Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De blafbuien van Iwan
Moderator: moderatorteam
-
Roxy
- Actief
De blafbuien van Iwan
Ik heb drie honden, allemaal herplaatsers. Bassie (castraatje reu onherleidbaar bastaard) is 14 en heb ik al 13 jaar, Roxy (2 jarige teef, kruising HH) heb ik sinds februari uit het asiel en Iwan (1,5 jarige reu, kruising MH x Labje) sinds half juni uit het asiel. Iwan is de zwarte hond in mijn onderschriftplaatje.
De honden onderling is geen probleem en met ons ook niet.
Roxy en Bas zijn stabiele honden die tegen een psychisch stootje kunnen. Iwan is echter meteen van slag zodra er iets gebeurt dat niet van alle dag is. We nemen hem veel mee met de auto en naar wat ander happenings om hem wat meer te laten wennen aan "andere dingen" dan het dagelijks leven. Daar reageert hij goed op.
Komt er echter iemand op bezoek bij ons thuis dan kan ik er de klok op gelijk zetten dat hij later op de dag -als het bezoek weg is- vervalt in zijn "blafbuien", zoals ik dat dan maar noem.
Die blafbuien zijn dan gericht op iemand in huis, dat kan een kat zijn, een van de honden of wij zelf. Hij krijgt dan een harde blik in zijn ogen, hele kleine pupillen, en gaat als een waanzinnige blaffen. Inmiddels weet ik die buien wel te sussen met kalmerende praat en aaiwerk. Dan valt hij in slaap en alles is wel.
Ik heb zelf de indruk dat hij de visite beschouwt als een inbreuk op zijn roedeltje, maar op dat hij op dat moment niet durft op te treden, maar misschien zie ik dat wel helemaal fout.
Ik betrek hem ook bij de visite, bij de kennismaking is hij best opdringerig en nieuwsgierig,maar daarna gaat hij toch rustig liggen ergens.
Het is best een druk ventje die Iwan (wat ook wel klopt met de kruising denk ik zo) maar ook echt een héle lieve, intelligente hond met een zacht karakter voor zijn eigen mensen en dieren, maar ietwat dominant naar buiten toe.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ik dit beter zou kunnen opvangen, zeg maar op voorhand, zodat ik zijn blafbuien kan voorkomen.
Maar hoe.. iemand ideeën?
De honden onderling is geen probleem en met ons ook niet.
Roxy en Bas zijn stabiele honden die tegen een psychisch stootje kunnen. Iwan is echter meteen van slag zodra er iets gebeurt dat niet van alle dag is. We nemen hem veel mee met de auto en naar wat ander happenings om hem wat meer te laten wennen aan "andere dingen" dan het dagelijks leven. Daar reageert hij goed op.
Komt er echter iemand op bezoek bij ons thuis dan kan ik er de klok op gelijk zetten dat hij later op de dag -als het bezoek weg is- vervalt in zijn "blafbuien", zoals ik dat dan maar noem.
Die blafbuien zijn dan gericht op iemand in huis, dat kan een kat zijn, een van de honden of wij zelf. Hij krijgt dan een harde blik in zijn ogen, hele kleine pupillen, en gaat als een waanzinnige blaffen. Inmiddels weet ik die buien wel te sussen met kalmerende praat en aaiwerk. Dan valt hij in slaap en alles is wel.
Ik heb zelf de indruk dat hij de visite beschouwt als een inbreuk op zijn roedeltje, maar op dat hij op dat moment niet durft op te treden, maar misschien zie ik dat wel helemaal fout.
Ik betrek hem ook bij de visite, bij de kennismaking is hij best opdringerig en nieuwsgierig,maar daarna gaat hij toch rustig liggen ergens.
Het is best een druk ventje die Iwan (wat ook wel klopt met de kruising denk ik zo) maar ook echt een héle lieve, intelligente hond met een zacht karakter voor zijn eigen mensen en dieren, maar ietwat dominant naar buiten toe.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ik dit beter zou kunnen opvangen, zeg maar op voorhand, zodat ik zijn blafbuien kan voorkomen.
Maar hoe.. iemand ideeën?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Blaffen
Ik heb met mijn hond Malou ook een soortgelijk probleem gehad. Het is nog niet helemaal over. Ik heb er ook een topic over geplaatst. Misschien heb je daar nog iets aan.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=73243
Hier nu even de laatste stand van mij en Malou
Ik snap echt niet wat er precies aan de hand is hoor. Maar ik merk wel met mijn hond dat elke keer als er weer iets buiten gebeurd ze een terugval heeft in haar gedrag. Dan komt ze weer op scherp te staan en blaft ze weer als een gek. Dus het gaat een tijdje goed en dan weer even een terug val. Ik merk wel dat het gedrag uitdooft en ze steeds sneller te stoppen is met blaffen.
Dus als je hond tijdens het bezoek niet blaft maar wel spanning opbouwt die er later weer uit moet. Zoiets? Als je nu direct na het bezoek een lekker wandeling plant? Dat de energie er even uit kan en de spanning weg kan vloeien.
Groetjes Mark
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=73243
Hier nu even de laatste stand van mij en Malou
Ik snap echt niet wat er precies aan de hand is hoor. Maar ik merk wel met mijn hond dat elke keer als er weer iets buiten gebeurd ze een terugval heeft in haar gedrag. Dan komt ze weer op scherp te staan en blaft ze weer als een gek. Dus het gaat een tijdje goed en dan weer even een terug val. Ik merk wel dat het gedrag uitdooft en ze steeds sneller te stoppen is met blaffen.
Dus als je hond tijdens het bezoek niet blaft maar wel spanning opbouwt die er later weer uit moet. Zoiets? Als je nu direct na het bezoek een lekker wandeling plant? Dat de energie er even uit kan en de spanning weg kan vloeien.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
Roxy
- Actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik bedoelde de vergelijking met het terug vallen in het gedrag. Dus jij krijgt bezoek (bij mij loopt er een kat in de tuin) en daarna gaat je hond weer blaffen. Te tips hoe om te gaan met het blaffen opzich kun je misschien wel iets mee.Roxy schreef:Bedankt, maar dit lijkt mij iets anders?
Iwan reageert niet meer dan normaal op impulsen van buitenaf en valt ook niet uit, maar hij reageert achteraf op mensen die Ãn zijn wereldje zijn opgedoken.
Bedankt evengoed
Ik denk toch dat het te maken heeft met het opbouwen van spanning. bij jou hond komt dat er dan later uit. Zou verder echt niet weten hoe je hond dat gedrag heeft ontwikkeld. Ik schiet me ook geen oplossing te binnen. Wat weet je van de voorgeschiedenis van de hond? Wat zeggen ze bij het asiel van dit gedrag?
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
Roxy
- Actief
Tsja bij het asiel wisten ze niet meer dan dat hij druk was in huis en agressief op de stofzuiger 
De stofzuiger heb ik aardig kunnen mannen, die interesseert hem niks meer. Dat was in een paar weken bekeken. Daarom heb ik ook het idee dat hij best "vatbaar" is voor andere ideeën. Het is geen hond die domweg iets blijft volhouden omdat het nu eenmaal zo is. Daarom verbazen mij die doorgaande blafbuien zozeer.
De stofzuiger heb ik aardig kunnen mannen, die interesseert hem niks meer. Dat was in een paar weken bekeken. Daarom heb ik ook het idee dat hij best "vatbaar" is voor andere ideeën. Het is geen hond die domweg iets blijft volhouden omdat het nu eenmaal zo is. Daarom verbazen mij die doorgaande blafbuien zozeer.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik denk ook dat het te maken heeft met het laten afvloeien van opgebouwde spanning.Er zijn ook best veel honden die als een bezetene beginnen te blaffen als het bezoek weggaat.
En dan lijkt het me inderdaad het beste om iets met hem te ondernemen waardoor hij die spanning op een andere manier kwijt kan.
En dan lijkt het me inderdaad het beste om iets met hem te ondernemen waardoor hij die spanning op een andere manier kwijt kan.
-
Roxy
- Actief
Ja dat doen we ook, de visite gaat weg, hij zÃet ze weggaan. Hij kan bij ons thuis altijd lekker spelen op eigen terrein met Roxy. Uuuuuuuuren later krijgt hij dan zo'n blafbui.
Begrijp me goed het is echt een wereldhond hoor! Heerlijke én eerlijke hond, ik zou hem nooit meer kwijt willen. Ik zou hem echter wat beter willen begrijpen wat dit betreft en hem willen helpen in zijn frustratie.
Begrijp me goed het is echt een wereldhond hoor! Heerlijke én eerlijke hond, ik zou hem nooit meer kwijt willen. Ik zou hem echter wat beter willen begrijpen wat dit betreft en hem willen helpen in zijn frustratie.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Heel gek. Uren later na lekker gespeeld te hebben? Dan moet ie dat bezoek toch allang vergeten hebben zou je zeggen. Voer voor echte gedragstherapeutenRoxy schreef:Ja dat doen we ook, de visite gaat weg, hij zÃet ze weggaan. Hij kan bij ons thuis altijd lekker spelen op eigen terrein met Roxy. Uuuuuuuuren later krijgt hij dan zo'n blafbui.
Groetjes Mark
-
Baily
-
Roxy
- Actief
Nee het is met al het bezoek, niet speciaal m/v/kind.
Ja, wat een rare hond niet? Normaal is het ook niet echt.
Het is echt een druk manneke, ik moet er echt niet aan denken dat je deze hond zou willen houden met enkel een rondje plassen/poepen want dan wordt ie echt gek.
Dus hij heeft ook echt volle dagen hoor, loopt mee met de paarden, ligt niet de hele dag voor de kachel.
Ja, wat een rare hond niet? Normaal is het ook niet echt.
Het is echt een druk manneke, ik moet er echt niet aan denken dat je deze hond zou willen houden met enkel een rondje plassen/poepen want dan wordt ie echt gek.
Dus hij heeft ook echt volle dagen hoor, loopt mee met de paarden, ligt niet de hele dag voor de kachel.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Zat nog te denken aan geur. Dat je hond het bezoek nog ruikt als het al weg is maar ze niet meer ziet en daarom alarm slaat. Dan zou het te linken kunnen zijn aan een bepaalde aftershave ofzo. Die kant zat ik wat op te denken. Ooit eens iets mee gemaakt misschien maar wat he? Zijn de vorige eigenaren nog te achterhalen?Roxy schreef:Nee het is met al het bezoek, niet speciaal m/v/kind.
Ja, wat een rare hond niet? Normaal is het ook niet echt.![]()
Raar hoor dit.
Groetjes mark
-
Roxy
- Actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik probeer voor jou iets te bedenken.
Ik snap de link niet met het uren later blaffen. Een hond kan dat niet zo lang onthouden. Een hond denkt niet zo in tijd in ieder geval. Dus iets moet de hond herrineren aan het bezoek. reken maar dat geur het best kan zijn hoor. Honden kunnen een spoor in het gras van 1,5 uur oud nog ruiken welke kant de prooi op is gegaan. Maar goed het is jou situatie die alleen jij kan inschatten. Ik kan alleen maar wat suggesties doen.
Groetjes Mark
Ik snap de link niet met het uren later blaffen. Een hond kan dat niet zo lang onthouden. Een hond denkt niet zo in tijd in ieder geval. Dus iets moet de hond herrineren aan het bezoek. reken maar dat geur het best kan zijn hoor. Honden kunnen een spoor in het gras van 1,5 uur oud nog ruiken welke kant de prooi op is gegaan. Maar goed het is jou situatie die alleen jij kan inschatten. Ik kan alleen maar wat suggesties doen.
Groetjes Mark
-
Roxy
- Actief
Ik stel het op prijs hoor!! Bedankt dat je meedenkt!
Maar aan de andere kant zie ik Iwan die tig uren later reageert op dingen.
Honden hebben een prrima geheugen. Wat er bijv wel stond bij de vorige baasjes van Iwan was dat ze allergisch waren voor honden en dat hij daarom weg moest. Yeah right denk je dan, weer zogenaamde allergische baasjes. Maar als jij niest komt ie helemaal onderdanig naar je toe. Daar weet hij dus iets. Hij zit al sinds maart in het asiel.. maar dat weet hij nog goed blijkbaar. Een hond kan heel goed onthouden.
Iedereen die een hond ooit tegen schrikdraad heeft zien lopen kan je dat vertellen.
Honden hebben een prrima geheugen. Wat er bijv wel stond bij de vorige baasjes van Iwan was dat ze allergisch waren voor honden en dat hij daarom weg moest. Yeah right denk je dan, weer zogenaamde allergische baasjes. Maar als jij niest komt ie helemaal onderdanig naar je toe. Daar weet hij dus iets. Hij zit al sinds maart in het asiel.. maar dat weet hij nog goed blijkbaar. Een hond kan heel goed onthouden.
Iedereen die een hond ooit tegen schrikdraad heeft zien lopen kan je dat vertellen.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dat is conditionering. Ik bedoel besef van tijd. Maar maakt niet uit joh. Ik weet even niks meer. Als ik wat denk te weten meld ik me wel weer.Roxy schreef:Ik stel het op prijs hoor!! Bedankt dat je meedenkt!
Groetjes Mark
-
Roxy
- Actief
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4