Ik hoor vaak, ook hier op straat en in het bos, mensen zeggen dat een bepaalde hond de hondentaal niet zo goed snapt. Vaak n.a.v. erg opdringerige of erg drukke honden.
Voorbeeldje: Zeer grote zelfverzekerde reu gaat aan Moos snuffelen. Moos vind dat best, maar het moet hem niet te lang duren, en de reu in kwestie moet ook niet opdringerig tegen hem aan gaan duwen en over hem heen gaan hangen. Meestal gebeurt dit, als het een zeer zelfverzekerde andere reu betreft, wel en Moos doet dan de oortjes in zijn nek en loopt een tikkeltje nerveus weg. (meestal hou ik in deze fase Moos bij me en vraag de andere hondenbaas hetzelfde te doen, maar soms gaat het te snel, en soms luistert de andere baas niet naar me). Blijft de andere reu dan achter hem aanlopen en doorduwen en snuffelen laat Moos zijn tanden zien, gaat de reu verder dan gromt Moos. Houdt de reu dan nog niet op dan geeft Moos een snauw.
Vaak zegt iemand die daarbij stond dan tegen me "nou, die andere hond snapt de hondentaal ook niet helemaal, Moos liet duidelijk merken dat hij op moest houden" (en oke, die baas van de andere hond vindt Moos dan meestal een k*tkeffer
Zelfde verhaal bij enthousiaste (jonge) grote honden die denken 'leuk' met Moos te kunnen gaan spelen. Dan geeft Moos eerst allerlei signalen af (waaronder altijd eerst weg proberen te komen) voordat hij snauwt.
In beide situaties vraag ik me alleen af in hoeverre de andere hond de hondentaal niet goed zou beheersen, of dat hij gewoon denkt "je kan de boom in met je signalen, ik doe het toch!"
In het eerste geval omdat het een dominantere reu is dan Moos, en in het tweede geval omdat hij zo graag wil speeeeeeleeeeennnn!
Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?