Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kennismaking pup en oudere hond eerste keer niet goed gegaan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

PaulineB
nieuw lid

kennismaking pup en oudere hond eerste keer niet goed gegaan

Ongelezen bericht door PaulineB »

Beste forumgangers,
Daar ben ik weer. Eerder had ik een vraag over het af en toe vechten van onze 2 honden Fozzy en Balou. Nu het volgende: mijn schoonmoeder heeft een pup (teefje) van 12 weken oud. We wilde haar laten kennismaken met onze wel vaak dominante reu Balou. (met onze andere hond hebben we dat ook apart gedaan en dat ging wel goed). We dachten we laten ze gaan in de tuin (ruimte etc). Na enkele seconden snuffelen van Balou en vervolgens het terugsnuffelen door de pup, "greep" Balou de pup direct. Mijn vriend pakte hem direct bij de de nekvel en heeft hem apart gezet. Puppie natuurlijk gillen en overstuur, verder geen wondjes of ietsdergelijks. Met het teefje van mijn ouders gaat het wel goed. En ook op de hondenclub accepteert Balou andere honden redelijk. Hij is wel selectief want soms gaat hij direct in de aanval. Welke "selectie" hij maakt is ons niet helemaal duidelijk. Soms wordt hij op de hondenclub gecorrigeerd door een teefje en dat accepteert hij weer wel. Tegen de tijd dat wij het gedrag van Balou kunnen voorspellen is hij bejaard ben ik bang. Graag wederom jullie adviezen om een volgende kennismaking met het pupje wel goed te laten verlopen. Of gewoon niet meer proberen?
Groet, Pauline
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Misschien eens op neutraal terrein proberen. Dit is zijn eigen terrein, waar hij de baas is.

Vaak gaat het op het strand ofzo, waar lekker de ruimte is, veel beter.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk ook dat de tuin territorium is en dat het daarom geen goed idee is ze daar kennis te laten maken. Sommige honden hebben nog eerder de neiging hun tuin te verdedigen dan hun huis.

Ik zou het eerder zoeken in eens om te beginnen een eindje opwandelen samen met beiden aan de riem.

Anne
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge O schreef:ik sluit me al bij voorgaande aan, maar ben je wel zeker dat je die 'aanval' van balou niet te zwaar hebt ingeschat? is van hieruit moeilijk te zeggen natuurlijk, maar was het niet gewoon even een duidelijke correctie om de pup meteen op haar plaats te zetten? want dat doen wel meer volwassen honden met vrijpostige pups hoor, zeer zeker als die de ienemienie-puppyfaze al voorbij zijn.
Dat wilde ik ook al zeggen, en het gillen van pups wil niets zeggen, de meeste gillen bij voorbaat al , zo van :" doe me niets, ik geef me al over".
Ik herken dat gillen, de pups die we bij Bruno hebben gezet begonnen ook meteen te gillen waarop Bruno (die niet gediend is van luidruchtig, ordinair of overdreven gedrag :mrgreen: ), ze geen blik meer waardig keurde.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom vraag je ze niet naar de hondenclub te komen? Daar gaat het wel goed met veel honden en daar is hij ook ingesteld op het ontmoeten van honden. Gaat het dan goed dan neem je ze samen in de auto mee naar huis en dan blijft het vast en zeker goed gaan.

Misschien heeft hij het niet zo op pups? Hij kan er niks mee en een volwassen teef waar hij zich zelfs door laat corrigeren heeft voor hem een hele andere motivatie :mrgreen:
Afbeelding
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Ik zou ze ook laten kennismaken aan de leiband, zonder direct contact. Op die manier kan Balou een beetje wennen aan de pup en jullie kunnen kijken hoe hij reageert.

Met mijn eigen honden heb ik het ook zo gedaan. Thessa kan namelijk met weinig honden overweg, maar als ze er een hele tijd aan kan wennen, dan lukt het uiteindelijk wel.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn teefje heeft als 12 weken oud pupje kennis gemaakt met de 10 jarige reu boef.

ze waren samen in de tuin en wij keken toe...

zij werd ook door boef gecorrigeerd om iets wat wij niet begrepen, maar er blijkbaar toch gebeurde. lola heeft de rest van de dag voor boef gekropen en hij keek niet eens meer naar haar...

als we nu daar komen (boef is van mijn moeder) nemen we lot altijd mee en liggen ze samen in de mand te maffen...

sommige mannen hebben gewoon een duidelijkere manier van vertellen dat ze the man zijn als anderen denk ik...

als je reu het echt had gewild had de pup wondjes gehad en dat is niet zo, dus ik denk dat het door je eigen schrik erger leek dan dat het was.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Zat ik idd ook nog aan te denken. Een pup kan érg hard gillen om niets hoor. :wink:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Jammer dat ie gestraft is, wordt het niet beter van lijkt me.
weg gehaald zit een virus in
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Sjiel schreef:Jammer dat ie gestraft is, wordt het niet beter van lijkt me.
mee eens en ik zie ook niet zo goed het nut om honden die elkaar maar zelden zien aan elkaar te moeten laten wennen als het niet zo lekker loopt. Is het echt nodig dat de honden met elkaar overweg moeten kunnen? Ik zie er nou niet zo het nut van een pup bloot te stellen aan een moeilijke hond. Ik zou het dus niet meer proberen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”