Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mening over seminar Ray Coppinger ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Mening over seminar Ray Coppinger ?

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Hallo allemaal,

ik heb afgelopen weekeinde (10-11 september) het seminar van Ray Coppinger bezocht. Zijn nuchtere, wetenschappelijk onderbouwde invalshoek vanuit de biologie vond ik een waardevolle aanvulling (en onderbouwing) van wat ik over gedrag o.a. bij de opleiding in Barneveld gevolgd had.

Het was niet weer een congres over trainingmethoden (ook altijd nuttig, dat wel) maar een sterk op biochemie en genetica steunende, analyse van waarom een hond de gedragingen vertoont DIE hij vertoont. Ook gaf hij duidelijk de verschillen tussen hond en wolf aan en nam hij afstand van de gewoonte om een hond als een een soort wolf te zien.

Als je zijn redenering volgt is het beter te begrijpen waarom bepaalde gedragingen (zoals jagen) zo veel lastiger te beinvloeden zijn dan andere. En waarom het bij sommige honden zoveel sterker aanwezig is dan bij andere. En waarom het concept van 'de alfa zijn' als baas in zo weinig gevallen rendement oplevert.

Voor wie er niet geweest is, is dit misschien cryptisch. Ik kan jullie zeker aanraden zijn boek 'Dogs' eens te lezen, als je tenminste Engels leest, het is helaas niet vertaald. Veel van wat hij op het seminar behandelde staat hier ook in.

Nu ben ik vooral benieuwd naar de mening van anderen die hier geweest zijn. Wat was voor jullie een verrijking ? Waar ben je het niet mee eens, en waarom ?

Regine
Baris
Actief

Ongelezen bericht door Baris »

Ik ben er niet geweest, maar lijkt me wel leuk.

Verschil tussen een hond en wolf is ook vaak dat een hond wat ietse pitse vermenselijkt is en natuurlijk gebruikt voor andere doeleinden eeuwen lang.

In tot hoe ver zijn ze nog eigenlijk relevant :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”