te springen, maar daarvoor).
Zou ik haar kunnen leren dat ze gewoon soms even gedragen wordt, zonder dat ze de link legt tussen grote honden, en optillen.? Dus dat ik haar al optil voordat ze bang is, of voordat ze die grote honden gesignaleerd heeft. En dit dan dus uitbouwen naar die rugzak wellicht.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ruby hier is ook een angst keffer
en door ze gewoon steeds mee langs vreemde en grote honden te nemen is het al een stuk minder geworden
als jij alles gaat ontwijken zal ze nooit wennen
ze hoeven niet allemaal aan haar te snuffen en zo of op haar af te rennen ik kijk het meestal aan hoe zo hond er op afkomt
nu als ze haar rustig benaderen is ze gewoon stil en begint zelfs al meer te durven
alleen naar een meeting met veel honden dan neem ik ze nog maar niet mee dat is dan eff te druk
maar volgend jaar gaat het denk al wel wand het gaat elke dag beter
helemaal ontwijken schiet dus volgens mij niks op leerd ze niets van
Afbeelding
starfleet
Erelid

twinkeltje schreef: helemaal ontwijken schiet dus volgens mij niks op leerd ze niets van
Van die ervaring met die witte herder leert Saartje wel wat helaas. Met retrievers e.d. gaat het wel goed.

Ik zou in losloopgebied toch wel ontwijken en verder proberen ook stukken aangelijnd te wandelen waar wel grote honden/herders zijn, maar dan aan de lijn zodat ze in ieder geval niet hoeft te vluchten of opgejaagd kan worden.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
twinkeltje schreef: helemaal ontwijken schiet dus volgens mij niks op leerd ze niets van
Van die ervaring met die witte herder leert Saartje wel wat helaas. Met retrievers e.d. gaat het wel goed.

Ik zou in losloopgebied toch wel ontwijken en verder proberen ook stukken aangelijnd te wandelen waar wel grote honden/herders zijn, maar dan aan de lijn zodat ze in ieder geval niet hoeft te vluchten of opgejaagd kan worden.

Anne
Bovendien is Saar geen angstkeffer he, laten we wel wezen. Ruby en Saar zijn dus helemaal niet te vergelijken wat dat betreft. Ik heb Saar allang zo ver dat ze geen angstig hondje meer is 99% van de tijd. Saar zelf is 90% van de tijd helemaal niet bang, en de andere 10% twijfeld ze even, maar is ze ook niet angstig. Saar zelf wil alle honden begroeten, dat doet ze ook prima rustig zonder blaffen of wat dan ook.
Het enige wat ze niet leuk vindt is een groep spelende grote honden, om daar tussen te staan. Maar dan gaat het om een groep die snoeihard langs haar rent constant. En bovendien blaft ze dan ook niet, dan gaat ze zielig naast mijn enkels meelopen en proberen opgetild te worden.

Probleem zit 'm erin dat Saar schijnbaar duidelijk onzekerheid uitstraalt naar andere honden en daardoor negatieve ervaringen opdoet. Ik probeer dus te voorkomen dat Saar een angstkeffer wordt i.p.v te zorgen dat ze stopt met angstkeffen zoals met Ruby.

En ze heeft dus ook heel veel contact met andere honden. En zoals Anne zei, retreivers enzo gaat het prima mee, en daar mag ze van mij ook contact mee blijven maken.
Het zijn voornamelijk Herders die haar of opjagen of zeer vervelend benaderen.
Laatst gewijzigd door Moos op 21 aug 2005 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

ja het los loop gebied zou ik voorlopig ook wel ondwijken dat kan later wel weer
aan de lange lijn kunnen ze ook lekker rennen hoor
en zeker die kleintjes
Afbeelding
starfleet
Erelid

Moos schreef:
Zou ik haar kunnen leren dat ze gewoon soms even gedragen wordt, zonder dat ze de link legt tussen grote honden, en optillen.? Dus dat ik haar al optil voordat ze bang is, of voordat ze die grote honden gesignaleerd heeft. En dit dan dus uitbouwen naar die rugzak wellicht.
Als Saar tillen en gedragen worden een eindje goed vind, zou ik dat wel doen en er een vast "commando" aan verbinden. Je loopt maar in een klein bosje geloof ik dus andere weggetjes inslaan is soms moeilijk denk ik.

Normaal gesproken zou ik niet gaan tillen met een Maltezer, alleen in nood, maar Saar is net iets te vaak de pineut omdat ze zo onderdanig is en (nog) geen angstkeffer denk ik. Als er voor de rest toch genoeg honden zijn waarmee het wel leuk gaat, doe je niks verkeerds vind ik.

Anne
Moos
Zeer actief

twinkeltje schreef:ja het los loop gebied zou ik voorlopig ook wel ondwijken dat kan later wel weer
en zeker die kleintjes
Daar verschillen wij nogal in van mening. Ik denk dat geen enkele hond echt lekker kan rennen aan de lange lijn. Ook kleine hondjes niet. Als ik zie hoe Saar en Moos al rennende en springend over boomstronken tientallen meters kunnen bestrijken; dat kan niet aan een flexi.

Het losloopgebied helemaal mijden hoeft ook niet hoor, want ze is dus niet echt bang. Ze is gewoon vrij als ze daar rondloopt. Alleen ga ik er n dus wel voor zorgen dat ze met bepaalde honden geen contact meer maakt :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Als Saar tillen en gedragen worden een eindje goed vind, zou ik dat wel doen en er een vast "commando" aan verbinden. Je loopt maar in een klein bosje geloof ik dus andere weggetjes inslaan is soms moeilijk denk ik.

Normaal gesproken zou ik niet gaan tillen met een Maltezer, alleen in nood, maar Saar is net iets te vaak de pineut omdat ze zo onderdanig is en (nog) geen angstkeffer denk ik. Als er voor de rest toch genoeg honden zijn waarmee het wel leuk gaat, doe je niks verkeerds vind ik.

Anne
Ja, klopt, het bosje is klein, dus echt ontwijken lukt niet altijd.

Ik ben ook helemaal niet van het tillen, vandaar ook dat ik zo aan het zoeken ben naar een goede manier om met Saar om te gaan. Ik ben dat beschermende helemaal niet gewend.
Maar ik denk inderdaad ook dat af en toe tillen in Saars geval geen kwaad kan. Vooral als ik dat doe voordat de situatie eng wordt, en ze dus geen associatie legt tussen bijv. grote Herder en optillen.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Je woont een eindje uit de richting maar ik wil Saar best eens laten spelen met Ameno. Ameno is echt heel voorzichtig met kleine hondjes en misschien denkt Saar wel dat Ameno een enorme malthezer is :mrgreen:
Moos
Zeer actief

pooh schreef:Je woont een eindje uit de richting maar ik wil Saar best eens laten spelen met Ameno. Ameno is echt heel voorzichtig met kleine hondjes en misschien denkt Saar wel dat Ameno een enorme malthezer is :mrgreen:
haha, een maxi-Maltezer :mrgreen:

Lijkt me reuze leuk, alleen tja, we wonen wel ongeveer zover bij elkaar vandaan als maar kan he? :wink:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

wat denk je van een swiffer wandeling in het midden van het land
moet je eens kijken hoe alle enge herders weg zijn en andere groters
die hebben gelijk nacht merrie s :cheer:
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ehmm ja tis wel 2,5 uur rijden enkele reis... :denken:

Zin in een weekendje Maastricht? :wink:
Moos
Zeer actief

pooh schreef:Ehmm ja tis wel 2,5 uur rijden enkele reis... :denken:

Zin in een weekendje Maastricht? :wink:
Hmmm, nou, dat zit er binnenkort niet in vrees ik :denken:

Zin in een weekendje Schoorl, of Texel ofzo misschien? :mrgreen: :wink:
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

twinkeltje schreef:ja het los loop gebied zou ik voorlopig ook wel ondwijken dat kan later wel weer
en zeker die kleintjes
Ik zou saar ook echt niet aan de lijn doen. ze kan lekker los (en das toch anders als aan een lange lijn) en luisterd goed. aan de lijn heb je juist eerder kans op keffen denk ik.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Marloes, zie je die herders (of andere grote rassen) al van verre aankomen? want dan kan je er in de rugzak doen zonder dat ze de link legt?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

**Tamara** schreef:Marloes, zie je die herders (of andere grote rassen) al van verre aankomen? want dan kan je er in de rugzak doen zonder dat ze de link legt?
Vaak wel. Ik zie 8 van de 10 keer honden eerder dan Saar (of Moos). Ik let altijd erg goed op als we in het bos lopen of ik een andere hond aan zie komen, en Saar en Moos zijn toch heel vaak aan het snuffelen ofzo. Ik zou haar dus in principe op kunnen tillen (of in de rugzak kunnen stoppen) voordat zij die andere honden uberhaupt ziet meestal.

Soms staan ze ineens voor je neus, met name op bochtige paadjes, dus dan kan ik niet anticiperen.

Aan de lijn werkt bij Saar inderdaad vaak averechts, zoals je eerder zei :wink:
Aan de riem is ze sneller onzeker omdat ze dan dus sowieso al niet weg kan als een grote hond zijn neus onder haar gatje duwt. Niet dat ze los dan wel wegloopt, maar het idee dat ze echt niet weg kan maakt haar er toch niet zekerder op.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”