Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meelopen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Meelopen...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mevrouw heeft een heel leuk spelletje verzonnen met uitlaten... Het eerste gedeelte van het rondje is ze alleen met bijna continu lokken en roepen mee te krijgen... Ander kan je gaan sleuren... En als je denkt dat ze eindelijk even meeloopt gaat ze opeens zitten of liggen :19:

Dan komen we op de terugweg en dan ineens is het wel leuk natuurlijk... Dus dan is het vooruit rennen en trekken en doen aan de lijn... Dit gedrag is er trouwens oook als ze andere mensen ziet (op andere honden reageert ze minder sterk dan op andere mensen)...

Hoort dit gedrag gewoon bij het mee leren lopen?

Als ze trekt sta ik stil totdat zij de druk van de lijn afhaalt, hoe zielig ze ook aan het piepen is, maar wat ik moet doen als mevrouw vertikt te lopen weet ik niet echt... Als ze niet, of kort uit gaat is ze binnen niet te harden van de energie die ze heeft, dus het is niet zo dat ze moe is...

Dit is trouwens 's avonds als het donker is (en 's ochtends dus ook) erger dan overdag, maar overdag doet ze het net zo goed... Begrijp me goed, ik snap dat ze niet in een keer netjes mee zal leren lopen aan de lijn, maar om steeds ene hondje een half rondje mee te sleuren en de andere helft van het rondje tegen te moeten houden is ook niet erg inspirerend... Los volgt ze overigens een stuk beter :roll: maar dat kan ik niet overal doen met haar, aangezien ze graag naar mensen toestormt en ik aan een drukke weg woon...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ja dat hoort erbij. :wink:
Je kunt ook je hondje eerst een stukje optillen, dan neerzetten en lokken met lekkers. Gaat ie zitten of liggen, dan pak je hem weer op en herhaalt alles weer.
Niet gaan sleuren met je hondje, dan maak je het wandelen nl niet leuk. Trekken aan de riem zou ik overigens ook niet toestaan. Dat is lastig om af te leren.
Als hij trekt aan de riem blijf je stil staan of je draait je om zodat hij mee moet lopen de andere kant op. Als je dat consequent doet dat gaat het trekken aan de riem ook over.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Goh dit is een heel herkenbaar verhaal. Mijn pup deed dit ook in het begin, heel veel pups houden in het begin niet van lopen aan de lijn.
Zorg gewoon dat het uitlaten heel leuk wordt, met koekjes speeltjes of ga eens stom lopen huppelen en jubelen enzo dat werkte bij mij heel goed.
Of ga eens met twee mensen de pup uitlaten. Als één persoon voor de pup loopt loopt ie meestal wel mee. En zoals pooh al zei, af en toe een stukje tillen. Als je een leuk veldje of park in de buurt hebt, til je pup daar dan heen en ga daar lekker met hem spelen. Binnen de kortste keren wil ie zelf graag naar dat veldje toe lopen.

Succes en wat heb je trouwens een ontzettend schattige pup!
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Blijven volhouden. Je pup lijkt een beetje angstig (heel normaal op die leeftijd) en is daarom wat onzeker. De terugweg is wel leuk, want dan gaan jullie weer lekker naar je vertrouwde huis. :cheer:

Ik zou blijven volhouden met beloningen zowel in de zin als iets lekkers en speeltjes. Rol een balletje vooruit, doe ontzettend enthousiast over een takje wat een paar meter verder op de grond ligt...enz. Vooral niet boos worden of je geduld verliezen, dat maakt het buiten wandelen alleen maar NIET leuk.

Overigens adviseerde mijn puppycursus toendertijd om gewoon stug door te lopen en mijn pup van acht weekjes jong achter me aan te sleuren. Geloof me; dat werkt niet. :wink:
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

En het belangrijkste, belonen zodra ze het wel goed doet :ok:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Belonen doe ik heel veel, lekker vrolijk doen, knuffelen enz...

Maar is het niet raar (voor haar) als ik haar de ene helft van de wandeling naar voren wil hebben en adn de andere helft juist weer afrem? Kan ik misschien beter eerst het trekken maar even toestaan en werken aan het meelopen? Of zeg ik nou iets stoms...
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Belonen doe ik heel veel, lekker vrolijk doen, knuffelen enz...
Alleen op het moment dat ze het goed doet natuurlijk :wink:
Maar is het niet raar (voor haar) als ik haar de ene helft van de wandeling naar voren wil hebben en adn de andere helft juist weer afrem? Kan ik misschien beter eerst het trekken maar even toestaan en werken aan het meelopen? Of zeg ik nou iets stoms...
Zou ik niet doen nee, dan leer je haar eerst dat trekken goed is en daarna wil je haar juist weer gaan leren dat trekken niet goed is... en afleren is lastiger :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Jacksel schreef:Belonen doe ik heel veel, lekker vrolijk doen, knuffelen enz...

Echt hard trekken aan de riem zou ik niet toestaan. Dus echt in de lijn hangen. Ze hoeft nog niet keurig strak naast je te lopen dus een beetje voor je uit huppelen moet geen probleem zijn.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Met veel aannoedigen en steeds kleine stukjes meelokken als ze geen zin heeft kom ik wel een eind nu :ok: ze mag wel snuffelen, maar ze mag niet doodleuk gaan zitten of liggen (of stilstaan), dan ga ik voor haar op mn hurken, roepen en als ze dan komt even belonen... En natuurlijk belonen als ze stuk wel braaf meeloopt...

Ik sta ook alleen stil als ze echt trekt hoor ;) ga niet iedere keer als ze maar even voor me uit loopt al gelijk corrigeren, maar als ze echt in de riem hangt (en zichzelf erbij wurgt) ga ik wel stilstaan en wachten tot ze zelf de druk eraf laat... En dan weer verder lopen. Waar ze verder loopt mag ze zelf weten, als er maar geen druk op de lijn ligt....
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ik sta ook alleen stil als ze echt trekt hoor ;) ga niet iedere keer als ze maar even voor me uit loopt al gelijk corrigeren, maar als ze echt in de riem hangt (en zichzelf erbij wurgt) ga ik wel stilstaan en wachten tot ze zelf de druk eraf laat... En dan weer verder lopen. Waar ze verder loopt mag ze zelf weten, als er maar geen druk op de lijn ligt....
Precies want wandelen zonder trekken is wat anders dan wandelen met aandacht en wat anders dan echt volgen en echt volgen daar is ze nog lang niet aan toe :wink:
Afbeelding
sam1987
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sam1987 »

Wat bij mij heel goed gewerkt heeft:
Gewoon op mijn hurken aan het eind van de lijn gaan zitten en zachtjes trekken op een gegeven moment komt ze vanzelf wel een stukje naar je toe en dan echt als een waanzinnige goed zo braaf enz enz enz gaan roepen en iets lekkers geven . Mijn hond liep binnen een dag goed mee zonder te gaan zitten of tegen te stribbelen , heeft goed geholpen dus...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”