Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ideeën gevraagd!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hoe je een hond niet moet benaderen als je bang bent.
Dat er behalve brokken/diner nog andere manieren zijn om je hond goed te voeden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

kinderen en honden, de do's en vooral: de don'ts?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Goh leuk!

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Heel leuk maar ook lastig om dingen in scene te zetten lijkt me. Als je en stel honden regelt dan gebeurd er gewoon iets en daar moet je het mee doen. Ik denk dat je heel goed het speelgedrag uit kunt leggen. Hoe ze elkaar ontmoeten enz. Dus stand van de staart, oren en de rest wat er tussen zit. Verder iets over verzorging? En een hond live iets leren is natuurlijk altijd leuk. Lijkt me een leuke dag worden heel veel succes!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Twee vreemde honden ontmoeting (los versus aan de riem) reu / teef ontmoeting en de do's en don'ts in het park :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Inge O schreef:
Rataplan schreef:...en de do's en don'ts in het park :mrgreen:
we hebben per groepje maar één dagje hoor, geen hele week :N: :smile: !

maar ik kan ze wel vast enkele voorbeeldjes geven :mrgreen: .
Nou dat ze een hond moeten roepen als er een aangelijnde hond aankomt is al een hele goede :mrgreen: en niet op de vuist gaan als de honden elkaar in de haren vliegen en hoe je twee honden die vast hebben los kan krijgen, dat een pup niet zonder meer niet gebeten kan worden door een volwassen hond en dat deze hond niet vals is en een spuit verdient.............. dat zou al een heel stuk helpen in een park :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Dat ze kinderen moeten aanleren eerst te vragen of een hond geaait mag worden en dat ze de hond dan ONDER de kop moeten aaien, omdat honden vaak de handjes volgen, dus ook als die hoog boven het koppie hangen (heb ik ooit ergens gelezen en heb het uitgeprobeert met eigen dochter (4 jr) en het werkt geweldig)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

iets heeeeeeeeeeeeeeeel belangrijks: HEDDERS ZIJN NIET ENG :pffff:
:mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

maart schreef:iets heeeeeeeeeeeeeeeel belangrijks: HEDDERS ZIJN NIET ENG :pffff:
:mrgreen:
Ja dan weet ik er ook een; jachthonden vangen niet de hele konijnen :pffff: :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Hoi Inge,

Wat een leuk onderwerp!

Misschien kun je de mensen vragen het verschil in gedrag in angst en onderdanigheid?

Het verschil in angst agressie en domantie agressie.

Ook hoe ze een dominante hond kunnen herkennen. Zowel naar mensen toe als naar honden.

Hoe met een dominante hond in huis om te gaan. De "regeltjes".

Wat de lichaamstaal van een hond is als hij met een andere hond wilt spelen. Hoe dat er uitziet.

Hoe een jonge hond ( pup ) zijn onderdanigheid laat merken een aan volwassen ( vaak grote ) hond. Bek likken en dergelijke.

Misschien kun je uitleggen hoe een honden roedel in elkaar steekt? Is ook heel vaak gedrag va nhonden naar terug te herleiden en beter te begrijpen.

En dat je als je met een hond werkt en als je een hond hebt dat je vaak niet in mensentaal moet denken maar in hondentaal?

Ik noem maar wat zaken op... :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

het meeste is al genoemd. Misschien iets over preventie van hondengevechten, hoe je een situatie kunt herkennen waarin de honden op elkaar gaan klappen en wat je dan als baas dient te doen ( hond terugroepen ) want dat blijkt nogal eens moeilijk te zijn :mrgreen:

Ik zou ook iets zeggen over het recht van een hond op zijn persoonlijke ruimte. Een hond die een opdringerige hond weg snauwt is niet agressief. Veel honden krijgen daarvoor m.i. ten onrechte op hun kop.

En nu ik het er toch over heb, misschien kan je ze i.h.a. iets over agressie bij honden vertellen en hoe je er als baas verantwoord mee om kunt gaan. Veel honden zouden in bepaalde omstandigheden maatschappelijk onaanvaardbaar agressief gedrag vertonen, maar zijn daarom nog geen valse rothonden.
Afbeelding
maart
Zeer actief

de oorspong van bepaalde gedragingen die we nu nog zien bij onze huishond (en waarvan we het nut niet inzien) kan je ook verklaren.
zoals vb. waarom draait een hond eerst enkele cirkeltjes vooraleer hij gaat gaan liggen, waarom likken honden elkaar aan de mond,...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Leerprocessen, hoe leert een hond?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
maart
Zeer actief

voor mij zou de basis zijn dat een hond leert door wijze van beloning. al spelenderwijs alles aanleren aan je hond en straffen achterwege laten. het maakt het leerproces voor de hond veel aangenamer, de baas beleeft er veel meer plezier aan en niet te vergeten: de band hond-eigenaar geldt het hele leven lang :ok:
op die manier gaat je hond voor zijn baas door het vuur, je hebt een echte,trouwe vriend
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:euh, leerprocessen :denken: :mrgreen: - daar kan je vast wel een week mee aan de slag :mrgreen: . als je er in het kort, voor mensen met weinig ervaring, de meest elementaire basis wil voor leggen, wat zou dan voor jou het belangrijkste zijn, eline?
Wanneer straf of belonen zin heeft en dus ook geen zin heeft, zodat fabels als "hij wist dat hij fout was" nou eens stoppen. Negatieve aandacht is ook aandacht, de timing van belonen/straf, dus effectief binnen eigenlijk een halve tel, maar na 2 sec neemt het rendement al af en na 5 sec. is de hond toch echt weer met iets anders bezig..dat soort dingen. Dat een hond een opportunist is en rangorde wel belangrijk is , maar hetgeen gedrag oplevert nog altijd de grootste motivatie is om gedrag te vertonen of te laten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
Eline* schreef:
Inge O schreef:euh, leerprocessen :denken: :mrgreen: - daar kan je vast wel een week mee aan de slag :mrgreen: . als je er in het kort, voor mensen met weinig ervaring, de meest elementaire basis wil voor leggen, wat zou dan voor jou het belangrijkste zijn, eline?
Wanneer straf of belonen zin heeft en dus ook geen zin heeft, zodat fabels als "hij wist dat hij fout was" nou eens stoppen. Negatieve aandacht is ook aandacht, de timing van belonen/straf, dus effectief binnen eigenlijk een halve tel, maar na 2 sec neemt het rendement al af en na 5 sec. is de hond toch echt weer met iets anders bezig..dat soort dingen. Dat een hond een opportunist is en rangorde wel belangrijk is , maar hetgeen gedrag oplevert nog altijd de grootste motivatie is om gedrag te vertonen of te laten.
deze komt er zeer zeker in, want dat is voor mij één van de basiszaken. timing wilde ik zeker ook doen, het wordt alles bij elkaar al een heel lijstje :wink: .

ik hoop vooral dat ik ze zelf ook met een hond aan het werk kan zetten, om ze veel kleine details zelf te laten zien en ervaren.
dat is nou een grote reden waarom ik graag les van je zou krijgen :mrgreen: :ok:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

maart schreef:zoals vb. waarom draait een hond eerst enkele cirkeltjes vooraleer hij gaat gaan liggen
Euhhh, deze is ook nieuw voor mij :denken: Wat is hier de reden van, ben ik ook wel benieuwd naar! :wink:
maart
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
maart schreef:zoals vb. waarom draait een hond eerst enkele cirkeltjes vooraleer hij gaat gaan liggen
Euhhh, deze is ook nieuw voor mij :denken: Wat is hier de reden van, ben ik ook wel benieuwd naar! :wink:
als de honden nog in het wild leefden, lagen ze altijd in het gras. vooraleer ze in het gras gingen liggen, liepen ze rondjes, zodat al het gras mooi plat was. nu doet onze huishond dat dus nog, maar het heeft totaal geen functie meer
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:[
Wanneer straf of belonen zin heeft en dus ook geen zin heeft, zodat fabels als "hij wist dat hij fout was" nou eens stoppen. .
Die stoppen dus nooit. Vandaag nog kwam ik in gesprek met bazen die dus geloven dat hun hond als zij het zeggen heel goed weten dat ze niet hadden mogen slopen bij afwezigheid van de baas. Niet omdat het ze nooit verteld is dat dat niet kan, maar omdat ze het domweg niet geloven.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zoie schreef:
Eline* schreef:[
Wanneer straf of belonen zin heeft en dus ook geen zin heeft, zodat fabels als "hij wist dat hij fout was" nou eens stoppen. .
Die stoppen dus nooit. Vandaag nog kwam ik in gesprek met bazen die dus geloven dat hun hond als zij het zeggen heel goed weten dat ze niet hadden mogen slopen bij afwezigheid van de baas. Niet omdat het ze nooit verteld is dat dat niet kan, maar omdat ze het domweg niet geloven.
Nee inderdaad, dat hoor ik nog bijna dagelijks. Zo van; ik kijk naar het vernielde kussen en dan kruipt hij al voor me. Nou ja............ :boos:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

ik zoou zeer zeker de verschillende manieren van trainen belichten.

Zeker omdat er tussen de verschillende soorten nogal wat verschillen bestaan.
de ene echt gericht op gehoorzaamheid en de ander vooral gericht op natuurlijk gedrag.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Mark-fryslan
Zeer actief

Eukalipta schreef:ik zoou zeer zeker de verschillende manieren van trainen belichten.

Zeker omdat er tussen de verschillende soorten nogal wat verschillen bestaan.
de ene echt gericht op gehoorzaamheid en de ander vooral gericht op natuurlijk gedrag.
Sorry ff off topic: Wat een gave fotoEuekalipta! Ben een enthousiast amateur fotograaf. Zo'n mooi plaatje heb ik nog niet geschoten van mijn hond.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Als je het hebt over het voorkomen van gevechten kan je er misschien ook bij vertellen dat je niet met balletjes moet gaan spelen als er andere honden bij zijn en wat er kan gebeuren als je het wel doet.
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

maart schreef:
Tamara en Bowie schreef:
als de honden nog in het wild leefden, lagen ze altijd in het gras. vooraleer ze in het gras gingen liggen, liepen ze rondjes, zodat al het gras mooi plat was. nu doet onze huishond dat dus nog, maar het heeft totaal geen functie meer
hier nog wel hoor. De ligzakken worden vakkundig van een kuil voorzien. :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

He Inge, was dit nu afgelopen week? En zo ja; hoe is het gegaan allemaal?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mark-fryslan
Zeer actief

Stang schreef:He Inge, was dit nu afgelopen week? En zo ja; hoe is het gegaan allemaal?
ja ook erg nieuwsgierig...

Groetjes mark

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”