Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuken(bench)training.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Keuken(bench)training.

Ongelezen bericht door Marja »

Zara blaft nog steeds onophoudelijk voor het raam als ik naar mijn werk ben.
De buuv trekt het niet meer, en terecht.

Dus nu wil ik Zara aanleren dat ze in de keuken moet blijven als ik niet thuis ben, in de keuken kan ze niets zien wat er buiten gebeurd.
Een soort benchtraining dus maar dan ik een keuken .

Moet ik dit nou net als bij een pup heel langzaam opbouwen, stapje voor stapje?
Of gewoon op ze'n cold turkey, huppetee in een keer dus :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Re: Keuken(bench)training.

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Marja schreef:Zara blaft nog steeds onophoudelijk voor het raam als ik naar mijn werk ben.
De buuv trekt het niet meer, en terecht.

Dus nu wil ik Zara aanleren dat ze in de keuken moet blijven als ik niet thuis ben, in de keuken kan ze niets zien wat er buiten gebeurd.
Een soort benchtraining dus maar dan ik een keuken .

Moet ik dit nou net als bij een pup heel langzaam opbouwen, stapje voor stapje?
Of gewoon op ze'n cold turkey, huppetee in een keer dus :mrgreen:
helemaal opnieuw beginnen met opbouwen anders gaat ze zeker weten daar ook zitten blaffen . stop je haar ook weleens in de keuken als je thuis bent???
dan zal ze dit al niet erg vinden als ze het al kent
succes ermee en neem de tijd ervoor
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ze eten hier in de keuken en de drinkbakken staan er ook, maar buiten dat mogen ze niet in de keuken.
Dus eten en drinken en dan eruit!

Het is natuurlijk wel vreemd voor Zara dat ze nu ineens wel in de keuken mag of moet zelfs.
Maar ik weet geen andere oplossing
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marja schreef:Ze eten hier in de keuken en de drinkbakken staan er ook, maar buiten dat mogen ze niet in de keuken.
Dus eten en drinken en dan eruit!

Het is natuurlijk wel vreemd voor Zara dat ze nu ineens wel in de keuken mag of moet zelfs.
Maar ik weet geen andere oplossing
nou dan lijkt me het antwoord vrij simpel, er aan laten wennen dus...zorgen dat het een veilige, fijne plek voor haar is...
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

het is idd denk ik het beste om haar eraan te laten wennen , en het echt haar plekje laten worden waar ze zich fijn en prettig voelt.
Speeltjes erbij, kluif erbij, en kijken hoe het gaat
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Is het opsluiten in de keuken niet gewoon een noodoplossing? Ik zou gaan werken aan de oorzaak van het geblaf. Waarom blaft ze precies? Is het waaksheid, stress, angst, eenzaamheid? Misschien een keer een webcam ofzo aanzetten om te kijken wat ze precies doet en waar ze op reageert.

Als ramen afplakken en dergelijke niet helpen waar reageert ze dan op? Het geluid? Het idee dat er misschien iets of iemand voorbij loopt? Als je daar achter bent zou ik daar op gaan oefenen door herhaling van het gedrag te voorkomen, de hond een alternatief gedrag aan leren en de moeilijkheidsgraad langzaam opbouwen.
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:nee, als ze er eerst niet in mochten kan je het zeker niet in één keer doen :19: . eerst maar al de regeltjes veranderen dan, en ze wel in de keuken toelaten? wordt het op een bepaald ogenblik toch even te druk of te krap als je daar zelf bezig bent, dan kan je er ze wel aan wennen dat ze op een bepaald bevel weer de keuken uitgaan. maar ik zou ze er vooral wel lekker laten in liggen, zodat ze die plek idd als een veilig nest gaan beschouwen.

ik neem aan dat het dan ook wel je bedoeling is om zara én stapper in de keuken achter te laten als je weggaat?
Nee Stapper gaat niet in de keuken. Er komt tussen de keuken en kamer wel een doorkijk hek zodat ze elkaar kunnen zien.
Maar dat is meer voor mijn idee dan voor hun hoor, interesseert ze niets als ze appart zitten :mrgreen:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Chatterbox schreef:Is het opsluiten in de keuken niet gewoon een noodoplossing? Ik zou gaan werken aan de oorzaak van het geblaf. Waarom blaft ze precies? Is het waaksheid, stress, angst, eenzaamheid? Misschien een keer een webcam ofzo aanzetten om te kijken wat ze precies doet en waar ze op reageert.

Als ramen afplakken en dergelijke niet helpen waar reageert ze dan op? Het geluid? Het idee dat er misschien iets of iemand voorbij loopt? Als je daar achter bent zou ik daar op gaan oefenen door herhaling van het gedrag te voorkomen, de hond een alternatief gedrag aan leren en de moeilijkheidsgraad langzaam opbouwen.
Ik snap dat je dit zegt maar het heeft geen zin, ik heb er ook geen zin meer in!
We hebben al twee jaar van alles en nog wat geprobeerd en het helpt 1 dag en dan weer terug naar af.
Ik heb haar zelf een dag een antiblafband omgedaan, zo'n electrice, de eerste keer schrok ze en daarna blafte ze er gewoon doorheen.

Ik woon aan een hondenuitlaat plek en er gaat dus elke kwartier wel een hond voorbij hier, dat is dus het probleem.
Afplakken heeft geen zin, ze is zo groot dat ik dan echt het hele raam moet afplakken.
Gordijnen maakt ze zelf open, zo heeft ze overal een oplossing voor :19:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

jojenny schreef:het is idd denk ik het beste om haar eraan te laten wennen , en het echt haar plekje laten worden waar ze zich fijn en prettig voelt.
Speeltjes erbij, kluif erbij, en kijken hoe het gaat
Maar HOE zal ik dat doen?
Eerst samen in de keuken, met het hek ervoor. Bv ik ga staan strijken ofzo en dat Zara dan rustig bij me ligt (hoop ik)
En dan per 5 min ofzo.
Ik heb nooit zoiets gedaan, geen bench hier of opsluiten, dus heb me er nooit in verdiepd :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marja schreef:
Ik woon aan een hondenuitlaat plek en er gaat dus elke kwartier wel een hond voorbij hier, dat is dus het probleem.
Afplakken heeft geen zin, ze is zo groot dat ik dan echt het hele raam moet afplakken.
Een heel aantal maanden geleden heb ik al eens gezegd dat je van de buitenkant de ramen kan afsluiten met eenvoudige jaloeziën die je bij de Xenos kan kopen. Toen dacht je dat ze op geluid reageerde. In de keuken hoort ze dat geluid toch ook?

En opstaan om haar voor je gaat werken moe te maken en een uitlaatklep te bieden , zoals veel geadviseerd werd wil je ook niet.

Anne
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
Marja schreef:
Een heel aantal maanden geleden heb ik al eens gezegd dat je van de buitenkant de ramen kan afsluiten met eenvoudige jaloeziën die je bij de Xenos kan kopen. Toen dacht je dat ze op geluid reageerde. In de keuken hoort ze dat geluid toch ook?

En opstaan om haar voor je gaat werken moe te maken en een uitlaatklep te bieden , zoals veel geadviseerd werd wil je ook niet.

Anne
De keuken zit aan de achterkant van het huis! Daar ziet ze dus niets en hoort ze veel en veel minder.
En nee, uitlaten voor ik ga werken daar heb ik inderdaad geen zin in, ik vraag hoe een bechtraining gaat en verder niets hoor :pffff:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marja schreef:En nee, uitlaten voor ik ga werken daar heb ik inderdaad geen zin in,
Tsja. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marja
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Marja schreef:En nee, uitlaten voor ik ga werken daar heb ik inderdaad geen zin in,
Helemaal gelijk dat je zo reageerd maar ik ga dat niet WEER uitleggen.
En daar gaat het nu niet om in dit topic.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Marja schreef:
Hanneke2 schreef:
Okee, ik heb je uitleg daarvan in een eerder topic gemist, dus laten we er vanuit gaan dat je een keigoeie reden hebt. Maar dan blijft het feit dat wanneer je *wel* een mogelijkheid zou hebben om haar flink moe te maken voor je gaat werken, het probleem waarschijnlijk aanzienlijk minder zou zijn. Honden die lekker een dutje gaan doen vervelen zich niet en gaan niet lopen klieren.

Als ik hier 's ochtends alleen een mini-rondje zou lopen voor ik ga werken, dan zou het stel niet alleen mijn huis compleet slopen, maar ook luidruchtig reageren op elk dwarrelend blaadje in de tuin. Timing en routine zijn in mijn ervaring heel belangrijk bij alleen laten.
Marja
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Marja schreef:
Hanneke2 schreef:
Okee, ik heb je uitleg daarvan in een eerder topic gemist, dus laten we er vanuit gaan dat je een keigoeie reden hebt. Maar dan blijft het feit dat wanneer je *wel* een mogelijkheid zou hebben om haar flink moe te maken voor je gaat werken, het probleem waarschijnlijk aanzienlijk minder zou zijn. Honden die lekker een dutje gaan doen vervelen zich niet en gaan niet lopen klieren.

Als ik hier 's ochtends alleen een mini-rondje zou lopen voor ik ga werken, dan zou het stel niet alleen mijn huis compleet slopen, maar ook luidruchtig reageren op elk dwarrelend blaadje in de tuin. Timing en routine zijn in mijn ervaring heel belangrijk bij alleen laten.
Hier gaan ze de tuin in om 8.00 tot 8.45 dan ga ik naar mijn werk en ik ben uiterlijk om 12.00 al weer thuis.
Dan ga ik direkt met ze naar bos of strand, ruim anderhalf uur.
Stapper is bekaf en slaapt als we thuis zijn maar Zara dus niet!!
Om vier uur gaan we weer er op uit ook weer anderhalf uur en dan is Zara nog niet moe.
Die blijft de boel hier super in de gaten houden.
Pas als manlief thuis komt om 19.00 gaat ze rustig liggen en slapen. Blaffen is dan ook direkt over.

Natuurlijk heb ik geprobeerd om Zara moe te maken voor ik naar mijn werk ga, maar dat werkt dus niet.
Inmiddels ben ik gewend aan haar geblaf en zoek ik echt een oplossing vw mijn buurvrouw.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Heb je al geprobeerd om een denkspelletje met haar te doen 's ochtends? Daar worden ze vaak ook ontzettend moe van, en dat hoeft maar tien minuten ofzo te duren.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Met m'n oudjes kom ik 's ochtends vroeg gelukkig weg met een rondje van een kwartier, maar een jonge hond heeft meer nodig. Daarom heb ik ook geen jonge honden, ik heb er simpelweg de tijd niet voor om aan de behoeftes van een jonge hond te voldoen. Lukt lichamelijke beweging niet, dan zou ik inderdaad geestelijke beweging proberen. Tegenwoordig heb je zoveel speelgoed om je hond bezig te houden, puzzels, kongs, activity balls enz. Ik zag laatst zelfs een apparaat waar je 4 kongs in kan doen en dan een tijd instellen waarop de kong wordt vrijgegeven.

Begrijp ik ook goed dat ze niet blaft als jullie thuis zijn? Of alleen niet als je man thuis is? Als dat zo is dan kan ze blijkbaar wel stil zijn en vraag ik me af of opsluiten in de keuken wel gaat werken.

Als ik trouwens zou moeten kiezen tussen of m'n hele raam afplakken of m'n hond gescheiden van de rest in de keuken houden dan koos ik voor het hele raam afplakken. Buurvrouw blij, honden blij, baasjes blij.
starfleet
Erelid

Marja schreef: Natuurlijk heb ik geprobeerd om Zara moe te maken voor ik naar mijn werk ga, maar dat werkt dus niet.
Inmiddels ben ik gewend aan haar geblaf en zoek ik echt een oplossing vw mijn buurvrouw.
De hele dag in de keuken laten gaat niet werken vrees ik. Ik neem aan dat buuf net zo'n last heeft van het blaffen als je thuis bent dan als je werkt.

Als ze niet de behoefte voelt om te waken als je man in huis is, zal je eerder in de verhoudingen of je eigen houding een oplossing moeten zoeken denk ik. Of blaft ze ook zo als je man alleen met haar thuis is?

Anne
starfleet
Erelid

Marja schreef: Natuurlijk heb ik geprobeerd om Zara moe te maken voor ik naar mijn werk ga, maar dat werkt dus niet.
Heb je dat een paar weken geprobeerd?

Anne
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Bij pups gaat de benchtraining als volgt.
Voedsel (vooral dus voerbak met volledige portie eten), lekkers of speelgoed in de bench en deurtje open laten. Daarna aanwennen om langzaam het deurtje dicht te doen, heel erg kort. Het is belangrijk het gedrag van de hond te negeren, deurtje wordt dus nooit geopend als hond piept of ander ongewenst gedrag vertoont. Wordt het accepteert dat het deurtje ook af en toe dicht is, dan ook even paar seconden uit het zicht gaan en zo verder opbouwen.

Het gaat hier om een volwassen hond die dus al in de keuken gevoerd wordt, dus ik denke dat het aanleren sneller zal gaan. Oefenen als je thuis bent met enkele minuten in de keuken op te sluiten en dat als het goed gaat uitbreiden, totdat ze niet beter meer weet en er geen probleem van maakt als ze daar moet zitten.
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
De hele dag in de keuken laten gaat niet werken vrees ik. Ik neem aan dat buuf net zo'n last heeft van het blaffen als je thuis bent dan als je werkt.

Als ze niet de behoefte voelt om te waken als je man in huis is, zal je eerder in de verhoudingen of je eigen houding een oplossing moeten zoeken denk ik. Of blaft ze ook zo als je man alleen met haar thuis is?Anne
Ze gaat niet de hele dag in de keuken! alleen van 9.00 tot 12.00
's middags hoeft ze er natuurlijk niet in als ik thuis ben.
Nee als mijn man thuis is blaft ze niet, hij hoeft maar 1 keer te waarschuwen en ze stopt.
Dat het aan mij ligt weet ik zelf ook wel maar ik moet gewoon nu een oplossing vinden.
Het leek mij een goed idee om haar bij het raam weg te houden.

Anne[/quote]
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:ik sluit me in die zin bij marja aan dat het (was uit verschillende topics vroeger al op te maken) het voor wat zara's blafgedrag betreft echt geen bal zal uitmaken of ze voordien langdurig is uitgeweest of niet, want het heeft weinig of niks met nervositeit of gebrek aan aktie te maken, maar alles met (uit de hand gelopen) waakgedrag. ik denk dat marja wel weet (ja toch, marja :mrgreen: ?) dat haar verhouding tot zara daar ook een rol in speelt, maar feit blijft dat zara nou niet onmiddellijk de makkelijkste hond is om pal aan een uitlaatroute mee te wonen.
ik weet echt waarover ik spreek, want ik heb er hier vier met een soortgelijk waaks karakter. als ik in marja's huis woonde dan was het ook bij elke passerende hond bal, dat kan ik zo voorspellen.
maar als ik thuis zou zijn zouden ze idd als roosjes liggen slapen, zoals zara doet als 'de baas' weer thuis is :mrgreen: .maar goddank woon ik dus niet aan een uitlaatroute :mrgreen: .
:ok: Kijk dit klopt helemaal!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Lil schreef:Bij pups gaat de benchtraining als volgt.
Voedsel (vooral dus voerbak met volledige portie eten), lekkers of speelgoed in de bench en deurtje open laten. Daarna aanwennen om langzaam het deurtje dicht te doen, heel erg kort. Het is belangrijk het gedrag van de hond te negeren, deurtje wordt dus nooit geopend als hond piept of ander ongewenst gedrag vertoont. Wordt het accepteert dat het deurtje ook af en toe dicht is, dan ook even paar seconden uit het zicht gaan en zo verder opbouwen.

Het gaat hier om een volwassen hond die dus al in de keuken gevoerd wordt, dus ik denke dat het aanleren sneller zal gaan. Oefenen als je thuis bent met enkele minuten in de keuken op te sluiten en dat als het goed gaat uitbreiden, totdat ze niet beter meer weet en er geen probleem van maakt als ze daar moet zitten.
Dank je Lil!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
Heb je dat een paar weken geprobeerd?

Anne
Uhhh nee.......
Een paar keer maar eerlijk gezegd.
Maar ik denk niet dat het wat uitmaakt want 's middags is ze ook niet moe na een superlange aktieve wandeling.
Het is ingesleten gedrag, een gewoonte geworden, denk ik.
Waarschijnlijk had ik haar moeten begeleiden in het waaks zijn? Heb ik niet goed gedaan blijkt uds.
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Contacteer:

ik zou idd,

zelf in keuken bv strijken en hond op de plaats ( die je zo ook wil gebruiken) haar kussen laten blijven liggen geef haar kluifje of kong
( die kan je vullen en in de vriezer leggen) dan is ze effe bezig

als dit gewent is langzaam aan keer 1 min haar in de keuken laten door kamer lopen en weer terug
op bouwen en iedere keer wat neerleggen als je weg gaat maar niks zeggen en ook als je terug gaat ( alleen als ze niet blaft) haar negeren
en verder gaan met strijken of wat ever
Dat ze bij jou blaft en bij de baas niet zal aangeven dat je rangorde regels effe op moet pakken ( dus ze moet wat doen voor de kost)
na jou door de deur zitten voor ze haar eten krijgt en pas als jij iets zegt ze mag beginnen
Blaft ze ook zomaar probeer daar dan commando van te maken blaf is snoep geven dan woord stop en dan weer snoepje geven
sommige honden blijven blaffen heb je al gedragsdeskundige geprobeerd
de goeie weten meteen bij sessie thuis wat er fout kan zijn in jullie relatie
Een hond kan makkelijk van 9 tot 12 alleen zitten bij mij zitten ze 4 uur in de bench als ik werk en vinden dit prima nooit blaffen of slopen
O ,ja ik zet de radio altijd aan dan horen ze zelfde achtergrond geluiden als dat we thuis zijn

Probeer het niet te snel te willen die drie uur alleen in de keuken want anders zal ook dit niet werken

succes :ok:

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Marja
Zeer actief

ridgebackfan schreef:ik zou idd,

zelf in keuken bv strijken en hond op de plaats ( die je zo ook wil gebruiken) haar kussen laten blijven liggen geef haar kluifje of kong
( die kan je vullen en in de vriezer leggen) dan is ze effe bezig

als dit gewent is langzaam aan keer 1 min haar in de keuken laten door kamer lopen en weer terug
op bouwen en iedere keer wat neerleggen als je weg gaat maar niks zeggen en ook als je terug gaat ( alleen als ze niet blaft) haar negeren
en verder gaan met strijken of wat ever
Dat ze bij jou blaft en bij de baas niet zal aangeven dat je rangorde regels effe op moet pakken ( dus ze moet wat doen voor de kost)
na jou door de deur zitten voor ze haar eten krijgt en pas als jij iets zegt ze mag beginnen
Blaft ze ook zomaar probeer daar dan commando van te maken blaf is snoep geven dan woord stop en dan weer snoepje geven
sommige honden blijven blaffen heb je al gedragsdeskundige geprobeerd
de goeie weten meteen bij sessie thuis wat er fout kan zijn in jullie relatie
Een hond kan makkelijk van 9 tot 12 alleen zitten bij mij zitten ze 4 uur in de bench als ik werk en vinden dit prima nooit blaffen of slopen
O ,ja ik zet de radio altijd aan dan horen ze zelfde achtergrond geluiden als dat we thuis zijn

Probeer het niet te snel te willen die drie uur alleen in de keuken want anders zal ook dit niet werken

succes :ok:
Hartstikke bedankt, dit soort tips wou ik graag horen.
Ik wil het gewoon echt helemaal goed doen want het moet lukken!
Alleen dat snoep geven bij blaf snap ik niet helemaal.
Bedoel je dat ik ook beloon voor het blaffen en ook voor het stil zijn :denken:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Marja schreef:
Hartstikke bedankt, dit soort tips wou ik graag horen.
Ik wil het gewoon echt helemaal goed doen want het moet lukken!
Alleen dat snoep geven bij blaf snap ik niet helemaal.
Bedoel je dat ik ook beloon voor het blaffen en ook voor het stil zijn :denken:
Je leert op die manier "luid" en "stil" aan.

Anne
starfleet
Erelid

Marja schreef: Het is ingesleten gedrag, een gewoonte geworden, denk ik.
Waarschijnlijk had ik haar moeten begeleiden in het waaks zijn? Heb ik niet goed gedaan blijkt uds.
Ik bedoel ook eigenlijk meer proberen het ingesleten patroon te veranderen door een consequent ander patroon te gaan volgen.

's morgens wandelen en hollen, spelen en dan de keuken in met een lekkere flinke Kong. Maar dan moet ze idd eerst wel gewend zijn aan het in de keuken verblijven met het hek dicht, dat het ook echt een fijne plek voor haar is waar ze vaker is, dat het haar "plaats" is.

Anne
Marja
Zeer actief

O.k ik begrijp je :wink:

Ik zit net tussen twee banen in, vrij dus, dus direkt 's ochtend een fikse wandeling is geen probleem.
Ik vroeg me al af waarom ik tegen mijn zin in twee maanden geen werk heb, nu snap ik het, tijd voor heroepvoeding :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:O.k ik begrijp je :wink:

Ik zit net tussen twee banen in, vrij dus, dus direkt 's ochtend een fikse wandeling is geen probleem.
Ik vroeg me al af waarom ik tegen mijn zin in twee maanden geen werk heb, nu snap ik het, tijd voor heroepvoeding :mrgreen: :mrgreen:
nou in twee mnd moet dat echt kunnen
lekker wandelen en dan oefenen binnen
mijn honden zien de bench echt als rust punt laat ze ook wel eens gewoon alleen in de kamer als ik effe boodschap doe
maar ze weten gewoon als ik werk krijgen ze een kong met lekkers en dan gaan ze slapen in de bench kom ik thuis staan ze zich uit te rekken dus absoluut geen gedraai in die paar uur
Terwijl Saba pas op 7 mnd aan de bench is gaan wennen ( bij vorige eigenaresse mocht ze gewoon binnen op de bank)
Bij Yuma was het heel makkelijk die sliep `s nachts al meteen naast ons bed in de bench en ik werkte toen nog thuis dus had ik half jaar om op te bouwen.

laat je weten hoe het gaat?????? na twee mnd

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”