Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op straat lopen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Op straat lopen
Gisteravond laat liep ik met Bram aan de lijn in de wijk. Ik kwam een meneer tegen met een loslopende hond. Bram en die hond vonden elkaar erg leuk. De meneer vroeg of ze even mochten spelen op het grasveld. Prima zei ik, maar als er een auto aankomt, lijn ik hem direct aan. Het is een hele rustige weg vol met drempels, dus dat vertrouw ik wel.
De hondjes gingen heerlijk rennen. Op een gegeven moment rende Bram voorop zo de weg op. Ik wist al dat dat zou gebeuren. De andere hond bleef keurig aan de stoeprand staan. Ik riep Bram en hij kwam terug het grasveld op.
Op een gegeven moment zag ik heel in de verte een auto komen dus ik heb Bram direct aangelijnd.
Nou komt m'n vraag. Die meneer vond het heel slecht dat ik Bram niet had geleerd niet op de weg te lopen. Hij zei 'ga je niet op puppy cursus' en 'dat zou mijn hond nooooit doen'. En meer van dat soort dingen. Zijn hond is 5 jaar oud.
Dus nu vraag ik me af of ik idd iets fout gedaan heb. Als er auto's in de buurt zijn, lijn ik Bram altijd aan omdat ik het niet vertrouw. Aan de lijn laat ik hem zitten als we gaan oversteken en hij mag niet op de weg lopen. Ik weet niet wat ik dan nog anders moet doen.
Jullie?
De hondjes gingen heerlijk rennen. Op een gegeven moment rende Bram voorop zo de weg op. Ik wist al dat dat zou gebeuren. De andere hond bleef keurig aan de stoeprand staan. Ik riep Bram en hij kwam terug het grasveld op.
Op een gegeven moment zag ik heel in de verte een auto komen dus ik heb Bram direct aangelijnd.
Nou komt m'n vraag. Die meneer vond het heel slecht dat ik Bram niet had geleerd niet op de weg te lopen. Hij zei 'ga je niet op puppy cursus' en 'dat zou mijn hond nooooit doen'. En meer van dat soort dingen. Zijn hond is 5 jaar oud.
Dus nu vraag ik me af of ik idd iets fout gedaan heb. Als er auto's in de buurt zijn, lijn ik Bram altijd aan omdat ik het niet vertrouw. Aan de lijn laat ik hem zitten als we gaan oversteken en hij mag niet op de weg lopen. Ik weet niet wat ik dan nog anders moet doen.
Jullie?

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ach ik heb alle cursussen met die van mij gedaan, maar die lijn ik ook aan als ze zo de weg op kunnen hoor, want ze hoeven maar iets te zien (haasje ofzo) en weg opvoeding, tja das wel weer een beetje Dogo-eigen, maar ik zou zowieso lekker je hond bij je roepen en aanlijnen of even vasthouden als er een auto aan komt waarom extra risico nemen?

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
ik denk dat dat gewoon je eigen keuze is ik laat mijn honden ook niet los lopen met auto's in de buurt . ik laat mijn honden onder aan een dijk uit en dan mag mylo los en anders alleen op plaatsen waar geen direct autoverkeer is. ik heb het jaren terug weel eens gezien met iemand met een mechelaar die hond liep altijd los naar een park waar je eerst een spoorweg over moest om er te komen. die hond luisterde ook heel goed zei het baasje altijd tot hij een keer niet luisterde en toen liep hij tegen een trein en was erg genoeg niet opslag dood hij heeft moeten lijden tot er een dierenarts kwam on hem uit zijn lijden te verlossen. ik heb dit gezien en zal het nooit vergeten zo erg daar om ben ik ook altijd voorzichtig want het is en blijft wel een dier
- Bowie
- Actief
Dat heb ik ook niet geleerd op de puppycursus hoor ...
Tuurlijk kun je je hond leren om op de stoep te blijven, maar in hun spel 'vergeten' ze dat nog wel eens (zeker als ze nog zo jong zijn).
Ik kies er dan ook voor om ze niet in de buurt van de weg te laten spelen.
Tuurlijk kun je je hond leren om op de stoep te blijven, maar in hun spel 'vergeten' ze dat nog wel eens (zeker als ze nog zo jong zijn).
Ik kies er dan ook voor om ze niet in de buurt van de weg te laten spelen.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
-
Reini
- Zeer actief
Ik laat Vegas ook nooit los waar auto's rijden. In principe heeft hij geleerd te stoppen bij de stoeprand maar ik neem die gok echt niet. Ik vertrouw hem niet genoeg om er vanuit te gaan dat hij ook daadwerkelijk bij de stoeprand stopt en al zou ik hem wel vertrouwen, dan nog hou ik hem aangelijnd
De hond van mijn broer kan wel los, die gaat nooit van de stoep af (Ceasar is erg waaks op de baas en blijft altijd dicht in de buurt, zeker in het donker) maar bij hem durf ik het ook alleen 's avonds laat als er bijna geen verkeer meer is.
Je weet maar nooit en je kan het maar beter voorkomen
De hond van mijn broer kan wel los, die gaat nooit van de stoep af (Ceasar is erg waaks op de baas en blijft altijd dicht in de buurt, zeker in het donker) maar bij hem durf ik het ook alleen 's avonds laat als er bijna geen verkeer meer is.
Je weet maar nooit en je kan het maar beter voorkomen
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik denk dat het ook heel erg aan de hond zelf ligt.
Kaya heb ik het wel geleerd 'op de stoep' en dat werkt prima. Moritz krijg ik het echter niet geleerd en dat zou bij hem levensgevaarlijk zijn om hem vlakbij een weg te laten spelen. Moritz is ook veel onbesuisder en Kaya blijft veel liever bij mij in de buurt.
In principe hou ik echter ook Kaya aan de lijn als we bij een weg in de buurt zijn. Een enkele keer komt het wel voor dat ik de tweede riem ben vergeten en dan loopt ze los, maar wel onder commando.
Kaya heb ik het wel geleerd 'op de stoep' en dat werkt prima. Moritz krijg ik het echter niet geleerd en dat zou bij hem levensgevaarlijk zijn om hem vlakbij een weg te laten spelen. Moritz is ook veel onbesuisder en Kaya blijft veel liever bij mij in de buurt.
In principe hou ik echter ook Kaya aan de lijn als we bij een weg in de buurt zijn. Een enkele keer komt het wel voor dat ik de tweede riem ben vergeten en dan loopt ze los, maar wel onder commando.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Mij honden gaan niet los naast een weg of andere plekker waar auto'' s rijden en ook voor een weg, fietspad ofzo lijn ik Tyson aan ( Samara loopt dan al aan de lijn) die schiet in zijn enthousiasme ook zo de weg over.
Tyson kent het commando op de stoen, ff wachten en noem maar op maar soms is er iets wat veel leuker is dan luiteren naar het vrouwtje, en aangezien ik hem nog een paar jaa bij me wil houden lijn ik hem gewoon lekker aan.
Jacqueline
Tyson kent het commando op de stoen, ff wachten en noem maar op maar soms is er iets wat veel leuker is dan luiteren naar het vrouwtje, en aangezien ik hem nog een paar jaa bij me wil houden lijn ik hem gewoon lekker aan.
Jacqueline
- Moos
- Zeer actief
Nou, beetje betweterig typje die meneer
Moos en Saar blijven ook niet uit zichzelf op de stoep. Moos zou ik het wel kunnen leren denk ik, maar dan nog vertrouw ik het niet 100%. Honden kunnen soms opeens de hele opvoeding vergeten zijn als er een heeeeel lief teefje aan de overkant van de staat loopt of zoiets.
Saar vertrouw ik met dat soort dingen helemaal niet, er hoeft maar een enge auto/hond/fiets langs te komen en ze zou zo in de stress de weg op kunnen schieten.
Moos en Saar blijven ook niet uit zichzelf op de stoep. Moos zou ik het wel kunnen leren denk ik, maar dan nog vertrouw ik het niet 100%. Honden kunnen soms opeens de hele opvoeding vergeten zijn als er een heeeeel lief teefje aan de overkant van de staat loopt of zoiets.
Saar vertrouw ik met dat soort dingen helemaal niet, er hoeft maar een enge auto/hond/fiets langs te komen en ze zou zo in de stress de weg op kunnen schieten.

-
miekmiek
Ik heb mijn honden wel 'op het gras' geleerd, omdat ze anders op het nabijgelegen fietspad gaan lopen. Dat komt dus nog wel eens van pas. Maar ik weet nu al dat ze in heel enthousiast spel zo de weg op knallen, dus zekerheid heb je nooit. Die meneer mag jou dan dom gevonden hebben dat je het je hond niet geleerd hebt, ik vind hem nog dommer dat hij geen rekening houdt met de risico's.
-
poema
- Actief
Hoi
ook hier gaan de honden niet los.
ze gaan 1 x per dag los en dat is in
de middag als we naar het bos gaan
en in het weekend als we naar de plas
gaan dan kunnen ze lekker rennen
op het veld en zwemmen in de plas.
hier hebben we poema ook geleerd op de stoep
toen hij alleen was durfde ik hem wel los te laten
maar nu met een pup en benta er bij heb al een paar
keer de honden van de straat moeten plukken dus de normale
uitlaatjes gaan ze aan de riem
ook hier gaan de honden niet los.
ze gaan 1 x per dag los en dat is in
de middag als we naar het bos gaan
en in het weekend als we naar de plas
gaan dan kunnen ze lekker rennen
op het veld en zwemmen in de plas.
hier hebben we poema ook geleerd op de stoep
toen hij alleen was durfde ik hem wel los te laten
maar nu met een pup en benta er bij heb al een paar
keer de honden van de straat moeten plukken dus de normale
uitlaatjes gaan ze aan de riem
- Zoek stok!
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
als jij er zoals die avond bijbent kan het geen kwaad.
bij ons moet je voor je bij get gemaaide maisveld waar lola gek op is 1 straat oversteken, dat wil ze zooo graag dat ze nog weleens vergeet te stoppen en te zitten tot ik zeg dat ze mag. maar dan krijgt ze ook als er geen auto aankomt wel zo'n brul dat ze zich geen raad weet terug op de stoep te komen.
het is voor mij denk ik onmogelijk om ze nooit de straat op te laten rennen in enthousiasme, maar ik blijf het proberen! je zal maar net iets over het hoofd zien!
bij ons moet je voor je bij get gemaaide maisveld waar lola gek op is 1 straat oversteken, dat wil ze zooo graag dat ze nog weleens vergeet te stoppen en te zitten tot ik zeg dat ze mag. maar dan krijgt ze ook als er geen auto aankomt wel zo'n brul dat ze zich geen raad weet terug op de stoep te komen.
het is voor mij denk ik onmogelijk om ze nooit de straat op te laten rennen in enthousiasme, maar ik blijf het proberen! je zal maar net iets over het hoofd zien!

- Zoek stok!
- Zeer actief
-
Marion.
Re: Op straat lopen
Dat kan de meneer heel mooi vinden, maar mijn brave Saar van 5 jaar lijn ik ook altijd aan hoor. Ze kan los meelopen hoor, heel goed (is een paar keer uit nood ook gebeurd: gevonden hondje moest aan haar lijn, of ik was de lijn kwijt geraakt in het donker). Ze wéét dat ze dan los is, en ik denk dat ze dan zelfs dat haasje aan de overkant laat gaan. Maar ik neem die gok niet hoor, geen haar op mijn hoofdZoek stok! schreef:Nou komt m'n vraag. Die meneer vond het heel slecht dat ik Bram niet had geleerd niet op de weg te lopen. Hij zei 'ga je niet op puppy cursus' en 'dat zou mijn hond nooooit doen'. En meer van dat soort dingen. Zijn hond is 5 jaar oud.
Ik verbaas me er eigenlijk ook altijd over. Vanavond nog. Mensen staan op het Keizer Karelplein (drukste plein in Nijmegen) te wachten bij het stoplicht. En bij groen steken ze over. Hondje ook. Maar hondje was los. Ging helemaal prima hoor, maar ik zou het nooit durven!
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik kijk daar wel altijd vol respect naar. Maar ik vraag me gelijktijdig af of je een hond wel voor 100 % kunt vertrouwen. Als het misgaat op zo'n plein, hoe klein de kans ook, gaat het goed mis.Marion. schreef: Ik verbaas me er eigenlijk ook altijd over. Vanavond nog. Mensen staan op het Keizer Karelplein (drukste plein in Nijmegen) te wachten bij het stoplicht. En bij groen steken ze over. Hondje ook. Maar hondje was los. Ging helemaal prima hoor, maar ik zou het nooit durven!

Linda, Izzie en Bram
-
Marion.
Ik kijk daar niet met respect naar. Ik denk altijd ^$%^$#, en daar gebeurd niets mee! Ook met loslopende honden zonder baasje bv, dat gaat schijnbaar altijd goed. Misschien is er wel ergens iets fout gegaan toen ze het aanlijnen van honden hebben bedachtZoek stok! schreef:Ik kijk daar wel altijd vol respect naar. Maar ik vraag me gelijktijdig af of je een hond wel voor 100 % kunt vertrouwen. Als het misgaat op zo'n plein, hoe klein de kans ook, gaat het goed mis.
- starfleet
- Erelid
- josje2003
- Vaste gebruiker
Ook Buster mag nooit los als we naast een weg met verkeer lopen. Hij is gek op auto's en rent er vaak als een idioot naar toe. Stoep heeft hij geleerd en daar blijft hij nu wel op, maar er hoeft maar iets lekkers (lees papiertjes, rommel e.d.) naast de stoep te liggen en meneer vliegt er zo af. Kan ik stoep roepen wat ik wil. Gewoon aanlijnen is dus helemaal niet vreemd. Ik neem het risico niet. Heb vaak genoeg gezien dat een loslopende hond zo het fietspad overstak en een fiets omver rende in zijn enthousiasme.
Groetjes van Josje en Buster
- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer: