Inge O schreef:Stang schreef:Ingrijpen tussen honden onderling (roedel, thuissituatie) wordt meestal afgeraden omdat je dan een zgn 'afhankelijke rangorde' krijgt en omdat gezegd wordt dat een roedelleider zich ook niet met het gepeupel onder zich bemoeit.
Maar als ik nu kijk naar hoe honden dit onderling regelen, dan wordt er wel degelijk ingegrepen door de hoogste in rang.
Hier in de buurt als bekende honden ruzie hebben, dan pikt Kaya dit niet en zal ertussen komen, waarop direct de ruzie beeindigd wordt. Terwijl ze zich normaal gesproken dus nergens mee bemoeid, totdat er bonje is.
Zo ook als in haar 'thuis roedeltje' als de katten onderling bonje hebben, stuift Kaya erop af en gaat ertussen staan.
Wat mis ik nu in mijn redenatie?

niks

. volgens mij dan

. ik ben het met die stelling dan ook totaal niet eens, en nooit geweest ook trouwens. ik vrees dat ze het vaakste verkondigd wordt door mensen die zelf niet regelmatig een roedel bezig zien, anders zouden ze het heel wat genuanceerder formuleren.
hier wordt door de ranghoogste wel vaak ingegrepen, en ik vermoed zelfs des te vaker naarmate die ranghoogste niet heel erg zeker is van zichzelf. spook vroeger (heel zelfbewuste, rustige roedelleidster) greep wel in, maar niet zo vaak. vlam (roedelleidster sinds het overlijden van spook) is heel onzeker in haar positie, en straft ook het minste beetje machtsvertoon af, ook onder twee ranglageren. misschien dat chaos haar angst inboezemt, en dat ze dat ziet als een bedreiging voor zichzelf in haar positie?
ikzelf grijp al mijn hele leven in in mijn roedel teven (roedel téven :N: :N: ??!), maar zéér gedoseerd. zou het toeval zijn dat ik tot nu toe nog nooit echte bonje tussen mijn honden heb meegemaakt

? ik denk het dus niet, ben voor mezelf wel heel zeker van niet.
wat niet wil zeggen dat ik er me niet zeer goed bewust van ben dat dit ooit een keer kan veranderen, zeg nooit nooit

.
ik grijp in op twee manieren : als de ranghoogste zich wat té macho gedraagt naar beneden toe, omwille van een 'stomme prul', doe ik net hetzelfde als zijzelf : ik moei me ook, maar sta net nog een trapje hoger

. ik kap het af, maar bevestig haar daarna wel in 'haar grote gelijk' door haar even extra aandacht en een knuffel te geven op een rustige, bevestigende manier. bij vlam werkt dat heel goed, ze is daar zelfs blij om.
verder grijp ik ook in als er (heel zelden) iets uit de hand dreigt te lopen wat nergens toe leidt (dus niet op een moment dat er een rangorde moet uitgemaakt worden). dan trek ik geen partij : ik, de koningin, verorden rust

!! en daar hebben ze het mee te doen,
en ze doen het er ook mee

.