Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Healing the agressive dog

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Healing the agressive dog

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Omdat chika niet meer uitvalt in de les is het tijd om het verder uit te gaan breiden. Dus mijn instructrice, tevens gedragstherapeut heeft me een boek te leen gegeven. En in dit boek staan heel veel clickertrainingsoefeningen die me kunnen helpen om chika weer in contact met andere honden te laten komen zonder dat ze gromt of uitvalt. Buiten zijn we nog niet zo ver maar daar zijn ook weer oefeningen voor. Het boek is helaas wel in het engels, maar het is gemakkelijk geschreven en geen moeilijke taal dus dat moet wel lukken.

Afbeelding

Ik ben inmiddels al op de helft van het boek en het is een onwijs intressant boek waar veel herkenbare dingen instaan. Weet niet of iemand het intresseert maar wil toch even wat dingen aanhalen die ik tot nu toe heb gelezen.

Zij heeft het boek geschreven na haar ervaring met Ben, haar golden retriever. Hij viel ook uit aan de riem naar andere honden.
ook Ben kwam als pupje bij haar en begon op een latere leeftijd agressie te tonen (grommen naar andere honden aan de riem) en door een bezoekje aan een gedragtherapeut is het verergert. Situatie: zij had met hem afgesproken in het park, zij komt aanlopen met ben en hij met zijn herder. Ben valt uit en de gedragtherapeut laat zijn hond liggen, loopt naat ben toe en straft hem gigantisch. De verdere les was ben heel rustig maar een week later dat zij weer naar een obediance les ging merkte ze dat zijn gedrag drastisch was verergert.

" On seeing another dog, Ben instantly flew into a rage. Growling, screaming, ant teeth bared, he lunged viontly at the end of his leash. Foam dripped out of both sides os hif mouth as the expolsion raged on. There was no end to this; seconds turned into minutes as i dragged him painfully back into my car. Once there he started to vomit. He only calmed down after i began driving away.

I understand now that it was the timing of the trainers punishment of ben that was incorrect and disastrous. If there had ever been a moment when whe punishment could have been axecuted effectively, it would have been before the trainer paused to put his shephard in the down position. Because time had elapsed, Ben associated the severe punishment with the presence of the orther dog rather than with his own behaviour. The trainer actually corrected Ben just when he had began to quiet down following his initial agressive response"

Het onderste stukje is denk ik ook wat er in het begin verkeerd is gegaan bij het straffen van chika. ze zag het in verband met de andere hond en niet als correctie op haar gedrag. Samen met mijn onzekerheid heeft het haar gedrag ook verergert net zoals bij ben.

Iets wat ik heel erg herken:

"If i saw another dog coming toward us, i sucked in my breath and, unconsiously, pulled up on the leash.
One day i did an experiment. I took Ben out into my Yard. It was just us with no other dogs around. I leash walked him as i normally would. As i walked, i suddenly sucked in my breath and tightened up on my leash. ben became just as forcefully agressive as he did when he would see another dog out in the public. Only this time his head was moving back and forth, scanning the perimaters of the yard; he was convinced that there was another dog in the immediate area. My behavior and tight leash had become his cue to agressive behavior."

Een stukje over wat zei zegt waarom straffen niet werkt:

" It is no wonder, then, that we seek methods that seem to guarantee quick fixes, phisical punishment seems an obvious anseer. If a dog 'goes off' at another dog, hang him on a sprong collar or zap him with an electronic collar.If the consequence is suffinciently severe and immediate, shouldn't it wipe the behaviour out of the dogs brain? First of all, punishment is bad because it's abusive. Second, it may be effective in that it halts the behaviour as it is happening, yet over time the frequency and intensity of the punishment needs to to be increased to maintain the original threshold of supressed behaviour. The dog becomes a risk from the implementation of the punishment itself, as well as the disastrious side effects that commonly occur, including hypervigilance, irrational fear, heightened irritability, impulsive/explosive behaviour, hyperactivity, agression evoked with minimal provocatiob, withdrawel and social avoidance, loss of sensitivity to pleasure and pain, and depressed mood."

Ik ga nu de oefeningen lezen die je moet doen om te zorgen dat je hond weer contact kan maken met andere honden op een normale manier. Dat zijn nog 100 bladzijden, dus een hoop leeswerk en daarna een hoop doewerk, maar het gaat ooit lukken!
Wat me vooral weer motiveerde was dat ik in het voorwoord las:

"Ben is now seven uears old and is a diffrent dog. At the age of four, he recieved hid United Kennel Club Companion Dog Title in a singel weekend, placing in teh robbons for all three shows. At five, he passed the American Kennel Club's Canine Good Citizen test. This test required that Ben meet a strange dog appopriatly on a leash. He passed with flying colors."
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Klinkt inderdaad als een prima boek, succes ermee!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Inge O schreef:zal zeer zeker een goed en interessant boek zijn, maar ik vind toch dat er bij de beschrijving van zulk gedrag, én de beste methode om er vanaf te raken, wel aan één zeer fundamenteel punt voorbijgegaan wordt : dit gedrag ontstaat niet 'overnight'. tuurlijk is het stom om een hond die al in dat extreme gedrag vastzit te proberen bereiken met (zware) fysieke correcties, als een peut op die manier mijn hond had aangepakt was hij nog niet jarig geweest :wink: .
maar op de weg náár de ontwikkeling van zo'n gedrag kan een duidelijke afkeuring van de baas gekoppeld aan duidelijk leiding geven in andere dagdagelijkse zaken alles nog op een heel ontspannen manier doen afbuigen, ben ik van overtuigd.
Dat is een ander boek :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Zeker onstaat het niet 'overnight' er staat heel goed beschreven hoe het bij haar Ben zover is gekomen, maar aangezien dat 2 bladzijden is ga ik dat niet helemaal overypen :wink: En heb ik alleen het punt eruit gepakt waardoor het bij haat zoveel erger werd waardoor haar hond niet meer normaal te handlen was..
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sjiel schreef:
Inge O schreef:zal zeer zeker een goed en interessant boek zijn, maar ik vind toch dat er bij de beschrijving van zulk gedrag, én de beste methode om er vanaf te raken, wel aan één zeer fundamenteel punt voorbijgegaan wordt : dit gedrag ontstaat niet 'overnight'. tuurlijk is het stom om een hond die al in dat extreme gedrag vastzit te proberen bereiken met (zware) fysieke correcties, als een peut op die manier mijn hond had aangepakt was hij nog niet jarig geweest :wink: .
maar op de weg náár de ontwikkeling van zo'n gedrag kan een duidelijke afkeuring van de baas gekoppeld aan duidelijk leiding geven in andere dagdagelijkse zaken alles nog op een heel ontspannen manier doen afbuigen, ben ik van overtuigd.
Dat is een ander boek :mrgreen:
als je me genoeg betaalt, wil ik het wel schrijven voor je :mrgreen: .

sorry tamara, dit was even een grapje tussendoor, want het probleem op zich wil ik helemaal niet belachelijk maken, en al helemaal niet het feit dat het nu met chika zo goed gaat :ok: .
Ow okee, grapje kwam niet bij mij over.
Dit boek is ook meer voor als je al over het punt heen bent dat je het gedrag niet meer om kunt buigen door duidelijk leiding geven.

Ja ben echt trots op hoe goed het gaat. Chika heeft afgelopen woensdag de kom voor oefening op 10 meter afstand los gedaan terwijl er aan allebij de kanten op 5 meter afstand van mij honden stonden. Het vertrouwen in mijn hond is weer terug en zij vertrouwt mij ook, dus ze kwam keurig naar me toe rennen (terwijl ze daarvoor wel naar die honden keek, ja maar er staan daar wel honden? :denken: ), ging voor me zitten koekje en toen pas ging de lijn er weer aan, totaal ontspannen, nou ik kon wel janken op dat moment, het was zo'n goed gevoel :smile1:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb het boek ook en inderdaad heel interessant.

De schrijfster (Emma) heeft mij zelfs toestemming gegeven om delen van haar boek naar het Nederlands te vertalen en daar ben ik erg blij mee.

Ze heeft ook een yahoolijst waar ze zelf regelmatig komt om vragen te beantwoorden. Misschien wel leuk om je daar aan te melden: http://groups.yahoo.com/group/Click_To_Calm_List/
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Wat leuk. wat ga je daarmee doen met die vertaalde stukken? misschien het boek helemaal in het nederlands maken? :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Haha, nee hoor..

Op deze site komen ze te staan:

www.honden-gedrag.nl

Nadat ik toesteming van Emma had gekregen, heb ik nog meer mensen benaderd en ze hebben allemaal ja gezegd, met als resultaat dat ik ontzettend veel engelse artikelen heb die ik nog allemaal moet vertalen en waar ik maar niet aan toe kom. :boos: :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Chatterbox schreef:Ik heb het boek ook en inderdaad heel interessant.

De schrijfster (Emma) heeft mij zelfs toestemming gegeven om delen van haar boek naar het Nederlands te vertalen en daar ben ik erg blij mee.

Ze heeft ook een yahoolijst waar ze zelf regelmatig komt om vragen te beantwoorden. Misschien wel leuk om je daar aan te melden: http://groups.yahoo.com/group/Click_To_Calm_List/
Ga daar mee door. Ik ben een van de dombo's die zijn engels niet goed beheerst. "Love love me do you know i love you" gaat nog wel. Maar dit soort teksten dan merk ik toch dat ik veel mis.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Chatterbox schreef:Haha, nee hoor..

Op deze site komen ze te staan:

www.honden-gedrag.nl

Nadat ik toesteming van Emma had gekregen, heb ik nog meer mensen benaderd en ze hebben allemaal ja gezegd, met als resultaat dat ik ontzettend veel engelse artikelen heb die ik nog allemaal moet vertalen en waar ik maar niet aan toe kom. :boos: :wink:
ik ga die site eens goed bekijken en houd het in de gaten. lezen in het nederlands is toch ff een stukkie makkelijker :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ik heb net vanmiddag Click to Calm teruggekregen en maar meteen het eerste deel vertaald. Het boek begint met 10 oefeningen om de relatie tussen hond en begeleider te herstellen, ik heb de eerste oefening vertaald.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

oeh! dit is herkenbaar! wat goed trouwens dat het met je meissie zo goed gaat!! dat janken herken ik erg goed :wink:

hier is het momenteel echt janken, zo erg dat ik gestopt ben met trainen met sam. het was vanaf zaterdag ochtend tot na de training zaterdagavond 1 groot stressmoment voor sam.. zooooo jammer!

ik ga zeker meer kijken naar deze dingen. sam hoeft van mij niet gezellig te spelen met andere honden, maar relaxed wandelen op andere tijdtippen als 5 uur 's ochtends zou wel lekker zijn!

bedankt voor je tips!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”