Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spokkie op z'n plaats gezet ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

spokkie op z'n plaats gezet ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok is vanmorgen flink afgebekt door een schapedoes ( geloof ik ) . Ze waren aan het "" spelen ", en ik kon eigenlijk niet zeggen dat Spok nu zoveel verkeerd deed, behalve misschien wat te uitdagend de schapedoes met zijn snelheid en wendbaarheid dollen. De schaepdoes maakte ook spelbuigingen, dus ik zag niet aan komen dat het fout zou gaan. Opeens begon hij Spok echt fel te knauwen, en Spok, die eerst nog wat terug probeerde te doen, begon als een speenvarken te gillen en te kermen.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n ervaring hem helpt wat rustiger te spelen en wat eerder in te binden, of dat hij er juist, omgekeerd, nog feller van wordt.

Je zou haast het laatste denken, want hoewel hij de rest van de wandeling duidelijk onzekerder was dan normaal ( en beter luisterde dan normaal :wink: ) heeft hij ook weer met een nog jonge dobermann gespeeld, en was aan de ene kant duidelijk wat angstig, maar gromde daarbij voor mij op een niet speelse manier. De dobermann bleek een bijzonder tolerante reu te zijn ( o.a. zo vriendelijk volgens zijn baas omdat hij hem had laten castreren ) en geleidelijk aan begonnen ze leuker met elkaar te spelen, d.w.z. Spok ontdooide een beetje.

Nou ja, we zullen zien.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: waar ik hem eerder zie in bijleren op de manier zoals je zou willen, is als hij bv. heel stoer en zonder spelbedoelingen op een andere reu zou toestappen, en dat die reu nog enkele maatjes stoerder blijkt te zijn dan spok :mrgreen: . ééntje die er meteen vol opduikt en hem even met een hondse judogreep vloert, zoiets.
alleen, zoiets kan je niet even ensceneren natuurlijk :mrgreen: .
Nee, ik zat al te fantaseren, wat zou het mooi geweest zijn als ik het wel had zien aankomen, Spok bij me had geroepen, en de ongehoorzame Spok flink op z'n ... had gekregen. Maar, helaas, zo ging het niet.

Maar op de manier die jij beschrijft, is Spok vaak helemaal niet stoer. Gisteren nog een kooiker die wat dwingend keek op een bruggetje tegen gekomen. Wat denk je wat Spok doet ? Hij loopt terug de brug af, plonst in het water, en zwemt naar de overkant !
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Eén minderleuke ervaring zet echt geen zoden aan de dijk, of het moet traumatisch zijn geweest. Inderdaad zie je vaak even een gekrenkt ego en dus iets onzekerder gedrag, maar dat is ie straks wel weer kwijt hoor! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Eén minderleuke ervaring zet echt geen zoden aan de dijk, of het moet traumatisch zijn geweest. Inderdaad zie je vaak even een gekrenkt ego en dus iets onzekerder gedrag, maar dat is ie straks wel weer kwijt hoor! :wink:
Ja, dat beklijft niet bij Spok. Kan me geen serieuze confrontatie herinneren waarbij Spok won. Toch gaat hij ze onder omstandigheden niet uit de weg.

Heb nog even overwogen om hem erg te bevestigen in zijn angst, maar het toch maar niet gedaan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Maar op de manier die jij beschrijft, is Spok vaak helemaal niet stoer. Gisteren nog een kooiker die wat dwingend keek op een bruggetje tegen gekomen. Wat denk je wat Spok doet ? Hij loopt terug de brug af, plonst in het water, en zwemt naar de overkant !
sorry, nu moet ik toch even :smile: .

ik zie het al helemaal voor me :mrgreen: .
haha, ja, zolang hij maar niet over zijn theewater gaat, is hij nog helemaal niet zo'n onverstandig hondje :wink: Maar owee !

Wat dat betreft is hij het omgekeerde van Zoë. Zoë was een ware meesteres in het besluipen en fixeren van honden. Ik heb heel wat honden zien omtuimelen of een straatje zien omlopen, alleen maar door de manier waarop ze keek, waaronder dobermanns en herders, terwijl ze fysiek helemaal niks meer kon klaar spelen.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Niks aan de hand dacht ik

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Volgens mij is er niks aan de hand en hoef je helemaal niks te doen. De honden hebben het zelf prima opgelost. De dominante hond heeft zich groot gemaakt en zwaar gebromd. Jou hond heeft zich klein gemaakt en hoog gepiept. Vanaf dat moment waren de rollen duidelijk verdeeld. Ziet er vaak erg heftig uit maar is volkomen normaal gedrag.

Ik zou het volkomen negeren en als het spel me niet aan stond er bij weggelopen zijn. Dan komt je hond snel genoeg mee want alleen durft hij al helemaal niks te beginnen.

Dus hoop dat je opgelucht bent.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Inge O schreef: waar ik hem eerder zie in bijleren op de manier zoals je zou willen, is als hij bv. heel stoer en zonder spelbedoelingen op een andere reu zou toestappen, en dat die reu nog enkele maatjes stoerder blijkt te zijn dan spok :mrgreen: . ééntje die er meteen vol opduikt en hem even met een hondse judogreep vloert, zoiets.
alleen, zoiets kan je niet even ensceneren natuurlijk :mrgreen: .
Nee, ik zat al te fantaseren, wat zou het mooi geweest zijn als ik het wel had zien aankomen, Spok bij me had geroepen, en de ongehoorzame Spok flink op z'n ... had gekregen. Maar, helaas, zo ging het niet.

Maar op de manier die jij beschrijft, is Spok vaak helemaal niet stoer. Gisteren nog een kooiker die wat dwingend keek op een bruggetje tegen gekomen. Wat denk je wat Spok doet ? Hij loopt terug de brug af, plonst in het water, en zwemt naar de overkant !
*proest* :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

nou, Spokkie is er al weer aardig overheen. Hij heeft al weer wild gerend en gestoeid met een dh en een boxer. Dan zie je toch dat Spok met z'n 14 kilo b.v. die boxer er toch uit speelt. Denk dat het door het spel komt dat Spok soms een wat overdeven voorstelling heeft gekregen van zijn kracht.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

het was trouwens geen kooiker, maar een stabij. Maar het was evengoed wel grappig :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”