Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ranghoger of Ranglager?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Ranghoger of Ranglager?

Ongelezen bericht door Reini »

Ik vraag me iets af over de rangorde bij ons thuis. Wij hebben niet echt een super duidelijke rangorde in de trant van dat Vegas totaal geen initiatief mag tonen en echt als allerlaagste wordt behandeld.

Vegas mag op de bank maar moet wel 'moven' als ik op zijn plek wil zitten. Ik ga altijd als eerste de deur uit en zijn eten krijgt hij eigenlijk altijd tegelijk met ons. Hij is alleen al binnen 30 seconden klaar en gaat dan, na even gecheckt te hebben of hij iets van ons krijgt, wat hij dus niet krijgt, op zijn plaats liggen.

Een tijdje geleden wilde Vegas steeds op mijn been rijden. Uiteraard mag dat niet en met een flinke brul stuurde ik hem dan weg waarna ik hem een tijdje negeerde. Bij mijn vriend probeerde hij het ook en daar mocht het natuurlijk ook niet.

Nu zijn we een tijdje verder en Vegas wil nog steeds op mijn been rijden. Iedere avond probeerd hij het waarop ik hem gelijk weg stuur. Het weg sturen gaat alleen steeds slechter en ik moet hem nu echt van me af duwen waarna ik hem buiten zet om af te koelen. Eerst leefde hij zich daarna altijd uit op eén van de kussens maar die heb ik van de week weg gehaald omdat ik dat eigenlijk niet wil want hij sloopt ze.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=74510

Bij mijn vriend doet hij het niet meer. Ziet Vegas mij als een lagere en probeert hij daarom steeds op me te rijden?
Hij is erg gehoorzaam naar mij en luistert altijd maar dat rijden gaat maar door. Het begint echt een ritueel te worden. Na het eten als ik mijn bord heb opgeruimd komt hij bij me op de bank. Eerst knuffelde we dan steeds even waarna hij wilde gaan rijden. Knuffelen na het eten doe ik al niet meer, ik negeer hem gewoon zodat ik de gewoonte misschien kan doorbreken maar dan blijft de vraag staan of hij dat doet omdat hij mij als lagere ziet?

Is het beter als ik wat strakker met de rangorde omga? Buiten het rijden 's avonds om heb ik geen problemen met hem. Het lijkt echt een gewoonte geworden want ik kan de klok erop gelijk zetten hoe het ritueel gaat verlopen. Kan ik misschien beter na het eten wat anders gaan doen dan op de bank zitten en dan kijken of hij het later alsnog gaat proberen?

Hij barst van de hormomen en volgens mij is dekken het enige waar hij tegenwoordig nog aan denkt :mrgreen: Moet ik hem misschien iets anders geven waar hij zich op uit kan leven nu de kussens weg zijn?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Volgens mij is het met Vegas meer een hormoon probleem als rangorde probleem, vooral omdat je ook zegt dat hij verder gaat op de kussens....

en ik heb eerlijk gezegd geen idee, hoe je dat moet afleren.. vroeger hebben we een hondje gehad die echt op alles repelde, die hebben we uiteindelijk gecastreerd..

succes! :wink:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Mijn eerste ambull deed dit ook. Maar hij liep zelfs in de lucht te rijden. En met name als ik ongesteld was :N: kon ik die hond niet bij mij weg slaan :N: dan liep hij repend in de lucht achter me aan.
We hebben hem destijds gecastreerd maar daar zou ik nu niet zo snel meer voor kiezen denk ik.
Maar het gaf wel rust ook voor de hond. Want het was idd wel zielig. Hij weet dat wat hij doet niet kan maar kan zichzelf niet helpen.
Carmen
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

vaak wordt het idd zo obsessief dat het lijkt alsof de hond gewoon niet anders kan als overal en op iedereen maar rijden. Best sneu.
Zo heb je ook honden die de godganze tijd maar op een bepaalde hond moeten rijden....
Bij ons bij de uiltaatservice hadden we een hond die dus de hele wandeling achterop andere honden zat en wat je ook deed, niks hielp. Thuis deed hij het ook idd op kussens e.d. maar zijn vrouwtje kon ook niet normaal meer wandelen, elke hond daar moest hij op.
Die hond is gecastreerd en daarna was het over.
Zo ken ik meer gevallen waarbij het na castratie over is gegaan.

Nou ben ik totaal niet voor castreren maar in dit soort gevallen kies ik daar dan toch voor. Het gedrag is namelijk, in mijn ogen, vrijwel niet af te leren, je kunt ze er bijv. nog zo hard voor aanpakken maar een seconde later zitten ze weer op de betreffende hond.

Maar zo ver is het met Vegas nog niet he.
Reini
Zeer actief

Zo erg als de voorbeelden die hier zijn genoemd is het niet nee :wink:

Het is echt het ritueel van na het avondeten willen rijden. Op de dag heeft hij het nog nooit gewild, hij doet het niet in de lucht en ook niet bij andere honden/mensen.
Ik denk dat ik maar weer een kussen terug ga leggen zodat hij in ieder geval íets kan pakken na het eten :mrgreen: Misschien dat hij dan ook mijn been weer wat meer met rust gaat laten :wink:

Toen we besloten voor een reu te gaan hebben we tegelijkertijd ook besloten hem niet te castreren, of enkel om medische redenen. Aan obsessief rijgedrag had ik nog niet gedacht. Mocht het echt veel erger worden dan kunnen we altijd nog een castratie overwegen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou hem toch duidelijker en harder aanpakken. Dominant gedrag staat niet voor het feit dat jij ranglager bent, wel voor het feit dat hij je niet als ranghoger respecteert. Hij kan dus ook bezig zijn zich omhoog te werken middels dominant gedrag. Je hebt dan dus gewoon een rangordeconflict.
Zijn opwinding kan ook mede daaruit voortkomen, want onduidelijkheid geeft ook stress. Als hij het elke avond opnieuw probeert ben je dus loos aan het reageren want het helpt niet. Tetter hem maar eens flink weg zodat meneer onder de indruk is. Ik ben er met dit soort dingen voor om gewoon duidelijk op te treden zodat een hond denkt Oeps..maar nie meer doen! :eek:
Halfslachtig gedoe geeft speelruimte en etterig gedrag. Niet goed vinden!
Laatst gewijzigd door Eline* op 01 nov 2005 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Reini
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zou hem toch duidelijker en harder aanpakken. Dominant gedrag staat niet voor het feit dat jij ranglager bent, wel voor het feit dat hij je niet als ranghoger respecteert. Hij kan dus ook bezigzijn zich omhoog te werken middels dominant gedrag. Je hebt dan dus gewoon een rangordeconflict.
Zijn opwinding kan ook mede daaruit voortkomne, want onduidelijkheid geeft ook stress. Als hij elke avond opnieuw probeert ben je dus loos aan het reageren want het helpt niet. Tetter hem maar eens flink weg zodat meneer onder de indruk is. Ik heb er met dit soort dingen voor om gewoon duidelijk op te treden zodat een hond denkt Oeps..maar nie meer doen! :eek:
Halfslachtig gedoe geeft speelruimte en etterig gedrag. Niet goed vinden!
Ik verval weer in mijn oude patroon merk ik, met halfslachtige actie's want ik ben idd niet duidelijk genoeg want hij probeert het weer :wink:

Vanavond heeft hij trouwens geen poging gedaan want ik ben wat anders gaan doen (op de computer dus)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Die Vegas! Vegas ziet jou als de absolute baas, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Idd duidelijk je grenzen aangeven, ook al vind je het in je hart zielig :wink:

Ik hoop dat het gaat afnemen, want zo graag willen lijkt me niet fijn voor hem.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”