Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

andere honden wegjagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Daan

andere honden wegjagen

Ongelezen bericht door Daan »

Diesel lijkt opeens puck te willen 'beschermen'
Eerst deed hij alleen 'stoer' tegen opdringerige reuen, nu mag hij graag grommen en lelijk doen tegen elke andere hond. Ik moet echt met mijn hakken in het zand. (dat lukt prima, maar ikvind het niet echt super)
Dit is alleen tijdens aangelijnde wandelingen.
In het bos is hij alleen maar bezig met 1 keer stoer doen en dan verder gaan met veel belangrijkere bezigheden als stokken sjouwen en water opzoeken.

Hoe kan ik dat in goede banen gaan leiden.
Is dat te verhelpen.

Het gekke vind ik dat hij alleen zo doet als Puck erbij is.
We lopen ook wel rondjes alleen. Dan is zijn gedrag heel anders.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik denk dat je dan het beste ze apart uit kunt laten.

En anders zul je denk ik zelf misschien wat meer leiding moeten geven zodat Diesel niet denkt dat hij het op moet gaan lossen........ :19:

Makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk...... :wink:
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Ik heb hier ook zo'n beschermende reu, die denkt zijn meisje te moeten beschermen :pffff:
Maarr.. mijn Nebla was hier eerder en heeft dus veel vriendjes!
Bob kwam hier een jaar later en dacht ook dat hij haar moest beschermen!

Ik heb hem dit inmiddels afgeleerd door hem bij mij te roepen en gerust te stellen, wanneer hij netjes naast me ging lopen en zijn aandacht op mij gefixeerd had, kreeg hij een hondensnoepje en nu doet hij het nooit meer, alleen als een reu erg opdringerig is bij haar en Nebla al afsnauwt, dan gaat hij haar helpen, maar dat laat ik gewoon toe.

Maar wat ik erbij moet vermelden en wat wel een enorm verschil vaak is;

Ik woon 200 meter van een uitlaatgebied wat erg groot is en alle honden, die los kunnen lopen, lopen los en er gaat zelden tot nooit wat fout!

Wanneer ik Bob en Nebla allebei nog aan de lijn heb, valt Bob echt uit aan de lijn wanneer een andere reu aan Nebla snuffelt, dit tolereer ik niet of ik leidt hem dus af, dit laatste gaat eigenlijk altijd goed, maar nogmaals, hier lopen ze dus alleen die 200 meter van huis naar het uitlaat gebied aan de lijn :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos beschermt Saar vrijwel nooit, maar ik merk wel dat hij aan de riem een tikkeltje minder vriendelijk is tegen andere dominante reuen.

Wat ik nu doe is als ik een macho reu aan zie komen Moos afleiden met een koekje. Dat werkt heel goed, hij is dan gefoccused op het koekje i.p.v. op de andere reu.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

als het mag even een hieraan gerelateerd vraagje tussendoor: vertonen reuen dit gedrag ook als de teef boven ze staat ?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:als het mag even een hieraan gerelateerd vraagje tussendoor: vertonen reuen dit gedrag ook als de teef boven ze staat ?
Een teef zal i.p. altijd "boven" de reu staan, omdat zij bepaalt wie haar mag dekken en tsja..daar draait het om in het leven hè? :mrgreen:

Ik heb Nelson voor stoerderijtjes aan de riem één keer goed in zijn kladden gegrepen en daarna heeft hij het niet meer gedaan en heb ik ruimte hem te belonen voor goed gedrag. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Eline* schreef:
Zoie schreef:als het mag even een hieraan gerelateerd vraagje tussendoor: vertonen reuen dit gedrag ook als de teef boven ze staat ?
Een teef zal i.p. altijd "boven" de reu staan, omdat zij bepaalt wie haar mag dekken en tsja..daar draait het om in het leven hè? :mrgreen:

Ik heb Nelson voor stoerderijtjes aan de riem één keer goed in zijn kladden gegrepen en daarna heeft hij het niet meer gedaan en heb ik ruimte hem te belonen voor goed gedrag. :wink:
Met een koekje krijg ik op het moment van echt passeren zijn aandacht niet meer. Stukjes frolic krijgen ze hier veel tijdens wandelingen, want ze kunnen heel fijn meelopen, :ok: maar ook opeens samen gaan klieren aan de lijn :neenee:
Ik heb hem wel eens eerder in zijn kladjes gegrepen voor zoiets, maar toen hadden we puck nog niet. Het hielp destijds ook.

Overigens is binnenshuis Puck de macht aan het overnemen op een heel relaxte manier. Hoewel Diesel nog vaak vindt dat hij de baas is :smile:
Door haar grootte kan ze heel rustig en bedaard hem wegduwen, blokken, en dwars zitten. Staat hij bij mij als ik op de bank zit, dan gaat ze met dat kalverenlijf gewoon tegen hem aanleunen.

Buitenshuis is hij de held en zij is zijn volger.
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Ook even tussendoor; ik weet 100% zeker dat Saar hier niet boven Moos staat. En Moos is ook niet eens zo vreselijk dominant te noemen.

Nu vind ik Saar ook het type die zich door iedere zelfverzekerde reu zou laten dekken, want oh oh, ze zou maar eens niet onderdanig doen. Of zit ik nou weer uit mijn nek te lullen? :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef: Ook even tussendoor; ik weet 100% zeker dat Saar hier niet boven Moos staat. En Moos is ook niet eens zo vreselijk dominant te noemen.

Nu vind ik Saar ook het type die zich door iedere zelfverzekerde reu zou laten dekken, want oh oh, ze zou maar eens niet onderdanig doen. Of zit ik nou weer uit mijn nek te lullen? :mrgreen:
Saar is geen echte teef, zonder dat ik dat lullig bedoel. Ze is toch al heel jong gesteriliseerd? Tijdens loopsheid zie je het ego van teven vaak groeien. Maar je hebt gelijk in die zin dat niet iedere teef dominante dame is en niet iedere reu een lulletje. Het kan dus hele goed dat een teef minder neigt naar domineren en een reu dus wel een haantje is.
Veelal valt mij echter op dat er tussen reuen en teven niet echt concurentie is, omdat ze toch iets van elkaar nodig hebben en dat is hormonaal gestuurd. Als je hormonen dus weghaalt heeft dat invloed. :wink: Tijdens de loopsheid kan een teef zich echt geheel anders gaan opstellen tegenover het andere geslacht en dus ook praatjes hebben. Ze is ieder geval degene die bepaald (als de strijd eerlijk is)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef: Ook even tussendoor; ik weet 100% zeker dat Saar hier niet boven Moos staat. En Moos is ook niet eens zo vreselijk dominant te noemen.

Saar is geen echte teef, zonder dat ik dat lullig bedoel. Ze is toch al heel jong gesteriliseerd? Tijdens loopsheid zie je het ego van teven vaak groeien. Maar je hebt gelijk in die zin dat niet iedere teef dominante dame is en niet iedere reu een lulletje. Het kan dus hele goed dat een teef minder neigt naar domineren en een reu dus wel een haantje is.
Veelal valt mij echter op dat er tussen reuen en teven niet echt concurentie is, omdat ze toch iets van elkaar nodig hebben en dat is hormonaal gestuurd. Als je hormonen dus weghaalt heeft dat invloed. :wink: Tijdens de loopsheid kan een teef zich echt geheel anders gaan opstellen tegenover het andere geslacht en dus ook praatjes hebben. Ze is ieder geval degene die bepaald (als de strijd eerlijk is)
Oke, ik snap wat je bedoelt. Saar is voor de eerste loopsheid gesteriliseerd inderdaad. Daarna is haar ego trouwens ook wel gegroeit, stelt nog niks voor, maar is meer dan daarvoor. Maar dat heeft natuurlijk een heel andere hormonale reden dan wanneer ze loops zou zijn geworden.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nou ik heb het dus met twee reuen (intact) al vrij vroeg schermde Rataplan, Obelix af van andere honden. Hij ging er letterlijk tussen staan en maakte zich wat groter dan normaal. Twee honden van mij zijn overleden in bij hun in het "roedeltje" had hij heel weinig in te brengen. Hij kwam ook vaak in grotere groepen honden en ook hier altijd onderdanig, niet kruiperig zielig maar gewoon de laatste in rang. Toen heeft hij een poos alleen gewoond en was makkelijk met vreemde honden. Hij had wel zijn grenzen maar een losse blije hond. Hij liet weinig honden toe bij Obelix (Eline heeft mij toen van adviezen voorzien :wink: ) en nu is het wel beter. Alsof hij het idee heeft dat Obelix nu wel aardig zijn eigen botjes kan doppen. Ik heb nog wel een vervelend incident gehad. Wij als baasjes waren erg onder de indruk maar het vertrouwen groeit toch wel weer. Aan de andere kant hij is jaren heel sociaal geweest naar allerlei honden (zelfs al werd hij behoorlijk gebeten) en al zou het nu niet meer gaan met andere honden met name reuen, denk ik toch het hoort er dan maar bij. Hij staat goed onder appel, ik laat hem niet vechten, hij gaat prima met Obelix ze zijn altijd samen, laat maar verder. Ik hoef niet zo nodig in een park met allerlei honden, alles los en maar kleppen met elkaar. Dat leeft hier toch niet :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Oke, ik snap wat je bedoelt. Saar is voor de eerste loopsheid gesteriliseerd inderdaad. Daarna is haar ego trouwens ook wel gegroeit, stelt nog niks voor, maar is meer dan daarvoor. Maar dat heeft natuurlijk een heel andere hormonale reden dan wanneer ze loops zou zijn geworden.
En ik ben van mening dat je een hond toch verstoord in zijn emotionele rijping bij vroeg-castratie. Vroeggecastreerde honden blijven in mijn ogen toch vaak onvolwassen pupachtig in gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Oke, ik snap wat je bedoelt. Saar is voor de eerste loopsheid gesteriliseerd inderdaad. Daarna is haar ego trouwens ook wel gegroeit, stelt nog niks voor, maar is meer dan daarvoor. Maar dat heeft natuurlijk een heel andere hormonale reden dan wanneer ze loops zou zijn geworden.
En ik ben van mening dat je een hond toch verstoord in zijn emotionele rijping bij vroeg-castratie. Vroeggecastreerde honden blijven in mijn ogen toch vaak onvolwassen pupachtig in gedrag.
Dat mag jij vinden :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Eline* schreef:
Het is geen oordeel hoor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:
Eline* schreef:
Het is geen oordeel hoor. :wink:
Nee, dat begreep ik (tenminste, dat hoopte ik te begrijpen :mrgreen: ).

Ik heb ook lang getwijfeld en heb gewikt en gewogen voordat ik tot mijn beslissing kwam.

Daarom ook de knipoog; ik vind het altijd leuk om te horen wat jij ergens van denkt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”