Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Pijn

Ongelezen bericht door Inge »

Denken jullie dat het kan dat honden die pijn hebben anders reageren dan normaal en daardoor ook andere reacties oproepen bij honden dan normaal?

Toen ik 2 weken geleden thuiskwam was Nika's oor gescheurd, in de punt zat een scheur van 1,5 cm. Dat moet veroorzaakt zijn door of Danco, of Snoepie, aangezien Marouck op dat moment in de bench zat. Van beide kan ik het me eigenlijk niet voorstellen, maar toch. Danco gaat eigenlijk nooit een gevecht aan met 1 van de teven maar vliegt zijn mand in bij een snauw, Snoepie beheerst de hondentaal niet en gaat na een snauw gillen, vechten heb ik haar nog nooit zien doen. Het meest voor de hand is dat Danco het bij Nika veroorzaakt had, ondanks dat ik het me eigenlijk niet voor kan stellen.
Oor was gehecht en genas goed, dus tot zover prima.

Tot 2 dagen geleden. Ik sta in de keuken om mijn eten voor te bereiden en buiten knallen Nika en Marouck in elkaar. Gevolg was dat Nika's oor weer gescheurd was, nu was halverwege het oor een scheur van bijna 3 cm overdwars, het hing nog maar aan een flapje vast. :jank: :jank:
Weer naar de dierenarts en gehecht, op hoop van zegen dat het weer aan elkaar groeit.

Nu probeer ik een verklaring te vinden voor het feit dat Nika nu 2x een aanvaring met verwonding heeft gehad met honden waar ze normaal nooit problemen mee heeft. :denken: Maandag had ze nog uitgebreid gestoeid met Marouck, waarna Marouck weer op haar "reed" als afsluiting en om haar leiderschap nogmaals duidelijk te maken. Voor het dinsdag gebeurde waren ze ook al de hele dag samen, ze hadden 's middags nog samen achter balletjes aangerend, waren samen in de huiskamer toen ik naar schol was....

Nika gaat achteruit, haar spieren in d'r achterhand nemen af. Ze heeft waarschijnlijk dus ook pijn. Kan dat een oorzaak zijn?

Thuis gaat het nu wel weer goed, Marouck en Nika laten elkaar met rust. Als ik weg ben hou ik ze nu wel gescheiden. Nika krijgt nu pijnstilling in de hoop dat haar dat wat steun geeft. Ze loopt niet goed, is stijf in d'r achterhand. Ze ligt de hele dag op de bank, is "down".
Ik vrees voor de koudere en natte periode die eraan komt, ik ben bang dat ik binnenkort een zware beslissing zal moeten gaan maken. :jank:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Discoduif
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Discoduif »

Hoi,

Ik denk dat honden met pijn anders reageren dan normaal. Als jij zelf erge pijn hebt, ben je toch ook niet wie je anders bent? Je bent gevoeliger, of kribbiger, je gedraagt je anders. En honden hebben dat (in mijn ogen) precies hetzelfde.

Het zou kunnen dat ze andere reacties oproepen bij andere honden. Dit is denk ik wel afhankelijk van de ernst van de kwaal. Toen onze ene hond in haar laatste dagen liep, was onze andere hond al helemaal klaar met haar en keurde haar geen blik meer waardig. Maar toen ze gewoon een keer erg ziek was, kwam onze hond juist steeds kijken wat er aan de hand was en of het wel goed ging. Ik denk zelf dat honden hier zelf een heel scherp gevoel over hebben.

In een roedel worden zwakke dieren ook verstoten, omdat ze een gevaar vormen voor de groep. Zwakke dieren leveren geen bijdrage aan de groep.

Groeten,
Sandra
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Toen Laika verzwakt was door de HD en Artrose greep Tosca meteen haar kans. Toen begonnen bij ons de vechtpartijen. Dus dat staat zeker in verband met elkaar. Ik ben dan ook blij dat het op dit moment goed gaat.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Hè getver Inge...wat shit!
Ik denk inderdaad wel dat pijn andere reacties oproept zowel bij hond als mens.
Als je pijn hebt ben je toch wat prikkelbaarder of met spelen en je raakt net de zere plek of iets dergelijks is een reactie heel normaal. Hebben we zelf ook. Tenminste ...ik wel. :wink:
Mijn hond Bas heeft sinds 3 jaar een hernia...voor die tijd deed hij niets aan andere honden en liep er gewoon langs heen.
Als een hond nu bij hem komt snuffelen snauwt hij gelijk van zich af. :eek:
Niet dat Bas nu pijn heeft,maar ik merk wel dat hij voorzichtiger geworden is na de hernia en anders reageert naar andere,drukke honden (plus het feit dat opaatje ook al bijna 11 is,hoor. :wink: )
Sterkte!
Mark-fryslan
Zeer actief

Nieuwe rangorde bepaling

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Coplex verhaal. Ik weet hier niet zoveel van. Ik weet wel dat als er wijzigingen zijn in de roedel dit tot heftige conflicten kan leiden. Dus als er een hond ziek is bijvoorbeeld. Want wie krijgt nu de hogere rang? Daar kan stevig om gevochten worden. Dus een situatie die tijden stabiel is geweest kan dan omslaan in een heftige strijd om opnieuw de rollen te verdelen. Elk lid in de roedel ziet zijn kans op promotie zeg maar.
Is er zoiets bij jou aan de hand?

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Dat kan er zeker wel mee te maken hebben.
Als ik pijn heb reageer ik ook anders dan anders op pijnlijke aanrakingen of een hond die ineens een kat ziet en denkt dat die verjaagd moet worden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Het rare in deze situatie is, dat Marouck zowiezo al ranghoger is dan Nika.
Nika gaat voor geen 1 hond op haar rug, alleen voor Marouck. Nika gaat die strijd normaal ook echt niet aan. Nu liet ze het echter niet gebeuren maar ging in verzet, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze de verwonding opliep.
In de combinatie met Danco ligt dat iets anders, Nika is voor Marouck kwam ranghoogste geweest doordat ze nog weleens onvoorspelbaar reageerde op de andere honden (ineens snauwen bv) waardoor Danco zich terugtrok. Sinds Marouck hier de leiding overnam is Danco wel weer wat gestegen, hoewel hij het conflict niet echt aangaat. Marouck heeft Nika echter zeer duidelijk haar plaats gewezen en dat is laag :wink:

De aanleiding van het "gevecht" heb ik niet gezien, ik kan me echter voorstellen dat Marouck op Nika heeft willen rijden en dat dat pijn gedaan heeft vanwege Nika's kapotte heupen? Maar dat is dus gissen, ik heb het niet gezien.
Laatst gewijzigd door Inge op 22 sep 2005 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Vanmorgen lag Nika trouwens opgerold op de bank en toen ik mijn hand op haar bil legde reageerde ze duidelijk, er trok een rilling door haar lijf. Dus ze heeft vrijwel zeker echt pijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb die ervaring tot nu toe nog niet gehad met Ghaya en Sam (ook zware HD).
Sneu dat Nika zo snel achteruit gaat, ze zal het idd wel erg moeilijk gaan krijgen van de winter.
Ghaya heeft in de winter ook altijd wat meer last; stram, moeilijker opstaan en ze heeft dan afentoe duidelijk 'last' ....in de zomer heeft ze dat niet.
Ik heb Ghaya weleens in de winter op 2x per dag rimadyl gehad....zo erg was het dan, gelukkig heb ik dat wel weer af kunnen bouwen. Maar toen dacht ik ook weleens dat het niet gekker moest worden of ze mocht 'gaan'.... :jank:

Succes!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wat ontzettend sneu voor Nika Inge!
Ja dieren reageren heel anders op elkaar als er een pijn heeft, ziek of gewond is, ze zenden andere signalen uit. Kan zelfs dat ze ook anders ruiken aangezien hun stofwisseling door ziekte verandert.
Ik zou ze zo mogelijk apart houden als je niet thuis bent.
Beterschap met Nika :knuffel:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Boris gaat ook hard achteruit. Ook ik vrees het hij niet door de winter zal komen. Hij trekt soms met zijn achterpoten. Het lopen gaat nog goed en opstaan ook, maar staan doet hij op 3 poten en zitten lukt niet meer. :jank:

Zijn gedrag naar andere honden is nooit je van het geweest maar de laatste twee weken heeft hij al 3 keer gevochten zelfs met zijn beste maatje :jank:

Hij zit al lang op pijnstillers, maar wel een hele lage dosering. Deze gaan we nu verhogen en hopelijk trekt het nog wat bij. Echt spiervermindering is nog niet aan het gebeuren gelukkig.

Heel veel sterkte verder met Nika en hopelijk krabbeld ze toch weer een beetje omhoog. Hoe oud is zij nu? Boris is nu bijna 6 jaar (28 oktober)
Inge
Zeer actief
Contacteer:

boxersien schreef:Hoe oud is zij nu? Boris is nu bijna 6 jaar (28 oktober)
Nika is in juli 6 geworden, eigenlijk nog veel te jong naar mijn zin :jank:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera wil ook alitjd wel graag rijden op Ghaya maar dat mag van mij dus echt niet ivm haar heupen.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge schreef:
boxersien schreef:Hoe oud is zij nu? Boris is nu bijna 6 jaar (28 oktober)
Nika is in juli 6 geworden, eigenlijk nog veel te jong naar mijn zin :jank:
:jank: Kan ik heel goed begrijpen. Ik bleef ook steeds hopen dat boris nog wel 10 zou worden ondanks HD ('k gehoord dat dat bij vele honden gewoon haalbaar is). Mijn vorige is 8 geworden en ben nu zeer bang dat deze geeneens 7 jaar wordt (hopelijk wel 6) :jank:

Die *(&$*&#*&$%*&*#&%^@%$^% ziekten ook bij de boxers!!!!!!!!!!!!!!
Inge
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Hera wil ook alitjd wel graag rijden op Ghaya maar dat mag van mij dus echt niet ivm haar heupen.
Ik probeer het ook te voorkomen maar soms lukt dat niet. Als ik het zie stuur ik Marouck er wel af.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”