Stel je voor: ik loop met een 'losse' Billy op een smal bospad. Voor me doemt een man met een beer van een hond op (ook loslopend). Ze lopen recht op ons af; dat kan ook niet anders omdat het echt een smal paadje is. Ik ken de man en de hond niet dus ik geef Billy het commando "naast" (dat kan hij, dankzij training met gedroogde-pens-beloning, behoorlijk goed).
Als we dichterbij komen, zie ik dat de grote hond zich sluipend voortbeweegt, voor zijn baas uit, terwijl hij Billy strak aankijkt. Billy heeft alleen oog voor mij en op het moment dat ik denk: hmm... wat zou de hond (en zijn baas) van plan zijn, vliegt de hond naar voren en valt Billy aan.
Billy schrikt zich rot - ik trouwens ook! - en duikt achter mijn benen. Grote beer van een hond met klapperende kaken voor me, Billy met klapperende kaken achter me. De man roept, gilt en schreeuwt naar zijn hond, terwijl ik zonder wat te zeggen probeer door te lopen (in de veronderstelling dat schreeuwen de boel alleen maar meer opfokt en ik uit ervaring weet dat Billy me altijd wel volgt).
De honden snauwen, grauwen en happen naar elkaar terwijl ik er tussen sta en probeer door te lopen.
Uiteindelijk grijpt de man zijn beer van een hond beet en weet hem mee te trekken. Ik roep de man nog (bibberig!) na dat hij zijn hond niet echt onder appèl heeft en dat ik me rot geschrokken ben en de man roept terug dat het hem spijt.
Nou ja, niets aan de hand verder, alleen wat vlokken haar op het pad. Alleen... Billy heeft de rest van de wandeling een stuk van me af gelopen (met zijn staart tussen de poten) terwijl me me steeds schuin en nogal angstig aan bleef kijken.
En dat beeld blijf ik dus maar voor me zien. Nu heb ik het idee dat ik hem meer had moeten beschermen, had moeten helpen; die beer weg had moeten sturen. Billy dook echt achter me, terwijl ik niets anders deed dan doorlopen en ontwijken.
Voel me er schuldig over en zou graag willen weten hoe anderen dit zien of wat hun ervaringen zijn op het gebied van wel of niet steunen van hun hond.
Overigens vraag ik me af of dit een hondengedrag-vraag is of meer een mensengedrag-vraag
Groet,
Rami