Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Plassen wanneer er visite komt
Moderator: moderatorteam
-
Odie2005
Plassen wanneer er visite komt
Mijn hond Odie is nu ruim 4 maanden oud. Hij is goed zindelijk en een schat van een hond.
Maar sinds een maand gaat hij plassen als er mensen over de vloer komen. Ook als wij zelf even weg zijn geweest (ook al is het maar voor 5 minuten) plast hij van zich af als we weer binnen komen.
Hij gaat minimaal 5x per dag uit, maar zelfs als ie net uit is geweest en zijn blaas leeg is doet hij dit.
Ik heb al geprobeert om dit gedrag te negeren (ook in overleg met de dierenarts) maar dat helpt dus niet.
Volgens de dierenarts is dit iets wat vaak bij teefjes voor komt en minder bij reutjes. Nou... Odie is een reutje die dit dus wel doet.
Wie heeft dit ook gehad en wie heeft misschien een oplossing voor mij?
Maar sinds een maand gaat hij plassen als er mensen over de vloer komen. Ook als wij zelf even weg zijn geweest (ook al is het maar voor 5 minuten) plast hij van zich af als we weer binnen komen.
Hij gaat minimaal 5x per dag uit, maar zelfs als ie net uit is geweest en zijn blaas leeg is doet hij dit.
Ik heb al geprobeert om dit gedrag te negeren (ook in overleg met de dierenarts) maar dat helpt dus niet.
Volgens de dierenarts is dit iets wat vaak bij teefjes voor komt en minder bij reutjes. Nou... Odie is een reutje die dit dus wel doet.
- starfleet
- Erelid
Re: Plassen wanneer er visite komt
Doorgaan met negeren bij binnenkomst en verder afwachten tot hij wat ouder wordt en wat zekerder van zichzelf. Het zijn deemoedsplasjes en je kan er het best geen aandacht aan besteden. Als je hem gaat aaien en over hem heenbuigt etc. wordt het alleen maar erger. Maar het gaat vrijwel altijd over.Odie2005 schreef: Ik heb al geprobeert om dit gedrag te negeren (ook in overleg met de dierenarts) maar dat helpt dus niet.
Anne
-
Francisca
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Negeren bij thuiskomt is opzich goed. Maar doe dit niet te hard. Keihard negeren is ook erg indrukwekkend. Je hond is al zo onzeker. Je kan ook bij thuiskomst je hond gelijk iets lekkers geven of een speeltje weggooien. Dan leid je de aandacht even af en gaat je hond over in spel.
Je kan dus heel rustig naar binnen lopen. Zacht iets zeggen zonder je hond in de ogen te kijken en direct gaan spelen. (He hallo puppy daar zijn we weer, kijk eens wat ik hier heb? Ga het maar oppakken..) Je kunt je hond dan gelijk belonen en de hemel in prijzen. Dat neemt gelijk zijn zelfvertrouwen toe.
Van het bezoek zou ik wel vragen om de hond met rust te laten en geen oogcontact te laten maken. Je kunt je hond eerst even apart zetten en hem er later weer bijlaten als iedereen rustig zit met een kop koffie.
Verder moet je heel zacht met je hondje omgaan. Geen wilde spelletjes. Laat je hondje maar een trekwedstrijdje winnen enz. Alles om je hond wat meer zelfvertrouwen te geven.
Zoals hiervoor al is aangegeven, met het ouder worden gaat het meestal vanzelf over. De hond krijgt steeds meer zelfvertrouwen.
Hoop dat het werk joh,
Succes!
Groetjes Mark
Je kan dus heel rustig naar binnen lopen. Zacht iets zeggen zonder je hond in de ogen te kijken en direct gaan spelen. (He hallo puppy daar zijn we weer, kijk eens wat ik hier heb? Ga het maar oppakken..) Je kunt je hond dan gelijk belonen en de hemel in prijzen. Dat neemt gelijk zijn zelfvertrouwen toe.
Van het bezoek zou ik wel vragen om de hond met rust te laten en geen oogcontact te laten maken. Je kunt je hond eerst even apart zetten en hem er later weer bijlaten als iedereen rustig zit met een kop koffie.
Verder moet je heel zacht met je hondje omgaan. Geen wilde spelletjes. Laat je hondje maar een trekwedstrijdje winnen enz. Alles om je hond wat meer zelfvertrouwen te geven.
Zoals hiervoor al is aangegeven, met het ouder worden gaat het meestal vanzelf over. De hond krijgt steeds meer zelfvertrouwen.
Hoop dat het werk joh,
Succes!
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
Odie2005
Dit ga ik zeker proberen...Mark-fryslan schreef:Negeren bij thuiskomt is opzich goed. Maar doe dit niet te hard. Keihard negeren is ook erg indrukwekkend. Je hond is al zo onzeker. Je kan ook bij thuiskomst je hond gelijk iets lekkers geven of een speeltje weggooien. Dan leid je de aandacht even af en gaat je hond over in spel.
Hoop dat het werk joh,
Succes!
Groetjes Mark
Maar ik zit hier ook met kinderen die in en uit lopen dus gemakkelijk zal het niet zijn...de baas negeert hem en probeert het op een andere manier en de kids lopen naar binnen en halen hem gelijk aan omdat een pup natuurlijk altijd leuk is
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Mooi verhaal. Ik vraag me een ding af. Hoe zie jij het negeren van zo'n jonge gevoelige pup? In vergelijking tot jouw kind. Doen alsof hij er niet is en strak voorbij lopen. Ik zou de hond ergens toch heel subtiel wat steun willen geven. Niet troosten maar iets wat de hond een beetje over zijn angst heel helpt. De moeder zijn waarachter het kind kan schuilen. Of loop je daarmee teveel de kans dat de pup het gedrag gaat aanhouden om de aandacht te verkrijgen?Martijn schreef: Je hondje is 4 maanden oud dus ik ga er vanuit dat je hem nu 2 maanden hebt. Haal daar twee weken vanaf want je hebt waarschijnlijk niet op dag 1 het probleempje geconstateerd en bent dus ook niet meteen begonnen met negeren dus je hebt het over een dikke maand....te vroeg om te zeggen dat negeren niet helpt.
Maakt niet uit maar neem van me aan dat honden vormen een kwestie van lange adem is. Wat je vooral NIET moet gaan doen in de opvoeding is constant variëren in de aanpak van problemen.
Nog een keer: Wat je vooral NIET moet gaan doen in de opvoeding is constant variëren in de aanpak van problemen.
Knoop het in je oren want het scheelt je vre-se-lijk veel gedoe.
Jouw pup zit middenin een fase die de "angstfase" wordt genoemd.
Dat betekent dat hij dingen waar hij niet totaal zeker van is in de eerste plaats als gevaarlijk zal zien. Dat hoort zo. Dat hebben alle honden van die leeftijd.
Als een pup dan (met of zonder gegronde reden) mensen niet voor de volle honderd procent vertrouwt (wat helemaal niet zo erg is want dat komt nog wel) heeft hij een klein probleem.
Wegrennen is niet nodig want hij weet dat mensen hem niets doen en dat zo ook heel leuk zijn maar er brutaal op af stevenen en aan een broekspijp trekken lukt hem ook niet helemaal. Dat is dan weer net te eng.
Wat doe je dan als pup? Een kind kruipt achter zijn moeder en gluurt naar wat hij niet vertrouwt. Pure symboliek...het levert geen echte bescherming en het kind weet dat hij zich niet echt verstopt heeft. Maar de vreemde ziet meteen dat het kind niet op zijn gemak is en voelt zich door dat gedrag insticntief geroepen om het kind met rust te laten en zich zo min mogelijk bedreigend op te stellen.
Zo werkt het met een pup als de jouwe ook. Hij weet niet wat hij moet doen en laat zijn plas lopen. "Hij zegt daarmee ïk ben nog maar klein en ben geen bedreiging. Jij moet me dus voorzichtig benaderen"
Daarnaast is een plas urine voor een hond haast onweerstaanbaar. Daar moet aan geroken worden en die verplaatsing van aandacht van de pup naar zijn achtergelaten urine is voor de pup prettig.
Wat doe je er aan? Op het moment dat het gebeurt en daarvoor negeer je de pup volkomen. En negeren betekent dan dat je doet alsof hij er niet is.
Veel pups zullen niet in de allereerste aanblik doorhebben of jij het bent of een vreemde. De deur is voor een pup de meeste heftige plek van zijn leefwereld en hij heeft nog geen activviteiten ontwikkeld om zelfvertrouwen aan te ontlenen.
Naast het negeren op dat moment is het goed om je pup simpele commando's aan te leren met als enige doel het vaak en uitbundig belonen als hij het goed doet.
Leer je pup op commando te zitten door iets lekkers boven zijn hoofd te houden. De meeste pups kunnen dat in een half uurtje leren en het geeft je gelegenheid om de pup te leren dat hij een mate van controle over zijn omgeving heeft. Dat is voor een hond heel belangrijk.
Naast wat je wel moet doen zijn er natuurlijkm ook dingen die je vooral moet laten. Wat je niet gaat doen is de pups aandacht geven op het moment dat hij een keer niet plast.
Waarom? Omdat de pup de eerste keren dat hij niet plast nog steeds onzeker zal zijn en je dat vooral niet wilt belonen.
Wat je ook niet gaat doen is de pup pushen om over zijn angsten heen te komen. Het is niet abnormaal dat een pup deemoedsplasjes doet maar het is wel een signaal dat hij wellicht wat steun nodig heeft.
Terug naar het verlegen kind. Wat gebeurt er als je een onzeker kind gaat pushen om toch contact te maken? Die klapt dicht.
Terwijl dat kind met wat rust en tijd zelf prima over zijn verlegenheid heen komt.
Oh ja..wacht even met het opruimen van het plasje tot de pup uit de buurt is. Ik vind het wat vergezocht maar er zijn honden bekend die er een spelletje van maken om jou plasjes op te laten ruimen. Dat zou vervelend zijn.
Maar maak er vooral geen probleem van. Het is vrij normaal voor een pup van die leeftijd om dit te doen en het gaat altijd vanzelf over zolang je niet de verkeerde dingen doet.
Succes
Ik zou dat toch kiezen voor of een spelletje of wat jij zegt een simpel commando wat weer heel uitbundig beloond kan worden.
Best wel een lastig punt vind ik dit.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik ben het helemaal met je eens dat je het ritueel van thuiskomen en weggaan met zo min mogelijk aandacht en gedoe moet plaatsvinden. Hoe meer rust daar in zit hoe beter. Mijn hond bleef ook wel eens gewoon slapen. Dat is natuurlijk heerlijk relaxt.
Dat het negeren geen impact heeft op de pup weet ik niet hoor. Negeren wordt niet voor niets vaak toegepast als strafmaatregel. Veel honden hebben liever gemopper en een tik met de krant (bij wijze van spreken!) dan dat ze genegerd worden. Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht staat er in veel boekjes. Vandaar mijn twijfel over deze aanpak.
Je wilt dat de pup zich veilig en prettig voelt. Het negeren zou ik meer gebruiken om ongewenst gedrag als bedelen om aandacht en opspringen enz. af te leren.
Maar ik ben het zeker met je eens dat je er geen echt probleem van moet maken. Het is normaal en hoort bij de leeftijd. Waarschijnlijk nog voordat wij allemaal op een lijn zitten met onze meningen en stellingen is de hond er alweer mee opgehouden. En forceren in welk opzicht dan ook heeft zeker geen zin.
Misschien is toch even negeren en eerst de boodschappen uitpakken voordat je de pup aandacht geeft dan wel zo praktisch. In ieder geval het makkelijkst vol te houden. Ook niet onbelangrijk.
Groetjes Mark
Dat het negeren geen impact heeft op de pup weet ik niet hoor. Negeren wordt niet voor niets vaak toegepast als strafmaatregel. Veel honden hebben liever gemopper en een tik met de krant (bij wijze van spreken!) dan dat ze genegerd worden. Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht staat er in veel boekjes. Vandaar mijn twijfel over deze aanpak.
Je wilt dat de pup zich veilig en prettig voelt. Het negeren zou ik meer gebruiken om ongewenst gedrag als bedelen om aandacht en opspringen enz. af te leren.
Maar ik ben het zeker met je eens dat je er geen echt probleem van moet maken. Het is normaal en hoort bij de leeftijd. Waarschijnlijk nog voordat wij allemaal op een lijn zitten met onze meningen en stellingen is de hond er alweer mee opgehouden. En forceren in welk opzicht dan ook heeft zeker geen zin.
Misschien is toch even negeren en eerst de boodschappen uitpakken voordat je de pup aandacht geeft dan wel zo praktisch. In ieder geval het makkelijkst vol te houden. Ook niet onbelangrijk.
Groetjes Mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Hmm als je het zo zegt dan is het zeker onzin. Maar goed geen aandacht geven als iedereen ligt te slapen is wel wat anders dan je hond niet begroeten bij het samenkomen vind ik. Dan heeft negeren wel te maken met het onderstrepen van de rollen in mijn ogen. (laag komt naar hoog om te begroeten bla bla).Martijn schreef: Negeren is geen strafmaatregel en het werkt ook niet als straf.
Negeren pas je toe op het moment dat een hond op een ongewenste manier aandacht trekt. Het ontkracht de boel maar is geen straf.
Als dat wel zo was dan zou een hond zich op alle momenten dat hij geen aandacht aan het krijgen is gestraft voelen. Dat is natuurlijk onzin.
Maar goed Martijn heeft wel een punt als hij zegt dat je met aandacht niks bereikt bij een hond die wantrouwend is naar je. Bij alles wat je doet leg je er weer extra aandacht op. Dat vertrouwen moet ook nog groeien natuurlijk. Je hond is er nog maar net.
Het is allemaal wat te veel voor je hondje op dit moment lijkt het wel. Druk huishouden met kinderen, moeilijk om daar rust in te krijgen. Ik ben even leeg qua tips. Ik ben bang dat het nog even volhouden is en wachten tot je hondje wat ouder is geworden.
Ik hoop in ieder geval dat je duidelijk is geworden waar het gedrag vandaan komt en dat het heel normaal is.
Groetjes Mark
-
Odie2005
Ik ben hier al heel wat mee opgeschoten en ik denk dat ik maar een mengelmoesje van alle adviezen ga gebruiken/proberen.
Ik heb Odie trouwens al vanaf dat ie bijna 7 weken was omdat de eigenaar hem kwijt wou denk ik. Dus hij loopt hier alweer een tijdje rond, daarom vind ik het ook zo gek dat ie nu begint te plassen. Ik heb al 3 honden gehad en hij is de eerste die dit doet maar hij is ook de eerste hond die ik heb die geen dominant gedrag toont (misschien heeft het daar ook wel mee te maken) en zal ik mijn "opvoeding" iets aan moeten passen
Ik heb Odie trouwens al vanaf dat ie bijna 7 weken was omdat de eigenaar hem kwijt wou denk ik. Dus hij loopt hier alweer een tijdje rond, daarom vind ik het ook zo gek dat ie nu begint te plassen. Ik heb al 3 honden gehad en hij is de eerste die dit doet maar hij is ook de eerste hond die ik heb die geen dominant gedrag toont (misschien heeft het daar ook wel mee te maken) en zal ik mijn "opvoeding" iets aan moeten passen
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ja dan zit het er dik in dat je hele houding wel heel erg dominant op je hondje overkomt. Dan zou ik dat eerst aanpassen. Nou ja het is je wel duidelijk dat je het beestje niet op zijn kop moet geven.Odie2005 schreef:Ik ben hier al heel wat mee opgeschoten en ik denk dat ik maar een mengelmoesje van alle adviezen ga gebruiken/proberen.
Succes!
Groetjes Mark
- starfleet
- Erelid
Alle kans dan dat je dit kereltje inderdaad veel zachter moet benaderen dan je gewend bent.Odie2005 schreef:Ik heb al 3 honden gehad en hij is de eerste die dit doet maar hij is ook de eerste hond die ik heb die geen dominant gedrag toont (misschien heeft het daar ook wel mee te maken) en zal ik mijn "opvoeding" iets aan moeten passen
Anne