Nog even voor de duidelijkheid, we hebben hem nu 6 weken en hij is bijna 1,5 jaar. Bij zijn vorige baas mocht hij alles doen wat hij wilde, hij heeft dus nooit manieren geleerd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zelfs met 'Follow me' nog steeds trekken
Moderator: moderatorteam
- Pearl
- Vaste gebruiker
Zelfs met 'Follow me' nog steeds trekken
We gebruiken bij Spike op aanraden van de MG cursus een Follow me (zelfde idee als Gentle leader, alleen andere naam
) Hij vindt het een rotding en probeert hem onderweg steeds af te krijgen, terwijl we er al twee weken mee lopen. Het rare vind ik, dat hij nog net zo hard trekt als aan de gewone riem! Hij geeft helemaal niks om die druk op zijn neus, behalve dus dat hij bij ieder grasveldje met zijn neus over de grond schuurt. Hoe kunnen we er nu voor zorgen, dat hij niet zo erg meer trekt, zonder dat we iedere twee meter heen en weer moeten lopen, om zijn aandacht te trekken? Hij is werkelijk door ieder blaadje, takje, mens of dier afgeleid 
Nog even voor de duidelijkheid, we hebben hem nu 6 weken en hij is bijna 1,5 jaar. Bij zijn vorige baas mocht hij alles doen wat hij wilde, hij heeft dus nooit manieren geleerd.
You can either agree with me or be wrong...
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Is je dat op de cursus niet uitgelegd hoe je dat moet oplossen? Kan ik me haast niet voorstellen.
Je zult het de hond moeten leren. Je hond heeft zichzelf nu geleerd om voor sledehond te spelen. Dat zul je met veel geduld moeten ombuigen.
Consequent stil gaan staan zodra je hond trekt. Altijd en dus niet even snel je hond mee nemen voor een wandeling. Neem daar de tijd voor.
Belonen als je hond niet trekt. In het begin elke stapje en dit langzaam opbouwen tot 1 meter, 2 meter en 10 meter enz. De hond niet meer laten snuffen. Dan ga je rustig achteruit lopen en trek je de hond (zacht) mee. Beslist niet rukken aan de Follow Me!. Dit geeft een hefboom effect op zijn nekwervels.
In het begin de lijn niet te lang. Heb je verder wel goed contact met je hond? Hij heeft nu totaal geen oog voor jou. Daar zul je ook aan moeten werken.
Als je wel een keer even snel moet dan hou je de hond maar een blok kaas vlak voor de neus in je gesloten hand. Zodat je hond vastgeplakt aan je hand bezig is om de kaas tussen je vingers uit te peuteren. Zo voorkom je het trekken. Jouw hond moet langzaam gaan vergeten dat trekken hem voordeel oplevert. Elke keer dat je jouw hond laat trekken zak je weer wat terug in je training. Vanaf vandaag mag het trekken aan de riem hem nooit meer iets opleveren. Elke cm dat je de hond toch geeft is een beloning in de ogen van je hond die graag vooruit wil.
Succes joh. Vergeet niet dat jouw hond al 1,5 jaar heeft mogen trekken. Het sledehondje spelen is hem dus erg goed aangeleerd. Verwacht dus niet dat het binnen een week helemaal over is. Het is er langzaam ingeslopen en nu moet het er ook weer langzaam uit.
Groetjes Mark
Je zult het de hond moeten leren. Je hond heeft zichzelf nu geleerd om voor sledehond te spelen. Dat zul je met veel geduld moeten ombuigen.
Consequent stil gaan staan zodra je hond trekt. Altijd en dus niet even snel je hond mee nemen voor een wandeling. Neem daar de tijd voor.
Belonen als je hond niet trekt. In het begin elke stapje en dit langzaam opbouwen tot 1 meter, 2 meter en 10 meter enz. De hond niet meer laten snuffen. Dan ga je rustig achteruit lopen en trek je de hond (zacht) mee. Beslist niet rukken aan de Follow Me!. Dit geeft een hefboom effect op zijn nekwervels.
In het begin de lijn niet te lang. Heb je verder wel goed contact met je hond? Hij heeft nu totaal geen oog voor jou. Daar zul je ook aan moeten werken.
Als je wel een keer even snel moet dan hou je de hond maar een blok kaas vlak voor de neus in je gesloten hand. Zodat je hond vastgeplakt aan je hand bezig is om de kaas tussen je vingers uit te peuteren. Zo voorkom je het trekken. Jouw hond moet langzaam gaan vergeten dat trekken hem voordeel oplevert. Elke keer dat je jouw hond laat trekken zak je weer wat terug in je training. Vanaf vandaag mag het trekken aan de riem hem nooit meer iets opleveren. Elke cm dat je de hond toch geeft is een beloning in de ogen van je hond die graag vooruit wil.
Succes joh. Vergeet niet dat jouw hond al 1,5 jaar heeft mogen trekken. Het sledehondje spelen is hem dus erg goed aangeleerd. Verwacht dus niet dat het binnen een week helemaal over is. Het is er langzaam ingeslopen en nu moet het er ook weer langzaam uit.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Mooi verhaal Martijn
Blijf het wel een ongelooflijk verhaal vinden dat ze bij een MG school een Follow Me meegeven en vervolgens niet vertellen hoe je ermee om moet gaan. Dat vind ik wel weer slecht van die Gaus scholen. Ze zetten nu werkelijk alle honden aan de Follow Me.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
ach ja eerst de slip toen de clicker en nu de follow me mg moet natuurlijk wel zijn geld verdienenMark-fryslan schreef:Mooi verhaal MartijnBlijf het wel een ongelooflijk verhaal vinden dat ze bij een MG school een Follow Me meegeven en vervolgens niet vertellen hoe je ermee om moet gaan. Dat vind ik wel weer slecht van die Gaus scholen. Ze zetten nu werkelijk alle honden aan de Follow Me.
Groetjes Mark
en martijn
Fenneke en Baloe

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nou ja zo zit het niet maar laat maar.fenneke schreef:
ach ja eerst de slip toen de clicker en nu de follow me mg moet natuurlijk wel zijn geld verdienen![]()
Mark