Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik snap iets niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ik snap iets niet

Ongelezen bericht door Caro. »

Ingrijpen tussen honden onderling (roedel, thuissituatie) wordt meestal afgeraden omdat je dan een zgn 'afhankelijke rangorde' krijgt en omdat gezegd wordt dat een roedelleider zich ook niet met het gepeupel onder zich bemoeit.

Maar als ik nu kijk naar hoe honden dit onderling regelen, dan wordt er wel degelijk ingegrepen door de hoogste in rang.

Hier in de buurt als bekende honden ruzie hebben, dan pikt Kaya dit niet en zal ertussen komen, waarop direct de ruzie beeindigd wordt. Terwijl ze zich normaal gesproken dus nergens mee bemoeid, totdat er bonje is.
Zo ook als in haar 'thuis roedeltje' als de katten onderling bonje hebben, stuift Kaya erop af en gaat ertussen staan.

Wat mis ik nu in mijn redenatie? :denken: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hmmm, ik denk iig dat het wat lastiger is met een roedel honden thuis omdat jij er niet altijd bij bent natuurlijk.

Volgens mij kan je er wel voor kiezen om altijd in te grijpen, maar dan moet je ze gescheiden houden als je weg bent.

En iets anders zinnigs weet ik er ook niet over te zeggen :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Hmmm, ik denk iig dat het wat lastiger is met een roedel honden thuis omdat jij er niet altijd bij bent natuurlijk.

Volgens mij kan je er wel voor kiezen om altijd in te grijpen, maar dan moet je ze gescheiden houden als je weg bent.

Daar twijfel ik dus aan of je ze dan gescheiden moet houden :denken:
Ja, ongetwijfeld bv met 2 teven die elkaar naar het leven staan, maar die moet je sowieso gescheiden houden.

Ik heb het over een normale 'vredige' roedel (laten we even reu/teef nemen als voorbeeld) en als ze een keertje mot hebben of het dan wel zo logisch is, vanuit bovenstaande redenering, om niet je stem te laten gelden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Pff, wel een lastige hoor. Ik grijp wel in, maar als ik er niet ben, vind het gesodemieter wel plaats, want ranghoogste is er lekker toch niet? :19:
Ik grijp alleen in als in mijn ogen een correctie van ranghogere naar ranglagere niet op zijn plaats is. Als een ranglagere iets flikt, wat de ranghogere niet hoeft te pikken mag er uiteraard NETJES gecorrigeerd worden.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Stang schreef:
Moos schreef:Hmmm, ik denk iig dat het wat lastiger is met een roedel honden thuis omdat jij er niet altijd bij bent natuurlijk.

Ja, ongetwijfeld bv met 2 teven die elkaar naar het leven staan, maar die moet je sowieso gescheiden houden.

Ik heb het over een normale 'vredige' roedel (laten we even reu/teef nemen als voorbeeld) en als ze een keertje mot hebben of het dan wel zo logisch is, vanuit bovenstaande redenering, om niet je stem te laten gelden.
Nou, volgens mij is het idee dan dat als jij ingrijpt als je er wel bent, dan stoppen ze, maar is het nog niet helemaal 'uitgevochten'. Als jij er niet bent om niet in te grijpen zullen ze dus toch doorgaan, en misschien nog veel erger omdat jij de eerste 10 keer hebt ingegrepen en de spanning steeds hoger is opgelopen.

Zoiets?
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Misschien ziet Kaya het als een kans om even te laten zien dat ze nog steeds de baas is? Omdat ze die andere honden uit de buurt niet dagelijks ziet en ze zichzelf dus meer moet bewijzen? Ik roep ook maar wat. :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef:

Nou, volgens mij is het idee dan dat als jij ingrijpt als je er wel bent, dan stoppen ze, maar is het nog niet helemaal 'uitgevochten'. Als jij er niet bent om niet in te grijpen zullen ze dus toch doorgaan, en misschien nog veel erger omdat jij de eerste 10 keer hebt ingegrepen en de spanning steeds hoger is opgelopen.

Zoiets?
Is dat wel zo? Dat vraag ik me dus af?

Als er een goede rangorde is en de ranghogere (ik dus :pffff: :mrgreen: ) zegt 'AFGELOPEN' dan zouden de honden zich daarbij neer moeten leggen volgens mij.

Ik doe het zelf trouwens ongeveer hetzelfde als Jocye: bij kleine normale akkefietjes grijp ik niet in, maar bij echt gezeik-kattigheid van Kaya grijp ik wel in. Zo wilde Moritz laatst gaan verliggen op de bank en om een of andere uitermate kattige reden, wilde Kaya dat niet en ging lelijk snauwen naar hem. Toen heb ik de boel direct afgekapt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Misschien ziet Kaya het als een kans om even te laten zien dat ze nog steeds de baas is? Omdat ze die andere honden uit de buurt niet dagelijks ziet en ze zichzelf dus meer moet bewijzen? Ik roep ook maar wat. :19:
Zou het?
Ik denk dat het vrij normaal gedrag is van honden die elkaar zeer regelmatig zien dat de roedelleider geen geruzie pikt onderling.

Dat is dus eigenlijk misschien ook wel de vraag waar het op neer komt :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Er is niets mis met je redenatie. Naar mijn idee wordt dit geadviseerd omdat mensen de taal vaak verkeerd lezen. Het gevolg is verkeerd of op het verkeerder moment ingrijpen. Dat maakt het alleen maar erger dus dan kun je beter helemaal niets doen.

Ik denk dat daarom gezegt wordt nooit in te grijpen.

Groeten,
Eelco
Moos
Zeer actief

Stang schreef:

Als er een goede rangorde is en de ranghogere (ik dus :pffff: :mrgreen: ) zegt 'AFGELOPEN' dan zouden de honden zich daarbij neer moeten leggen volgens mij.

Ik doe het zelf trouwens ongeveer hetzelfde als Jocye: bij kleine normale akkefietjes grijp ik niet in, maar bij echt gezeik-kattigheid van Kaya grijp ik wel in. Zo wilde Moritz laatst gaan verliggen op de bank en om een of andere uitermate kattige reden, wilde Kaya dat niet en ging lelijk snauwen naar hem. Toen heb ik de boel direct afgekapt.
Ja, of dat echt zo is weet ik ook niet. Ik kan me voorstellen dat als het om echt een rangorde probleem gaat tussen de reu en de teef dat ze dan wel stoppen als jij dat zegt, maar doorgaan als jij weg bent, want de rangorde is dan nog steeds onduidelijk.

Als het om van die kleine akkefietjes gaat die jij omschrijft lijkt me dat het ook klaar is op het moment dat jij je stem verheft hebt.

Ik grijp trouwens nooit in, maar Moos en Saar hebben dan ook zeeeeer zelden iets. Heel, heel, heel soms wil Moos weleens snauwen naar Saar als zij tegen hem aan wil gaan liggen op de favoriete plek op de bank. Dat laat ik dan, maar ja, het is dan ook meteen klaar. Moos gromt zachtjes, en Saar druipt af. Om 10 minuten later toch tegen elkaar aan te gaan liggen :mrgreen:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Stang schreef:
Moos schreef:
Stang schreef:

Zoiets?

Ik zit hier thuis met een op dit moment steeds neurotischer wordende Nick van 6 jaar die ranghoogste is t.o.v. de teef van 7 jaar en een jongere reu van 2 jaar en 5 maanden. Je raadt het al, Nick gaat steeds sterker reageren op Snuf. Aan Snuf merk ik nog vrij weinig, want die heeft goed ontzag voor Nick, maar als je Nick bekijkt zou je het ergste verwachten, lekker vaag he? Dus ik zit nu af te wachten wanneer Snuf van zich afbijt, want de spanning van Nick t.o.v Snuf neemt overduidelijk toe. Het blijft bij schermutselingen hoor, maar ook als Snuf gewoon verderop in het veld aan het poepen is, vond Nock het vanmorgen blijkbaar nodig om er naar toe te wandelen en behoorlijk vervelend te doen tegen Snuf. Ik heb dat dus rigoreus afgekapt, omdat er niks te corrigeren viel. Maar ik hoop wel dat de heren er onderling eens een keer uitkomen, want van Nick word ik zo langzamerhand gestoort. Hij is zo druk bezig met Snuf, terwijl Snmuf er 9 van de 10 keer gewoon niet op in gaat of zelfs Nick totaal negeert. Maar als Nick dan grauwt, gaat ie gelijk op zijn rug liggen. Maar goed, dit is dus een "thuis" roedelsituatie.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Roedeltheorie

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Veel wordt de fout gemaakt om honden voor de volle 100% met wolven te vergelijken. Dus dan ga je wel eens mank met de roedeltheorie.

Volgens de roedeltheorie zou je dan de laagste hond moeten straffen om de hogere zijn rang te bevestigen. Doe je het andersom, dus je helpt als roedelleider de lagere hond dan zou die andere hond nog harder gaan strijden om zijn positie helder te krijgen. Je zou dan een signaal afgeven dat je niet helemaal spoort als leider. Ik heb zelf maar een hond dus ik ben er niet zo erg mee bezig. Maar er zijn hier wel mensen die je er echt het fijne van kunnen vertellen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hmmm Chello die hier de roedelleider is zie je nooit als er echt bonje is tussen de honden onderling hoor.
Hij reageert wel vaak als de reu van de buuf ( die onder hem staat) betrokken is bij de bonje, dan loopt hij wat te grommen naar Ullic (de reu van de buuf) maar meer ook niet.

Vorige week had ik Ghaya en Hera aan het knokken buiten maar Chello stond op zijn dooie gemak te snuffen op het erf, hij gaf er niks om. :19:
Buiten op straat bemoeit Chello zich al helemaal niet met andere honden die ruzie hebben ofzo.
Joy C
Zeer actief

Re: Roedeltheorie

Mark-fryslan schreef:Veel wordt de fout gemaakt om honden voor de volle 100% met wolven te vergelijken. Dus dan ga je wel eens mank met de roedeltheorie.

Volgens de roedeltheorie zou je dan de laagste hond moeten straffen om de hogere zijn rang te bevestigen. Doe je het andersom, dus je helpt als roedelleider de lagere hond dan zou die andere hond nog harder gaan strijden om zijn positie helder te krijgen. Je zou dan een signaal afgeven dat je niet helemaal spoort als leider. Ik heb zelf maar een hond dus ik ben er niet zo erg mee bezig. Maar er zijn hier wel mensen die je er echt het fijne van kunnen vertellen.

Groetjes Mark
Ja, maar dat is juist het punt. Ik wil juist dat Snuf de roedelleider wordt uiteindelijk. En het liefst zo snel mogelijk. Het zou juist dom van mij zijn om een hond die op zijn retour is kosten wat het kost roedelleider te laten zijn, dan creëer ik juist een eeuwigdurende machtstrijd. Heel lullig voor Nick, en dat schijnt hijzelf als eerste door te hebben, maar Snuf lijkt er net nog niet helemaal aan toe te zijn. Die is daar binnen het halfjaar fysiek en qua leeftijd ook aan toe. Vergis je niet, als Snuf een enkele keer loopt te klieren en hij wordt gecorrigeerd, bemoei ik me er niet mee, of hij krijgt van mij ook een waarschuwing. Maar tussen 2 reuen van die leeftijd kun je een machtstrijd toch niet voorkomen en hoe krampachtiger je dat probeert, hoe langer het zal duren. Maar ja, dat is mijn mening.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Ik heb hier 3 honden lopen, maar ik heb géén idee wie hier (van de honden dan) de roedelleider is......hier word alleen een keer gegrauwd of gesnauwd als ze een bot hebben, of als Boris Mientje zeer doet tijdens het spelen......dan snauwt Mientje even tegen Boris om daarna weer te spelen..Eigenlijk zou Sindy (teef 6 jaar) de roedelleider "moeten" zijn, maar die laat speeltjes ed gewoon afpakken door Boris....
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck meent zich wel overaan tegenaan te moeten bemoeien.
Ik vind dat dus niet nodig en grijp in als het te ver gaat.
Nu Nika hard achteruit gegaan is merk je dat onderling ook, Marouck reageert er behoorlijk heftig op. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met haar schijnzwangerschap, ze is dan wat sneller geprikkeld als normaal.
Sinds een week of 4 zitten ze dus weer gescheiden als ik er niet bij ben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mark-fryslan
Zeer actief

Joy C schreef:
Ja, maar dat is juist het punt. Ik wil juist dat Snuf de roedelleider wordt uiteindelijk. En het liefst zo snel mogelijk. Het zou juist dom van mij zijn om een hond die op zijn retour is kosten wat het kost roedelleider te laten zijn, dan creëer ik juist een eeuwigdurende machtstrijd. Heel lullig voor Nick, en dat schijnt hijzelf als eerste door te hebben, maar Snuf lijkt er net nog niet helemaal aan toe te zijn. Die is daar binnen het halfjaar fysiek en qua leeftijd ook aan toe. Vergis je niet, als Snuf een enkele keer loopt te klieren en hij wordt gecorrigeerd, bemoei ik me er niet mee, of hij krijgt van mij ook een waarschuwing. Maar tussen 2 reuen van die leeftijd kun je een machtstrijd toch niet voorkomen en hoe krampachtiger je dat probeert, hoe langer het zal duren. Maar ja, dat is mijn mening.
Ik ben het met je eens dat het vanzelf gebeurd. Alleen denk ik niet dat je het tijdstip waarop het gaat gebeuren zou moeten willen bepalen. Dat kan een hele heftige strijd worden. Ik heb geen ervaring daarmee hoe je dat het beste in goede banen kan leiden. Of je eigenlijk wel iets moet doen. Misschien dat iemand anders dat wel weet? Ik denk dat je door jou manipulatie alleen maar meer spanning creëert en geen duidelijkheid over wie nu over wie de baas is.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Joy C
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Joy C schreef:
Ik ben het met je eens dat het vanzelf gebeurd. Alleen denk ik niet dat je het tijdstip waarop het gaat gebeuren zou moeten willen bepalen. Dat kan een hele heftige strijd worden. Ik heb geen ervaring daarmee hoe je dat het beste in goede banen kan leiden. Of je eigenlijk wel iets moet doen. Misschien dat iemand anders dat wel weet? Ik denk dat je door jou manipulatie alleen maar meer spanning creëert en geen duidelijkheid over wie nu over wie de baas is.

Groetjes Mark
Ik manipuleer misschien stiekum een heel klein beetje, maar absoluut niet zo dat ik daar iedere keer mee bezig ben. :wink: Ik ga, als mijn Nick onterechte zwaar overtrokken machtsbevestiging vertoont, gewoon omdat hij daar zin in heeft, echt niet Snuf straffen. Dan ben je in mijn ogen ook geen alpha. En dat is wat ik wel wil. Je bent dan in mijn ogen gewoon blind achter de ranghoogste hond aan het aanwandelen zonder daar zelf een zegje in te hebbenb.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:hmmm Chello die hier de roedelleider is zie je nooit als er echt bonje is tussen de honden onderling hoor.
Hij reageert wel vaak als de reu van de buuf ( die onder hem staat) betrokken is bij de bonje, dan loopt hij wat te grommen naar Ullic (de reu van de buuf) maar meer ook niet.

Vorige week had ik Ghaya en Hera aan het knokken buiten maar Chello stond op zijn dooie gemak te snuffen op het erf, hij gaf er niks om. :19:
Buiten op straat bemoeit Chello zich al helemaal niet met andere honden die ruzie hebben ofzo.
Owww :oeps: Dan klopt mijn redenatie dus niet helemaal :denken:

Kaya grijpt trouwens ook niet in bij vreemde honden hoor, maar wel als 'haar' honden aan het vechten/ruzien zijn. Zowel onderling als met een vreemde hond.
Nu mag ze dit natuurlijk meestal niet van mij, maar dat is weer een ander verhaal :mrgreen:

Het kan ook zijn dat Kaya gewoon een enorme regelteef is en dan gaat mijn hele theorie weer niet op :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

estelle schreef:hmmm Chello die hier de roedelleider is zie je nooit als er echt bonje is tussen de honden onderling hoor.

hier dus ook,
Ace is duidelijk de ranghoogste van t stel,
maar een ruzietje onderling laat hij ze lekker uitvechten,
je ziet hem pas opkijken als er daadwerkelijk pijn gedaan wordt (=piepen) en hij onderneemt pas actie als er daar niet op gereageerd wordt door de tegenpartij (door te stoppen dus)
Mark-fryslan
Zeer actief

Joy C schreef:
Ik manipuleer misschien stiekum een heel klein beetje, maar absoluut niet zo dat ik daar iedere keer mee bezig ben. :wink: Ik ga, als mijn Nick onterechte zwaar overtrokken machtsbevestiging vertoont, gewoon omdat hij daar zin in heeft, echt niet Snuf straffen. Dan ben je in mijn ogen ook geen alpha. En dat is wat ik wel wil. Je bent dan in mijn ogen gewoon blind achter de ranghoogste hond aan het aanwandelen zonder daar zelf een zegje in te hebbenb.
Het is ook niet mijn theorie :wink: Dus ik kan me prima vinden in wat je zegt. Ik denk dat daarom veel mensen ervoor kiezen om niks te doen. Je wilt de boel niet erger maken dan het is en je wilt ook zeker niet de zwakste nog eens extra op zijn donder geven. Dat komt omdat wij mensen zijn en geen honden denk ik.

Grotjes Mark

Joy C
Zeer actief

Re: Ik snap iets niet

Inge O schreef:
Stang schreef:Ingrijpen tussen honden onderling (roedel, thuissituatie) wordt meestal afgeraden omdat je dan een zgn 'afhankelijke rangorde' krijgt en omdat gezegd wordt dat een roedelleider zich ook niet met het gepeupel onder zich bemoeit.

Maar als ik nu kijk naar hoe honden dit onderling regelen, dan wordt er wel degelijk ingegrepen door de hoogste in rang.

Hier in de buurt als bekende honden ruzie hebben, dan pikt Kaya dit niet en zal ertussen komen, waarop direct de ruzie beeindigd wordt. Terwijl ze zich normaal gesproken dus nergens mee bemoeid, totdat er bonje is.
Zo ook als in haar 'thuis roedeltje' als de katten onderling bonje hebben, stuift Kaya erop af en gaat ertussen staan.

niks :mrgreen: . volgens mij dan :wink: . ik ben het met die stelling dan ook totaal niet eens, en nooit geweest ook trouwens. ik vrees dat ze het vaakste verkondigd wordt door mensen die zelf niet regelmatig een roedel bezig zien, anders zouden ze het heel wat genuanceerder formuleren.

hier wordt door de ranghoogste wel vaak ingegrepen, en ik vermoed zelfs des te vaker naarmate die ranghoogste niet heel erg zeker is van zichzelf. spook vroeger (heel zelfbewuste, rustige roedelleidster) greep wel in, maar niet zo vaak. vlam (roedelleidster sinds het overlijden van spook) is heel onzeker in haar positie, en straft ook het minste beetje machtsvertoon af, ook onder twee ranglageren. misschien dat chaos haar angst inboezemt, en dat ze dat ziet als een bedreiging voor zichzelf in haar positie?

ikzelf grijp al mijn hele leven in in mijn roedel teven (roedel téven :N: :N: ??!), maar zéér gedoseerd. zou het toeval zijn dat ik tot nu toe nog nooit echte bonje tussen mijn honden heb meegemaakt :denken: ? ik denk het dus niet, ben voor mezelf wel heel zeker van niet.
wat niet wil zeggen dat ik er me niet zeer goed bewust van ben dat dit ooit een keer kan veranderen, zeg nooit nooit :wink: .

ik grijp in op twee manieren : als de ranghoogste zich wat té macho gedraagt naar beneden toe, omwille van een 'stomme prul', doe ik net hetzelfde als zijzelf : ik moei me ook, maar sta net nog een trapje hoger :smile2: :mrgreen: . ik kap het af, maar bevestig haar daarna wel in 'haar grote gelijk' door haar even extra aandacht en een knuffel te geven op een rustige, bevestigende manier. bij vlam werkt dat heel goed, ze is daar zelfs blij om.

verder grijp ik ook in als er (heel zelden) iets uit de hand dreigt te lopen wat nergens toe leidt (dus niet op een moment dat er een rangorde moet uitgemaakt worden). dan trek ik geen partij : ik, de koningin, verorden rust :pffff: :pffff: !! en daar hebben ze het mee te doen, en ze doen het er ook mee :mrgreen: .
Hier kan ik me heel goed in vinden!.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:Ingrijpen tussen honden onderling (roedel, thuissituatie) wordt meestal afgeraden omdat je dan een zgn 'afhankelijke rangorde' krijgt en omdat gezegd wordt dat een roedelleider zich ook niet met het gepeupel onder zich bemoeit.

niks :mrgreen: . volgens mij dan :wink: . ik ben het met die stelling dan ook totaal niet eens, en nooit geweest ook trouwens. ik vrees dat ze het vaakste verkondigd wordt door mensen die zelf niet regelmatig een roedel bezig zien, anders zouden ze het heel wat genuanceerder formuleren.

hier wordt door de ranghoogste wel vaak ingegrepen, en ik vermoed zelfs des te vaker naarmate die ranghoogste niet heel erg zeker is van zichzelf. spook vroeger (heel zelfbewuste, rustige roedelleidster) greep wel in, maar niet zo vaak. vlam (roedelleidster sinds het overlijden van spook) is heel onzeker in haar positie, en straft ook het minste beetje machtsvertoon af, ook onder twee ranglageren. misschien dat chaos haar angst inboezemt, en dat ze dat ziet als een bedreiging voor zichzelf in haar positie?

ikzelf grijp al mijn hele leven in in mijn roedel teven (roedel téven :N: :N: ??!), maar zéér gedoseerd. zou het toeval zijn dat ik tot nu toe nog nooit echte bonje tussen mijn honden heb meegemaakt :denken: ? ik denk het dus niet, ben voor mezelf wel heel zeker van niet.
wat niet wil zeggen dat ik er me niet zeer goed bewust van ben dat dit ooit een keer kan veranderen, zeg nooit nooit :wink: .

ik grijp in op twee manieren : als de ranghoogste zich wat té macho gedraagt naar beneden toe, omwille van een 'stomme prul', doe ik net hetzelfde als zijzelf : ik moei me ook, maar sta net nog een trapje hoger :smile2: :mrgreen: . ik kap het af, maar bevestig haar daarna wel in 'haar grote gelijk' door haar even extra aandacht en een knuffel te geven op een rustige, bevestigende manier. bij vlam werkt dat heel goed, ze is daar zelfs blij om.

verder grijp ik ook in als er (heel zelden) iets uit de hand dreigt te lopen wat nergens toe leidt (dus niet op een moment dat er een rangorde moet uitgemaakt worden). dan trek ik geen partij : ik, de koningin, verorden rust :pffff: :pffff: !! en daar hebben ze het mee te doen, en ze doen het er ook mee :mrgreen: .
zo hetzelfde doe ik het ook eigenlijk: als Kaya werkelijk bijzonder kattig, wat nergens over gaat behalve haar eigen rothumeur ( :smile: ), gedrag vertoont naar Moritz. Zoals ik al vertelde, laatst toen Moritz zich niet mocht verplaatsen op de bank :piew: Dat soort stompzinnige dingetjes pik ik niet.
En 1 keer heb ik ingegrepen toen het hier echt even fikse bonje was, is ook maar 1 keer voorgekomen, door heel hard 'heeeeeeeeeeeeeee' te roepen. Beide honden zwaar onder de indruk en doodse stilte daarna.

Ik heb echt niet de indruk gehad daarna dat de ruzie nog uitgevochten moest worden :19:

Laat jij je teven gewoon bij elkaar als jij van huis bent of zitten ze dan afzonderlijk?
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Inge O schreef:

verder grijp ik ook in als er (heel zelden) iets uit de hand dreigt te lopen wat nergens toe leidt (dus niet op een moment dat er een rangorde moet uitgemaakt worden). dan trek ik geen partij : ik, de koningin, verorden rust :pffff: :pffff: !! en daar hebben ze het mee te doen,
en ze doen het er ook mee :mrgreen: .
Zo doen wij het hier ook min of meer.
We bemoeien ons weinig met de honden, ze zoeken het maar uit.
Maar idd dat gemiereneuk hoeft nou ook weer niet.
Hera is ook zo'n teef die eigenlijk niks pikt van de andere honden, soms is ze dus bijv. van mening dat een van de andere honden niet in de woonkamer mag komen, dan ligt ze vanaf de bank te grommen en te fixeren....dat kap ik dus ook af.

Dus Ghaya en Hera grijp ik wel vaker in. Hera staat boven Ghaya en ik bevestig Hera ook altijd. Als ze elkaar lopen te domineren dan stuur ik Ghaya weg e.d.

Hier zitten Ghaya en Hera ook apart als ik echt helemaal weg ben. Loop ik gewoon buiten op het erf of ben met de dagopvang honden bezig dan zitten ze wel rustig met elkaar in de woonkamer.
Ghaya durft namelijk ook alleen tegen Hera in te gaan als ze dicht bij mij is, liefst tussen mn benen, zodra ik weg loop houdt ze gelijk op.
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:

Kijk een verhaal van iemand met en roedel. Daar heb je tenminste wat aan! Klinkt me allemaal erg logisch in de oren. Volgens mij gaan dingen dat ook wel een beetje vanzelf zonder er al te veel over na te denken. Normaal de orde in de groep handhaven. Daarom denk ik ook niet dat het goed is om al te star om te gaan met die roedeltheorie zoals die in de boekjes staat. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dit lijkt me een mooi bewijs dat een groep honden echt wel wat anders werkt dan een groep wolven.

Groetjes Mark

estelle

Inge O schreef:
Stang schreef:Laat jij je teven gewoon bij elkaar als jij van huis bent of zitten ze dan afzonderlijk?
ik ben me er wel van bewust dat dit niet zomaar zou lukken met een ras (of meerdere rassen) met hele scherpe, explosieve kantjes aan. maar zo zit een wartje niet elkaar, en ook kwiebus en doetje niet.
pit genoeg, maar ze weten wel nog wat ze doen, en waarom.
Idd, ik denk dat dat ook wel heel erg meespeelt.
Hera heeft zo'n enorm kort lontje, die kan om het minste of geringste kompleet uit dr dak gaan....dat risico ga ik dus niet nemen met Ghaya.
Had ik hier een wat minder explosief (om in jouw woorden te blijven haah) hondje gehad (bijv. nog zo een als Ghaya) dan hd ik ze ook wel bij elkaar gelaten.
Joy C
Zeer actief

estelle schreef:
Inge O schreef:
Stang schreef:Laat jij je teven gewoon bij elkaar als jij van huis bent of zitten ze dan afzonderlijk?
ik ben me er wel van bewust dat dit niet zomaar zou lukken met een ras (of meerdere rassen) met hele scherpe, explosieve kantjes aan. maar zo zit een wartje niet elkaar, en ook kwiebus en doetje niet.
pit genoeg, maar ze weten wel nog wat ze doen, en waarom.
Idd, ik denk dat dat ook wel heel erg meespeelt.
Hera heeft zo'n enorm kort lontje, die kan om het minste of geringste kompleet uit dr dak gaan....dat risico ga ik dus niet nemen met Ghaya.
Had ik hier een wat minder explosief (om in jouw woorden te blijven haah) hondje gehad (bijv. nog zo een als Ghaya) dan hd ik ze ook wel bij elkaar gelaten.
Dat hoef ik dus gelukkig weer niet. Ze apart houden. Zodra ze binnen in HUN kamer zijn (lees bijkeuken) is er geen gesodemieter. Is eigenlijk alleen buiten, als het gebeurt. In de woonkamer overigens ook niet. :cheer:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een roedelleider bemoeit zich wel degelijk met het gepeupel als hij er genoeg van heeft of het te ver vindt gaan. Zo gaat dat bij wolven althans. Al vraag ik me geregeld af in hoeverre onze min of meer gemuteerde huishonden nog wel alle wolveninstincten hebben en of honden ons wel als een hond beschouwen. We doen in het dagelijks leven al zoveel tegenstrijdigs.
Ik doe alles hier op gevoel en dat werkt voor ons het beste.Als ik bij alles eerst moet gaan nadenken of het wel volgens een of ander boekje is ben ik al te laat :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:Ik doe alles hier op gevoel en dat werkt voor ons het beste.Als ik bij alles eerst moet gaan nadenken of het wel volgens een of ander boekje is ben ik al te laat :mrgreen:
als je al aan boekjes denkt moet je dat vooraf doen, marie-josée :mrgreen: . er zijn ook echt wel mensen die het niet 'volgens het boekje doen', maar er dan jammer genoeg ook mijlen ver naast slaan :wink: . op zich wel grappig, ware het niet dat de honden altijd de dupe zijn :19: .

piekeren om te piekeren, nee, dat werkt alleen maar tegen je bij honden. je een beetje verdiepen in het wezen hond is weer wat anders natuurlijk. maar dat doe jij ook, geef maar toe :smile2: :mrgreen: .
Ja hoor, ik geef toe dat ik de halve bibliotheek heb leeggelezen voor er een hond kwam en ook jaren cursussen heb gelopen maar dat was vooral uit hobby, ik ben met dieren opgegroeid dus de meeste dingen gaan op een natuurlijke manier.
En ik zit niet voor niets zo graag op hondenforums, ik vind het gewoon heeeeeel interessant.
Jammer dat er zoveel mensen zijn die ofwel zich er niet in verdiepen, ofwel te gespannen zijn, in beide gevallen missen ze te veel.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat, vanaf dat er zo'n vierpotig aanhankelijk wezen je leven binnen komt, je je er NIET in verdiept.
Maarik geloof dat ik nu een beetje doordraaf :jump1: :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat, vanaf dat er zo'n vierpotig aanhankelijk wezen je leven binnen komt, je je er NIET in verdiept.
Maar ik geloof dat ik nu een beetje doordraaf :jump1: :mrgreen:
Nee hoor wat mij betreft draaf je niet door. Ik vind dat ook. Alleen kun je het een ander niet opleggen. Het is onbegonnen werk, je raakt gefrustreerd en niemand accepteert het. Dus ik stel de eisen alleen aan mezelf. Dat leeft een stuk makkelijker.

Groetjes Mark

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”