Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand tips voor nogal luie hond?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Iemand tips voor nogal luie hond?

Ongelezen bericht door pat1976 »

Wij kregen via onze weblog een vraag via de mail ingestuurd van een vrouw met een Schotse Collie teef van 3 jaar die een schiltklier probleem heeft en nu dus 10 kilo te zwaar is geworden. Zij probeert van alles om haar beestje weer aan het spelen te krijgen zodat ze weer wat kan afvallen. Ik heb al heel wat met haar zitten mailen en haar met diverse tips voorzien maar ik ben erg benieuwd of iemand anders nog andere tips heeft.

Ik zal nog even proberen in het kort uit te leggen hoe de situatie op dit moment is;

Deze mevrouw is onlangs gescheiden en woont sindsdien met haar 2 kinderen in een flat, de hond heeft ook nog eens hoogtevrees dus traplopen is ook geen optie. Zelf is zij door de scheiding depressief dus ook niet altijd in staat om naar buiten te gaan. Binnen kan de hond redelijk actief met haar speeltjes zijn maar buiten is het vaak een groot probleem. Ik stelde al voor om te gaan starten met fietsen maar dit wil nog niet echt lukken, spelen met andere honden gebeurt ook bijna niet en achter een bal aanrennen doet ze zeker niet.

Ik denk ook doordat mevrouw zelf niet lekker in haar vel zit dat de hond hier ook goed door geraakt wordt en dus ook minder actief aan het worden is. (Zie je vaak gebeuren).

De collie is trouwens wel op een speciaal dieet

Tips zijn van harte welkom!
Op honden.blogo.nl vind je handige tips, nieuws, leuke filmpjes en diverse opmerkelijkheden!!!
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

ik weet niet hoe het bij honden zit maar ik ben zelf schildklierpatient en ik heb ech medicijnen nodig. mijn schildklier werkt na een radioactieve behandeling bijna niet meer ik krijg schildklierhormoontabletten en moest weer heel langzaam mijn conditie op peil brengen . de schildklier is onder andere de temperatuurregeling van je lichaam. dus ik zou het langzaam op bouwen met bewegen en even een da informeren of ze misschien geen medicijnen nodig heeft.
Mark-fryslan
Zeer actief

Hoe speel je ook alweer?

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Goh joh wat een sneu verhaal. Ik ben net bezig in een boekje van Jean Donaldson. het heet "Hondencultuur" Daarin schrijft ze veel over het aanleren van speel gedrag. Ze werkt met de clicker en beloont in het begin zelfs het kijken naar een speeltje. Dus elk klein stapje in de richting van spel wordt beloond.

Wel lastig natuurlijk met een hond die op dieet moet. Maar je moet zelf wel heel enthousiast zijn. Dat werkt zeker niet als je depressief bent. Ik zou dan kiezen voor of herplaatsing of een uitlaadservice die wel het benodigde enthousiaste kan opbrengen. Maar ja om nou een depressief iemand zijn hond af te nemen is ook wat. Lastig verhaal. Sterkte!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik denk dat een uitlaatservice helemaal niet zo'n gek idee is.
Een paar keer in de week lekker dollen met andere honden.
Van dit hele verhaal word ik eerlijk gezegd een beetje triest....
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het is ook een heel triest verhaal, de hondenuitlaatservice is ook een prima optie maar dit is op dit moment ook niet financieel toereikend. De hond heeft op dit moment wel medicijnen.... maar misschien dat dit nog een keer nagekeken moet worden door de da, maar daar is ook geld voor op dit moment.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen uit Hoofdorp zijn die haar misschien zouden kunnen helpen (ik weet niet of ze dit wil, maar ik kan het allicht voorleggen.) Wij komen zelf uit de buurt van Rotterdam... dus het maakt het voor ons nogal lastig om het beestje af en toe mee te nemen.
Op honden.blogo.nl vind je handige tips, nieuws, leuke filmpjes en diverse opmerkelijkheden!!!
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

ik hoop dat er gauw een oplossing komt. ik woon ook nabij r'dam dus helaas kan ik ook niet helpen. sucses er mee!!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Waar ergens woont ze in hoofddorp als ik vragen mag?
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

pat1976 schreef:Het is ook een heel triest verhaal, de hondenuitlaatservice is ook een prima optie maar dit is op dit moment ook niet financieel toereikend. .
Misschien een briefje ophangen bij de AH ofzo?
Toen ik nog in Alkmaar woonde liet ik ook altijd een hondje uit van iemand die er weinig tijd voor had. Voor mij een kleine moeite, voor de hond een groot plezier...
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Misschien kan iemand in de buurt haar hond regelmatig voor een loopje meenemen?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

je schrijft dat de vrouw 2 kinderen heeft zijn dit jonge kinderen?

anders zouden de kinderen met de hond kunnen gaan spelen voor de kinderen leuk en voor de hond
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

jidde schreef:Waar ergens woont ze in hoofddorp als ik vragen mag?
Ik weet niet waar ze woont in Hoofddorp... alleen dat ze in flat woont waar redelijk wat buitenlandse mensen wonen. Dit vertelde ze me. Ik zal haar even een mailtje sturen en laat het even weten zodra ik ook wat hoor!
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

schotse collie schreef:je schrijft dat de vrouw 2 kinderen heeft zijn dit jonge kinderen?

anders zouden de kinderen met de hond kunnen gaan spelen voor de kinderen leuk en voor de hond
Dit kan helaas niet altijd, de kinderen zijn niet al te jong meer (was namelijk ook mijn vraag) maar het schijnt niet te kunnen.... het fijne weet ik hier ook niet van.
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

wel jammer dat het haar kinderen het niet kunnen doen was wel zogemakkelijk
Verder zou ik het ook niet weten
Ik deel jou mening wel dat de vrouw niet lekker in haar vel zit dat ook zijn weerslag heeft op de hond.
Hoop dat er een snel een oplossing komt
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hieruit blijkt eigenlijk weer hoe belangrijk het is niet alleen geld te hebben voor de aanschaf van een hond maar ook voor de verdere zorg. Sneu verhaal.....en een hond met een schildklieraandoening zal hoe dan ook moeilijk enthousiast te krijgen zijn.
Langzaamaan wat kilootjes eraf, niet te snel!!! en toch die medicijnen blijven geven, misschien kan de da iets regelen voor haar? Dan wordt de hond uiteindelijk waarschijnlijk vanzelf wat actiever.
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Hieruit blijkt eigenlijk weer hoe belangrijk het is niet alleen geld te hebben voor de aanschaf van een hond maar ook voor de verdere zorg. Sneu verhaal.....en een hond met een schildklieraandoening zal hoe dan ook moeilijk enthousiast te krijgen zijn.
Langzaamaan wat kilootjes eraf, niet te snel!!! en toch die medicijnen blijven geven, misschien kan de da iets regelen voor haar? Dan wordt de hond uiteindelijk waarschijnlijk vanzelf wat actiever.
100% met je eens... alleen is dit een beetje buiten haar schuld om, dit is een nasleep van de scheiding.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Medicijnen geven is in elk geval een vereiste! Mijn vorige boxer had dit ook maar die was niets te dik. Regelmatig fietste ik met hem (maar een kwartier) maar veel vaker nam ik de JR van de overburen mee en liet ze samen los in de polders op een stuk land, wei of aan de dijk. Verder was hij helemaal weg van boomstammen enz. Zelf was ik toen 10 jaar oud en hij mocht altijd overal mee naartoe, nooit last gehad van dikheid omdat hij dus altijd bezig was.

Een tip kan ik dus niet geven omdat hij gewoon veel beweging moet hebben. Helaas woon ook ik te ver weg.
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Iedereen hartstikke bedankt voor de tips.

Is er misschien iemand die in de buurt van Hoofddorp woont en die zo nu en dan misschien eens het hondje wil uitlaten voor de desbetreffende mevrouw?

Ze woont in de graan voor visch wijk dat is in de buurt van hoofddorp station. Ik ben zelf helemaal niet bekend in de regio daar wij in regio Rotterdam wonen. Misschien kennen jullie mensen die in de buurt wonen.. het is geen verplichting, het is hulpkreet van iemand die het even niet meer alleen aan kan.
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Hoi, ik woon in Aalsmeer. Heb tot 3 jaar geleden in Hoofddorp gewoont. In Graan voor Visch toevallig nr 16 duizend nog wat haha.

Maar wat voor hondje is dit dan?? Wel een supersociaal beest? En een teef??

Ik wil best wel een keer het hondje meenemen naar het Haarlemmermeerse bos, maar dan moet die hond wel net zo sociaal zijn als mijn hond dus geen gehap/gegrom of wat ook naar andere honden, fietsers joggers etc.!!

En mijn hondje moet haar natuurlijk accepteren in de kofferbak....
Afbeelding
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi DoberLuca, wat ik tot nu toe heb gehoord is dat de Collie geen problemen met andere honden heeft, ze speelt meestal eventjes en stopt dan weer en gaat haar eigen weg. Maar is het goed als ik je met haar in contact breng. Dan kun je even overleggen? Bedankt in ieder geval!
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Ja is prima,
Maar die hond moet wel ECHT sociaal zijn!!
Afbeelding
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi Doberluca, ik heb je eventjes een privebericht gestuurd.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

hoe staat het er nu mee???

ben benieuwd!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Zou het geen probleem zijn om de hond meteen voor een grote wandeling mee te nemen? Als ze zo weinig conditie hebben door overgewicht, schildklierproblemen en te weinig beweging dan zou ik de hond niet meteen meenemen voor een wandeling van (zeg) een uur.

Ook onze Joy heeft een slechte conditie, overgewicht en schildklierproblemen gehad. Met medicatie, langzaam opbouwen van de wandelingen en minder voer is ze inmiddels een blije hond met een goed gewicht en een goede conditie (loopt inmiddels minimaal anderhalf uur per dag!).

Ik denk dat als die mevrouw het op kan brengen om per dag 3x 10 minuten met de hond te gaan lopen en het voer met 25% verminderd dat ze al een heel eind komt. Ze moet natuurlijk wel de wandelingen steeds groter gaan maken, elke week 5 minuten per wandeling meer bv. Misschien is het voor haar op deze manier te overzien?

Het lijkt zo weinig elke week 5 minuten meer, maar ze zit dan na 4 weken toch op anderhalf uur beweging per dag voor de hond. Desnoods bouwt ze het wat langzamer uit, maar ik denk dat de hond en het vrouwtje meer gebaat zijn bij regelmatige beweging dan bij 1x in de week een grote wandeling? Alhoewel het voor de hond waarschijnlijk heerlijk is om 1x in de week eens lekker in het bos te kunnen ravotten :ok: .
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
casper
Actief

Ongelezen bericht door casper »

Hi,

Heb je net een PB gestuurd
Groetjes,

Ellen
pat1976
Vaste gebruiker
Contacteer:

Femmel schreef:Zou het geen probleem zijn om de hond meteen voor een grote wandeling mee te nemen? Als ze zo weinig conditie hebben door overgewicht, schildklierproblemen en te weinig beweging dan zou ik de hond niet meteen meenemen voor een wandeling van (zeg) een uur.

Ook onze Joy heeft een slechte conditie, overgewicht en schildklierproblemen gehad. Met medicatie, langzaam opbouwen van de wandelingen en minder voer is ze inmiddels een blije hond met een goed gewicht en een goede conditie (loopt inmiddels minimaal anderhalf uur per dag!).

Ik denk dat als die mevrouw het op kan brengen om per dag 3x 10 minuten met de hond te gaan lopen en het voer met 25% verminderd dat ze al een heel eind komt. Ze moet natuurlijk wel de wandelingen steeds groter gaan maken, elke week 5 minuten per wandeling meer bv. Misschien is het voor haar op deze manier te overzien?

Het lijkt zo weinig elke week 5 minuten meer, maar ze zit dan na 4 weken toch op anderhalf uur beweging per dag voor de hond. Desnoods bouwt ze het wat langzamer uit, maar ik denk dat de hond en het vrouwtje meer gebaat zijn bij regelmatige beweging dan bij 1x in de week een grote wandeling? Alhoewel het voor de hond waarschijnlijk heerlijk is om 1x in de week eens lekker in het bos te kunnen ravotten :ok: .
Helemaal met je eens! Ik hoop dat de mensen er onderling gaan uitkomen. We hebben nu 2 zeer vriendelijke mensen gevonden die in contact zijn gekomen met haar en zodra ik weer wat hoor dan horen jullie het ook weer :D :ok: thnx allemaal
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Super!! Hoop dat het voor de hond en het vrouwtje helemaal goed gaat komen!

Vind het trouwens super dat anderen deze mevrouw belangeloos gaan helpen!! Petje af voor hen :ok: .
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”