Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat betekent deze houding nu precies.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gucci
Zeer actief

wat betekent deze houding nu precies.

Ongelezen bericht door gucci »

vanavond liep ik buiten bij ons bij de weilanden en kwam ik weer die ene sharpei tegen, een teefje loopt altijd los en doet heel opdringerig, baasje in geen velden te bekennen, dan krijg ik al de kriebels. nu kom ik aan lopen en zij staat een meter of 25 voor ons, borstelt van kop tot staart, hoofd laag, staart hoog, en zo blijft ze staan, deze weg is alleen maar rechtdoor dus kan niet omlopen e.d. dus ik hou haar in de gaten, en passeer haar, ze staat nog steeds te kijken, en ineens komt ze op ons af, ik blijf stil staan, mijn hond, staat ook stil en doet niets, dan onspant de sharpei en springt wat om ons heen, nog steeds haren overeind en loopt daarna weg, wat betekent dit nu precies, ik vertrouw haar gewoon niet, waarom weet ik niet, maar alleen al die blik in haar ogen vind ik stiekem, slaat misschien nergens op, maar dat is mijn gevoel, ik ben dus benieuwd hoe ik haar gedrag moet opvatten. en baasje komt later aan gewaggelt en staat tig keer zijn hond te roepen, die al weer ergens anders naar toe is.

groetjes,
TomTom
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TomTom »

Misschien kun je het hier vinden. Vind het zelf ook altijd zeer vervelend als je een hond zonder baasje tegenkomt, vooral alsjij je hond wel netjes hebt aangelijnd.
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: wat betekent deze houding nu precies.

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

gucci schreef:vanavond liep ik buiten bij ons bij de weilanden en kwam ik weer die ene sharpei tegen, een teefje loopt altijd los en doet heel opdringerig, baasje in geen velden te bekennen, dan krijg ik al de kriebels. nu kom ik aan lopen en zij staat een meter of 25 voor ons, borstelt van kop tot staart, hoofd laag, staart hoog, en zo blijft ze staan, deze weg is alleen maar rechtdoor dus kan niet omlopen e.d. dus ik hou haar in de gaten, en passeer haar, ze staat nog steeds te kijken, en ineens komt ze op ons af, ik blijf stil staan, mijn hond, staat ook stil en doet niets, dan onspant de sharpei en springt wat om ons heen, nog steeds haren overeind en loopt daarna weg, wat betekent dit nu precies, ik vertrouw haar gewoon niet, waarom weet ik niet, maar alleen al die blik in haar ogen vind ik stiekem, slaat misschien nergens op, maar dat is mijn gevoel, ik ben dus benieuwd hoe ik haar gedrag moet opvatten. en baasje komt later aan gewaggelt en staat tig keer zijn hond te roepen, die al weer ergens anders naar toe is.

groetjes,
Geen idee. Ze is om de donder niet bang die hond en als ze niet blaft zou ik ook op mijn hoede zijn. De hond voelt jou onzekerheid daar doe je weinig aan. De hond is blijjkbaar ook niet opgevoed door zijn baasje dus daar hoef je ook niks van te verwachten (arme hond eigenlijk). Ik denk dat je het prima oplost zo. Ik zou oogcontact vermijden en over de hond heen in de verte blijven kijken. Je zou kunnen proberen om de hond wat lekkers te geven (als ze het aan pakt) om wat spanning weg te laten vloeien. Beter een bedelende hond dan een aanvallende lijkt me. Jou hond gedraagd zich dan wel super braaf. Knap hoor. De mijne gaat door het lint op het moment op zulke momenten.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Sam
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sam »

hoogst iritant, baasjes die hun hond los laten lopen zonder er zelf bij te blijven, als Sam llos loopt en wij komen een aangelijnde hond tegen dant gaat Sam ook aan de lijn. Wat die sharpei aangaat; ik vind het geen sociale honden naar andere en vooral grotere honden toe, Sam is toen hij 8 manden was door een sharpei gegrepen en het baasje was gelijk pleitte m.a.w. de rekening was voor ons... zo hondje zo baas... of is dat te generaliserend :denken: :wink:
De leukste hond van nederland: http://www.tenpas.net ;-)
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Mark-fryslan schreef:
gucci schreef:vanavond liep ik buiten bij ons bij de weilanden en kwam ik weer die ene sharpei tegen, een teefje loopt altijd los en doet heel opdringerig, baasje in geen velden te bekennen, dan krijg ik al de kriebels. nu kom ik aan lopen en zij staat een meter of 25 voor ons, borstelt van kop tot staart, hoofd laag, staart hoog, en zo blijft ze staan, deze weg is alleen maar rechtdoor dus kan niet omlopen e.d. dus ik hou haar in de gaten, en passeer haar, ze staat nog steeds te kijken, en ineens komt ze op ons af, ik blijf stil staan, mijn hond, staat ook stil en doet niets, dan onspant de sharpei en springt wat om ons heen, nog steeds haren overeind en loopt daarna weg, wat betekent dit nu precies, ik vertrouw haar gewoon niet, waarom weet ik niet, maar alleen al die blik in haar ogen vind ik stiekem, slaat misschien nergens op, maar dat is mijn gevoel, ik ben dus benieuwd hoe ik haar gedrag moet opvatten. en baasje komt later aan gewaggelt en staat tig keer zijn hond te roepen, die al weer ergens anders naar toe is.

groetjes,
Geen idee. Ze is om de donder niet bang die hond en als ze niet blaft zou ik ook op mijn hoede zijn. De hond voelt jou onzekerheid daar doe je weinig aan. De hond is blijjkbaar ook niet opgevoed door zijn baasje dus daar hoef je ook niks van te verwachten (arme hond eigenlijk). Ik denk dat je het prima oplost zo. Ik zou oogcontact vermijden en over de hond heen in de verte blijven kijken. Je zou kunnen proberen om de hond wat lekkers te geven (als ze het aan pakt) om wat spanning weg te laten vloeien. Beter een bedelende hond dan een aanvallende lijkt me. Jou hond gedraagd zich dan wel super braaf. Knap hoor. De mijne gaat door het lint op het moment op zulke momenten.

Groetjes Mark
Ik zou met vreemde honden nooit voer in het spel brengen. dat is voor sommige honden toch een trigger om wel wat te doen wat juist niet de bedoeling was...
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

**Tamara** schreef:
Ik zou met vreemde honden nooit voer in het spel brengen. dat is voor sommige honden toch een trigger om wel wat te doen wat juist niet de bedoeling was...
Het was maar een idee. Ik denk dat je gelijk hebt. Honden met angst voor (vreemde) mannen zijn met voer nog wel eens te ontdooien. Dan maak je er een positieve ervaring van. Vandaar dat ik er op kwam. Maar in dit geval is het niet zo handig ben ik met je eens. Voor je het weet heb je ruzie om voer. Daar zit je niet op te wachten.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

gucci
Zeer actief

ik heb even goed gelezen op de site met honden houdingen, en ik denk dat mijn gevoel wel klopte, ik vertrouw die hond voor geen meter, ik doe net of ik haar niet zie en loop erlangs, maar ondertussen wel voorbereid op haar, ze maakt ook helemaal geen geluid erbij, dus niet grommen of blaffen, helemaal stokstil staat ze, brrr, ik hou daar niet van hoor, dan maar een hond die al blaffend en grommend om me heen rent dan dit enge stille loerende.

groetjes,
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Staart hoog is imponeergedrag, borstelen ook, Aankijken kan allertheid zijn maar kan ook duiden op agressie.

Hoe staan de oren en het lichaam? Doet hij iets met zijn tong?

Het klinkt nu als imponeergedrag maar het is lastig beoordelen zonder het zelf te zien. De springen kan ook weer op spelgedrag duiden namelijk. Dat hangt heel erg van de lichaamshouding af.

Groeten,
Eelco
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

ja dat gedrag herken ik wel, typisch peien gedrag :mrgreen:
Misschien werkt het als je heel enthousiast reageert...
zo van :"heeeeeeeeeey hallo gekke pei ben jij er ook weer" :blah: gewoon doen alsof je het heel leuk vindt om haar tegen te komen :W: .
Bij mijn honden werkt dat heel goed, ze ontspannen meteen en dat imponeren vinden ze ineens ook niet meer nodig :19:
gucci
Zeer actief

okee dat ga ik dan eens proberen, dus het is echt een raseigenschap, krijg er wel een beetje kriebels in de buik van hoor, ze staat net als een standbeeld en dat ken ik eigenlijk niet dus dan denk ik jee wat bedoelt ze nu.

groetjes,
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Klinkt een beetje als ambivalent gedrag...

"Ambivalent gedrag:
Ook een conflict situatie. De hond is van voren dominant (oren hoog) en van achteren onderdanig (staart laag) of andersom. Hij weet het niet, kan kennelijk niet inschatten of de andere hond dominanter of onderdaniger is.
"

bron : http://www.hondenvrienden.nl/hondengedrag.html

Zou eerlijk gezegt ook niet weten hoe je hier op in moet gaan en of je er wel op in moet gaan? Zie dan inderdaad ook liever een onderdanige of een dominante hond dan een onzekere hond!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Mark-fryslan
Zeer actief

son-pei schreef:ja dat gedrag herken ik wel, typisch peien gedrag :mrgreen:
Misschien werkt het als je heel enthousiast reageert...
zo van :"heeeeeeeeeey hallo gekke pei ben jij er ook weer" :blah: gewoon doen alsof je het heel leuk vindt om haar tegen te komen :W: .
Bij mijn honden werkt dat heel goed, ze ontspannen meteen en dat imponeren vinden ze ineens ook niet meer nodig :19:
He ja, erg nieuwsgierig of dit werkt. Gewoon doen of je gek bent. Hoor het wel.

Groetjes Mark

gucci
Zeer actief

er loopt ook een sloot langs dus als het niet werkt dan jump ik daar wel in :smile:

groetjes,
Mark-fryslan
Zeer actief

gucci schreef:er loopt ook een sloot langs dus als het niet werkt dan jump ik daar wel in :smile:

groetjes,
:smile:
Zolang het maar geen waterhond is gaat dat goed!

Groetjes Mark

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mark-fryslan schreef:
gucci schreef:er loopt ook een sloot langs dus als het niet werkt dan jump ik daar wel in :smile:

groetjes,
:smile:
Zolang het maar geen waterhond is gaat dat goed!

Groetjes Mark
Je weet niet of hij zelfopblazend is, met al die plooien.....
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ook ik herken wel wat in het gedrag van deze pei...
Rimpel doet het ook...alleen maakt Rimpel er veel kabaal bij en wanneer de hond dichterbij komt gaat hij als een idioot tekeer; hangen in de lijn, rondjes draaien,etc.
Zodra we 2 meter verder zijn is er niets meer aan de hand.

Ik weet dat dit bij Rimpel komt doordat hij een paar keer aangevallen is door andere honden en nu dus bij een hond in de verte al idioot gaat lopen doen...vooral stoer lijken...maar als puntje bij paaltje komt doet hij niets...Het is bij Rimpel angst en daardoor wil hij stoer en dominant overkomen....
Als hij speelt (wat zelden voorkomt omdat ik het niet aandurf) dan doet hij net zo idioot...vooral bovenop de hond springen en stoer doen...
Afweermechanisme noemen we het maar....
Kiji...Rimpel doet niets, dat weet ik...
Maar ik durf je niet te garanderen dat deze pei ook niets doet.
Je weet niet wat de achtergrond is...misschien is deze pei ook een paar keer flink gegrepen...
Ik ken genoeg verhalen van peitjes die na een paar keer aangevallen te zijn geweest het tegenovergestelde van Rimpel gaan doen;
Als 1 e aanvallen en nog dominanter en idioter doen...
Iets dat je er maar moeilijk weer uitkrijgt

Oh...en 1 geruststelling....
Peitjes zijn absoluut GEEN waterhonden...(op een enkeling na misschien)
Bij dit miezerweer moet ik hem naar buiten slepen!!!! :N:
En ik ken vele pei-baasje met mij die hetzelfde drama beleven met dit weer. Sommigen weigeren pertinent iets te doen en houden gewoon op.
Gelukkig piest Rimpel wel, maar poepen? Nee...dat houdt ie wel op.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”