Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je pup er van door en jij hebt het nakijken, wat nu?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Je pup er van door en jij hebt het nakijken, wat nu?

Ongelezen bericht door pepim »

Nog maar eens een vraagje over mijn pup van 5 maanden.
Ze is een beetje onzeker soms, gaat graag lopen, trekt de eerste paar minuten wel aan de riem, omdat ze het gewoon ontzettend leuk vindt; lopen dus!
Spelen met andere honden vindt ze ook leuk, soms ook wel spannend, beetje dubbel.
Ook ontdekt ze het water, leuk en spannend tegelijk, meestal zit ze elke dag onder de modder.
Geen probleem uiteraard, ik wil heel graag, dat ze goed in haar vel steekt, en qua uiterlijk doet ze dat ook,maar ja qua innerlijk wil ik hetzelfde.
Ik ging vandaag bijvoorbeeld weer over een brug, waar ze eerder wel eens bang voor was geweest, beetje ingewikkeld verhaal, maar toen ging ik met haar naar de markt.
Dat doe ik nu even helemaal niet, ik loop er een beetje omheen, en ik probeer haar langzaam te laten wennen aan!
Heb haar wel over de spoorwegovergang getild, want toen leek ze toch wel beetje bang te worden (ze weegt 17 kilo) en dat vond ze fijn, heb haar weer neergezet en de rest van de wandeling ging als een trein.
Het was dus best een behoorlijke dag en vanavond liet ik haar uit in het park, en daar kwam ze een vriend tegen, een gekruiste retriever reu van een klein jaar oud.
Ze kunnen reuze goed met elkaar opschieten en dat is gewoon geweldig om te zien!
Dus ik nam uiteraard de tijd en op een gegeven moment verdwijnt mevrouw met haar vriend en nog een paar honden, ik kon roepen wat ik wilde.
Eerst er maar niet achteraan, maar ja ze kwam niet terug, dus ja toen toch maar wel!
Ze had de tijd van haar leven, was helemaal niet van zins om met baasje mee naar huis te gaan ...
Uiteindelijk kwam ze toen ik riep en ik deed uiteraard heel blij dat ze kwam.
(moest me inhouden om niet boos te worden en te gaan stampvoeten)
Maar ik vond dit dus niet leuk, tenminste ik gun het haar, het spelen met andere honden,absoluut!
Maar ik wil niet, dat ze er 10 minuten van tussen is, hoe ga ik dit oplossen? Of maak ik me druk om niets? :19:

(Ik vraag me btw af, in hoeverre ik nog duidelijk ben, maar ik wilde ook een beetje schetsen hoe ze is,
en uiteraard wil ik het gewoon goed doen)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

wat ik uit jou verhaal begrijp , is dat ze de buiten wereld enorm interesant vind... of het nou is omdat ze het eng vind, of nieuw vind of leuk vind, iig erg interesant.... logisch en opzich oke... maar nou moet jij zorgen dat jij in dit geheel nog interesanter word.... leuker en veiliger dan wat dan ook..

ik weet niet of het helemaal klopt, maar ik heb het idee uit het verhaal dat je haar wat teveel beschermt...teveel bezig bent met oh das eng, en oh dat zal ze wel eng vinden.... zodra ze dan iets ziet wat ze niet eng vind, zal ze gaan, en zal ze zich daar op storten, probeer zelf wat relaxter te zijn en haar wat meer door haar onzekerheid heen te helpen... dit kost tijd, maar goed...

probeer dus zelf het belangrijkste en het leukste te zijn wat haar kan overkomen...
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson van mij heeft dat ook een periode gedaan, sinds die tijd heb ik altijd een klein plastic bakje bij me met hond koekjes en als ik hem roep en hij komt krijgt hij een koekje.
Tis lullig maar ik hoef nu maar 1 keer teroepen en dan staat hij naast me.
Het nadeel is alleen wel dat meneer goed weet wanneer ik het bakje vergeten ben, dan kan ik dus roepen wat ik wil, maar komt tie mooi niet!
Dus bakje niet vergeten :mrgreen:

Jacqueline
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat het weleens misgaat. Ik zit me soms ook kapot te ergeren als Bram niet komt, maar probeer vooral heel positief te zijn als hij wel komt. Dan wordt hij de hemel ingeprezen. Hopelijk gaat het steeds beter en komt hij straks ipv 9 van de 10 keer 10 van de 10 keer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:Hopelijk gaat het steeds beter en komt hij straks ipv 9 van de 10 keer 10 van de 10 keer.
Die honden bestaan bijna niet Linda. Even het perfectionisme wat laten varen :mrgreen:
Bij 99% van de honden is het hoogstbereikbare 9 van de 10 keer wel komen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Hopelijk gaat het steeds beter en komt hij straks ipv 9 van de 10 keer 10 van de 10 keer.
Die honden bestaan bijna niet Linda. Even het perfectionisme wat laten varen :mrgreen:
Ach nou ja, bij wijze van :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Ach nou ja, bij wijze van :mrgreen: :mrgreen:
:mrgreen:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

yamie schreef:wat ik uit jou verhaal begrijp , is dat ze de buiten wereld enorm interesant vind... of het nou is omdat ze het eng vind, of nieuw vind of leuk vind, iig erg interesant.... logisch en opzich oke... maar nou moet jij zorgen dat jij in dit geheel nog interesanter word.... leuker en veiliger dan wat dan ook..

ik weet niet of het helemaal klopt, maar ik heb het idee uit het verhaal dat je haar wat teveel beschermt...teveel bezig bent met oh das eng, en oh dat zal ze wel eng vinden.... zodra ze dan iets ziet wat ze niet eng vind, zal ze gaan, en zal ze zich daar op storten, probeer zelf wat relaxter te zijn en haar wat meer door haar onzekerheid heen te helpen... dit kost tijd, maar goed...

probeer dus zelf het belangrijkste en het leukste te zijn wat haar kan overkomen...
Ik begrijp wat je bedoelt qua beschermen, mss is dat ook wel zo, ik zal eens beter op mezelf letten.
Ze is wel een 'kat uit de boom kijker' vind ik, ook naar andere honden toe.
Ik had zelf meer het idee trouwens, dat ze het gewoon ontzettend leuk vond om te spelen en dat ik er wel zou zijn of zo, zoiets.
Maar tis best moeilijk om spannender en leuker te zijn dan een goldenmix van bijna een jaar, waar je heel geweldig mee kunt spelen :19:
Nou ja één troost, haar vriend kwam ook niet uit zichzef terug :mrgreen:
pepim
Zeer actief

jacq1970 schreef:Tyson van mij heeft dat ook een periode gedaan, sinds die tijd heb ik altijd een klein plastic bakje bij me met hond koekjes en als ik hem roep en hij komt krijgt hij een koekje.
Tis lullig maar ik hoef nu maar 1 keer teroepen en dan staat hij naast me.
Het nadeel is alleen wel dat meneer goed weet wanneer ik het bakje vergeten ben, dan kan ik dus roepen wat ik wil, maar komt tie mooi niet!
Dus bakje niet vergeten :mrgreen:

Jacqueline
Ik stop ze altijd los in mijn broekzak, maar misschien werkt een bakje wel beter!
Alhoewel, gisteren mocht ik haar koekjes wel zelf opeten geloof ik. :roll:
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat het weleens misgaat. Ik zit me soms ook kapot te ergeren als Bram niet komt, maar probeer vooral heel positief te zijn als hij wel komt. Dan wordt hij de hemel ingeprezen. Hopelijk gaat het steeds beter en komt hij straks ipv 9 van de 10 keer 10 van de 10 keer.
Ja, dat het mis kan gaan, begrijp ik wel, ik wacht ook vaak op het moment, dat ik de meeste kans heb, dat ze terug komt.
Maar gisteren was ze dus in geen velden of wegen te bekennen, en dat vond ik toch echt wel minder!
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef: Maar gisteren was ze dus in geen velden of wegen te bekennen, en dat vond ik toch echt wel minder!
Nee dat zou ik ook zeker niet grappig vinden!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dylan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dylan »

pepim schreef:
Zoek stok! schreef:Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat het weleens misgaat. Ik zit me soms ook kapot te ergeren als Bram niet komt, maar probeer vooral heel positief te zijn als hij wel komt. Dan wordt hij de hemel ingeprezen. Hopelijk gaat het steeds beter en komt hij straks ipv 9 van de 10 keer 10 van de 10 keer.
Ja, dat het mis kan gaan, begrijp ik wel, ik wacht ook vaak op het moment, dat ik de meeste kans heb, dat ze terug komt.
Maar gisteren was ze dus in geen velden of wegen te bekennen, en dat vond ik toch echt wel minder!
Ik zou hier geen risico mee nemen als ik jou was. Je pup is 5 maanden, kent feitelijk nog bijna niks, is nog niet op jou gefocusd en gaat dus blijkbaar dusdanig op pad dat ze voor jou uit het zicht is. Houd er rekening mee dat ze over een paar maanden gaat puberen, en hoe meer ze dan succes heeft met dit gedrag hoe een groter probleem het later zal gaan worden.

Koop een longeerlijn en oefen op het hierkomen (eventueel met een clicker of een fluit) laat haar alleen los in een afgesloten omgeving en pas in een open gebied als je er ook 100"% zeker van bent dat ze terug komt als je haar roept. En met de pubertijd in zicht kan dit nog wel eens een tijdje gaan duren :mrgreen: :mrgreen:
Mijn Golden liep als pup altijd braaf mee. Luisterde perfect en was vaak zonder problemen los. Tot ze ging puberen........Toen kon ik opnieuw beginnen :roll:

Ik weet dat het heerlijk is om ze los te laten, maar je vergeeft het jezelf nooit mocht er iets met haar gebeuren, en die kans is natuurlijk altijd aanwezig met een hond die nog niet zo goed luisterd
(wat gezien haar leeftijd natuurlijk ook niet zo gek is )

Succes :ok:
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

pepim schreef:Ik stop ze altijd los in mijn broekzak, maar misschien werkt een bakje wel beter!
Alhoewel, gisteren mocht ik haar koekjes wel zelf opeten geloof ik. :roll:
Als ze niet op die koekjes "reageert" , zijn ze dus niet speciaal genoeg om als beloning te dienen. Je beloning moet zo lekker zijn dat je hondje er alles voor wil doen, van daar dat mensen leverkoekjesbakken ed(heel erg vies voor mensen, maar honden vinden het prachtig) En dat soort dingen kan je zowiezo beter in een bakje bewaren.
En nooit je beloning "gratis" uitdelen.
weg gehaald zit een virus in
pepim
Zeer actief

Dylan schreef:
Koop een longeerlijn en oefen op het hierkomen (eventueel met een clicker of een fluit) laat haar alleen los in een afgesloten omgeving en pas in een open gebied als je er ook 100"% zeker van bent dat ze terug komt als je haar roept. En met de pubertijd in zicht kan dit nog wel eens een tijdje gaan duren :mrgreen: :mrgreen:
Mijn Golden liep als pup altijd braaf mee. Luisterde perfect en was vaak zonder problemen los. Tot ze ging puberen........Toen kon ik opnieuw beginnen :roll:
Dat is sowieso wel een goed idee denk ik, al luisterde ze vandaag weer bijzonder goed!
Ik hield haar wel scherp in de gaten, maar als ik riep, kwam ze. Iemand zei nog : 'wat luistert ze goed' :smile:
Maar ze heeft iets met die andere hond, ze is er gewoon niet wijs van! En het is zeker wederzijds, het is echt opvallend! :roll:
pepim
Zeer actief

Sjiel schreef:Als ze niet op die koekjes "reageert" , zijn ze dus niet speciaal genoeg om als beloning te dienen. Je beloning moet zo lekker zijn dat je hondje er alles voor wil doen, van daar dat mensen leverkoekjesbakken ed(heel erg vies voor mensen, maar honden vinden het prachtig) En dat soort dingen kan je zowiezo beter in een bakje bewaren.
Ik wil best leverkoekjes bakken, staat dat ergens in het forum? Ik bedoel, ik moet toch ook al pensstaafjes geven, slijmhanden afvegen, poephanden met gras schoonmaken ... :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef:
Sjiel schreef:Als ze niet op die koekjes "reageert" , zijn ze dus niet speciaal genoeg om als beloning te dienen. Je beloning moet zo lekker zijn dat je hondje er alles voor wil doen, van daar dat mensen leverkoekjesbakken ed(heel erg vies voor mensen, maar honden vinden het prachtig) En dat soort dingen kan je zowiezo beter in een bakje bewaren.
Ik wil best leverkoekjes bakken, staat dat ergens in het forum? Ik bedoel, ik moet toch ook al pensstaafjes geven, slijmhanden afvegen, poephanden met gras schoonmaken ... :mrgreen:

Kaaaaas! Dat vindt Bram heerlijk, misschien die van jou ook? Ook vies om in een zakje in je zak te hebben, maar ja....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Kaaaaas! Dat vindt Bram heerlijk, misschien die van jou ook? Ook vies om in een zakje in je zak te hebben, maar ja....
O dat ga ik ook proberen, och vies? Ik krijg steeds minder scrupules :smile:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

pepim schreef: poephanden met gras schoonmaken ... :mrgreen:
Vertel :mrgreen: :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
pepim
Zeer actief

Sjiel schreef:
pepim schreef: poephanden met gras schoonmaken ... :mrgreen:
Vertel :mrgreen: :mrgreen:
O nou daar heb ik vieze dingen mee meegemaakt hoor, pff ...
In het begin toen ik haar uitliet, prees ik haar uiteraard de hemel in met brokjes en o zo vaak, als ze t brokje dan uit mijn hand pakte,
had ik een hand vol poep, van eenden, mss van andere honden?
(ze dacht misschien ik wat, jij wat :wink: )
En ook heb ik een aantal keren poep uit haar bek gehaald, laatste restjes zeg maar ...:N:
Maar jah, dan sta je ergens, geen kraan in de buurt, dus dan neem je maar gras. :19:
Ik weet, dat ik een keer vergeten ben om toen ik thuis kwam, mijn handen te wassen, dat bedacht ik me pas later :smile: Nadat ik mijn brood dus op had!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”