Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Blaffen bij spel (met fotoos!)
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Blaffen bij spel (met fotoos!)
Basco is altijd een erg stille hond geweest. Hij is ook niet waaks en blaft dus nauwelijk. Alleen als Kira fanatiek aan het blaffen is doet hij soms even mee.
Nu is hij met spel begonnen met blaffen. Toen hij leerde wat apporteren was, ging hij als ik een tennisbal in mijn hand heb al helemaal uit zijn dak. Dan heeft hij echt zo'n hoge spelblaf, zo'n hysterisch overslaande blaf en als ik de bal weggooi gilt hij. Zo fanatiek is hij. Als Kira dan de bal heeft rent hij er blaffend achteraan. Het lijkt wel alsof hij blaft "geef hier, geef hier".
Maar sinds kort blaft hij aan een stuk door bij het spelen met andere honden. Hij is sociaal en kan goed met andere honden spelenb er zijn nooit problemen geweest. Maar ik merk dat andere honden erg onzeker worden van zijn aanhoudende geblaf. Het is een monotone zware blaf.
Wat kan dit betekenen?
Carmen
Nu is hij met spel begonnen met blaffen. Toen hij leerde wat apporteren was, ging hij als ik een tennisbal in mijn hand heb al helemaal uit zijn dak. Dan heeft hij echt zo'n hoge spelblaf, zo'n hysterisch overslaande blaf en als ik de bal weggooi gilt hij. Zo fanatiek is hij. Als Kira dan de bal heeft rent hij er blaffend achteraan. Het lijkt wel alsof hij blaft "geef hier, geef hier".
Maar sinds kort blaft hij aan een stuk door bij het spelen met andere honden. Hij is sociaal en kan goed met andere honden spelenb er zijn nooit problemen geweest. Maar ik merk dat andere honden erg onzeker worden van zijn aanhoudende geblaf. Het is een monotone zware blaf.
Wat kan dit betekenen?
Carmen
Laatst gewijzigd door Carmen op 27 nov 2005 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
De intonatie van de blaf geeft vaak de bedoeling aan. Wat je aangeeft over hoog blaffen is inderdaad juist. Onzekerheid geeft een hoog geluid, spel fluctueert vaak van hoog naar laag, maar een zware lage blaf is toch wat serieuzer en minder aardig te noemen.
Dat andere honden er onzeker van worden is dus te begrijpen. Kan je hem afleiden?
Dat andere honden er onzeker van worden is dus te begrijpen. Kan je hem afleiden?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Nee, helemaal niet. Maar dat past wel bij hem. Hij overreageert soms, gaat op in alles...ik weet niet of je de vorige topics nog een beetje op je netvlies hebt?Eline* schreef:De intonatie van de blaf geeft vaak de bedoeling aan. Wat je aangeeft over hoog blaffen is inderdaad juist. Onzekerheid geeft een hoog geluid, spel fluctueert vaak van hoog naar laag, maar een zware lage blaf is toch wat serieuzer en minder aardig te noemen.
Ik kan hem dan wel gewoon aanlijnen en meenemen hij ziet dan niet eens dat ik naar hem toeloop.
Het gekke is hij is eigenlijk superlief en makkelijk maar ook wel met gebruiksaanwijzing.
Carmen
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe is zijn verdere houding tijdens het blaffen? Hoe oud is ie ook alweer?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Hij is 18 maand. Hij is ondertussen wat zelfverzekerder geworden en behoorlijk sterk. Hij heeft zijn staart recht naar achteren en dan in een krul omhoog. Het is moeilijk te omschrijven. Niet echt zijn staart op de rug in ieder geval.Maar hij blaft echt continue ook als ze samen aan het rennen zijn b.v.Eline* schreef:Hoe is zijn verdere houding tijdens het blaffen? Hoe oud is ie ook alweer?
Het gekke is we hebben in de buurt b.v. een dominante rhodesianreu. Hij is de schrik van de buurt en kan erg fel zijn. Hij is sterker dan Basco maar hij gaat weer wel vrijwillig voor Basco op zijn rug.
Basco vertoont tegenwoordig wel wat stoer gedrag. Af en toe poot op een schouder leggen en botsen tijdens spel maar dit gebeurt niet veel.
Carmen
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het klinkt mij allemaal niet geweldig in de oren en het lijkt erop alsof Basco het spel toch wat serieuzer neemt dan nodig. Zijn houding is ook niet speels of vriendelijk, maar serieus gespannen.
Ik zou hem uit die situatie meenemen en eens kijken of je zijn spanning beter kan reguleren door te werken met het beter onder appel zetten van bv het naderen van andere honden. Ik zou dat zelf bij deze hond onder commando gaan zetten..eerst bij baasje komen en dan bepaal jij wanneer hij er heen mag. Zo leert hij zich beheersen en zijn kop er dus bij houden omdat jij dat van hem vraagt. Verder, mocht zijn gedrag om gaan slaan naar onprettig gedonder, dan heb je er grip op.
Ik zou hem niet vrijlaten met dit gedrag, maar hem onder appel gaan zetten en meenemen als hij zo fanatiek gaat worden.
Ik zou hem uit die situatie meenemen en eens kijken of je zijn spanning beter kan reguleren door te werken met het beter onder appel zetten van bv het naderen van andere honden. Ik zou dat zelf bij deze hond onder commando gaan zetten..eerst bij baasje komen en dan bepaal jij wanneer hij er heen mag. Zo leert hij zich beheersen en zijn kop er dus bij houden omdat jij dat van hem vraagt. Verder, mocht zijn gedrag om gaan slaan naar onprettig gedonder, dan heb je er grip op.
Ik zou hem niet vrijlaten met dit gedrag, maar hem onder appel gaan zetten en meenemen als hij zo fanatiek gaat worden.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Serieus gespannen klinkt erg zwaar. Maar goed misschien is het dat ook wel.Eline* schreef:Het klinkt mij allemaal niet geweldig in de oren en het lijkt erop alsof Basco het spel toch wat serieuzer neemt dan nodig. Zijn houding is ook niet speels of vriendelijk, maar serieus gespannen.
Ter aanvulling heeft Basco gisteren gespeeld met drie honden, twee reuen en een teef en Kira er nog bij. Toen vonden ze een tennisbal en dat is alles voor Basco maar daar speelden ze dus samen mee zonder geouwehoer (heb ik overigens wel redelijk vlot afgepakt). En als er "asociale" honden in zijn buurt komen. Van die blerende honden aan een korte riem dan blijft hij stoicijns. Keurt dat eigenlijk geen blik waardig. Voor mijn gevoel is hij wel zoekende en aan het kijken wat hij kan, hoe sterk hij is.
Mevrouw Rhodesian heeft een fotoserie gemaakt van hun spel. Als ik die krijg over mail dan plaats ik ze hier en kun je zien hoe zijn lichaamshouding is, misschien onderschat ik het wel.
We hebben ons wel voorgenomen om ook altijd een tennisbal mee te nemen als ultieme beloning bij een perfectie hierkomen. Dan heeft hij een stimulans om goed te luisteren op zo'n moment. En het niet uitlokken natuurlijk en op tijd aanlijnen en/of doorlopen.
Carmen
- Carmen
- Zeer actief
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Mooie foto's
Ik herken een beetje hetzelfde gedrag hier als mijn dog had,hij kon toen ook t/m 1 jaar met bijna alle honden spelen en teste toen ook al vaak uit tot hoever hij kon gaan(vooral dat rijden),maar na een paar x aangevallen te zijn waarop hij dus terugvocht en won is het flink uit de hand gelopen.
Hij kan nu alleen met teven en alleen de honden die hij goed ken en ook hier houden we het altijd goed in de gaten en roepen we hem terug als hij het spel teveel wil domineren.
Ik herken een beetje hetzelfde gedrag hier als mijn dog had,hij kon toen ook t/m 1 jaar met bijna alle honden spelen en teste toen ook al vaak uit tot hoever hij kon gaan(vooral dat rijden),maar na een paar x aangevallen te zijn waarop hij dus terugvocht en won is het flink uit de hand gelopen.
Hij kan nu alleen met teven en alleen de honden die hij goed ken en ook hier houden we het altijd goed in de gaten en roepen we hem terug als hij het spel teveel wil domineren.

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- Carmen
- Zeer actief
Dit is het gevoel wat ik er zelf ook bij had. Ik zie dat ik de houding van de staart ook niet goed beschreven had aan Eline. Dan zijn fotoos toch beter.Inge O schreef:ik noem dit altijd 'supporter-blaffen', als het tenminste gaat over een hond die blaft terwijl twee andere samen spelen.
maar ik begrijp dat jij bedoelt dat het hij blaft terwÃjl hij met een andere hond speelt? het is zeker intimiderend bedoeld, maar gezien spel eigenlijk kan beschouwd worden als een onschuldige en leuke vorm van het bepalen van (machts-)verhoudingen, vind ik het zeker niet persé verontrustend, ook niet (of misschien zelfs zeker niet) als de tegenstander wat onzeker reageert. daardoor worden dus al een boel zaken duidelijk gemaakt zonder dat er agressie aan te pas moet komen, en dat is toch ook de bedoeling?
twee dingen houd ik daar zeker wel bij in de gaten : vindt 'de tegenstander' het echt niet meer leuk (en dat gaat dan verder dan wat onzekerheid), dan moet je als baas het spel onderbreken, zelfs al gaat er niks fout.
en komen er (in dit geval van de kant van basco) echt spanningselementen bij (verstarren, grommen, afstraffend blaffen...), dan wordt het ook allemaal een beetje te serieus, dus dan heeft het als spel ook nog weinig zin (toch met een niet-roedelgenoot).
ik zie op de foto's niks verontrustends, maar foto's zijn ook maar foto's natuurlijk. je ziet ook de RR eens over basco heen, die daar blijkbaar geen moeite mee heeft, ze vertrouwen elkaar dus duidelijk wel.
mijn honden spelen ook met heel veel lawaai, en idd, sommige honden vinden dit niet leuk (te intimiderend), en dan is het gewoon over - andere trekken zich daar geen moer van aan, en zien het gewoon als deel van het armworstelspelletje, waar het idd toch vaak om gaat in het spel.
Als straks blijkt dat hij niet met andere honden kan dan is dat pech. Mijn vorige 2 ambullreuen konden ook niet met reuen. En Kira laat ik ook alleen met grote honden spelen om geen problemen uit te lokken want ook zij wordt vrij snel fanatiek als staff zijnde.
Maar Basco's gedrag is heel anders. Soms snap ik hem niet :N: Ik ben gewoon niet zo bekend met dit type hond. En ik weet niet eens wat het type is
Maar als het spel niet leuk meer is voor de andere hond dan lijn ik hem meteen aan, het moet voor beide partijen leuk zijn. En dan kan het ook niet uit de hand lopen.
Mooih e trouwens die eerste foto.
Carmen
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Leuke foto's, echt genieten
Ik kan je niet raden, weet alleen dat Tomas het ook af en toe doet, echt aanhoudend schel blaffen en vaak staat de andere hond dan een beetje verbijsterd en met de oren naar achteren te kijken met een gezicht van, jakkes hou op met die herrie.Hij gebruikt het als uitdaging heb ik het idee maar ook een beetje intimiderend, dus een overgangsfase zeg maar.
Hij blokkeert de andere hond daarmee.Pffff ik hoop dat ik duidelijk ben.....
Ik kan je niet raden, weet alleen dat Tomas het ook af en toe doet, echt aanhoudend schel blaffen en vaak staat de andere hond dan een beetje verbijsterd en met de oren naar achteren te kijken met een gezicht van, jakkes hou op met die herrie.Hij gebruikt het als uitdaging heb ik het idee maar ook een beetje intimiderend, dus een overgangsfase zeg maar.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie hem domineren met zijn houding en gedrag, ik zie er geen echt spel in hoor. Leuk zolang het goed gaat, maar ik zou hem zeker goed onder appel gaan zetten zodat je straks geen probleem hebt als hij als hij echt volwassen is en niet meer met andere reuen samenkan.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Nog een vraag. Ik ben niet eigenwijs hoor, het is een serieuze vraag naar het waarom.Eline* schreef:Ik zie hem domineren met zijn houding en gedrag, ik zie er geen echt spel in hoor. Leuk zolang het goed gaat, maar ik zou hem zeker goed onder appel gaan zetten zodat je straks geen probleem hebt als hij als hij echt volwassen is en niet meer met andere reuen samenkan.
Want de rhodesian van de fotoos is geen watje. Veel mensen laten hun hond niet bij hem in de buurt omdat hij erg pittig is naar een aantal honden. Er is geen hond die hem de baas is, alleen een joekel van een turkse herderreu van 80 kg.
De rhodesian heeft de eerste keer Basco gevloerd en is erboven gaan staan tot Basco een tijdje bleef liggen sindsdien is het goed.
Waarom zou deze hond dit gedrag van Basco dan toestaan, dit zou dan toch erg provocerend gedrag zijn?
Carmen
- Carmen
- Zeer actief
Het is prima duidelijk hoorMarie-Josée schreef:Leuke foto's, echt genieten![]()
![]()
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, het is provocerend gedrag. Het kan toeval zijn maar iedere foto die ik zie heeft de RR een lagere houding dan Basco.Carmen schreef:Nog een vraag. Ik ben niet eigenwijs hoor, het is een serieuze vraag naar het waarom.Eline* schreef:Ik zie hem domineren met zijn houding en gedrag, ik zie er geen echt spel in hoor. Leuk zolang het goed gaat, maar ik zou hem zeker goed onder appel gaan zetten zodat je straks geen probleem hebt als hij als hij echt volwassen is en niet meer met andere reuen samenkan.
Want de rhodesian van de fotoos is geen watje. Veel mensen laten hun hond niet bij hem in de buurt omdat hij erg pittig is naar een aantal honden. Er is geen hond die hem de baas is, alleen een joekel van een turkse herderreu van 80 kg.
De rhodesian heeft de eerste keer Basco gevloerd en is erboven gaan staan tot Basco een tijdje bleef liggen sindsdien is het goed.
Waarom zou deze hond dit gedrag van Basco dan toestaan, dit zou dan toch erg provocerend gedrag zijn?
Carmen
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Nee hoor is geen toeval denk ik. Wij legden het uit dat de rhodesian een beetje een goedsuul was, als een reu tegenover een teef omdat Basco ook gecastreerd was.Eline* schreef:Ja, het is provocerend gedrag. Het kan toeval zijn maar iedere foto die ik zie heeft de RR een lagere houding dan Basco.Carmen schreef:Nog een vraag. Ik ben niet eigenwijs hoor, het is een serieuze vraag naar het waarom.Eline* schreef:Ik zie hem domineren met zijn houding en gedrag, ik zie er geen echt spel in hoor. Leuk zolang het goed gaat, maar ik zou hem zeker goed onder appel gaan zetten zodat je straks geen probleem hebt als hij als hij echt volwassen is en niet meer met andere reuen samenkan.
Carmen
Het blijft trouwens een lieve "joehoe"foto van Kiki in je onderschrift
Carmen
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat een enge foto's
Als het twee ongecastreerde reuen waren zou ik ze zeker niet laten spelen omdat ze veel teveel aan mekaar gewaagd zijn. Ik vermoed inderdaad dat de RR hem als dominante teef ziet omdat hij eigenlijk ouder en sterker is en dus als hij zou willen helemaal geen genoegen met dat rij-gedrag en aanblaffen hoeft te nemen.
Rot is wel dat jouw hond door dit spel erg veel zelfvertrouwen zal krijgen en misschien ziet een volgende reu hem wel als reu en dan zal dat zeker niet geaccepteerd worden.
Wat is hij mooi geworden trouwens
Rot is wel dat jouw hond door dit spel erg veel zelfvertrouwen zal krijgen en misschien ziet een volgende reu hem wel als reu en dan zal dat zeker niet geaccepteerd worden.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmm..nee, houding zegt iets over het gevoel van zekerheid/onzekerheid en in geval van vriendjes over de rangorde.Carmen schreef:Nee hoor is geen toeval denk ik. Wij legden het uit dat de rhodesian een beetje een goedsuul was, als een reu tegenover een teef omdat Basco ook gecastreerd was.Eline* schreef:Carmen schreef:Nog een vraag. Ik ben niet eigenwijs hoor, het is een serieuze vraag naar het waarom.Eline* schreef:Ik zie hem domineren met zijn houding en gedrag, ik zie er geen echt spel in hoor. Leuk zolang het goed gaat, maar ik zou hem zeker goed onder appel gaan zetten zodat je straks geen probleem hebt als hij als hij echt volwassen is en niet meer met andere reuen samenkan.
Carmen
Ja, het is provocerend gedrag. Het kan toeval zijn maar iedere foto die ik zie heeft de RR een lagere houding dan Basco.
Het blijft trouwens een lieve "joehoe"foto van Kiki in je onderschrift![]()
Carmen
Het kan prima zijn dat de rr geen concurent ziet in Basco, omdat hij is gecastreerd en dat zou zijn tolerantie inderdaad verklaren. Toch zegt zijn houding iets over iets anders.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er hoeft ook niets fout mee te zijn. Het is alleen wel handig als je grip houdt op een hond waarvan je nu nog niet met zekerheid kan zeggen of hij straks nog zo gezellig leuk is met soortgenoten. Zowel is appel handig en zo niet is goed appel een must. Het is maar een advies, geen stemmingsmakerij hoor!Inge O schreef:maar als diezelfde hond dan speelt, moet hij zich plots als een maltezertje gedragen? als je niet het karakter hebt om je snel tov. een andere hond onderdanig te gedragen, zal je dat óók niet in het spel doen. daar hoeft op zich niks fout mee te zijn, maar idd, het baasje moet het wel in de gaten blijven houden, en geval per geval bekijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:ja, dat ik het daar voor de volle 200% mee eens ben geloof je zeker welEline* schreef: Zowel is appel handig en zo niet is goed appel een must..
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Ja het is een knapperd he! Als hij zelfvertrouwen krijgt zonder negatieve ervaringen is dat niet zo erg maar als hij lol krijgt in rotzooi schoppen....MARC_S schreef:Wat een enge foto'sAls het twee ongecastreerde reuen waren zou ik ze zeker niet laten spelen omdat ze veel teveel aan mekaar gewaagd zijn. Ik vermoed inderdaad dat de RR hem als dominante teef ziet omdat hij eigenlijk ouder en sterker is en dus als hij zou willen helemaal geen genoegen met dat rij-gedrag en aanblaffen hoeft te nemen.
Sinds twee dagen zijn we nu bezig met het hier komen te belonen met het spelen met de bal en het kwartje viel meteen.
Gisteren speelde hi jweer fanatiek met een hond twee keer roepn en hij kwam eraan dus dat werkt wel...gelukkig is er niks mooier voor hem dan een bal
Carmen