Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plassen van blijdschap

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mandy23
Actief

Plassen van blijdschap

Ongelezen bericht door mandy23 »

Mijn pup van nu 4.5 maand is nu toch wel zo goed als zindelijk. Alleen als mijn vriend thuis komt en hem begroet plast hij op dat moment waar hij staat.
Het is niet iedere keer zo.
Gaat dit nog over en komt dit omdat hij zijn blaas nog niet zo goed onder controle heeft?
Of blijft dat bij sommige honden.
Het zijn trouwens geen grote plassen meer hier en daar gedruppel.
Afbeelding

Here I am, what are your other 2 wishes?!
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Hondje van 'n vriendin van mij (een jack russel) doet dit ook als er mensen binnenkomen. Als je haar de eerste 5 minuten even negeert, windt ze zichzelf ook niet zo op en druppelt ze ook niet.

Ga je wel aandacht aan haar geven zo gauw je binnenkomt, dan is de vloer meteen nat.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het zijn onderdanigheidsplasjes en het beste is haar helemaal te negeren bij binnenkomst, zeker niet over haar heenbuigen om te aiien e.d. dan wordt het erger.

Meestal wordt het een stuk minder als je niet gelijk uitgebreid begroet en met de leeftijd worden ze vaak ook zekerder en blijft het plassen achterwege.

Anne
mandy23
Actief

Hij doet het inderdaad alleen als mijn vriend heel enthousiast doet tegen hem. Hij is een week weg geweest en dan natuurlijk erg blij om hem weer te zien. Als we rustiger binnen komen en hem rustig een aai geven gebreurt er niets.
Zal eens proberen om rustig te reageren bij binnenkomst om te kijken of het dan inderdaad helemaal weg blijft.
Afbeelding

starfleet
Erelid

mandy23 schreef:Hij doet het inderdaad alleen als mijn vriend heel enthousiast doet tegen hem.
Daar zit een tik angst bij (niets vervelends hoor). Als je vriend zo enthousiast doet, komt dat voor je pup net wat bedreigender over en zal hij zich helemaal uitsloven om te laten zien dat hij klein en onderdanig is, daar hoort dan dat plasje ook bij. Het is een vorm om te laten zien: "Ik ben klein en jij bent groot".

Anne
mandy23
Actief

O daar had ik dus inderdaad niet bij nagedacht. Zal het tegen mijn vriend zeggen want dat is natuurlijk helemaal niet zijn bedoeling.
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram deed dat ook. Ik heb een tijdje heel rustig gedaan in het begroeten. Dus even een klopje op z'n koppie en dan doorlopen. Het ging toen snel over.
Nu kan ik weer uitgebreider begroeten zonder dat hij gaat plassen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Dusty hier doet het ook af en toe. Hij is alleen in het geheel niet bang hoor,maar als ik thuis kom en ze aanlijn om een plas te laten doen laat hij het ook wel eens lopen,blij dat ik thuis ben,leuk dat we uitgaan en dan van spanning niet op kunnen houden.
Ik kom heel rustig binnen en laat gelijk de tuindeur open,lijn ze buiten aan en ja...dan liggen er ook vaak wat druppeltjes. Maar ja,is dan in de tuin :wink:
mandy23
Actief

We gaan nu rustiger binnen komen om te kijken of het weg gaat.
Als dat niet zo is vind ik het ook niet zo erg. Ik begrijp dat wel meer honden dit hebben.
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

mandy23 schreef:We gaan nu rustiger binnen komen om te kijken of het weg gaat.
Als dat niet zo is vind ik het ook niet zo erg. Ik begrijp dat wel meer honden dit hebben.
Ik vond het ook niet vervelend voor mezelf, maar wel voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat het leuk voor een hond is om z'n blaas niet meer onder controle te hebben. Het heeft toch iets heel hulpeloos.

Succes!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mandy23
Actief

Zoek stok! schreef:
mandy23 schreef:We gaan nu rustiger binnen komen om te kijken of het weg gaat.
Ik vond het ook niet vervelend voor mezelf, maar wel voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat het leuk voor een hond is om z'n blaas niet meer onder controle te hebben. Het heeft toch iets heel hulpeloos.

Succes!
Dat vind ik dus ook het rotte niet voor mezelf maar dus voor de hond. Gelukkig gebrud het niet iedere keer en nu misschien wel helemaal niet meer.
Afbeelding

amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Waarom is het zielig voor een hond om lager in rang te zijn en zich daarnaar te gedragen?
Ik vind dat er wel verschil zit in zijn blaas niet onder controle hebben en dus echt het eigen nest bevuilen of een klein plasje laten lopen uit onderdaningheid.
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Ik vond het ook niet vervelend voor mezelf, maar wel voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat het leuk voor een hond is om z'n blaas niet meer onder controle te hebben. Het heeft toch iets heel hulpeloos.

Succes!
Het is gewoon natuurlijk gedrag, ook bij honden onderling, niks zieligs aan Als hij helemaal geen controle had over zijn blaas, kon je dweilen, dan ging het niet om een piepklein plasje of een paar druppels:wink:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef: Ik vond het ook niet vervelend voor mezelf, maar wel voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat het leuk voor een hond is om z'n blaas niet meer onder controle te hebben. Het heeft toch iets heel hulpeloos.

Succes!
Het is gewoon natuurlijk gedrag, ook bij honden onderling, niks zieligs aan Als hij helemaal geen controle had over zijn blaas, kon je dweilen, dan ging het niet om een piepklein plasje of een paar druppels:wink:

Anne
Okay okay, ik vind het gewoon niet prettig voor hem. Dan denk ik: doe nou maar gewoon normaal, ik ben het maar. Op je rug liggen zonder plassen is ook wel goed :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Een paar druppels, daar is niets zieligs aan hoor. Op dat moment vermenselijk je hem teveel. Tommie heeft zo nu en dan nog wel eens problemen met zijn blaas. Wanneer hij teveel gedronken heeft en de aandrang niet goed gevoelt heeft kan hij het binnen niet ophouden. Hij zakt dan door zijn hurken, oren omlaag en laat alles in 1 keer lopen zonder er iets aan te kunnen doen. Op die momenten zie je echt aan hem dat hij het NIET leuk vind. Waarschijnlijk meer omdat hij bang is voor mijn reactie trouwens, in het begin hebben we daar wel eens fouten mee gemaakt.
Een paar druppels plas doen hem echter niets. Dat hoort toch een beetje bij het hond zijn.

Overigens zou ik ook aanraden om wat minder enthousiast binnen te komen. Grote kans dat het daarmee overgaat. Zo niet; wees dan maar blij dat het druppels zijn en niet zo'n oceaan als dat Tommie kan produceren. :wink:
mandy23
Actief

Dat zal inderdaad van het vermenselijken ( raar woord ) komen. Het is zo dat ik het zielig vind voor hem en hij er misschien niet eens last van heeft :wink: .
Afbeelding

Petra68
Actief
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Ongelezen bericht door Petra68 »

Ook mijn hondje heeft dit een tijdje gedaan.
Als je je hond gewoon een paar minuten negeert, dan wordt het al minder hoor.
Na een tijdje gaat het wel over, het is gewoon enthousiasme.

succes :ok:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

starfleet schreef:
mandy23 schreef:Hij doet het inderdaad alleen als mijn vriend heel enthousiast doet tegen hem.
Daar zit een tik angst bij (niets vervelends hoor). Als je vriend zo enthousiast doet, komt dat voor je pup net wat bedreigender over en zal hij zich helemaal uitsloven om te laten zien dat hij klein en onderdanig is, daar hoort dan dat plasje ook bij. Het is een vorm om te laten zien: "Ik ben klein en jij bent groot".

Anne
Hmmm....vind "angst" wat overdreven.
Het is in mijn ogen gewoon een kwestie van onderdanigheid en niet helemaal de blaas nog kunnen controleren op deze leeftijd.
Inderdaad negeren bij binnenkomst, of hem net buiten de deur begroeten ipv binnen.
Negeren en na een minuutje bij je roepen werkte hier prima, Nika deed het als pup ook.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”